<<<صفحه ششم صفحه هفتم صفحه هشتم>>>
سیستم کولر و تهویه خودرو
تاریخ انتشار:95/04/26
وظيفه خنك شدن سرنشين ها به عهده سيستم پيچيده تهويه مطبوع اتومبيل است . در تهويه مطبوع اتومبيل هواي ورودي از بيرون تصفيه و رطوبت زدايي مي شود. همچنين اين سيستم وظيفه دارد تا دماي فضاي داخلي اتومبيل را در دماي مطلوب شما نگه دارد. بيشتر مردم گمان مي كنند كه وظيفه سيستم تهويه مطبوع تنها افزودن هواي سرد به فضاي داخل اتومبيل است . در واقع چنين نيست وظيفه تهويه مطبوع حذف حرارت مزاحم و برگرداندن هوا به داخل اتومبيل در شرايط مطلوب است . تهويه مطبوع را مي توان به درستي فرايند گرفتن حرارت از چيزيمثل هوا تعريف كرد. دراين سيستم يك كمپرسور مــــايع مبرد موسوم به R-12 كه نام تجاري آن فرئون است را به گردش در مي آورد. در واقع اين كمپرسورR-12 را از يك تبخيركننده به چگالنده وشير انبساط جابه جا مي كند و دوباره به تبخيركننده برمي گرداند. تبخيركننده درست مقابل يك پروانه كه هواي داغ و مرطوب بيرون اتومبيل را مي كشد، قرار گرفته است .مايع مبرد رطوبت هوا را به شكل قطرات آب متراكم مي كند و حرارت را از آن مي گيرد. زماني كه فرايند رطوبت زدايي انجام شد هواي خنك به داخل اتومبيل فرستاده مي شود. ممكن است گاهي اوقات، ديدن مقداري آب كه از اتومبيل روي زمين ريخته است موجب نگراني ما شود اما اگراين آب نه رنگ و نه بو داشت ، مطمئن باشيد كه از چگالنده سيستم تهويه مطبوع اتومبيل چكيده اسـت
يک سوال:
چرا خودروسازان استفاده از سيستم تهويه مطبوع در تمام سال را توصيه مي كنند؟
اگر سيستم به مدت طولاني بدون استفاده بماند درزبندهاي كمپرسور خشك مي شوندو امكان نشتي وجود دارد. سيستم تهويه مطبوع علاوه بر خنك كردن هوا، رطوبت آن را نيز مي گيرد. زماني كه رطوبت زدايي باعمل آب كردن بخار شيشه توسط بخاري همراه مي شود رطوبت اضافي از هواي قسمت سرنشين ها با كارايي بيشتري گرفته مي شود.
بهره گيري از تكنولوژي ژاپن
مدل جديد كولر پيكان با استفاده از كمپرسور هاي فوق پيشرفته ژاپني، كاملاً منطبق و هماهنگ با وضعيت و شرايط موتور اتومبيل پيكان طراحي و توليد گرديده است. به نحوي كه كولر با استفاده از كمترين نيرو، بيشترين بازده را براي خنكي فضاي كابين فراهم آورده و به هيچ عنوان چه در حركت و چه در ترافيك باعث بالارفتن غير عادي دماي موتور، نگردد.
مزاياي كولر اتومبيل
در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نميشود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح ميگردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است.
احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، ميتوانيد با اعصاب آرامتر و راحتتر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت. سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مينمايند.
كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مينمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.
كپسول خشك كننده
كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مينمايد. معمولاً اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني ميباشد تا در مواقعي كه فشار گاز از حد تعريف شده كمتر يا بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق كمپرسور را قطع نمايد.
همچنين بر روي اين كپسول شيشهاي جهت رؤيت گاز وجود دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را ميدهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز موجود در سيستم را كنترل نماييم
شير انبساط
شير انبساط تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طريق يك فيلتر است. همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور ناگهاني كاهش ميدهد. هنگامي كه كمپرسور شروع به كار مينمايد، شير انبساط باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز پر فشار تبديل ميگردد.
زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب مينمايد، شير انبساط اجازه ميدهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرما و خنك كنندگي بهينه اواپراتور ميباشد.
