اجزای جلوبندی خودرو چیست؟ جلوبندی بخش جلو و زیرین خودرو است که وظیفه تعلیق خودرو و کم کردن میزان لرزش خودرو هنگام رانندگی روی سطوح ناهموار و انتقال کمترین میزان تکان ها را به اتاق خودرو بر عهده دارد. کمک فنر ها قسمت اصلی جلوبندی خودرو می باشند در واقع کمک فنر ها نقش ضربه گیر را ایفا می کند و باعث کم شدن میزان فرسودگی به وجود آمدن مشکلات مربوط به دیفرانسیل، گیربکس، جعبه فرمان، سیبک های فرمان خودرو و … میشوند.
جلو بندی با کیفیت
کیفیت فرمان پذیری یا تعلیق خودرو به طور مستقیم به جلوبندی خودرو مربوط میشود و به هر اندازه کیفیت جلوبندی بهتر باشد کیفیت رانندگی هم بیشتر میشود.
بیشتر بخوانید: راهنمای جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو چیست؟ اجزای جلوبندی خودرو
قطعات واجزای جلوبندی خودرو
جلوبندی خودرو دارای قطعاتی مانند فنر و کمک فنر های جلو، اکسل، سیستم تعلیق جلو، سیستم چرخ ها، بلبرینگ، توپی های چرخ ها، طبق و … می باشد. هر کدام از این بخش ها امکان دارد دچار خرابی یا فرسودگی بشوند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی شوند. از جمله این مشکلات می توان به مشکلات مربوط به جلوبندی خودرو و علائم آن که عبارتند از لرزیدن فرمان اتومبیل به دلیل بالانس نبودن لاستیک ها و خراب شدن بلبرینگ ها، منحرف شدن اتومبیل به یک سمت به دلیل وجود اشکال در اتصالات فرمان و تنظیم نبودن زوایای لاستیک، گیج زدن اتومبیل به علت شل بودن میله تعادل، وجود سروصدای زیاد زمان عبور از موانع و یا سود کشیدن لاستیک ها.
تعمیرات جلوبندی در خودرو های متفاوت
جلوبندی اتومبیل های مختلف وابسته به نوع و شکل طراحی و وزن اتومبیل تفاوت دارد به همین دلیل به خاطر تنظیم و تعمیرات آن ها باید آشنایی با سیستم مهندسی هر اتومبیل و فناوری های به کار رفته در آن وجود داشته باشد. تعمیر جلوبندی اتومبیل توسط افراد غیر متخصص ممکن است باعث به وجود آمدن انواع خسارات جبران ناپذیر و همچنین باعث افت بسیار شدید خودرو بشود.به همین دلیل پیشنهاد می شود برای تعمیر جلوبندی اتوموبیل خود به جلوبندی سازی های تخصصی مربوط به اتوموبیل خود مراجعه کنید.
انواعی از جلوبندی سازی ها برای برندهای مختلف وجود دارند مانند جلوبندی سازی هیوندای، جلوبندی سازی تویوتا و … و شما باید متناسب با برند اتومبیل خود به جلوبندی سازی متناسب با خودرو خود مراجعه کنید که در کار خود متخصص باشند. پیشنهاد ما به شما کلینیک اتومبیل ماهر می باشد که در این زمینه ها کاملا تخصصی مشغول به کار هستند و آماده ارائه انواع خدمات تخصصی به شما نیز می باشند.
بیشتر بخوانید: عمده ترین دلایل خرابی جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو چیست؟ اجزای جلوبندی خودرو
تفاوت سیستم جلوبندی با سیستم تعلیق در اتومبیل
سیستم تعلیق خودرو داره کمک فنر ها و چرخ های عقب خودرو می باشد اما سیستم جلوبندی فقط قسمت جلویی خودرو را در بر دارد که شامل فرمان و میل فرمان است. چرخ های جلوی خودرو وظیفه و اصلی ترین نقش را در هدایت کردن خودرو به سمت جلو، چپ و راست دارد به همین علت سیستم تعلیق خودرو در قسمت جلوی بسیار مهمتر از قسمت عقب خودرو است. این قسمت که شامل سیستم فرمان خودرو هم است به طور جداگانه جلوبندی خودرو گفته میشود.
اجزای جلوبندی خودرو
جلوبندی از اجزای متنوع و بسیار مختلفی تشکیل شده بروز آسیب در هر یکی از این موارد باعث به وجود آمدن برخی مشکلات فنی در اتومبیل شما خواهد شد. این قطعات مهم شامل سیبک ها، دستگاه تعلیق، اکسل، سیستم فرمان، کمک فنر، فنر ها، سگ دست، شغال دست، طبق یا سینی، میل تعادل و میل موجگیر هستند.
بیشتر بخوانید: جلوبندی سازی تویوتا

اجزای جلوبندی خودرو چیست؟ اجزای جلوبندی خودرو
سیبک ها
سیبک ها به شکل کروی شکل هستند و به سیستم فرمان خودرو مربوط میشوند و وظیفه آن ها جلوگیری از اصطکاک بین دو قطعه و حرکت نرم و روان آن دو است.
