<<<صفحه چهارم صفحه پنجم صفحه ششم>>>
ادامه مبحث انواع گاز کولر و کاربرد درجه تنظیم دما
تاریخ انتشار:95/03/27
*به منظور کارکرد و بهره دهی هرچه بهتر کولر اتومبیل، پنج دقیقه پس از روشن نمودن سیستم، شیشه های اتومبیل را ببندید.
*در زمانی که سیستم کولر در حال کار کردن می باشد، حداقل یکی از دریچه های اواپراتور را باز بگذارید تا هوا به داخل اتاق اتومبیل جریان پیدا نماید.این امر از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می نماید.
*در زمان استفاده از سیستم کولر اتومبیل، درِ محفظه موتور باید بسته باشد. در غیر اینصورت عملکرد سیستم خنک کننده موتور و همچنین سیستم کولر اتومبیل دچار اختلال می گردد.
*از سیستم کولر اتومبیل باید حداقل هفته ای یک مرتبه هر چند در مدت زمان بسیار کوتاه استفاده نمود. رعایت این امر حتی در فصولی که استفاده از سیستم ضروری به نظر نمی رسد نیز لازم است. این عمل باعث میشود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش در آید. در واقع با این عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سیستم را روغن کاری مینمایید. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز وبوجود آمدن خشکی در واشرها را کاهش میدهد.
*در فصولی که از سیستم کولر اتومبیل استفاده نمی گردد، به هیچ وجه تسمه مربوط به کمپرسور را باز ننمایید و دقت فرمائید که این تسمه همواره در شرایط استاندارد خود باشد.
*چکیدن قطره های آب از لوله تخلیه اواپراتور در زیر اتومبیل به هنگام کار کولر، امری طبیعی می باشد. این قطرات همان رطوبتی است که توسط سیستم کولر اتومبیل از هوای داخل اتاق گرفته می شود.
*با توجه به اینکه هم اکنون در سیستمهای کولر اتومبیل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده می شود، قطعات مصرفی در هریک قابلیت جایگزینی ندارند.
*جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور، همواره از ضد جوش و یا ضد یخ استاندارد استفاده نمائید.
*برای افزایش کارآئی سیستم و جلوگیری از هر گونه مشکل، در خصوص رسیدگی و کنترل شرایط باتری اتومبیل همواره دقت لازم را مبذول فرمائید.
*دمای آب موتور در هنگام کارکرد کولر، معمولاً کمی بالاتر از دمای کارکرد آن بدون استفاده از کولر می باشد. چنانچه نمایشگر به مدت طولانی، مخصوصاً در ترافیک دمای آب را اضافه تر از حد مجاز نشان می دهد، کولر را خاموش نموده و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید.
*در طول روز، حتی الامکان سعی کنید اتومبیل را در سایه پارک نمایید. اتومبیل شما در حالتی که هوای داخل کابین بیش از اندازه گرم نشده باشد، بسیار سریعتر خنک می شود.
*میزان روغن موتور اتومبیل را بصورت منظم کنترل نمایید. هنگام تعویض روغن موتور، دقت کنید تا روغن بر روی کلاچ کمپرسور یا تسمه ها نریزد.
*زمانی که به مدت طولانی در جاده ای با سربالایی تند رانندگیمی نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به کاهش بار موتور و افزایش برودت سیستم کولر کمک می نماید.
*هنگامی که در سرعت بسیار پائین رانندگی می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به افزایش برودت ایجاد شده توسط سیستم کولر کمک می نماید.
* کولر اتومبیل با وزش هوای خنک، دما و رطوبت داخل کابین را پائین می آورد. نتایج بررسی ها بر روی سلامت انسان نشان می دهد که مناسب ترین جهت دریچه هابرای وزش هوای خنک به سمت سقف و کناره های کابین می باشد.
*کندانسور و رادیاتور آب اتومبیل خود را بطور مرتب کنترل نموده، مطمئن شوید گل و لای و حشرات منافذ عبور هوای آنها را پر نکرده باشند. برای برطرف کردن آنها می توانید از آب پر فشار استفاده نمایید.
* کمبود آب رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه موتوراتومبیل گردد. همواره کنترل کنید تا میزان آب رادیاتور اتومبیل در حالت استاندارد آن باشد.
