<<<صفحه هفتم صفحه هشتم صفحه نهم>>>
تهویه اتومات چند کاناله
تاریخ انتشار:95/05/07
اگر به سیستم های سرمایشی و گرمایشی در خودروهای نسل گذشته دقت کنید، خواهید دید که این سیستم ها، کاملاً ابتدایی هستند و حتی در بیش تر نمونه های قدیمی تر، چیزی به نام سیستم خنک کننده وجود ندارد. در مدل هایی که مجهز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند، بخش های سرمایشی و گرمایشی، کاملاً مجزا از یکدیگر عمل می کنند. امروزه با توجه به پیشرفت های اخیر در فناوری صنعت خودرو، از سیستم های یکپارچه سرمایشی و گرمایشی در خودروها استفاده می شود. در چنین سیستم هایی، با انتخاب حالت اتوماتیک، می توان دمای فضای داخل اتاق خودرو را به طور یکنواخت تنظیم کرد. به این سیستم ها، سیستم های کنترل آب و هوای اتوماتیک (ACC) می گویند. ACC در واقع از سرواژه های عبارت Automatic Climate Controlling گرفته شده است.
با استفاده از چنین سیستم هایی، راننده می تواند به حالت دستی درجه حرارت و سرعت فن را تنظیم کند. اما آن چه در این سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار است، حالت تنظیمات اتوماتیک است که با استفاده از آن می توان دمای هوای داخل اتاق خودرو را روی درجه مطلوب تنظیم کرد. بدین صورت که درصورت بالاتر رفتن دمای فضای داخل اتاق خودرو، هوای سرد به صورت اتوماتیک وارد می شود و دما مجدداً به حالت مطلوب باز می گردد. هم چنین درصورت سردتر شدن هوا، با ورود هوای گرم بیش تر، دما مجدداً تنظیم می شود. بنابراین، دمای هوای فضای داخل اتاق خودرو همواره روی حالت مطلوب تنظیم می ماند. این ویژگی، از مزیت های سیستم های جدید کنترل آب و هوای اتوماتیک است.
در سیستم کنترل دوگانه آب و هوا، دو حالت اتوماتیک برای کنترل دمای هوای فضای داخل اتاق خودرو در نظر گرفته شده است؛ یکی برای راننده و دیگری شاگرد. به طور مثال، راننده می تواند دمای محدوده خود را روی 15 درجه سانتی گراد و شاگرد دمای محدوده خود را روی 20 درجه سانتی گراد تنظیم کند. در این حالت، هوای گرم تری از دریچه فن مقابل قسمت شاگرد نسبت به فن مقابل قسمت راننده، وارد اتاق خودرو می شود. البته برخی شرکت های خودروسازی، تقسیم بندی های منطقه ای را به جای چپ و راست، به صورت جلو و عقب انجام می دهند. بدین صورت که دمای بخش جلوی اتاق خودرو (فضای راننده و شاگرد) و دمای بخش عقب اتاق خودرو (فضای سرنشینان عقب) به طور مجزا قابل تنظیم باشد
خطرات باد کولر ماشین برای چشم
تاریخ انتشار:95/05/13
سوال بسیاری از کاربران عزیز که آیا باد کولر ماشین برای سلامتی ضرر دارد یا نه؟ چون برخی افراد در تماس با باد کولر ماشین سوزش چشم پیدا می کنند در این بخش به طور کامل مضرات باد کولر ماشین را توضیح می دهیم.
در این روزهای گرم فصل تابستان, استفاده از کولر ماشین افزایش می یابد اما شما باید بدانید باد کولر ماشین چه ضرر هایی دارد با ما همراه باشید تا از مضرات باد کولر ماشین برای چشم ها مطلع شوید.
عوارض باد کولر ماشین
قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر در خودرو سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث خشکی چشم ها می شود. اما این قضیه به همینجا ختم نشده و این داستان دنباله های دیگری دارد.
سندروم خشکی چشم
سندروم خشکی چشم در اثر کاهش تولید اشک و تسریع تبخیر آن بروز می کند و از آنجایی که تامین رطوبت کافی برای تضمین سلامت و کیفیت بینایی ضرورت دارد،لذا پیشگیری و درمان این عارضه بسیارحائز اهمیت است.
وی ادامه داد:میزان شیوع خشکی چشم در شهرهایی که دچار بحران آلودگی هوا می باشند بسیار چشم گیر است، لذا تدابیر مراقبتی و درمانی در عموم شهروندانی که به نوعی در معرض مواجهه با این معضل شایع می باشند، ضرورت دارد.