اواپراتور
يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعهاي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جذب رطوبت از هواي داخل كابين ميباشد.
جريان سريع هواي ايجاد شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانالها و دريچههاي هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال ميدهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل اواپراتور باعث تقطير رطوبت هواي داخل كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل ميگردد.
سيستم كولر اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگيري مينمايد. عدم كاركرد مناسب هريك از اين دو سوئيچ ميتواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد.
۲) آيا نشت گاز از سيستم کولر نگران کننده است؟
به علت فشار بالاي گاز در سيستم كولر، نسبت به فشار اتمسفر، كوچكترين ضايعه و خرابي در سيستم منجر به فرار سريع گاز ميگردد. بايد در نظر داشت كه در هر نقطه از اتصال شلنگها و لولهها احتمال نشت گاز حتي به مقدار بسيار كم و غير محسوس وجود دارد.
معمولا در مراكز سرويس دهي مجهز، براي نشت يابي دقيقتر سيستم كولر را با گازهاي قويتر شارژ نموده و سپس با دستگاه نشت ياب مجهز به پروبهاي مخصوص، قسمت معيوب را كه منجر به نشت گاز ميشود شناسايي مينمايند. معمولا نشت گاز درقسمت دريچههاي ورودي گاز بسيار متداول است. اين دريچه ها معمولاً داري يك درپوش پلاستيكي (به رنگ آبي) نيزميباشند.
چنانچه نشت گاز از اين قسمت سيستم باشد، به هنگام باز نمودن درپوش پلاستيكي صداي نشت گاز مشخص ميگردد. در يك چنين موقعيتي سوپاپ دريچههاي ورودي گاز سيستم كولر اتومبيل شما معيوب ميباشند و ميبايد در نوبت بعدي، تعمير و يا تعويض شوند.
در سيستمهايي كه در زمان مناسب سرويس ميشوند ساليانه در حدود 5 درصد نشت گاز قابل پيشبيني و بلامانع ميباشد.
3) كاربرد درجه تنظيم دما چيست؟
سوييچ كنترل دما در سيستم كولر اتومبيل كه معمولا مكانيكي يا الكترونيكي ميباشد وظيفه كنترل دماي اواپراتور را بر عهده داشته و در واقع دماي ايده آل سرنشين را تنظيم مينمايد. عملكرد اين سوييچ در ارتباط مستقيم با كلاج كمپرسورميباشد.
4) سيستم كولر اتومبيل انرژي خود را از كجا تأمين ميكند؟ آيا بطور مكانيكي كار ميكند و يا از برق اتومبيل استفاده مينمايد؟
سيستم كولر اتومبيل نيروي خود را توأماً از موتور و تجهيزات تأمين برق (دينام و باطري) اتومبيل تأمين ميكند.
سيستم كولر اتومبيل شامل اجزاء و قطعات مختلفي است كه هر كدام داراي وظايف ويژه خود بوده و به انرژي مكانيكي يا الكتريكي يا هر دو نياز دارند. بنابراين نيروي محركه مكانيكي خود را از موتور و نيروييالكتريكي مورد نياز را از برق اتومبيل دريافت مينمايند.
ادامه مبحث سیستم کولر و تهویه خودرو
تاریخ انتشار :95/04/27
5) چگونه ميتوان سيستم كولر اتومبيل را همواره در بهترين شرايط نگه داشت؟
در اين قسمت، توجه شما را به رعايت نكاتي مهم در رابطه با نگهداري و استفاده بهينه از سيستم كولر اتومبيل جلب مي نمائيم. بديهي است رعايت دقيق اين نكات، موجب افزايش طول عمر، پيشگيري از خرابي و بازدهي بيشتر كولر اتومبيل شما مي گردد:
*شيشه اي كه درقسمت بالاي كپسول ذخيره و خشك كننده گاز تعبيه شده است براي مشاهده عبور گاز در مدار گاز سيستم ميباشد. هنگامي كه گاز مايع در مدار به اندازه كافي وجود داشته باشد، عبور مايع سفيد رنگ پر فشار را بهمراه حبابهاي فراوان از زير شيشه ملاحظه مينماييد. اگر فقط حبابها را به همراه كف كم فشار ميبينيد، گاز مايع در سيستم به اندازه كافي وجود ندارد و اگر حباب و مايع سفيد رنگ در مدار مشاهده نميشود، سيستم كولر شما فاقد گاز ميباشد.
