<<<صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم>>>
درباره روغن شارژ کولر چه می دانید؟
تاریخ انتشار:95/3/17
یکی از مشکلاتی که معمولاً پس از شارژ مجدد کولر خودروها رخ می دهد، در اثر استفاده از روغن نامناسب است.
هنگام تخلیه گاز کولر بخشی از روغن کمپرسور که در مدار گاز وجود دارد، همراه گاز تخلیه شده و توسط دستگاه شارژ کولر به محفظه روغن کثیف فرستاده میشود، باید توجه داشت استفاده مجدد از این روغن موجب آسیب رسیدن به کمپرسور کولر می شود. برای روغن جایگزین صرفاً از روغن مخصوص 15-SP استفاده نمایید. میزان روغن تزریقی باید با روغن تخلیه شده برابر باشد چون روغن کمتر باعث آسیب دیدن کمپرسور کولر و روغن بیشتر موجب کاهش خنک کنندگی کولر خودرو می شود.
کار نکردن کولر و بخاری
در انواع پژو (206، تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند و تندر 90 ( ال90 ) و پراید:
تاریخ انتشار:95/3/18
سیستم کولر و بخاری دمنده مشترکی دارند.
طرز کار کولر ماشین، همانند کولرهای گازی در منازل و اداره جات است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت می کند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور ماشین دریافت می کند.
طرز کار کولر خودرو:
1. گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده می شود.
2. کمپرسور (درخودروهای مذکور)، برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام از موتور دریافت می کند.
3. گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد می شود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر) ، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش می یابد.
درنتیجه ← ثابت است P × V / T= Constant
قانون ترمودینامیک می گوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد می شود، V، حجم گاز زیاد می شود و P، فشار گاز بسیار کمتر می شود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.
4. فن کولر هوا را در این کانال به جریان می اندازد و هوای سرد وارد اتاق ماشین می شود.
کار نکردن کولر ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:
ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.
سوختن فن کولر (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد) یا کلاچ نکردن کمپرسور کولر. که در هر دو مورد ایراد از برق خودرو است.
عدم کفایت گاز کولر یا پایین بودن فشار آن، که در این حالت گاز کولر باید شارژ شود.
نکاتی در مورد کولر و نحوه شارژ گاز کولر
تاریخ انتشار:95/3/19
1- تعمیر و سرویس این سیستم بایستی توسط افراد متخصص و آموزش دیده به این سیستم انجام شود.
2- گازR-12 گازی است بی بو و بی رنگ و غیرسمی ولی تخلیه این گاز برروی قطعات داغ ویا شعله باعث تولید گاز بسیار خطرناکی می شود.
3- گازR-134-A گازی است بی بو و بی رنگ و تنفس این گاز ممکن است باعث ناراحتی قلبی شود.
4-شارژ اشتباه سیستم کولر(شارژR-134-A به جای R-12وبرعکس)موجب خرابی سیستم می شود.
5- در صورتی که اتومبیل شما در نور مستقیم خورسید پارک شده بوده قبل از راه اندازی کولر با باز کردن پنجره ها و روشن کردن فن کولر اجازه دهید تا هوای گرم خارج شود.
6- هنگام روشن بودن کولر پنجره ها را کاملاً بسته نگه دارید.
7- ابتدا به ساکن کولر را در دور بالای موتور روشن ننمائید.بهترین دور موتور برای روشن کردن کولر 1500 دور در دقیقه است.
8- هنگام روشن بودن کولر اجازه ندهید دور موتور از 4000 دور در دقیقه بالاتر رود.
9- هنگام رانندگی در سربالایی برای جلوگیری از بالارفتن حرارت موتور اتومبیل هر 5 دقیقه کولر روشن حداقل 3 دقیقه کولر را خاموش نمائید.