او سندروم خشکی چشم را مشکل نیمی از جمعیت رده های سنی گوناگون دانست و ابراز داشت:خارش ، قرمزی، التهاب مزمن سطح چشم و جراحی لیزیک از بارزترین علائم خشکی چشم به شمار می رود که گاهی به تاری دید منجر می شود.
وی اظهار داشت:افزایش سن و کار مداوم با رایانه و تبلت به ترتیب در سالمندان و کودکان باعث مشکلات چشمی می شود که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به شدت آن می افزاید.
این متخصص چشم گفت:قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر در خودرو و ماشین سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث خشکی چشم ها می شود.
وی بیان داشت:لنز های تزئینی در هوای آلوده نباید مورد استفاده قرار بگیرند و آن دسته از افرادی که در فصل تابستان از این لنزها استفاده می کنند باید قطره های مکمل چشمی را برای تنظیم میزان رطوبت چشم هایشان، مد نظر قرار دهند.
او در پایان تاکید کرد:نوشیدن مایعات به میزان کافی و مصرف غذاهای دریایی غنی از امگا3 نقش مهمی در پیشگیری از خشکی چشم به ویژه در فصل تابستان دارند.
۱۱ نکته مهم درباره کولر اتومبیل
تاریخ انتشار:95/05/19
۱) گاز پمپاژ شده توسط کولر خودرو، از طریق داشبورد، خودش را به منفذهای خروجی می رساند و از این طریق سرما را داخل ماشین تان منتقل می کند. پس بهتر است که هنگام توقف های طولانی مدت، خودروی تان را به گونه ای پارک کنید که روی داشبورد را سایه بگیرد یا از یک سایه بان روی شیشه جلوی ماشین استفاده کنید. اینطوری، عملکرد کولر خیلی بهتر خواهد بود.
۲) کولر ماشین هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس سالانه دارد. شما باید هر سال قبل از فرا رسیدن فصل گرما، خودروی تان را برای سرویس کولرش نزد یک تعمیرکار مجرب ببرید.
۳) گاز کولر هر ۲ سال یک بار باید شارژ شود. در صورتی که شارژ گاز کولر که فرئون نام دارد، هر ۲ سال یک بار صورت نگیرد، شما پس از روشن کردن آن، دیگر از هوای خنک و مطبوع لذت نخواهید برد و برعکس، هوایی گرم و مرطوب به صورتتان خواهد خورد!
۴) گاز فرئون، گازی سمی، خطرناک و مضر است و بنابراین به هیچ عنوان نباید خودتان اقدام به شارژ گاز کولر خودرو کنید.
۵) برخی از باکتری ها در فضای سرد و خنک رشد می کنند و تکثیر می یابند و به همین خاطر، گاهی اوقات که کولر ماشین تان را روشن می کنید، بوی نامطلوبی به مشام تان می رسد. برای پیشگیری از این مشکل می توانید یک دقیقه پیش از روشن کردن کولر، فن آن را به تنهایی فعال کنید.
۶) یکی دیگر از دلایل انتشار بوی بد پس از روشن کردن کولر، وجود انواع قارچ هایی است که به خاطر رطوبت در فیلتر دستگاه تصفیه جا خوش کرده اند. راه رهایی از این مشکل هم بسیار آسان است. کافی است شما فیلترهای دستگاه تصفیه را هرچند وقت یک بار تعویض کنید.
ادامه مبحث۱۱ نکته مهم درباره کولر اتومبیل
تاریخ انتشار:95/05/24
۷) استفاده از کولر خودرو در مسافرتهای طولانیمدت و برونشهری باعث جلوگیری از خوابآلودگی راننده و گرمازدگی سرنشینان خودرو میشود.
۸) دریچههای کولر را به گونهای تنظیم کنید که باد به قسمتهای عقبی خودرویتان هم برسد و آنهایی که روی صندلی عقب نشستهاند، از گرما کلافه نشوند.
۹) وقتی کولر خودرویتان روشن است، شیشه را باز نگذارید؛ در غیر این صورت، مصرف سوخت را تا چند برابر افزایش میدهید. البته اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قرار گرفتن در معرض باد کولر شما را دچار حساسیت میکند، بهتر است یکی از شیشهها را کمی پایین بدهید.
