<<<صفحه اول صفحه دوم صفحه سوم>>>
کولر ماشين فقط خنک نمي کند
نتيجه يک تحقيق جالب
بر اساس تحقيقي که مشروح آن در کنگره اروپايي ميکروبيولوژي و بيماري هاي عفوني مطرح شد، محققان آلماني دانشکده پزشکي هانور، هواي داخل 3 اتومبيل قديمي 5 تا 12 سال مجهز به کولر را مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد که در صورت روشن بودن کولر در اتومبيل، ميزان ميکروب و قارچ و ذرات معلق موجود در اتاقک اتومبيل بين 80/5 تا88/7 درصد کاهش مي يابد؛ البته به اين شرط که فيلتر دستگاه تهويه اتومبيل ها سالم و تميز باشد.
کولر مراقبت مي خواهد
اگر سال تا سال به کولر ماشين و فيلتر آن نگاهي نمي اندازيد و با گرم شدن هوا تنها دکمه آن را فشار مي دهيد تا هواي داخل اتاقک خنک شود، توصيه مي کنيم از کولر استفاده نکنيد چون تنها باعث سرماخوردگي، گريپ شدن بيني و آلرژي شما مي شود. کولر اتومبيل مکاني مرطوب و جايگاهي مناسب براي رشد انواع قارچ ها، ميکروب ها و کپک ها است. تميز کردن آن به ويژه در فصولي که گرده گياهان در هوا پخش است مي تواند از بروز بسياري ناراحتي هاي دستگاه تنفسي به ويژه در افراد مبتلا به آلرژي جلوگيري کند.
5 نکته درباره کولر خودرو
خنک شدن در هواي گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگي و خوابآلودگي ناشي از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فوايد استفاده از کولر در فصل گرم است اما کولر اتومبيل خطراتي هم مي تواند براي سلامت شما داشته باشد که با رعايت برخي مسايل مي توانيد از آن ها پيشگيري کنيد. استفاده از کولر در حضور کودکان به ويژه در هواي گرم و سفرهاي طولانيمدت ضروري است زيرا مانع از گرمازدگي آن ها مي شود. اگر دريچههاي کولر شما جلوي اتومبيل قرار گرفته و کودکان روي صندلي عقب هستند حتما به گونهاي دريچه را تنظيم کنيد که هواي خنک به عقب ماشين هم برسد. اما اگر در عقب ماشين هم براي هر فرد دريچهاي تعبيه شده مي توانيد دريچه را به گونه اي تنظيم کنيد که باد شديد به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگي عضلات آن ها نشود.
اگر اتومبيل شما مجهز به دماسنج است و کولر شما هم دستگاه تنظيم دما دارد، بهتر است آن را روي 27 تا 28 درجه سانتي گراد تنظيم کنيد تا به طور اتوماتيک خاموش شود.
وقتي اتومبيل شما در فضاي باز زير نورخورشيد پارک شده، اتاقک آن بسيار داغ است. بررسي ها نشان داده است که در اثر گرما، داشبورد، صندلي و سيستم تهويه هواي خودرو از خود گاز سمي و سرطان زا ساطع مي کنند. به همين دليل توصيه مي شود وقتي سوار اتومبيلي شديد که در زير نور آفتاب پارک شده، ابتدا پنجرههاي آن را باز کنيد تا هواي درون اتاقک خارج شود و پس از چند دقيقه دستگاه تهويه را روشن کنيد و اجازه دهيد به مدت 5 دقيقه با شيشه باز کار کند. درصورتي که شيشه ها بسته باشد و کولر را روشن کنيد، گرچه پس از چند دقيقه هواي داخل خنک مي شود اما اين گاز در هواي اتاق پراکنده است و به سختي دفع مي شود.
استفاده از کولر و دستگاه تهويه در تونل ها مناسب نيست. در فضاي تونل ها دود و ذرات معلق جمع مي شوند و دستگاه تهويه آن را به داخل اتاقک مي کشاند. بهتر است در حين ورود به تونلها ابتدا چراغ ها را روشن کرده، کولر و دستگاه تهويه را خاموش کنيد و شيشه ها را بالا بکشيد و بعد از خروج از تونل مجددا کولر را روشن کنيد.
در فضاي شهري به ويژه در ترافيک ها نيز روشن کردن کولر سبب ورود ذرات و دود به داخل مي شود، پس ترجيحا در هنگام توقف يا سرعت پايين کولر خود را خاموش کنيد. خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسياري افراد راه حل مناسبي براي صرفه جويي در مصرف بنزين است اما حقيقت چيز ديگري است. اگر در حين توقف يا سرعت پايين از کولر استفاده کنيد، بنزين زيادي مصرف مي شود اما استفاده از آن در بزرگراه ها با سرعت بالا بنزين بسيار کمي مصرف مي کند.