10- وقتی از کولر اتومبیل استفاده نمی کنید برای یک ماه یا بیشتر بایستی کولر را در دور پایین موتور (1000 دور در دقیقه) برای چند دقیقه در هفته روشن نمائید. حتی درطول ماه های زمستان این عمل باعث می شود تا کاسه نمد کمپرسور کولر روغن کاری شود واز نشت گاز جلوگیری شود و طول زمان سرویس دهی بیشتر شود.
11- در صورتـی که درجه آب اتومبیل شما بالا است قبـل از استـفاده از کولر موتور اتومبیل را به متخصص مکانیک نشان دهید.
12- هر چنـد مدت قطعات و اتصالات سیستم کولر اتومبیل را به صورت ظاهری چک نمائیـد. زیرا وجود لکه چرب نشانه نشت گاز از آن قسمت است.
13- در صورت مشاهده لکه چرب یا نشتی از محل اتصالات برای حفظ سلامتی خود از شل و سفت کردن اتصالات جداً خودداری کنید. چون سیستم تحت فشار می باشد و این کار بایستی توسط افراد متخصص و آموزش دیده به این سیستم انجام شود.
14- بالا رفتن حرارت در سیستم کولر مساوی است با بالا آمدن فشار در سیستم کولر و در نتیـجه مصرف شدن نیروی بیشترموتور جهت به چرخش درآوردن کمپرسور کولر ودرنتیجه پایین آمدن راندمان کولر، پس هر چند مدت از مسدود نبـودن تیغه های کندانـسور ( رادیاتـور کولر ) مطمئن شوید.
15- فن رادیاتور آب ( در مورد اتومبیل هایی که از فن برقی برای خنک کردن رادیاتور آب استفاده می شود ) با روشن شدن کولر روشن و تا زمانی که کولر روشن است روشن باقی خواهد ماند، پس هر چند مدت این وضعیت را چک کنید.
كولر اتومبيل چرا كار مي كند، چرا كار نمي كند
تاریخ انتشار:95/3/22
درباره كولر اتومبيل چه مي دانيد؟ كولر اتومبيل و تمامي قطعات آن سه دشمن اصلي دارد كه شامل رطوبت، گرد و غبار و هواست. يكي از بزرگ ترين و عمومي ترين عيوب كولر ماشين، خنك نكردن است.
قلب تپنده سيستم كولر، كمپرسور آن است و اين قسمت نقش اصلي را در به گردش در آوردن سردكننده دارد. به همين دليل در صورتي كه اين بخش به درستي عمل نكند و نتواند وظيفه خود را در به گردش درآوردن سردكننده بخوبي بازي كند، خنك كنندگي سيستم كاهش مي يابد اما گاهي كار نكردن كمپرسور از كلاچ يا همان بوبين آن بوده كه نيرو را به درستي انتقال نمي دهد. در بسياري از مواقع شما در شتابگيري احساس مي كنيد كه كولر خنك نمي كند. در حقيقت اين عيب نبوده و در خودروهايي كه همه چيز تحت كنترل ECU يا همان كامپيوتر است اين اتفاق مي افتد. زماني كه شما قصد شتابگيري داريد يقيناً به تمامي قواي موتور نياز داريد در نتيجه بايد تمامي مصرف كننده ها براي همان چند لحظه اي كه شتاب مي گيريد قطع شوند.
يكي از بزرگ ترين مصرف كننده ها همين كمپرسور كولر است كه بايد در اين مواقع قطع شود. قطع كردن كمپرسور كولر و از مدار خارج كردن آن در اين شرايط كاملاً برعهده ECU است و به صورت خودكار اين اتفاق رخ مي دهد تا تمامي توان موتور در اين گونه مواقع در اختيار شما باشد. گاهي نيز اشكال از فن است. در بسياري مواقع فن روشن نمي شود تا دما را پائين بياورد. گاهي شارژ گاز كولر بيش از حد مي شود. در برخي، دستگاه نيز كاليبره نبوده و ترازوي آن خراب است و در حقيقت تشخيص نمي دهد چند گرم وارد سيستم گاز شده است. در اين مواقع وقتي كولر را روشن يا خاموش مي كنيد صداي سوت مانندي به گوش مي رسد. وقتي شير انبساط به درستي كار نكند اين صدا ايجاد شده و زياد بودن شارژ كولر نيز اين عيب را ايجاد مي كند. در بعضي مواقع كلاچ كمپرسور درگير نشده و كولر وارد مدار نمي شود. اين عيب در خودروهاي مختلف دلايل مختلفي دارد.