۱۰) استفاده نادرست و غیراصولی از کولر میتواند ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. برای رهایی از این اضافه مصرف، میتوانید به توصیههای زیر عمل کنید:
▪ هنگام سفر بینشهری معمولا سرعت خودروها بالاست و پایین بودن شیشه میتواند عاملی برای مصرف بیشتر سوخت باشد. پس بهتر است که در این شرایط کولر خودرو را روشن کنید.
▪ هنگام سفرهای درونشهری در سرعتهای پایین، روشن بودن کولر مصرف سوخت را بالا میبرد. بهتر است که در این شرایط کولر را خاموش کرده و شیشههای خودرو را پایین بکشید.
▪ در سربالاییها، موتور ماشین به اندازه کافی فشار زیادی را تحمل میکند و شما دیگر نباید با روشن کردن کولر، فشار بیشتری را به آن تحمیل کنید.
▪ استفاده از کولر ماشین در سراشیبیها ۳فایده دارد؛ اول اینکه درون ماشین را حسابی خنک میکند، دوم اینکه سوخت زیادی در این شرایط مصرف نمیشود و سوم اینکه سرعت اضافی و خطرناک ماشین گرفته میشود.
۱۱) اگر روی داشبورد ماشینتان یک تکه پارچه یا چرم برای زیبایی یا محافظت از آن میاندازید، قسمتهایی از پارچهتان که روی دریچههای کولر قرار میگیرند را سوراخ کنید.
آلودگی هوای داخل خودرو و راه های مقابله با آن
تاریخ انتشار:95/05/30
مراقب درون خودرو باشید
آلودگی هوای درون خودرو، یک مشکل بیسر و صدا و نامرئی است. ممکن است تصور کنید درون خودرو، در برابر تمام خطرهایی که در محیط خارج وجود دارد، ایمن است اما این تصور فاصله زیادی تا حقیقت دارد؛ به ویژه هنگامی که در مورد آلودگی هوا صحبت میکنیم.
بسیاری از افراد، ساعات زیادی از روز را در خودروهای خود میگذرانند، غافل از این که در حال استنشاق هوایی آلودهتر از هوای محیط خارج هستند.
آلودگی درون خودرو، با استانداردهای معمول برای اندازهگیری آلودگی هوا، مورد سنجش قرار نمیگیرد و هیچ معیار ویژهای نیز برای سنجش این آلودگی تعیین نشده است.
حتی زمانی که گزارش سنجش آلودگی هوای خارج از خودرو، وضعیت هوا را سبز و بیخطر نشان میدهد، ممکن است کیفیت هوای درون آن قرمز باشد. به عبارت دیگر، هوای درون به مراتب آلودهتر از هوای خارج از خودرو است.
دودی که از اگزوز موتورهای بنزینی و دیزیلی خارج میشود، عامل اصلی آلودهسازی هواست، چرا که شامل ترکیبات ارگانیک فرار است. ترکیباتی از قبیل بنزین، مواد قابل اشتعال، مواد سرطانزا، مونوکسیدکربن (که باعث کاهش اکسیژنرسانی خون به سلولها میشود) و مواد ریزی که ریهها را مسدود میکنند و میتوانند باعث کاهش طول عمر شوند، در لوله اگزوز وجود دارد.
گوگردی که در هوای درون خودرو یافت میشود، بسیار غلیظ تر از گوگرد موجود در محیط بیرون است، اما غلظت ذرات فلزی معلق در هوا، مانند کروم و مس در هوای داخل و خارج خودرو، همسان است.
حتی اگر هنگام رانندگی نیز شیشههای خودرو را بالا بکشید، کمکی به بهبود هوای داخل خودرو نکردهاید، چرا که سیستم تهویه هوای بیشتر وسایل نقلیه، آلودگی هوای محیط خارج را که از درزهای مختلف وارد خودرو میشود، تصفیه نمیکند. ضمن آن که مدخل هواکش بسیاری از خودروهای سواری، در نزدیکی زمین تعبیه شده است و این مکان تقریبا همان جایی است که لوله اگزوز قرار دارد.
تنفس هوای بهتر در داخل خودرو
موارد زیر میتوانند در کاهش آلودگی درون خودرو، موثر باشند:
تا جایی که میتوانید دفعات رانندگی و استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهید.
از رانندگی در ساعتهای پر ترافیک و مسیرهای پر تردد پرهیز کنید.
