خودرو های هیبریدی: مصرف سوخت خودرو ها همیشه یکی از بزرگ ترین مشکلات صنعت خوردرو سازی بوده. در طی این چند سال گذشته نیز با توجه به مصرف سوخت های فرآورده های نفتی و داشتن هزینه بسیار زیاد آن و همچنین اسیب زیادی که به محیط زیست وارد می کند مدتی است که نسل جدید از خودرو ها به سوی برقی شدن و جایگزین شدن سوخت های دیگر به جای سوخت های فرآورده های نفتی می رود و تولید خودرو های هیبریدی به طور چشم گیری رونق یافته است.
خوردو های هیبریدی که از آن به عنوان خودرو ی سبز نیز یاد می شود از دو منبع انرژی و یک عدد باتری برای حرکت خود استفاده میکند . این نوع خودرو ها خودرو های دوگانه هستند که از یک موتور بنزینی و ازیک موتور برقی و یک عدد باتری با هدف کمترین میزان مصرف بنزین و به حداکثر رساندن میزان راندمان اتوموبیل رو به جلو قدم برمی دارند.
بیشتر بخوانید: جلوبندی سازی تویوتا
ویژگی خودروهای هیبریدی
یک خودروی هیبریدی انرژی الکتریکی ای که به وسیله ی موتور الکتریکی تولید شده را در باتری ذخیره می کند و با ترکیب انرژی احتراقی بنزین کار می کند البته در برخی از خودرو های هیبریدی ممکن است انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری توسط سیستم احتراقی داخلی یا توسط ترمز های احیا شونده تولید شده باشد. در تعمیرگاه های خودرو های هیبریدی میتوان از انواع خدمات مربوط به تعمیر این خودروها از جمله تعویض و تعمیر باتری این خودروها و یا تعویض و تعمیر سیستم خنک کننده این خودروها یاد کرد.
انواع قطعات خودروهای هیبریدی
موتور احتراقی بنزینی، موتور الکتریکی، اینورتر، باک سوخت، مجموعه باتری ها، گیربکس، سیستم تقسیم نیرو و مجموعه الکترونیکی مدیریت سیستم هیبرید. گیربکس هایی که در این خودروها به کار میرود گیربکس های اتوماتیک می باشد.
کلینیک اتومبیل در تهران
در کلینیک اتومبیل ماهر انواع تعمیرات خودرو ها باتری و موارد مشابه با ضمانت کامل تعمیرات انجام می گیرد. خرید و به خصوص نصب انواع قطعات اتومبیل های هیبریدی همیشه یکی از دغدغه های اصلی خریداران این اتومبیل های سبز بوده است. از همینرو انواع کلینیک اتومبیل در تهران وجود دارد و کلینیک اتومبیل ماهر یکی از این کلینیک ها می باشد که به طور تخصصی در خصوص و زمینه ی تعمیرات قطعات اتومبیل های هیبریدی مشغول است.
انواع قطعات اتومبیل های هیبریدی
قطعات اتومبیل های هیبریدی به دوقسمت تخصصی و غیر تخصصی تقسیم می شوند. قطعات اتومبیل های هیبریدی تخصصی در حقیقت همان لوازم یدکی اتومبیل های هیبریدی هستند که به طور تخصصی و انحصاری در سیستم های خودرو های هیبریدی به کار می رود. قطعات اتومبیل های هیبریدی وابسته به نوع اتومبیل متفاوت است.
در مورد دیگر لوازم یدکی خودرو مانند چراغ خودرو و یا لوازم داخلی و معمولی خودرو برخی ها بر این باورند که این قطعات جزء قطعات و لوازم یدکی غیرتخصصی هستند اما این موضوع در مورد اتومبیل های هیبریدی نمی کند و کاملاً متفاوت است و یک امر تخصصی می باشد.