در بعضي مواقع اپراتور يخ مي زند. اين مشكل كمي رايج بوده كه بايد براي رفع آن ترموستات را كنترل كرد تا معلوم شود درست كار مي كند يا نه. بعضي ها گلايه دارند هواي كولر داراي بوي خاصي بوده كه مطلوب نيست. در اين مواقع ابتدا اپراتور را كنترل كرده و هواي خروجي آن پك مي كنيم. علت اين مسئله جمع شدن ذرات ريزي در لابلاي پره هاي اپراتور است. تميز كردن اپراتور با فشار باد راه حل اين مشكل است. گاهي اين بوي بد ناشي از جلبك هاي ريزي بوده كه در لابلاي پره هاي اپراتور رشد كرده اند. براي از بين بردن آنها بايد اپراتور با مواد مخصوصي شسته شود تا كاملاً تميز گردد. در نهايت بايد به نكاتي براي بالارفتن عمر كولر و كنترل آن اشاره كرد.
كولر را در دورهاي بالاروشن نكنيد. اگر دور موتور بالاست، كلاچ بگيريد سپس كولر را روشن كنيد. روشن كردن كولر در دورهاي بالاسبب مي شود تا بلبرينگ كلاچ آن تسمه و حتي پولي آن خراب شود. در زمستان نيز كولر را روشن كنيد تا سيستم فرسوده نشود. در همان لحظه كه كولر را روشن كرديد پنجره ها را بالاندهيد، بگذاريد چند دقيقه كولر كار كند تا هواي اوليه خارج شود.
گاز R-1234yf جایگزین گاز R-134A
تاریخ انتشار:95/3/23
در حال حاضر پر کاربردترین گاز خنک کننده کولر در دنیا گاز R134a است که چند سالی است جایگزین گازهایی نظیر R12 شده است. در سال 2011 برخی تولیدکنندگان خودرو گاز جدیدی را در تولیدات خود به کار بردند که با نام R1234yf شناخته میشود.
قابلیت اصلی این گاز آسیب رسانی کمتر به لایه اوزون در مقایسه با گاز R134a است اما در عین حال تمام خصوصیات و قابلیتهای گاز R134a را نیز دارد. به همین دلیل برای حفاظت بهتر از محیط زیست استفاده از این گاز در خودروها اغاز شده است.
لایه اوزون زمین و موجودات آن را در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت میکند. با کاهش ضخامت این لایه، احتمال سرطان پوست و بیماریهای پوستی دیگر در انسانها افزایش مییابد.
گازهای کولر که از خودروها به هوای محیط نشت میکنند، در طول زمان باعث تخریب لایه اوزون میگردند. به گازهای مبرد، CFC و فریون اصطلاحاً مواد از بین برنده اوزون یا ODS میگویند.
‘البته گازهای مبرد دیگری نیز وجود دارند که میزان آسیب رسانی آن ها به لایه اوزون از R1234 کمتر است اما خصوصیات آنها مانند R134a نیست.
دو دانشمند اهل کالیفرنیا تحقیقی منتشر کردند که نشان میداد لایه ازون در اثر استفاده از گازهای مبرد فعلی در حال تخریب است. شرکDupont به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز R134a با نتایج این تحقیق به مبارزه پرداخت اما موفق نشد آن را رد کند لذا مطابق پیمان وین که کشورهای عضو را ملزم به کاهش عوامل مخرب لایه اوزون میکند، این کشورها میبایست هر چه سریعتر به سمت جایگزینی گاز R134a با گاز R1234 بروند.