پشت سر ماشینهای سنگینی که باعث آلودگی هوا میشوند، رانندگی نکنید، از جمله کامیونها، اتوبوسها و خودروهایی که موتورهای سوخت دیزلی دارند و وسایل نقلیه قدیمی.
بیش از حد به خودرویی که در جلوی شما قرار دارد، نزدیک نشوید و فاصله قانونی را رعایت کنید.
در صورت امکان اجازه ندهید خودروی شما میان خودروهای دیگری که تولید آلودگی میکنند، محاصره شود.
نکاتی در مورد سیستم تهویه خودرو
در مورد سیستم تهویه خودرو نیز طیفی از نکات هشداردهنده وجود دارد:
– فومهای معطر که به عنوان خوشبو کننده، گاه از آینه جلوی اتومبیل آویزان میشوند، تاثیری بر پاکسازی هوا ندارند و تنها مواد حساسیتزا را در هوای داخل خودرو پراکنده میکنند. از بوییدن پاکت دستگاه فیلترکننده هوا نیز به دلیل حساسیتزا بودن آن خودداری کنید.
– سیستم تصفیه هوا که معمولا بالای قاب درها یا سقف خودروها تعبیه میشود، فقط هوایی را که از آن عبور میکند تصفیه میکند، نه تمامی هوای درون خودرو را.
– البته سیستمهای یونیزهکننده هوا، با ایجاد مولکولهایی که بار الکترونیکی دارند، میتوانند به پاکسازی هوای داخل خودرو کمک کنند.
این مولکولها به مولکولهای هوای آلوده میچسبند و سپس به سطح فیلتر جذب میشوند؛ در نتیجه ذرات آلودهکننده موجود در هوا کاهش مییابد. سیستمهای یونیزهکننده هوا، طرفداران زیادی دارند، زیرا آنها بدون سر و صدا عمل میکنند.
البته این امر معنای دیگری هم دارد، آنها پروانهای ندارند که مولکولهای یونیزه شده را در تمام اتاق خودرو پخش کند. بنابراین سازندگان خودرو ملزم به قرار دادن سیستم یونیزه کردن هوا در نزدیکترین مکان نسبت به محل ورود هوا به اتاق خودرو هستند. قرار دادن این سیستم در نزدیکی راه ورود هوا به دستگاه هواکش خودرو، به پخش شدن مولکولهای یونیزه شده در سرتاسر اتاق کمک میکند.
این نکته نیز حائز اهمیت است که این تصفیهکنندهها ممکن است با سیستم گیرنده رادیویی، ردیاب امواج و دیگر تجهیزات الکترونیکی ایجاد تداخل کنند.
برای استفاده بهتر از دستگاههای یونیزه کردن هوا، سطوح داخلی آنها را باید به صورت دائم تمیز کنید تا آلودگیهایی که به آنها جذب شدهاند، از بین بروند. ضمن این که وجود یک دستگاه تهویه هوا در قسمت جلوی اتاق خودرو ممکن است کافی نباشد.
سیستم تهویه و گردش هوا عمدتا برای سرنشینان صندلیهای عقب اتومبیل ضعیفتر عمل میکنند. این در حالی است که قسمت عقب خودرو محل نشستن کسانی است که بیش از دیگران در برابر آلودگی هوای درون خودرو آسیبپذیرند، افرادی مانند کودکان و نوجوانان، سالخوردگان و ناتوانان جسمی. بنابراین اگر از خودروی خود برای جابهجا کردن چنین افرادی استفاده میکنید، بهتر است سیستم تصفیه هوای دیگری را به قسمت عقب خودروی خود اضافه کنید.
با تمام این ها افراد به آلودگیهایی از این قبیل توجهی نمیکنند، اما از آنجا که این آلودگیها میتوانند سلامت ما و عزیزان مان را به راحتی به خطر اندازند، مقامات مسؤول باید استانداردهایی را برای آلودگی هوای درون خودرو تدوین کنند و راهکارهایی به منظور کاهش آلودگی، ارائه دهند.
آشنایی با سیستم تهویه مطبوع خودرو
تاریخ انتشار: 95/06/07
سیستمهای تهویه مطبوع که انواع پیشرفته آن امروزه Climate Control (کنترل آب و هوا) نامیده میشود، سیستم یکپارچهای است که مسئولیت گرمایش، سرمایش و تهویهی هوای خودرو را بر عهده دارد. راحتی سرنشینان، صرفه جویی در مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست از مواردی است که باید در طراحی این سیستمها در نظر گرفته شود.