لرزیدن فرمان خودرو در زمان حرکت و موقع چرخاندن فرمان، خلاصی بیش از اندازه فرمان، کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست، بازنگشتن فرمان به حالت اصلی خود بعد از چرخاندن، صدای تق تق در زمان عبور از سرعت گیر، کم شدن میزان هندلینگ خودرو، حرکت نکردن خودرو در یک خط صاف و مستقیم و به وجود آمدن انحراف در زمان حرکت و ساییدگی در چرخ های جلو از جمله علائم خرابی سیبک ها می باشند.
دستگاه تعلیق
دستگاه تعلیق به بخشی از اتومبیل گفته می شود که از وارد شدن نوسانات و ضربات به بخش معلق اتومبیل جلوگیری می کند که شامل شاسی، اتاق و سرنشینان آن است. فنر ،کمک فنر، جرم فنر بندی شده و جرم فنر بندی نشده قطعات سیستم تعلیق می باشند. وظایف سیستم تعلیق دو دسته هستند یک کاهش دادن ارتعاشات و نوسانات جاده و مسیر ها و دو برخورد درست سطح لاستیک ها با سطح جاده و مسیرها است تا کمترین میزان فشار به اتومبیل وارد شود.
اکسل
اکسل محور مرکز یک چرخ یا دنده است. در برخی مواقع اکسل امکان دارد به کمک یک یاتاقان یا بوش در سطح درونی چرخ یا دنده در محل خود ثابت بماند تا از این طریق به چرخ یا دنده اجازه هر نوع چرخشی را بدهند.
سیستم فرمان
سیستم فرمان اتومبیل یکی از قسمت های اصلی و مهم جلوبندی خودرو حساب میشود که قطعاتی را در بر گرفته که وظیفه فرمان پذیری و هدایت خودرو را بر عهده دارد. سیستم فرمان خودرو همان اندازه مهم است که گیربکس خودرو اهمیت دارد. غربیلک فرمان، جعبه فرمان و میل فرمان اجزای تشکیل دهنده فرمان می باشند.
کمک فنر
کمک فنر قطعه می باشد که در محور چرخ و نزدیک آن قرار دارد تا باعث جلوگیری از نوسانات و ارتعاشات حاصل از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار شود. کمک فنر از یک سو به اتاق اتومبیل وصل می باشد و از سوی دیگر به یک قطعه از سیستم تعلیق متصل می باشد. حرکت های فنر باعث بیشتر شدن یا کمتر شدن طول کمک فنر میشود.
نشتی کمک فنر، خوابیدگی در یک سمت اتومبیل، پرش اتومبیل به سمت جلو در زمان ترمز گرفتن، بالا پایین شدن دائمی لاستیک ها در راه های ناهموار، فرسودگی تایرها، کشیده شدن اتومبیل به سمت چپ یا راست و صدای تقه به هنگام رد شدن از سرعت گیر ها از جمله علائم خرابی کمک فنر می باشد.
فنر ها
فنرها قطعاتی می باشند که یک حالت ارتجاعی دارند و در اثر فشار جمع شده و یا کشیده می شوند و بعد از حذف فشار فنر ها به حالت اصلی خود برمی گردند. فنر هایی که در اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرند توانایی این را دارند که هم به شکل فیزیکی گاز یا مایع باشند که به ترتیب فنرهای مکانیکی هوایی پنوماتیک و روغنی یا هیدرولیک می توان آنها را دسته بندی کرد. فنر ها وظیفه کم کردن فشار و ارتعاشات در زمان رانندگی در راه های ناهموار را نیز بر عهده دارند.
سگ دست
سگ دست آن لولایی است که برای کمک به چرخیدن چرخ ها بر روی فرمان استفاده می شود و بر روی میل سگ دست می چرخند. سگ دست وظیفه نگهداری چرخ ها را هم به عهده دارد. دیسک های ترمز و فرمان خودرو انواع اتصالات چرخ ها و توپی های چرخ ها به سگ دست بسته می شوند و در خودرو با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن اتصال دارد.
شغال دست
این قطعه قطعه ای است که سیبک اتومبیل به آن وصل میشود و میل کمک و میل فرمان با پیچ هایی به شغال دست وصل میشوند.
طبقه یا سینی
سینی ها در اصل بازو های میباشند که وظیفه آن ها متصل کردن سیستم تعلیق به شاسی است. متصل شدن سینه ها به شاسی اتومبیل به وسیله موش ها صورت می گیرد و برای متصل شدن به چرخ اتومبیل هم از طریق اتصال کاسه و گوی اتفاق می افتد.
میل تعادل
میل تعادل برای افزایش تعادل اتومبیلی و برای جلوگیری از چپ کردن اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. میل تعادل وظیفه پخش کردن نیرو را میان چرخ ها در زمان عبور از پیچ ها برعهده دارد و همچنین از خم شدن اتومبیل به یک سمت جلوگیری می کند.
میل موج گیر
میل موج گیر بین دو سینی پایینی نصب میشود. در زمان حرکت اتومبیل در پیچ ها اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ متمایل می شود و در اثر این اتفاق سینی های پایینی حرکت مخالف ای پیدا می کند و میل تعادل را به چرخش در می آورند و میل تعادل در اثر چرخیدن از خود مقاومت نشان می دهد که عمل سخت و سفت شدن سیستم تعلیق اتومبیل در زمان پیچیدن اتومبیل را نیز به همراه دارد و در اثر این اتفاق اتاق اتومبیل کمتر کج می شود.