*سيستم كولر را بدون گاز يا با گاز كم روشن نكنيد. در صورت عدم رعايت اين موضوع به كمپرسور كولر آسيب خواهد رسيد.
*هنگام شارژ گاز مطمئن شويد تا گاز داخل سيستم كولر شما با گاز ديگري اشتباها مخلوط نگشته و همواره از گازي كه با سيستم كولر اتومبيل شما سازگار است استفاده شود.
*مطمئن شويد لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در اين صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبيل نشت مينمايد.
* دقت فرمائيد تا هنگام استارت زدن،سيستم كولر اتومبيل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سيستم، بهتر است اجازه دهيد تا موتور اتومبيل كمي گرم شود.
* سيستم كولر اتومبيل را در سرعت و دور موتور بالا روشن ننمائيد. بهترين زمان جهت راه اندازي سيستم، قبل از حركت يا در سرعت بسيار پائين مي باشد. خاموش نمودن سيستم در هر سرعتي بلامانع است.
* به منظور كاركرد و بهره دهي هرچه بهتر كولر اتومبيل، پنج دقيقه پس از روشن نمودن سيستم، شيشه هاي اتومبيل را ببنديد.
* در زماني كه سيستم كولر در حال كار كردن مي باشد، حداقل يكي از دريچه هاي اواپراتور را باز بگذاريد تا هوا به داخل اتاق اتومبيل جريان پيدا نمايد.اين امر از يخ زدن اواپراتور جلوگيري مي نمايد.
* در زمان استفاده از سيستم كولر اتومبيل، درِ محفظه موتور بايد بسته باشد. در غير اينصورت عملكرد سيستم خنك كننده موتور و همچنين سيستم كولر اتومبيل دچار اختلال مي گردد.
* از سيستم كولر اتومبيل بايد حداقل هفته اي يك مرتبه هر چند در مدت زمان بسيار كوتاه استفاده نمود. رعايت اين امر حتي در فصولي كه استفاده از سيستم ضروري به نظر نمي رسد نيز لازم است. اين عمل باعث ميشود تا روغن موجود در داخل سيستم به گردش در آيد. در واقع با اين عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سيستم را روغن كاري مينماييد. رعايت اين موضوع احتمال نشت گاز وبوجود آمدن خشكي در واشرها را كاهش ميدهد.
* در فصولي كه از سيستم كولر اتومبيل استفاده نمي گردد، به هيچ وجه تسمه مربوط به كمپرسور را باز ننماييد و دقت فرمائيد كه اين تسمه همواره در شرايط استاندارد خود باشد.
* چكيدن قطره هاي آب از لوله تخليه اواپراتور در زير اتومبيل به هنگام كار كولر، امري طبيعي مي باشد. اين قطرات همان رطوبتي است كه توسط سيستم كولر اتومبيل از هواي داخل اتاق گرفته مي شود.
* با توجه به اينكه هم اكنون در سيستمهاي كولر اتومبيل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده مي شود، قطعات مصرفي در هريك قابليت جايگزيني ندارند.
* جهت حفاظت از موتور و افزايش بازدهي سيستم خنك كننده موتور، همواره از ضد جوش و يا ضد يخ استاندارد استفاده نمائيد.
* براي افزايش كارآئي سيستم و جلوگيري از هر گونه مشكل، در خصوص رسيدگي و كنترل شرايط باتري اتومبيل همواره دقت لازم را مبذول فرمائيد.
* دماي آب موتور در هنگام كاركرد كولر، معمولاً كمي بالاتر از دمايكاركرد آن بدون استفاده از كولر مي باشد. چنانچه نمايشگر به مدت طولاني، مخصوصاً در ترافيك دماي آب را اضافه تر از حد مجاز نشان مي دهد، كولر را خاموش نموده و اجازه دهيد تا دماي موتور قدري پايين بيايد.