سیستم تهویه مطبوع از پنچ بخش تشکیل شده است: تبخیرکننده، کمپرسور، گیرنده، سیستم انتقال مایعات و دستگاه پخش از آن جایی که گرما تنها در یک جهت و از مناطق با دمای بالا به مناطق با دمای پایین جریان دارد، سیستم تهویه مطبوع، برای ایجاد یک جریان باید هوا را در دمایی پایینتر از دمای محیط سرد کند. این کار توسط “سیستم متراکم کردن بخار” که در یخچال ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد، انجام میشود.
سیستمهای تهویه مطبوع بر اساس قابلیت کنترل دما توسط سرنشینان به گروههای زیر تقسیم می شوند:
سیستم کنترل آب و هوای دوگانه (Dual-Zone Climate Control): در این سیستم دو دمای متفاوت برای قسمتهای مختلف خودرو (راننده و سرنشین جلو یا صندلی های جلو و عقب) قابل تنظیم است.
سیستم کنترل آب و هوای چهارگانه (Four-zone Climate Control): در این سیستم قابلیت انتخاب دمای متفاوت برای چهار ناحیه مختلف در خودرو ( راننده، سرنشین جلو و دو سرنشین عقب) وجود دارد.
عیب یابی سیستم تهویه ی هوای خودرو
تاریخ انتشار:95/06/15
روزهای کوتاه و وزش نسیم های خنک که جای خود را به گرمای تابستان می دهند ، نیاز شما را به سیستم تهویه هوای خودرو بیشتر می کند . هوای خنک و مطبوع سبب رفع آشفتگی می شود و آسایش خاطر ایجاد می کند، مگر اینکه سیستم تهویه هوای خودروی شما به خوبی کار نکند .
با روشن شدن کولر هوای خنک از دریچه ها داخل شده و دمای داخل اتاق خودرو و میزان رطوبت آن در سطح پایینی حفظ می شود . اگر مشکلی وجود داشته باشد ، ممکن است وضعیت به این مطبوعی و خوشایندی نباشد ، برای مثال خارج شدن هوای گرم از دریچه ها یا پر شدن فضای داخل اتاق خودرو از بوی نامطبوع .
هر کدام از این علایم ممکن است نشان دهنده بروز مشکلی در سیستم کولر باشند . در اینجا راهکارهایی برای شناسایی و برطرف کردن این مشکلات ارائه می شوند .
اندازه گیری دمای خودرو
تخمین دمای هوا بدون دماسنج کمی گمراه کننده است . ممکن است فکر کنید که هوای داخل خودرو باید سردتر باشد . درحالیکه سرنشین دیگری که تنها کمی از شما فاصله دارد ، از سرما یخ زده است ، و میخواهد دریچه ها را ببندد تا از سرما به خود نلرزد . پس قبل از نتیجه گیری اشتباه ، از حدس زدن دست بردارید و راه دقیقی برای اندازه گیری دمای خودرو پیدا کنید و دما را با دما سنج اندازه گیری کنید .
بیشتر متخصصان خودرو اعتقاد دارند که اگر سیستم کولر به خوبی کار کند ، دمای ایده ال هوای خروجی از دریچه های خودرو باید تقریبا برابر 5 تا 7 درجه سانتی گراد باشد . دماسنج خودرو بهترین وسیله برای اندازه گیری این دما است . این وسیله را میتوانید از مراکز فروش قطعات خودرو یا به صورت آنلاین تهیه کنید . این دماسنج یک صفحه مدرج و یک میله فلزی بلند دارد که مخصوص وارد کردن به داخل دریچه های سیستم تهویه هوای خودرو است .
دماسنج را روشن کنید ، ترجیحاً در یک روز گرم این کار را انجام دهید . فن را روشن کنید و آن را روی بالاترین درجه تنظیم کنید . سپس درجه کولر را روی خنک ترین وضعیت قرار دهید . اطمینان حاصل کنید که دکمه ” گردش هوا ” خاموش است تا هوای خنک از بیرون وارد خودرو نشود . دماسنج را در یکی از دریچه ها قرار دهید ، چند دقیقه صبر کنید و سپس درجه دمای روی آن را بخوانید .