اين سه قسمت را مرتب چک کنيد:
1- مخزن فرئون
اگر متوجه شديد که کولر ماشين تان خنک نمي کند و هواي خارج شده از دريچه ها گرم و مرطوب است، يعني شارژ گاز فرئون کافي نيست. پس بايد به يک تعميرکار متخصص مراجعه کنيد تا با دستگاه هاي مخصوص مجددا گاز فرئون مخزن کولر شما را شارژ کند. گاهي گاز به طور غيرطبيعي خالي مي شود که در اين صورت هم متخصص بايد محل را شناسايي کرده و آن را بپوشاند. فراموش نکنيد گاز فرئون گازي سمي و مضر است، پس شخصا دست به تعمير مخزن فرئون نزنيد. حتي اگر کولر شما هيچ مشکلي هم نداشت، هر 2 سال يک بار سعي کنيد مخزن فرئون را تعويض کنيد.
2- فيلترهاي دستگاه تهويه
رطوبت سبب مي شود فيلترها مکان مناسبي براي رشد قارچ و کپک ها باشند. گاهي پيش مي آيد که با روشن کردن کولر اتومبيل بوي نامطبوعي در هوا مي پيچد. اين به آن معني است که فيلتر مملو از قارچهاي مرده و ميکروب ها شده و نياز به پاک شدن يا تعويض دارد.
3- رگلاژ ترموستات
اگر کولر شما ابتدا خنک مي کند اما به تدريج هواي خارج شده از دريچهها گرم و مرطوب مي شود، به آن معني است که ترموستات رگلاژ نيست. تمامي اين مشکلات زماني پيش مي آيد که شما رسيدگي به کولر اتومبيل خود را تنها به فصل گرم سال موکول مي کنيد. اگر در طول سال مراقب فيلترهاي هوا و مخزن فرئون و ديگر ابزار و وسايل کولر خود باشيد، دستگاه تهويه اتومبيل تان هميشه سالم و خنک کار مي کند.
چرا باید فشار گاز کولر خودرو را چک کرد ؟
عیب یابی کولر خودرو معمولاً شامل آنالیز فشار سیستم است. اما چرا این فشار مهم است؟ در این مقاله از نظر علمی به این موضوع میپردازیم.
وقتی آب گرم میشود، پس از رسیدن به دمای جوش، آب با سرعت بیشتری تبدیل به گاز (بخار) میشود. دمای جوش آب 100 درجه سانتیگراد است و نکته مهم این است که بالا رفتن دما از صفر تا 100 باعث جذب گرمای فراوانی میشود.
اگرچه در مراحل نهایی، وقتی مایع در حال تبخیر است، با اینکه تنها 3 تا 4 درجه افزایش دما رخ میدهد اما مایع پنج برابر بیشتر گرما جذب میکند. به طور معکوس اگر بخار با یک سطح سرد تماس پیدا کند، گاز تقطیر شده و به آب تبدیل میشود. گرمای فراوانی که قبلاً در مرحله تبخیر جذب شده بود در مرحله تقطیر به سطح سرد اعمال میشود.
اگر بتوانیم مایعی بیابیم که در دمای پایین تبخیر شده و آن را در یک سیستم بسته قرار دهیم، میتوانیم یک سیستم کولر داشته باشیم.
در هر دو انتهای سیستم بسته میتوانیم تجهیزاتی قرار دهیم که شبیه رادیاتور باشد. یکی داخل خودرو و دیگری در معرض هوای بیرون خودرو.
اگر مایع مناسبی انتخاب کرده باشیم، وقتی مایع از اولین رادیاتور که داخل خودرو است عبور میکند، گرمای داخل خودرو باعث تبخیر مایع میشود به همین دلیل به این قسمت اواپوراتور یا تبخیر کننده میگویند.
علم میگوید در پروسه تبخیر، مقدار زیادی گرما برای تبدیل مایع به گاز جذب میشود که باعث کاهش دمای اتاق خودرو میگردد.
هنگامی که گاز وارد رادیاتور دوم میشود که در هوای محیط قرار دارد، دمای پایین باعث میشود که گاز تقطیر شده و به مایع تبدیل شود.
در اینجا علم میگوید که در پروسه تقطیر گرمای زیادی در مجاورت کولر ایجاد میشود. به این رادیاتور کندانسور میگویند. پس از آن گاز به سیستم برگشته و پروسه ادامه مییابد.