بیشتر بخاونید: جلوبندی سازی هیوندای
موتور های بنزینی اتومبیل های هیبریدی خیلی پیشرفته تر از موتور های خودرو های بنزینی است به دلیل اینکه باید به نحوی نیروی محرکه را هدایت و تنظیم کند که هم چرخ های خودرو به حرکت در بیاید و هم باتری موتور الکتریکی را شارژ کند. از این رو لوازم یدکی و قطعات موتور های بنزینی اتومبیل های هیبریدی نیز با قطعات و لوازم یدکی موتور های خودرو های بنزینی نیز تفاوت دارد. یکی دیگر از قطعات و لوازم یدکی تخصصی اتومبیل های هیبریدی باطری موتور الکتریکی آن خودروها می باشد.
به تعبیری باتری موتور الکتریکی اتومبیل های هیبریدی مهمترین قسمت اتومبیل به شمار می رود. نصب و تنظیم سنسور سیستم ترمز احیا کننده هم یکی از سیستم های مهمی دست که نقش اساسی ای در خودرو های هیبریدی دارد و باعث می شود مقدار زیادی از نیروی اصطکاک ترمز به باتری موتور الکتریکی به منظور شارژ کردن باتری برگردد.
انواع موتورهای هیبریدی
موتور های سری، موتور های موازی و موتور های سری – موازی (ترکیبی)
اتومبیل های هیبریدی سری
در هیبرید های سری موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می آورد و ژنراتور نیروی حاصل اذان را به بخش کنترل نیرو انتقال می دهد. در این قسمت نیروی حاصل برای شارژ باتری و برای قدرت دادن به موتور الکتریکی تقسیم می شود که موتور الکتریکی نیروی حاصل را به سیستم انتقال دهنده قدرت ارسال کند. سیستم هیبرید سری معمولاً از قدرت خروجی بالایی برخوردار نیست.
در اتومبیل های هیبرید سری امکان حذف سیستم کلاچ، جعبه دنده و سیستم دیفرانسیل با استفاده از دو موتور الکتریکی و دو کنترلر جدا کننده وجود دارد. از ویژگی های خرید سری می توان تکنولوژی نسبتاً ساده، نبود امکان کار کرد خودرو در جا و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی، امکان حذف دیفرانسیل سیستم کلاچ و جعبه دنده و قابلیت کنترل خیلی ساده به علت جدا بودن موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی نام برد. معایب سیستم سری هیبرید داشتن راندمان پایین به علت تبدیل چند مرحله ای انرژی، حجم و وزن نسبتاً بالا و سرعت و شتاب نسبتا به پایین می باشد.
اتومبیل های هیبرید موازی
در این مدل اتومبیل ها دو سیستم الکتریکی و احتراق داخلی با یکدیگر به طور مکانیکی در ارتباط می باشند و تو آن دو منبع توان حرکتی اتومبیل را تامین میکند که در این نوع ساختار ژنراتور خودرو حذف شده. هر دو موتور الکتریکی و موتور احتراقی از طریق یک سیستم انتقال دهنده قدرت به طور مشترک با چرخ های محرک مرتبط اند و سیستم الکتریکی به وسیله باتری ها و سیستم احتراق داخلی توسط منبع سوخت های فرآورده های نفتی به طور مستقیم تامین می شود.
اتومبیل های هیبرید سری – موازی (ترکیبی)
در این سیستم هیبرید یک تقسیم کننده نیرو در مقایسه با سیستم هیبرید سری و یک ژنراتور در مقایسه با سیستم هیبرید موازی به این سیستم اضافه می شود. در سیستم هیبرید سری – موازی توان ایجاد شده توسط موتور بنزینی به دستگاه تقسیم کننده نیرو منتقل می شود و بعد از آن به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود.
بخش مکانیکی نیروی حاصل شده را به سیستم انتقال دهنده ی قدرت و بعد از آن به چرخ ها ارسال می کند و هماهنگ با آن بخش الکتریکی هم نیروی حاصل شده را به بخش کنترل نیرو منتقل می کند به طوری که این سیستم در نقطه بهینه کار کند. این سیستم را میتوان به صورت های جداگانه یعنی فقط به صورت الکتریکی یا فقط به صورت احتراقی و یا به طور همزمان استفاده کرد.
بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک اتومبیل در تهران
موتورهای الکتریکی
موتور های الکتریکی در خودرو های برقی و هیبریدی محرک های مکانیکی هستند که انرژی الکتریکی را از باتری ها گرفته و به انرژی مکانیکی برای به حرکت درآوردن اتومبیل تبدیل می کند. انواع مختلفی از موتور های الکتریکی ساخته می شوند. موتور های الکتریکی دارای قسمتی ساکن به نام استاتور و یک قسمت محرک به نام روتور می باشند.
موتورهای الکتریکی و احتراقی
موتور های الکتریکی فقط یک قسمت متحرک دارند اما موتور های احتراقی قطعات متحرک زیادی دارند. انواع موتور های الکتریکی ای که متناسب هستند با استفاده در اتومبیل های هیبریدی که به صورت انبوه نیز تولید می شوند عبارتند از : موتور های القایی، موتور های آهنربای دائم و موتور های سوئیچ رلوکتانس.
بیشتر بخوانید: تعمیرگاه هیوندای در تهران
مقایسه ساختار موتورهای الکتریکی
اگر بخواهیم این موتورها را از لحاظ ساختار با یکدیگر مقایسه کنیم در ارتباط با سیم پیچی موتور ها باید گفت که استاتور موتور های القایی شیارهایی دارند که سیم پیچی داخل آنها قرار دارد. رتور به صورت سیم پیچی می باشد که این سیم پیچی مانند استاتور درون شیار قرار دارد بنابراین در این صورت موتور علاوه بر سیم پیچی استاتور سیم پیچی ای در رتور نیز است.
موتور های القایی رتور سیم پیچی شده دارای حلقه های و جاروبک هستند. در موتور های مغناطیس دائم سیم پیچی استاتور از درون شیار رد می شود و در رتور نیز دارای آهن ربا می باشد اما موتورهای سوئیچ رلوکتانس فقط در استاتور سیم پیچی دارد. رپتور این موتور ها هیچگونه سیم پیچی و یا آهنربای دائم، میله های هادی جاروبک و حلقه های لغزان ندارد. موتور های سوئیچ رلوکتانس نسبت موتور های دیگر ساده تر نیز می باشند.
موتور های القایی به علت داشتن حساسیت بالا به تنش ها و حتی در هنگام ضربات شدید دچار شکستگی های میله های هادی و یا پارگی سیم پیچی می شوند. موتور های سوئیچ لوکتانس با وجود داشتن ساختمان ساده از استحکام بالایی نیز برخوردار می باشند.
حال می خواهیم این موتور ها را از نظر مقایسه کنیم. موتور های القایی معمولا دارای هزینه نسبتا پایینی میباشد از طرفی به دلیل حساس بودن این موتور ها به انواع تنش ها باعث به وجود آمدن نگرانی هایی برای تعمیر و نگهداری آن ها میشود. موتور های آهنربای دائم به علت وجود آهن ربا در آنها دارای هزینه نسبتا بالایی هستند. موتور های سوئیچ رلوکتانس به علت ساختار نسبتاً ساده ای که دارند هزینه پایینی نیز دارند.
این موتور ها علاوه بر داشتن هزینه کم به علت نیاز کم به تعمیر و نگهداری هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به موتور های القایی دارند. حال بیایید این موتور ها را از لحاظ شتاب و اینرسی مقایسه کنیم. با توجه به ساده بودن رتور موتور های سوئیچ رلوکتانس نسبت به سایر موتور های الکتریکی، این موتور ها نسبت به سایر موتور های الکتریکی اینرسی پایین تری دارند. پس میتوان گفت که دارای شتاب مناسب تری نیز هستند. موتور های سوئیچ رلوکتانس دارای قدرت و راندمان بسیار بالایی نیز می باشند.