* در طول روز، حتي الامكان سعي كنيد اتومبيل را در سايه پارك نماييد. اتومبيل شما در حالتي كه هواي داخل كابين بيش از اندازه گرم نشده باشد، بسيار سريعتر خنك مي شود.
* ميزان روغن موتور اتومبيل را بصورت منظم كنترل نماييد. هنگام تعويض روغن موتور، دقت كنيد تا روغن بر روي كلاچ كمپرسور يا تسمه ها نريزد.
* زماني كه به مدت طولاني در جاده اي با سربالايي تند رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به كاهش بار موتور و افزايش برودت سيستم كولر كمك مي نمايد.
* هنگامي كه در سرعت بسيار پائين رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به افزايش برودت ايجاد شده توسط سيستم كولر كمك مي نمايد.
* كولر اتومبيل با وزش هواي خنك، دما و رطوبت داخل كابين را پائين مي آورد. نتايج بررسي ها بر روي سلامت انسان نشان مي دهد كه مناسب ترين جهت دريچه هابراي وزش هواي خنك به سمت سقف و كناره هاي كابين مي باشد.
* كندانسور و رادياتور آب اتومبيل خود را بطور مرتب كنترل نموده، مطمئن شويد گل و لاي و حشرات منافذ عبور هواي آنها را پر نكرده باشند. براي برطرف كردن آنها مي توانيد از آب پر فشار استفاده نماييد.
* كمبود آب رادياتور مي تواند باعث گرم شدن بيش از اندازه موتور اتومبيل گردد. همواره كنترل كنيد تا ميزان آب رادياتور اتومبيل در حالت استاندارد آن باشد.
6 ) چه مشكلاتي در سيستم موجب نامناسب كار كردن كولر ميگردد ؟
* مشكلات مختلفي در سيستم ميتواند موجب عدم كارآيي صحيح كولر گردد كه بايد توسط كارشناس مربوطه عيب يابي شود. ولي يكي از عمده ترين مشكلات كه موجب ضعف در ظرفيت خنك كنندگي سيستم ميگردد نشتي گاز ميباشد كه علائم مشخصه زيرنشانگر آن ميباشد:
* اگر سيستم كولر اتومبيل شما كار نميكند، اولين چيزي را كه با يد كنترل كنيد، كلاچ كمپرسور است. هنگامي كه سيستم كولر را روشن ميكنيد، بعد از چند لحظه بايد صداي كليك كلاچ كمپرسور را بشنويد. در هنگام كاركرد سيستم نيز بطور متناوب اين صدا را خواهيد شنيد. اگر شما اين صدا را نميشنويد، ممكن است مشكل از سوئيچ كنترل فشار واقع بر روي كپسول ذخيره بروز نموده باشد. ممكن است اين سوئيچ از كار افتاده باشد و يا گاز مبرد در داخل سيستم به اندازه كافي وجود ندارد. با استفاده از شيشه رؤيت گاز موجود بر روي كپسول ذخيره، ميزان گاز را كنترل كنيد. اگر هنگام روشن بودن سيستم هيچ حبابي ديده نميشود، گاز در سيستم وجود ندارد.
* عدم سرما سازي مناسب توسط سيستم، ميتواند به دلايل بسته شدن منافذ كندانسور توسط گل و لاي و حشرات و عبور ضعيف هوا، نفوذ رطوبت به داخل مدار گاز سيستم و يا كمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور ميكنيد رطوبت باعث ايجاد اشكال در سيستم شده است، مطمئن شويد تا قبل از شارژ گاز، سيستم كاملاً وكيوم شده باشد تا اگر رطوبتي در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود.
* از آنجا كه سيستم كولر از جريانها و رلههاي الكتريكي استفاده ميكند، بهتر است تا كليه فيوزها را قبل از بردن اتومبيل نزد مركز تعميرات، كنترل نمائيد. مشكل شما ميتواند چيزي به سادگي سوختن فيوز سوئيچ كنترل فشار باشد كه اين اتفاق باعث ميشود كل سيستم از كار بيافتد.