اگر چه آمریکا قانوناً ملزم به رعایت این پیمان نیست اما اکثر شرکتهای خودروسازی برای یکسان سازی محصولات، تولیدات خود در این شرکت را نیز با این گاز جدید عرضه میکنند.
باید توجه داشت که تزریق R1234 به جای R134a امکان پذیر نیست چون ساختار قطعات به کار رفته در این دو نوع کولر متفاوت است. به همین دلیل فعلاً تولید گاز R134a متوقف نخواهد شد ولی خودروها جدید و به روز دنیا با گاز جدید عرضه خواهند شد.
در ابتدا قیمت گاز R1234 ده برابر R134a خواهد بود ولی با گسترش استفاده از آن این قیمت کاهش خواهد یافت.
به دلیل شباهتهای این دو گاز، همچنان میتوان از نشتیاب R134a برای نشت یابی R1234 نیز استفاده نمود.
این گاز یک ترکیب ساده است و مخلوط چند گاز نیست. کمی قابل اشتعال است ولی نگران کننده نیست. خودروهایی که از این گاز استفاده میکنند دارای اواپوراتورها و سنسورهای نشتی قویتری هستند.
امروزه برخی سازندگان شارژ کولر، با اعمال تغییراتی در محصولات خود قابلیت استفاده از گاز R1234 را به دستگاه خود افزودهاند. به این صورت که با افزودن یک کیت به دستگاه امکان شارژ گاز R1234 به دستگاه اضافه میشود.
با توجه به سابقه تغییر در نوع گاز در سالهای گذشته،به نظر میرسد در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید از این نوع گاز استفاده کنند.
چگونه از کولر خودرو در تابستان استفاده کنیم؟
تاریخ انتشار:95/03/24
با فرا رسیدن فصل تابستان زمان استفاده از کولر خودرو هایمان آغاز می شود .استفاده از این امکان خودرو مانند سایر بخش ها نیازمند رعایت نکاتی است که در این مطلب به طور اجمالی به آن ها خواهیم پرداخت.
1. از کولر تنها در سرعت های پایین و دورموتور های کم استفاده کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپرسور وارد نشود.
2. کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است.
3. در زمان روشن بودن کولر به جهت تنظیم دریچه های کولر توجه کنید تا از برخورد مستقیم باد سرد و ایجاد گرفتگی عضلات و بیماری جلوگیری کنید.
4. روشن بودن کولر در فصل های گرم سال باعث بهبود گردش خون و سیستم تنفسی سرنشینان خواهد شد .
5. کودکان به گرما حساس هستند پس در صورت همراه داشتن کودک در خودرو حتما از کولر استفاده کنید .
6. زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد .
7. زمانی که پس از مدت طولانی وارد خودرو می شوید ابتدا شیشه ها را باز کنید تا هوا به مدت 2 دقیقه در خودرو جریان پیدا کند و سپس کولر خودرو را روشن کنید، چرا که هوای گرم محبوس شده در خودرو غالبا دارای بخارات مضر متصاعد شده از قطعات پلاستیکی است.
8. داشبورد خودرو و سایر قطعات داخلی اتاق گاز سمی بنزن تولید می کنند که میزان استاندارد آن در هوا 50 میلی گرم بر واحد حجم است اما در تابستان در اتاق بسته اتومبیل و دمای بالا می تواند به 4000 هزار گرم بر واحد حجم برسد که در بلند مدت شما باعث مسمومیت سرنشینان خواهد شد.
9. سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات هستند و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حداکثر توان کولر بهره می گیرد.
10. زمانی که از کولر در حالت سکون استفاده شود مصرف بنزین افزایش می یابد اما زمانی که اتومبیل در حرکت است با بستن شیشه ها و استفاده از کولر به دلیل افزایش آیرودینامیک مصرف بنزین کاهش می یابد. بنابراین در سرعت های اتوبانی استفاده از کولر نسبت به باز کردن شیشه ها ارجحیت دارد.