در حقیقت، مایع انتخابی در دمایی پایین تر از دمای اتاق خودرو تبخیر میشود، اما با افزایش بسیار اندک فشار گاز، دمای تبخیر به مقداری که به آن نیاز داریم افزایش مییابد.
به همین دلیل فشار گاز با عبور از کمپرسور افزایش مییابد. یعنی گاز در یک دمای بالا به مایع تقطیر میشود. بنابراین حتی اگر دمای بیرون زیاد باشد، گاز همچنان تقطیر خواهد شد.
اگرچه پروسهها و قطعات دیگری در سیستم کولر وجود دارد، اما کلید اصلی عملکرد کولر خودرو اطمینان از وضعیت مناسب فشار گاز یا مایع است .
به طور کلی وقتی فشار پایین تر است، مایع در دمای پایینتری تبخیر شده و به همین دلیل در دمای پایینتری نیز در کنداسور به مایع تبدیل میشود.
اگر فشار بالا برود، دمای تبخیر مایع بالا رفته و دمای تقطیر گاز نیز بالاتر میرود.
مناسب بودن فشار گاز خنک کننده باعث میشود تبخیر و تقطیر مایع و گاز در دمای مناسب و صحیح اتفاق بیافتد. اگر فشارها مناسب نباشند، ممکن است بتوان با استفاده از آنالیز عیوب سیستم، مشکل را یافته و برای تصحیح آن اقدام کرد. امروزه برخی شارژ کولرها مجهز به تکنولوژی عیب یابی کولر خودرو با استفاده از آنالیز فشار و دمای داخل اتاق و بیرون خودرو هستند. برخی عیب یابهای مستقل نیز در دنیا ابداع و عرضه شدهاند که قابلیت ارائه گزارشهای تحلیلی در خصوص خلوص گاز و عیوب دیگر سیستم کولر خودرو با استفاده از آنالیز فشار و دما را دارند.
در اينجا ليستي از سئوالاتي را كه مكرراً پرسيده ميشوند ملاحظه ميفرمائيد:
1- برای رفع بخار گرفتگی شیشه های اتوموبیل از داخل و در فصول سرد سال چه باید کرد؟
جهت رفع این مشکل در فصول سرد سال بایستی همزمان با استفاده از بخاری، سیستم کولر وA/C را نیز روشن نمود ، تا با کار کرد کمپرسور سیستم کولر بتواند بخار آب موجود در هوای کابین را پس از عبور از روی اواپراتور جذب و کندانس نموده و مایع آب ایجاد شده از طریق لوله درین خروجی اواپراتور به خارج از خودرو منتقل گردد.
نحوه انجام:
الف – اهرم یا دستگیره مربوط به سرمایش گرمایش پنل خودرو، بایستی روی علامت گرمایش ( علامت قرمز) قرار داده شود
ب- بخاری خودرو روشن شود.
ج- کلید A/C زده شود.
2-عملکرد کنترلرهای اتوماتیک درسیستم های تهویه خودروهای جدید چگونه است؟
در سیستمهای جدید تهویه خودرو که (Climate Control) نامیده میشوند راننده فقط با تنظیم دمای مورد نظر برای داخل کابین و اعلام این فرمان به ECU خودرو باعث میشود تا بصورت خودکار تعدادی سنسور دمائی داخل خودرو فعال گردیده و بوسیله روشن و خاموش کردن کولر یا بخاری و نیز تنظیم شدت پرتاب هوا از دریچه ها باعث تنظیم دمای هوای داخل خودرو با شرایط مورد نظر راننده میگردد و در این حال دما را ثابت نگاه میدارد لازم بذکر است در بعضی از مدلهای جدید، خودرو ها ا تنظیم دما برای سرنشین های جلو و عقب خودرو بصورت جداگانه قابل اجرا میباشد
3-عدم تعویض بموقع فیلتر هوای کابین خودرو چه مشکلاتی را ایجاد مینماید؟
عدم تعویض و یا تعویض دیر هنگام فیلتر هوای کابین نسبت به زمانهای مقرر باعث ایجاد مشکلاتی برای سرنشینان و یا خودرو میگردد که در زیر به چند نمونه آن اشاره مینمائیم :
1-پرتاب باد فن سیستم بخاری بدلیل افت فشار هوای عبوری از روی فیلتر به شدت کاهش یافته و این موضوع باعث افزایش آمپر مصرفی وگرم شدن بیش از حد فن و کاهش راندمان بخاری و یا کولر گردد .