7) هرچند وقت يكبار ميبايد سيستم كولر را سرويس نمود؟
جهت اجتناب از بروز آسيبهاي احتمالي به قطعات سيستم و افزايش طول عمر آنها و در نتيجه كل سيستم، كنترل كامل قطعات سيستم قبل از شروع فصل تابستان پيشنهاد ميشود. انجام اين مورد كاركرد بدون نقص قطعات و موجود بودن ميزان دقيق گاز در سيستم را تضمين مينمايد.
عمليات سرويس و تعمير كولر اتومبيل نيازمند دارا بودن ابزارهاي خاص و دانش فني مربوطه ميباشد. بنابر اين پيشنهاد ميگردد جهت اجتناب از ورود آسيب به قطعات سيستم، به تعميرگاههاي مجازي كه توسط سازندگان اتومبيل و يا توليد كنندگان سيستم كولر اتومبيل معرفي ميگردند، مراجعه نمائيد.
ادامه مبحث تهویه خودرو
تاریخ انتشار:95/04/28
تعریف دیگری از تهویه خودرو:
تهویه در خودروها شامل تهویه هوا، خنک کاری، سیستم هیدرولیکی و گرمایش می شود که نیاز به انرژی قابل توجهی دارد و روی عملکرد خودرو تاثیر می گذارد. خودروهای جدید این امکانات را برای مشتریان خود روز به روز بیشتر می کنند. تامین شرایط آسایش و گرمایش مطلوب چالشی است که امروز صنعت های بزرگ خودروسازی را درگیر خود کرده. از این رو مدیریت جریان در حرارت، سرمایش، خنک کاری و روغنکاری تحت طیف گسترده ای از شرایط عملیاتی است و باعث به وجود آمدن رقابت های اساسی در طراحی داخل کابین و اتاق خودرو شده. بهینه سازی اجزا سیستم نیازمند درک قوی از تاثیرات اجزا روی سایر بخش های سیستم است. شبیه سازی سیستم های حرارتی یک ابزار حیاتی برای توسعه پروژه های اتومبیل سازان است. دوام و قابلیت اطمینان نیز از فاکتورهای مهم محسوب می شود.
کنترل محیط داخل شامل یک ناحیه برای خودروهای کوچک که عبارت است از: 1) گرمایش 2) سرمایش و رطوبت گیری 3) تهویه 4) خنک کاری می باشد.
این واحدها توسط کمپرسور، کندانسور و تجهیزات انبساطی هماهنگ می شود. اساس همه سیستم ها به سه بخش تقسیم می شود. تهویه هوا، گرمایش و سرمایش.
فاکتورهای بار سرمایی
نفرات: ظرفیت نفرات خودرو یکی از عوامل اصلی در طراحی تاسیسات خودرو به حساب می آید.
بار نفوذی: همانند ساختمان ها اتومبیل ها نیز کاملا بسته نمی باشند. هوا در اثر سیم کشی ها و اتصالات بدنه و درزها به داخل نفوذ کرده که بر اثر سرعت خودرو و باد بارهای مختلفی تولید می کند. مهر و موم بدنه و وجود منافذ تخلیه ازا جزای مهم طراحی در تهویه محسوب می شوند. از طرف دیگر هر چه بدنه کیپ تر باشد از ورود سر و صدا و گرد و خاک به داخل نیز جلوگیری می کند. هوا می تواند از درها، پنجره ها، دستگیره در، وارد یا خارج شود اما طراحی فشار باید طوری باشد که از ایجاد فشار منفی داخل اتاق خودرو جلوگیری شود.
عایق: در خودروها برای کاهش هزینه ها و کم کردن تلفات حرارتی از عایق استفاده می کنند. استفاده از عایق حرارتی در داشبورد و کف کمک می کند تا بار حرارتی موتور تا حد زیادی گرفته شود. برخی از خودروهای جدید دارای کانال های تهویه هستند که بار سرمایی را در گرمایش و بار گرمایی را در سرمایش کاهش می دهد. حداکثر دما در بالای خفه کن ها 93˚C، 50˚C برای کف، 43˚C برای دو طرف و بالا نمونه هایی از دمای بخش های مختلف خودرو هستند.