11. در فصول دیگر سال حتی زمان سرما بهتر است که هر ماه کولر خودرو روشن شود تا از رسوب کردن گاز کولر درون مخزن جلوگیری به عمل آید.
منبع:آفتاب
انواع گاز کولر و کاربرد درجه تنظیم دما
تاریخ انتشار:95/03/25
انواع گاز های مورد استفاده شده در کولر خودرو :
CFC-R11
CFC-R12
R22
R134a
تا به حال اکثرا مبرد مورد استفاده در اتومبیل ها (R-12) بوده که به صورت موفقیت آمیزی ضمن سال های متمادی تا سال 1992عمل کرده است . این مبرد ضمن دارا بودن خواص مطلوب حرارتی وترمودینامیکی , روی آلومینیوم , مس , نئوبرن , آهن و فولاد اثر شیمیاییی نمی گذارد . گذشته از این به راحتی با روغن های معدنی قابل استفاده بوده و ضمنا خاصیت زنگ زدگی به جز در مواردی که با آب مخلوط شود ندارد.
معایب استفاده از گاز CFC-R12 (زیان ها)
که اصولاً آن را به دو دسته تقسیم می کنند :
1- اثر گلخانه ای
2- اثر تخریب
گاز R134a
R-134a عاری از CFC (کلروفلور کربن) است . بی خطر در مقابل مواد مورد مصرف در دستگاه تهویه مطبوع مانند آلومینیوم , مس , نئوپرن ,
استیل و آهن است , خاصیت جذب و انتقال و دفع گرما را دارد و از روغن های مصنوعی PAGاستفاده می کند . دلایل اصلی استفاده از گاز R134aبجای گاز R12 چون گا ز R12 محتوی ماده ای به نام کلروفلور کربنیا CFC است که عامل تخریب لایه اوزن (O3 ) می باشد.
خصوصیات گاز مبرد R134a
1-غیر قابل اشتعال
2-غیر سمی
3-پایداری شیمیائی و حرارتی مناسب سیستم تبرید
4-خواص فیزیکی و ترمودینامیکی مناسبگاز R-134a دارای کلر نمی باشدو فرمول شیمیایی آن CF3-CH2F است . که هیچگونه واکنشی نسبت به لایه ازون نداشته ولی مانند دیگر مبرد های تبرید،در صورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش کره زمین می گردد . اما میزان تاثیر R-134a در این گرمایش جهانی و حالت گلخانه ای بسیار کم می باشد. گاز R-134a و مواد تبرید بصورت صنعتی تولیدمی شود و با نام SUVA134aیا SUVA COL D-Mp به بازار ارائه می شود.
جایگزین مبردها:
برای CFC-R11
مبردهای غیر قابل اشتغال مانند R-123a , R-123
مبردهای تا حدی قابل اشتغال . R-141b , R-153
برای CFC-R12
مبردهای غیر قابل اشتغال R – 124 – R143 – 134a – R22 – R125
مبردهای تا حدی قابل اشتغال R-125a , R143a
برای R500
مبردهای غیر قابل اشتعال R-134a – R22 – R125
مبردهای تا حدی قابل اشتغال R152a – R143a , R32
معمولا در مراکز سرویس دهی مجهز، برای نشت یابی دقیقتر سیستم کولر را با گازهای قویتر شارژ نموده و سپس با دستگاه نشت یاب مجهز به پروبهای مخصوص، قسمت معیوب را که منجر به نشت گاز میشود شناسایی مینمایند. معمولا نشت گاز درقسمت دریچههای ورودی گاز بسیار متداول است. این دریچه ها معمولاً داری یک درپوش پلاستیکی (به رنگ آبی) نیزمیباشند.چنانچه نشت گاز از این قسمت سیستم باشد، به هنگام باز نمودن درپوش پلاستیکی صدای نشت گاز مشخص میگردد. در یک چنین موقعیتی سوپاپ دریچههای ورودی گاز سیستم کولر اتومبیل شما معیوب میباشند و میباید در نوبت بعدی، تعمیر و یا تعویض شوند.