اگر دما در بازه ی مذکور بود و تغییری نکرد ، سیستم کولر شما به خوبی کار می کند . اما اگر دمایی که روی دماسنج مشاهده می کنید خارج از آن محدوده بود ، احتمالاً مشکلی وجود دارد . با کمک یک سرنشین دیگر ، این بار در حالی که خودرو در حال حرکت است ، دمای سیستم را دوباره اندازه گیری کنید ، و ببینید که آیا تغییری در نتیجه حاصل می شود .
ادامه مبحث عیب یابی سیستم تهویه ی هوای خودرو
تاریخ انتشار:95/06/21
شارژ سیستم تهویه ی هوا و رفع نشتی آن
درصورت بروز مشکل ، اولین کار این است که سیستم کولر را با گاز خنک کننده شارژ کنید و همه نشتی های آن را با آستری مناسب بپوشانید . اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید ، لازم است با متخصص مشورت کنید . اگر خودتان دست به این کار می زنید – تنها به آنهایی توصیه میشود که تجربه این کار را داشته باشند – باید ابزار آن را تهیه کنید که شامل یک کیت گاز خنک کننده برای شارژ سیستم کولر و روغن برای آستر کردن نشتی است . اگر فردی حرفه ای این کار را برای شما انجام دهد یا خودتان دست به کار شده اید ، در این مرحله باید گاز خنک کننده بیشتری به سیستم کولر تزریق کنید تا جریان باد خنک تر و خشک تر شود و نشتی روی لوله ها و شلنگ ها ، واشرها و اورینگ ها را بگیرد ؛ از مواد ضد خوردگی برای بالا بردن عمر سیستم استفاده کنید و عملکرد آن را بهبود ببخشید . این سریع ترین و ساده ترین راه حل برای رفع مشکل سیستم تهویه ی خودرو است . اگر هنوز مشکلی وجود دارد ، قطعاً باید فردی حرفه ای سیستم تهویه ی خودروی شما را عیب یابی کند .
اگرسیستم تهویه به درستی کار کند ، باید میعان در آن صورت بگیرد و از طریق لوله تخلیه رطوبت به خارج از خودرو کشیده شود . مشکل زمانی پیش می آید که گل و لای ، یا قارچ و خزه مسیر لوله ی تخلیه ی سیستم تهویه را مسدود می کند و مانع جاری شدن آب در داخل سیستم می شود . اما رطوبت داخل سیستم باید به جایی منتقل شود و در دسترس ترین مسیر کف خودروی شماست ؛ در این حالت یا کف خودرو آب جمع می شود یا کفپوش های خودرو مرطوب می شود . رطوبت زیاد در نهایت منجر به کپک زدن و رشد قارچ ، تخریب کفپوش خودرو ، ایجاد بوی نامطبوع ، و شاید منجر به آسیب دیدن سیستم الکترونیکی و بدنه خودرو شود .
برای کنترل گرفتگی لوله ی تخلیه ی خودرو باید ابتدا خودرو و سپس سیستم خنک کننده را روشن کنید . چند دقیقه صبر کنید و سپس نگاهی به جلوی خودرو بیندازید . اگر آب از زیر موتور نشت می کند و روی زمین جمع می شود سیستم کولر به درستی کار میکند . درغیراینصورت ، احتمال گرفتگی لوله ی تخلیه وجود دارد . خوشبختانه ، رفع این مشکل ، چه توسط خودتان و چه توسط یک متخصص ، کار ساده ای است . بعد از پیدا کردن لوله تخلیه که زیر خودرو قرار می گیرد ، می توان آن را با کمک فشار هوا تمیز کرد تا گرفتگی ها برطرف شود و آب در داخل سیستم جریان پیدا کند .
ادامه مبحث عیب یابی سیستم تهویه ی هوای خودرو
تاریخ انتشار:95/06/28
رفع بوی نامطبوع
سیستم تهویه ی هوای خودرو مکانی تاریک و مرطوب است ، یعنی بهترین محل برای رشد خزه ، قارچ ، و جمع شدن گل و لای . این مهمان های ناخوانده باعث ایجاد بوی نامطبوعی می شوند که با روشن شدن کولر قابل استنشاق است . هوای آلوده ، علاوه بر بوی نامطبوع ، باعث تشدید حساسیت ها و مشکلات تنفسی سرنشینانی می شود که به قارچ و گرد و غبار حساسیت دارند .