اثرات خورشید: چهار اثر خورشید در بار برودتی وجود دارد که در ادامه آورده شده.
عمودی: حداکثر شدت بار سرمایی، نزدیک ظهر است زمانی که شیشه ها بیشترین حرارت را از خورشید دریافت می کنند.
افقی و منکس شده: شدت تابش در این وضعیت بسیار کمتر است، اما شدت انعکاس از شیشه ها را باید در نظر گرفت.
حرارت سطحی: دمای سطح تابعی از میزان جذب انرژی خورشید است که به رنگ های داخلی و خارجی خودرو، دمای محیط و سرعت هوا بستگی دارد.
رنگ خودرو و شیشه: رنگ های داخلی و خارجی خودرو و شیشه هاتاثیر شدیدی روی درجه حرارت اتاق خودرو دارد. طوری که می تواند دمای طرح داخل را 22 تا 33 کلوین نسبت به بیرون بالاتر ببرد.
دما و رطوبت محیط : دماهای مختلف محیط باید در نظر گرفته شوند، معمولا هیترها برای دمای کار 21-40 و کولرها برای 4-45 درجه سانتی گراد برنامه ریزی می شوند. یکی دیگر از عوامل بار سرمایی رطوبت محیط است. طراحی معمولا بر اساس رطوبت بالا مثلا 90% و دمای 32 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. از آنجایی که سیستم یکپارچه است اثرات گرمایی خود خودرو نیز باید در نظر گرفته شود.
پارامترهای فیزیکی، دسترسی و دوام
در سیستم های خودرو دوام تجهیزات امری بسیار مهم است. در واحدهای تجاری ساعات کارکرد کوتاه چیزی حدود 260,000 Km (معادل 65 km/h = 4000 h) باید باشد اما عواملی مانند شوک، لرزش، خوردگی و سایر عملکردهای منفی این عمر را کوتاه می کند. از آنجایی که پارامترهای فیزیکی خودرو شرایط خاصی دارد و به هم نزدیک هستند لذا دوام آن با سیستم های ثابت متفاوت است. نیروی وارد شده به جلو و عقب موتور بر اثر اینرسی و گشتاور ناشی از چرخش، موتور را حرکت می دهد. همچنین سایر اجزای خودرو در معرض انواع مواد شیمیایی، مانند نمک جاده، روغن و سایر مبردهای خنک کننده قرار دارد. سیم کشی، خطوط مبرد، خطوط خلا باید از مانیفولد و صفحات تیز محافظت شوند. همچنین برای دسترسی به سایر اجزا نباید سیستم تهویه بیرون بیاید.
ادامه مبحث تهویه خودرو
تاریخ انتشار:95/04/29
وظیفه سیستم تهویه هوا، هوارسانی به افراد درون اتومبیل می باشد. تجهیزات تهویه شامل هیتر، اواپراتور، دمنده موتور، انتشار هوا، کنترل منافذ و دمای محیط می باشد. علاوه بر این ها پلنوم هوای ورودی، کانال انتقال، دریچه تخلیه و مکش از دیگر اجزایی هستند که سیستم تهویه را کامل می کنند. در اتومبیل اواپراتور در هر دو بخش سرمایش و تهویه کاربرد دارد و هیتر در گرمایش.
اساس کار سیستم تهویه بدین شرح است. هوا به طور مستقیم از پلنوم ها وارد سیستم شده و وارد فن می گردد. سپس از طریق فن به اواپراتور یا هیتر و کنترلر دما پمپ می شود تا به دمای مورد نظر برسد و از طریق کانال به داخل انتشار یابد.
پلنوم هوای ورودی: این پلنوم معمولا بخشی یکپارچه از خودرو است. دو نوع طراحی در این بخش وجود دارد.
اولیه
هوایی که وارد پلنوم می شود باید کنترل شده باشد.
پلنوم باید در جایی نصب شود که تاثیرات آیرودینامیکی حرکت و فشار هوا را افزایش دهد و هوا بتواند با حرکت خودرو وارد هواساز شود. ورود هوای تازه باعث می شود هوای کثیف و کنترل نشده از سیستم خارج شود.