در سیستمهایی که در زمان مناسب سرویس میشوند سالیانه در حدود 5 درصد نشت گاز قابل پیشبینی و بلامانع میباشد.
1) کاربرد درجه تنظیم دما چیست؟
سوییچ کنترل دما در سیستم کولر اتومبیل که معمولا مکانیکی یا الکترونیکی میباشد وظیفه کنترل دمای اواپراتور را بر عهده داشته و در واقع دمای ایده آل سرنشین را تنظیم مینماید. عملکرد این سوییچ در ارتباط مستقیم با کلاج کمپرسورمیباشد.
2) سیستم کولر اتومبیل انرژی خود را از کجا تأمین میکند؟ آیا بطور مکانیکی کار میکند و یا از برق اتومبیل استفاده مینماید؟
سیستم کولر اتومبیل نیروی خود را توأماً از موتور و تجهیزات تأمین برق (دینام و باطری) اتومبیل تأمین میکند. سیستم کولر اتومبیل شامل اجزاء و قطعات مختلفی است که هر کدام دارای وظایف ویژه خود بوده و به انرژی مکانیکی یا الکتریکی یا هر دو نیاز دارند. بنابراین نیروی محرکه مکانیکی خود را از موتور و نیروییالکتریکی مورد نیاز را از برق اتومبیل دریافت مینمایند.
3) آیا نشت گاز از سیستم کولر نگران کننده است؟
به علت فشار بالای گاز در سیستم کولر، نسبت به فشار اتمسفر، کوچکترین ضایعه و خرابی در سیستم منجر به فرار سریع گاز میگردد. باید در نظر داشت که در هر نقطه از اتصال شلنگها و لولهها احتمال نشت گاز حتی به مقدار بسیار کم و غیر محسوس وجود دارد.
ادامه مبحث انواع گاز کولر و کاربرد درجه تنظیم دما
تاریخ انتشار:95/03/26
4) سیستم کولر اتومبیل انرژی خود را از کجا تأمین میکند؟ آیابطور مکانیکی کار میکند و یا از برق اتومبیل استفاده مینماید؟
سیستم کولر اتومبیل نیروی خود را توأماً از موتور و تجهیزات تأمین برق (دینام و باطری) اتومبیل تأمین میکند.
سیستم کولر اتومبیل شامل اجزاء و قطعات مختلفی است که هر کدام دارای وظایف ویژه خود بوده و به انرژی مکانیکی یا الکتریکی یا هر دو نیاز دارند. بنابراین نیروی محرکه مکانیکی خود را از موتور و نیروییالکتریکی مورد نیاز را از برق اتومبیل دریافت مینمایند.
5) چگونه میتوان سیستم کولر اتومبیل را همواره در بهترین شرایط نگه داشت؟
در این قسمت، توجه شما را به رعایت نکاتی مهم در رابطه با نگهداری واستفاده بهینه از سیستم کولر اتومبیل جلب می نمائیم. بدیهی است رعایت دقیق این نکات، موجب افزایش طول عمر، پیشگیری از خرابی و بازدهی بیشتر کولر اتومبیل شما می گردد:
* شیشه ای که درقسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده است برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم میباشد. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پر فشار را بهمراه حبابهای فراوان از زیر شیشه ملاحظه مینمایید. اگر فقط حبابها را به همراه کف کم فشار میبینید، گاز مایع در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمیشود، سیستم کولر شما فاقد گاز میباشد.
*سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت عدم رعایت این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.
* هنگام شارژ گاز مطمئن شوید تا گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری اشتباها مخلوط نگشته و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگارداست استفاده شود.
* مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت مینماید.
*دقت فرمائید تا هنگام استارت زدن،سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سیستم، بهتر است اجازه دهید تا موتور اتومبیل کمی
گرم شود.
* سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن ننمائید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پائین می باشد. خاموش نمودن سیستم در هر سرعتی بلامانع است.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است