خوشبختانه چندین راه حل برای از میان بردن منبع این بوهای نامطبوع وجود دارد . محصولات متعددی برای از میان بردن بوی نامطبوع سیستم خنک کننده در فروشگاه ها وجود دارد . این ترکیبات با از میان بردن میکروب موجود در سیستم خنک کننده ، سیستم داخلی را با آستری از ماده ضد باکتری می پوشانند تا از رشد مجدد میکروب ها جلوگیری کند ، رطوبت را از میان ببرد ، و بویی خوشایند و مطبوع ایجاد کند . بیشتر آن را میتوان به راحتی به داخل دریچه های ورودی سیستم در خارج از خودرو ، یعنی در فاصله ی بین شیشه جلوی خودرو و کاپوت جلویی ، اسپری کرد . زمانی که سیستم خنک کننده روشن است ، درجه فن را روی بالاترین حالت آن تنظیم کنید ، و دکمه ” چرخش هوا ” را در حالت خاموش قرار دهید تا هوای تازه وارد اتاق خودرو شود ، محصول مورد نظر را طبق دستورالعمل های روی آن در جلوی دریچه های ورودی هوا اسپری کنید .
کثیفی فیلتر هوا ممکن است علت دیگر این بوی نامطبوع باشد . فیلتر هوای اتاق خودرو معمولاً داخل خودرو ، پشت یا زیر جعبه داشبورد ، قرار می گیرد تا هوای بیرون را پیش از ورود به داخل خودرو تمیز و فیلتر کند . اگر فیلتر کثیف باشد ، این کار به خوبی صورت نمی گیرد . برای رفع این مشکل میتوان به راحتی فیلتر را تعویض کرد .
اگر داخل خودرو گرمای زیادی احساس می کنید ، روی کفپوش ها آب مشاهده می کنید ، یا بوی بدی استشمام می کنید ، این تابستان دستی به سرو گوش سیستم خنک کننده ی خودروی خود بکشید تا با عملکردی خوب ، شما را خنک کند .
کولر و بخاری ماشین چگونه کار می کنند؟
تاریخ انتشار:95/07/13
رابطه بین تولید باد سرد و باد گرم و موتور ماشین چیست؟بغیر از موتور کدامیک از اجزای ماشین برای تولید سرما و گرما درگیر هستند؟ در کل می خواهم بدانم کولر و بخاری ماشین چگونه کار می کنند؟
1- بخاری: وسیله ای به نام ترموستات سر راه آب رادیاتور ماشین وجود داره که کارش اینه که تا آب به درجه خاصی از گرما نرسیده این وسیله باز نمیشه و اجازه عبور آب رو نمیده. وقتی آب به اندازه کافی گرم شد از لوله ها عبور میکنه، پشت این لوله های حاوی آب گرم یک فن وجود داره که باد حاصل از اون با عبور از بین این لوله ها گرم شده و به داخل ماشین هدایت میشه.
2-کولر: یک عدد کمپرسور تو ماشین وجود داره که کارش گردش گاز فریون به داخل لوله ها و وسیله ای به نام رادیاتور کولر هست.دقیقاً کاری که موتور یخچال انجام میدهد. مانند بخاری یک فن هوا رو از این رادیاتور عبور میده و در نتیجه باد خنک به داخل ماشین هدایت میشه.
**** استفاده از بخاری، بار اضافی به موتور ماشین وارد نمیکنه چون در حالت عادی آب برای خنک کردن موتور در ماشین جریان داره و تنها استفاده فن بخاری از برق ماشینه.
اما کمپرسور کولر برای کار به نیروی موتور ماشین نیاز داره که از طریق یک تسمه منتقل میشه پس وقتی کولر رو روشن میکنید بخشی از نیروی موتور صرف اون میشه و در نتیجه دور موتور و توان خودرو پایین میاد برای رفع این مسئله وسیله ای به نام وکیوم وجود داره که در حقیقت یک شیر برقیه، شما وقتی کولر رو روشن میکنید این شیر باز میشه و مکشی که به طور طبیعی، هواکش و موتور ایجاد میکنن از این شیر جریان پیدا میکنه و این مکش باعث میشه یه اهرم کشیده بشه و یه فشار به اهرم گاز ماشین بیاره و ماشین شما بیشتر گاز بخوره تا دور موتور به اندازه صحیحش برگشته، پس نتیجه اینکه شما برای دور موتور مشابه ماشینتون بیشتر گاز میخوره و سوخت بیشتری مصرف میکنه.
ادامه دارد . . .
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه نهم کولر ( مبحث بخاری) خودرو کلیک کنید**