1-کمک فنر نشتی دارد، یعنی روغن به شکل مشهود از آن چکه می کند، باید تعویض شود
۲ـ بالا و پایین رفتن خودرو ـ بخصوص در جاده های ناهموار ـ
یا شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید، ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد
۳ـ اگر سر پیچ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده احساس کند
کنترل خودرو دشوار شده است، ممکن است کمک فنر خراب باشد
۴ـ بالاپایین رفتن یا به اصطلاح رقصیدن چرخ ها روی جاده ممکن است منتج از عملکرد ناصحیح کمک فنرهای خودرو باشد
۵ـ اگر بوش های محل نصب کمک فنر ترک خورده یا تغییر شکل داده باشد،
نوعی سرو صدا در سیستم تعلیق بخصوص موقع شتاب گرفتن،
ترمز کردن یا عبور از ناهمواری های سطح جاده ایجاد می شود و به همین دلیل هرچه زودتر باید نسبت به تعویض بوش ها اقدام شود،
در غیر این صورت ایمنی خودرو بشدت کاهش پیدا می کند
۶ـ بار کردن خودرو بیش از ظرفیت آن عامل مهمی در ضعیف شدن سیستم
تعلیق از جمله کمک فنرها می شود و این فرآیند بخصوص در زمان حرکت خودرو در ناهمواری ها بیشتر تشدید می شود.
ضمن این که اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد ممکن است اتفاقات بدتری مثل شکسته شدن اتصالات در انتظارتان باشد
۷ـ اگر خودروی شما به یک سمت کشیده می شود احتمالا سیستم تعلیق شامل تایرها، فنرها و کمک فنرهاست
ایراد دارد و باید توسط افراد مجرب مورد بازدید قرار گیرد
۸ـ تایرهای فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق بخصوص در کمک فنرهاست و حتما باید به آن حساسیت نشان داد
راههای جلوگیری از فرسوده شدن کمک فنر:
برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین میتواند باعث افزایش طول عمر لنتها گردد. بهتر است خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق کمک فنر خودرو را در شرایطی که چرخها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوشها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.
تست کمک فنر:
به یاد داشته باشید تست کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث میشود بیدلیل به تعمیرگاه مراجعه نکنید؛ ما در اینجا سه روش برای تست کمک فنر به شما توضیح میدهیم:
1. خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید و ارتفاع خودرو را اندازه بگیرید. اگر ارتفاع بالاتر یا پایینتر از حد مجاز است، برای تنظیم ارتفاع و عیب یابی کمک فنر، باید خودرو را نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید.
2. برای تشخیص کمک فنرهای ضعیف، قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید. برای انجام این کار در جلو ماشین بایستید و پا یا زانویتان را روی سپر یا روی سطحی بگذارید که خم نمیشود و وزن خودتان را روی آن نقطه بیندازید، سپس به ناگهان وزنتان را از روی خودرو بردارید. چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت، نشانه این است که کمک فنرها ضعیف شدهاند.
3. به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنرها را بررسی کنید و به دنبال ردی از روغن بگردید که قبلاً از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است. اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است، کمک فنر خراب شده است.