2-باعث تجمع ذرات و آلودگی روی مدیای فیلتر میگردد که با توجه به شرایط محیطی ممکن است باعث رشد قارچ بر روی سطح آن گردد که این خود سبب بروز مشکلاتی از قبیل بوی نا مطبوع و مشکلات تنفسی و غیره … میگردد.
4-آیا کیفیت گازو نحوه شارژ کولر در عملکرد کولر خودرو موثر است؟
بله ، گازهای غیر استاندارد باعث مشکلاتی مانند خوردگی داخلی و بروز خرابی در اجزا سیستم کولر علی الخصوص کمپرسور میگردد، لازم بذکر است که مشکل دیگری که این گازها ایجاد مینمایند افت شدید ظرفیت و کارائی و سرمایش سیستم کولر میباشد .
5-دلیل استنشاق بوی بد در داخل کابین بعضی خودرو ها در زمان روشن نمودن کولر چه میباشد ؟
مانگاری طولانی مدت رطوبت و آب در سطح و محظفه زیرین اواپراتور و عدم خروج آنها ،گاها منجر به تجمع باکتری و ایجاد بوی نامطبوع در هنگام شروع کار کولر میگردد. جهت رفع این مشکل میتوان بصورت دوره ای از اسپری های مخصوص شستشو و ضد افونی سطح اواپراتور و محفظه آن جهت رفع بوی نامطبوع بهره گرفت.
6-آیا در زمان استفاده از کولر بهتر است از ورودی هوای Fresh Airسیستم تهویه خودرو استفاده نمود و یا Recycle ؟
استفاده از هوای Fresh Air در هنگام کار کولر موجب ورود هوای گرمتر توام با آلودگی های موجود در خارج از خودرو به داخل کابین میگردد و این امر میتواند تا حد زیادی منجر به کاهش راندمان سیستم کولر خودرو و کیفیت هوای تنفسی سرنشینان گردد. لذا پیشنهاد میگردد حتی المکان وهمزمان با استفاده از سیستم کولر، دریچه ورودی هوای سیستم تهویه بر روی Recycle قرار گیرد.
7-هواي خروجي از كانال هاي كولر به اندازه كافي خنك نيست؟
علت ها:
1-7- دريچه ورودي هواي خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دريچه را ببنديد.
2-7- تسمه كمپرسور خوب سفت نيست و لغزش دارد.
روش اصلاح: يا تسمه را تعويض كنيد و يا اگر سالم است آنرا به اندازه كافي سفت كنيد.
3- 7-شير آب رادياتور بخاري باز است.
روش اصلاح: شير آب بخاري را ببنديد و در صورتي كه در خودرو شيري به اين منظور پيش بيني نشده شيلنگ آب بخاري را با پوسته موتور يكسره كنيد.
4-7- دريچه بخاري باز است.
روش اصلاح: دريچه بخاري را ببنديد.
5-7- پره هاي كندانسور توسط ذرات ريز مسدود گشته.
روش اصلاح: كندانسور را با فشار هوا تغيير كنيد.
6-7- مايع مبرد (گاز مبرد) در محلي از كولر به بيرون نشت كرده.
روش اصلاح، سيستم را از نظر نشتي چك كنيد و نشتي را بر طرف كنيد.
7-7- خشك كن بر عكس نصب شده
روش اصلاح: خشك كن را باز كرده و به نحو صحيح مونتاژ كنيد.
8- 7-خشك كن مسدود است.
روش اصلاح: خشك كن تعويض گردد.
9-7- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگي اواپراتور را تميز كنيد.
10-7- سطح اواپراتور يخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را كنترل كنيد.
8- هواي خروجي از اواپراتور داراي طعم و بوي خاصي است؟
علت ها:
1-8- ذرات ريزي در لابه لاي پره هاي اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره هاي اواپراتور را تميز كنيد.
2-8- لوله تخليه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخليه آب اواپراتور را تميز كنيد.
3-8- جلبك هايي در لابه لاي پره هاي اواپراتور رشد كرده اند.
روش اصلاح: پره هاي اواپراتور را با مواد هيدروفيليك شتسشو دهيد.
9: سيستم كولر سر و صدا و ارتعاش زيادي دارد؟
علت ها:
1-9- تسمه كمپرسور شل شده و يا اينكه كمپرسور در محل خود محكم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه كمپرسور را سفت كرده و يا پيچ هاي اتصال كمپرسور را در جاي خود محكم كنيد.
2-9- داخل سيكل كولر كمي هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز كولر را توسط دستگاه ريكاوري تخليه و مجدداً شارژ نماييد.