ادامه مبحث انواع گاز کولر و کاربرد درجه تنظیم دما
تاریخ انتشار:95/03/29
6 ) چه مشکلاتی در سیستم موجب نامناسب کار کردن کولر میگردد ؟
· مشکلات مختلفی در سیستم میتواند موجب عدم کارآیی صحیح کولر گردد که باید توسط کارشناس مربوطه عیب یابی شود. ولی یکی از عمده ترین مشکلات که موجب ضعف در ظرفیت خنک کنندگی سیستم میگردد نشتی گاز میباشد که علائم مشخصه زیرنشانگر آن میباشد:
·اگر سیستم کولر اتومبیل شما کار نمیکند، اولین چیزی را که باید کنترل کنید، کلاچ کمپرسور است. هنگامی که سیستم کولر را روشن میکنید، بعد از چند لحظه باید صدای کلیک کلاچ کمپرسور را بشنوید. در هنگام کارکرد سیستم نیز بطور متناوب این صدا را خواهید شنید. اگر شما این صدا را نمیشنوید، ممکن است مشکل از سوئیچ کنترل فشار واقع بر روی کپسول ذخیره بروز نموده باشد. ممکن است این سوئیچ از کار افتاده باشد و یا گاز مبرد در داخل سیستم به اندازه کافی وجود ندارد. با استفاده از شیشه رؤیت گاز موجود بر روی کپسول ذخیره، میزان گاز را کنترل کنید. اگر هنگام روشن بودن سیستم هیچ حبابی دیده نمیشود، گاز در سیستم وجود ندارد
· عدم سرما سازی مناسب توسط سیستم، میتواند به دلایل بسته شدن منافذ کندانسور توسط گل و لای و حشرات و عبور ضعیف هوا، نفوذ رطوبت به داخل مدار گاز سیستم و یا کمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور میکنید رطوبت باعث ایجاد اشکال در سیستم شده است، مطمئن شوید تا قبل از شارژ گاز، سیستم کاملاً وکیوم شده باشد تا اگر رطوبتی در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود.
·از آنجا که سیستم کولر از جریانها و رلههای الکتریکی استفاده میکند، بهتر است تا کلیه فیوزها را قبل از بردن اتومبیل نزد مرکز تعمیرات،
کنترل نمائید. مشکل شما میتواند چیزی به سادگی سوختن فیوز سوئیچ کنترل فشار باشد که این اتفاق باعث میشود کل سیستم از کار بیافتد.
7) هرچند وقت یکبار میباید سیستم کولر را سرویس نمود؟
جهت اجتناب از بروز آسیبهای احتمالی به قطعات سیستم و افزایش طول عمر آنها و در نتیجه کل سیستم، کنترل کامل قطعات سیستم قبل از شروع فصل تابستان پیشنهاد میشود. انجام این مورد کارکرد بدون نقص قطعات و موجود بودن میزان دقیق گاز در سیستم را تضمین مینماید. عملیات سرویس و تعمیر کولر اتومبیل نیازمند دارا بودن ابزارهای خاص و دانش فنی مربوطه میباشد. بنابر این پیشنهاد میگردد جهت اجتناب از ورود آسیب به قطعات سیستم، به تعمیرگاههای مجازی که توسط سازندگان اتومبیل و یا تولید کنندگان سیستم کولر اتومبیل معرفی میگردند، مراجعه نمائید
آیا کولر بر سرعت خودرو تاثیر می گذارد؟
تاریخ انتشار:95/3/30
در تمامی خودرو هایی که نیروی کولر به یه شکلی از موتور گرفته میشه ، روشن کردن کولر روی سرعت و قدرت و کشش تاثیر داره.
ولی این مسائله در خودرو هایی با قدرت موتور کم بیشتر خودشو نشون میده.
چرا که مثلا برای خودرویی که 60 اسب بخار قدرت داره با روشن کردن کولر، فرضا 10 اسب بخارش میره برای کولر. بعنی 50 اسب میمونه برای حرکت. و در واقع 10 اسب از 60 اسب سهم زیادی داره ( یک شیشم)
ولی برای خودروهایی با قدرت بالا، مثلا 240 اسب، اگر 10 اسب بخار رو ازش به خاطر کولر روشن کردن کم کنیم، میمونه 220 اسب. و در واقع 10 اسب نسبت به 240 اسب چیزی نیست (حدود یک بیست و چهارم)
به همین دلیل هست که توی خودروهای با قدرت موتور کم، معمولا روشن کردن کولر خودشو بیشتر نشون میده.
البته این امر به عوامل زیادی بستگی داره که این فقط یکیشه. مثلا به نوع تکنولوژی استفاده شده و …
از کولر ماشین درست استفاده کنید
تاریخ انتشار:95/03/31
به کار گرفتن نادرست کولر خودرو موجب ایجاد دردسر برای راننده و سرنشینان خودور در این روزهایی میشود که هوا به شدت گرم است و رانندگان از کولر خودروهایشان زیاد استفاده می کنند.