ثانویه
افت فشار در پلنوم همیشه باید در نظر گرفته شود. فشار بالاتر نیازمند فن قوی تر است تا بتواند هوا را جابه جا کند.
جریان هوا در ورودی دمنده باید یکنواخت باشد. در بسیاری خودروها با ایجاد جریان نامتعادل هوا، راندمان به طور چشمگیری کاهش می یابد.
پلنوم هوای ورودی وظایف دیگری نیز دارد مانند جداسازی آب، حفاظت در برف و تصفیه ناخالصی.
پلنوم هوای ورودی در جایی قرار دارد که زمانی که با برف پوشیده شد نیز می تواند هوای تازه برای سرنشینان فراهم کند.
سیستم تبرید خودرو
ظرفیت تبرید اتاق خودرو باید دما و رطوبت را در تمام شرایط فراهم کند. طراحی سیستم های تبرید بر اساس پیش بینی ها و عوامل شناخته شده و ارزیابی های تجربی صورت می گیرد. معیارهای طراحی بر اساس جرم خودرو، اندازه اجزا و مصرف سوخت صورت می گیرد.
واحد کنترل
کنترل دبی مبرد: سوییچ هایی موسوم به سوییچ کلاچ برای کنترل دبی مبرد طراحی شده اند. شماتیک این سیستم در شکل زیر نشان داده شده. این سوییچ به ترموستات و فشار سنج اواپراتور متصل بوده و دما و فشار را کنترل می کند. ترموستات و فشار سنج دو کاربرد دارد؛ از یخ زدگی اواپراتور جلوگیری می کند، غلظت مبرد را در ورودی کمپرسور حداقل نگاه می دارد و از گرمایش بیش از حد حفظ می کند. دمای هوای تخلیه را افزایش می دهد. کلاچ کمپرسور در فشار 172 کیلوپاسکال رها و در فشار 310 کیلوپاسکال درگیر می شود. كولر توسط یك تسمه و یك پولی از میللنگ نیرو میگیرد، برای تحقق این مساله از یك كلاچ استفاده میشود. كلاچ وسیلهای است برای قطع و وصل نیرو در زمانهای دلخواه. اما این كلاچ نوعی كلاچ مغناطیسی است كه در پولی كمپرسور نصب میشود. این كلاچ زمانی كه درگیر میشود فلكه یا همان پولی كمپرسور درگیر شده و نیرو به سیستم منتقل میشود. زمانی نیز كه كلاچ قطع میشود نیرو از روی محور كمپرسور برداشته شده و كمپرسور از مدار خارج میشود. در این حالت فقط پولی كمپرسور میچرخد. پولی نیز نیروی خود را از میللنگ توسط یك تسمه میگیرد، اما اساس كار این كلاچ بر پایه قطع و وصل جریان در یك پیچك یا یك سیمپیچ است. با ارسال جریان یك آهنربای مغناطیسی ایجاد شده و باعث درگیری كلاچ میشود.
وقتی کلاچ درگیر می شود کمپرسور کار می کند و سرمایش انجام می شود . وقتی به کار کمپرسور نیاز نیست، کلاچ خلاص می شود. در این حالت فقط فلکه می چرخد.
دمنده موتور و فن
دمنده ها باید بتوانند هوای خنک را برای سرنشینان در جلو و عقب ماشین فراهم کنند. طراحی فن موتورها و دمنده ها با راندمانی بالا و هوارسانی مناسب باید در فضایی کوچک انجام شود. تقریبا تمام فن های مورد استفاده در اتومبیل ها از نوع گریز از مرکز ACM با قطر پروانه 140 تا 200 میلی متر می باشند. در حال حاضر موتورها بسته به نوع کاربرد دارای 14 تا 25 آمپر بوده و فن ها در هر دو نوع بکوارد و فوروارد کاربرد دارند. کاهش نویز و ارتعاشات از دیگر عواملی است که روی آسایش افراد تاثیر بسزایی دارد. در طی ادغام دمنده موتور و فن از آنجایی که ارتعاش ایجاد می کنند باید با فاصله مناسب از سایر تجهیزات نصب شوند.
منبع:پاکمن
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است