ادامه سئوالات كه مكرراً پرسيده ميشوند ملاحظه ميفرمائيد:
تاریخ انتشار:95/3/8
10- كمپرسور روشن نمي شود و يا به سرعت قطع و وصل مي شود؟
علت ها:
1-10رله كنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چك كنيد.
2-10- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را كنترل و در صورت امكان تنظيم كنيد.
3-10- سوئيچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئيچ فشار و كانكتور برق آن را چك كنيد.
4-10- فيوز اصلي كولر سوخته است.
روش اصلاح: فيوز را تعويض كنيد.
5-10-تسمه كمپرسور شل مي باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت كنيد.
6-10- كمپرسور مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح كمپرسور را تعبير و يا تعويض كنيد.
7-10-ولتاژ باتري خودرو خيلي كم است.
روش اصلاح:باتري را مجدداً شارژ و يا تعويض نماييد.
8-10- كلاچ كمپرسور خراب است.
روش اصلاح: كلاچ را تعويض كنيد.
10- 9-سطح درگيري كلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگيري كلاچ را تميز كرده و يا كلاچ را تعويض كنيد.
10-10- فاصله بين پولي كمپرسور و صفحه كلاچ زياد است.
روش اصلاح: فاصله محرك كلاچ تا پولي را تنظيم كنيد.
11-10- بعضي يا يكي از رله هاي سه تايي خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تايي جدا كرده تعويض كنيد.
11-فشار در شير شارژ فشار پايين خيلي بالا است؟
علت ها:
1-11- كمپرسور مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح: كمپرسور تعمير و يا تعويض شود.
2-11- اتصال حس كننده شير انبساط به لوله خروجي اواپراتور به درستي برقرار نيست.
روش اصلاح: اتصال تعمير شود.
3-11- خمير حباب شير انبساط كنده شده است.
روش اصلاح: خمير تعويض گردد.
4-11- تنظيم شير انبساط به هم خورده و بيش از حد باز است.
روش اصلاح: شير انبساط تعويض گردد.
12-فشار در شير شارژ فشار پايين خيلي پايين است؟
علت ها
1-12- ميزان شارژ كافي نيست.
روش اصلاح: سيستم را مجدداً شارژ كنيد.
2-12- خشك كن (دراير) مسدود است.
روش اصلاح: دراير تعويض گردد.
3-12- شير انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شير انبساط تعويض گردد.
4-12- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چك كنيد.
5-12- لوله ها يخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تميز كرده و يا جايگزين كنيد.
13-فشار در شير شارژ فشار بالا خيلي بالا است؟
علت ها:
1- خنك كاري كندانسور ضعيف است.
روش اصلاح: كندانسور را كنترل كرده و پره هاي آن را با فشار هوا تميز كنيد.
2- فن كمكي كندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن كندانسور تعمير و يا تعويض شود.
3- شارژ گاز بيش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخليه و مجدداً شارژ شود
4- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخليه و مجدداً شارژ شود.
14-فشار در شير شارژ فشار بالا خيلي پايين است؟
علت ها:
1- ميزان شارژ گاز كافي نيست.
روش اصلاح: سيستم را از نظر نشتي چك كنيد و پس از رفع عيب، آنرا مجدداً شارژ كنيد.
2- كمپرسور يا كلاچ آن مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح: كمپرسور تعمير و يا تعويض گردد.
15-در حين عملكرد كولر دماي آب رادياتور به صورت غير طبيعي بالا مي باشد؟
علت ها:
1-15- مدار دور تند درست تنظيم نشده است.
روش اصلاح: پيچ تنظيم مدار تند را تنظيم كنيد.
2-15- رله مربوط به فن كندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعويض و يا تنظيم كنيد.
3-15- فن كندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن كندانسور را تعمير و يا تعويض كنيد.
4-15- درپوش رادياتور خودرو درست آب بندي نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادياتور را تعمير و يا تعويض كنيد.
5-15- فن رادياتور كار نمي كند
روش اصلاح: فن رادياتور و سنسور كنترل دماي آب رادياتور را كنترل كنيد.
6-15- عقربه دماي آب رادياتور روي داشبورد، دما را درست نشان نمي دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و يا سنسور كنترل عقربه مربوطه را كنترل و در صورت اشكال تعمير و يا تعويض كنيد.
16-کمپرسور كولر به طور دائم كار مي كند و به صورت متناوب قطع و وصل نمي شود؟
علت: ترموستات اواپراتور تنظيم نشده و يا تنظيم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمير و يا تعوض كنيد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است