فصل گرما به اوج خود رسیده است و برای آنها که در خانه، محل کار یا خودروی خود نشستهاند، تقریبا هیچ گریزی مگر پناه بردن به کولر، از نوع آبی یا گازیاش، وجود ندارد.
استفاده از کولر در ساختمانها سالهای سال است که به امری بدیهی تبدیل شده، اما به نظر میرسد در مورد استفاده از کولر خودرو، حتی با وجود وسعت مناطق گرمسیر کشور و طولانی بودن فصل تابستان در این مناطق، هنوز محل تردید وجود دارد.
کابین خودرو در هوای گرم به شدت گرم میشود، به طوری که در برخی ساعات روز واقعا نمیتوان بیش از چند دقیقه در آن تاب آورد.
عدم استفاده از کولر ماشین در چنین شرایطی خطر «گرمازدگی» را در پی دارد و به خصوص کودکان، سالخوردگان و آنها که بنا به شغلشان ساعاتی طولانی را در خودرو به سر میبرند، بیشتر در معرض چنین عارضهای قرار دارند.
همچنین گرمای شدید، خیلی زود راننده و دیگر سرنشینان خودرو را عصبی میکند و این مسئله ممکن است بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف تاثیر منفی بگذارد.
گرمای شدید همچنین به بخشهای داخلی خودرو مانند روکش داشبورد، یا وسایلی مانند تلفن همراه آسیب میرساند.
در برابر این شرایط دشوار و عوارض منفی آن، توجیه اصلی برای عدم استفاده از کولر خودرو، افزایش مصرف سوخت است.
شکی نیست که کولر خودرو هنگام کار کردن مانند هر بخش دیگری از خودرو مانند چراغها و سیستم رادیو پخش، مصرف سوخت را افزایش میدهد، اما در مورد میزان این افزایش گاهی مبالغه شده است؛ مثلا اگر شما در شرایط عادی، هفتهای یک بار باک بنزین خودرویتان را پر میکنید، استفاده از کولر شما را مجبور نمیکند که هر سه یا چهار روز یک بار این کار را انجام کنید.
از سوی دیگر، بهتر آن است که هنگام استفاده از کولر خودرو، آرامتر رانندگی کنید و فشار کمتری به خودرو وارد کنید، به جای اینکه در این روزهای گرم کولر را خاموش کنید و ماشین را تند برانید.
هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالاییهایی بهتر است کولر را چند دقیقهای خاموش کنید و یا از درجات کمتر آن استفاده کنید
ادامه مبحث از کولر ماشین درست استفاده کنید
تاریخ انتشار:95/04/01
شهرام جباریزادگان ، معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که کولر خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس سالانه دارد، اظهار می دارد:
«گاز کولر خودرو موسوم به «فرئون» هر دو سال یک بار باید شارژ شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد، به جای هوای خنک و مطبوع، هوای گرم و مرطوب از آن خارج میشود.
به منظور جلوگیری از انتشار بوی بد، پس از روشن کردن کولر خودرو باید دستگاه تصفیه هر چند وقت یک بار تعویض شود. البته برای پیشگیری از این مشکل میتوان یکی دو دقیقه پیش از روشن کردن کولر، تنها فن آن را فعال نمود.
وقتی کولر خودرو روشن است، مصرف سوخت افزایش پیدا میکند و استفاده نادرست و غیر اصولی از کولر خودرو میتواند مصرف سوخت را تا 30 درصد افزایش دهد.
در سر بالاییها که موتور خودرو فشار زیادی را تحمل میکند، نباید با روشن کردن کولر فشار بیشتری را به خودرو تحمیل نمود.
بر خلاف این موضوع، استفاده از کولر خودرو در سراشیبی ها علاوه بر این که داخل خودرو را خنک میکند، سوخت زیادی مصرف نکرده و از سرعت اضافی خودرو نیز جلوگیری میکند.»
توصیه هایی برای استفاده مناسب از کولر خودرو
تاریخ انتشار:95/04/02
1- در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید.
2-کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتریهای و قارچهاست. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم برای بیشترین بهرهگیری از سرمای کولر ضروری است.
استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچها و آلودگیها هوا را تا 80 درصد کاهش میدهد.
3– تا آنجا که ممکن است خودرو خود را زیر نور شدید آفتاب پارک نکنید. اگر هم مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه شیشههای ماشین را پایین بکشید و فن (بدون کولر) را روشن و حتی کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای شدید داخل خودرو کمی تعدیل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید، فشار کمتری به آن وارد خواهید کرد.
4- هنگامی که کولر مشغول کار است -به خصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر- به هر حال قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا به خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بیجهت پدال گاز را فشار ندهید.
در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد میکنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش میدهید.
5- هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالاییهایی بهتر است کولر را چند دقیقهای خاموش کنید و یا از درجات کمتر آن استفاده کنید.
در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است و استفاده طولانی از کولر، به هر دو آسیب میرساند و بر افزایش تصاعدی مصرف سوخت هم موثر است.
این مشکل البته در خودروهای شش سیلندر به بالا به دلیل قدرت بالای موتور و نیز خودروهای جدید به دلیل طراحی پیشرفته آنها تقریبا بروز نمیکند.
6- هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجرههای باز توصیه نمیشود. بسته بودن پنجرهها فشار کمتری به کولر وارد میکند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت میشود. ضمن آنکه هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به راحتی و به سرعت از دست میرود.
اگر باد کولر شما را آزار میدهد یا حساسیتی ایجاد میکند، یکی از پنجرهها، ترجیحا نزدیک به خودتان را کمی پایین بکشید یا دریچههای کولر را به سمت دیگری تنظیم کنید.
7- گاز کولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و مادهای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خودتان اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید.
اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک میکند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب میشود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد.
سوالات متداول و مشکل های رایج کولرو خودرو
تاریخ انتشار:95/04/05
کولر ماشین و تمامیقطعات آن سه دشمن اصلی دارند که شامل رطوبت گرد و غبار و هوا است. یکی از بزرگترین و عمومیترین عیوب کولر یک خودرو عدم خنککردن آن است.
درست کارنکردن کمپرسور میتواند دلایل زیادی داشته باشد.
۱- در مرحله اول ممکن است تسمه آن شل بوده و کمپرسور کمتر از میزان معمول مبرد را پمپ میکند.
روش اصلاح:در این حالت سرویس کار یا تسمه را عوض میکند یا آن را سفت کرده و تا حد مجاز کشش تسمه را کنترل میکند. انجام چنین کاری چندان هزینهای ندارد. تسمه کولر نیز قیمتی نداشته و تنظیم و سفت کردن آن هم زمان و هزینه نمیبرد.
۲- گاهی عدم کار کردن کمپرسور از کلاچ یا همان بوبین آن بوده که نیرو را به درستی انتقال نمیدهد.
روش اصلاح:در این مواقع نیز کلاچ یا تعویض شده و یا تعمیر میشود.کلاچ کولر چندان سیستم پیچیدهای نبوده و یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهنربا شده و نیرو را منتقل میکند. حال ممکن است در این جریان یا نحوه آهنربا شدن این سیستم مشکلی به وجود آمده باشد که رفع آن چندان مشکل نیست. اما در بسیاری از مواقع شما در شتابگیری احساس میکنید که کولر خنک نمیکند. در حقیقت این عیب نبوده و در خودروهایی که همه چیز تحت کنترل ECU است این اتفاق میافتد. زمانی که شما قصد شتابگیری دارید یقیناً به تمامیقوای موتور نیاز دارید در نتیجه باید تمامیمصرفکنندهها برای همان چند لحظهای که شتاب میگیرید قطع شوند.
یکی از بزرگترین مصرفکنندهها همین کمپرسور کولر بوده که باید در این مواقع قطع شود. قطع کردن کمپرسور کولر و از مدار خارج کردن آن در این شرایط کاملاً بر عهده ECU بوده و به صورت خودکار این اتفاق رخ میدهد تا تمامیتوان موتور در اینگونه مواقع در اختیار شما باشد.
۳- گاهی اشکال از فن است. در بسیاری مواقع فن روشن نمیشود تا دما را پایین بیاورد.
روش اصلاح:در این شرایط باید دلایل عدم روشن شدن فن را کنترل کنید تا این عیب رفع شود. گاهی خود فن مشکل داشته و روشن نمیشود. گاهی فرمان روشن شدن آن داده نمیشود. گاهی هم در جریان فن مشکلی به وجود آمده است.
کنترل روشن شدن فن میتواند توسط مالک خودرو انجام شود اما بررسی مشکل آن بهتر است توسط متخصص انجام شود تا از هزینههای اضافی جلوگیری شود.
۴- یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم خنککاری مناسب کولر خودرو باشد، کثیف بودن پرههای کندانسور است.
روش اصلاح:در این مواقع فشار باد راه حل مشکل است. با فشار هوا کندانسور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود
۵- یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است.
روش اصلاح:این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامیخودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمیافزایش پیدا میکند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است