<<<صفحه دهم صفحه یادهم صفحه دوازدهم>>>
با داخلی سازی قطعات خودرو های خارجی خودرو ساز نخواهیم شد
تاریخ انتشار: 95/05/03
یک کارشناس صنعت خودرو با اعلام اینکه با انتقال تکنولوژی و دانش فنی به یک خودروساز تبدیل خواهیم شد، گفت: این یک اشتباه است که بدانیم با داخلی سازی کردن محصولات شرکتهای خارجی خودروساز میشویم.
ابوالفضل خلخالی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه به صورت کلی انعقاد قرارداد با خارجیها معایب و مزایای خاص خود را دارد اظهار داشت: اگر این همکاریها به شرط انتقال دانش فنی صورت گیرد، میتواند برای صنعت خودرو مناسب باشد، اما اگر بازار ایران را در اختیار خارجیها قرار دهد به طور حتم آسیبهای بدی را به صنعت خودرو وارد می کند.
وی با بیان اینکه باید در قراردادهای جدید شرکتهای خودروساز با خارجیها چگونگی انتقال دانش فنی و تکنولوژی مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: اصولاً شرکای خارجی در انعقاد قراردادها مسائل مالی را با دقت بررسی میکنند اما از آن طرف شرکتهای ایرانی در بعضی موارد منافع ملی را نادیده میگیرند که همین موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اگر صرفاً تولید محصول شرکت خارجی همانند ستیروئن در کشور مطرح باشد، کشور اصولاً به یک سایت ایرانی برای تولید محصولات فرانسوی تبدیل خواهد شد.
خلخالی با بیان اینکه همین امر باعث میشود تا هزینههای زیادی به کشور تحمیل شود، گفت: ما باید بررسی کنیم ایجاد شغل به چه قیمتی است، نباید شرکتهای خودروسازی را به سایت داخلی برای تولید محصولات خارجی تبدیل کنیم. البته تنها در شرایطی انعقاد قرارداد با شرکای خارجی به صرفه است که منجر به خودروساز شدن ایرانیها باشد. در غیر این صورت هیچ صرفه اقتصادی ندارد.
وی ضمن بیان این که با انتقال تکنولوژی و دانش فنی به یک خودروساز تبدیل خواهیم شد، گفت: باید اول به این پرسش پاسخ دهیم که آیا داخلی سازی کردن محصولات خارجی صرفه اقتصادی دارد یا خیر. این یک اشتباه است که بدانیم با داخلی سازی کردن محصولات شرکتهای خارجی خودروساز میشویم. امروز در دنیا یک شرکت وقتی محصولی را تولید میکند ۴۰ درصد قطعات آن با محصولات دیگر آن شرکتها مشترک بوده و امکان استفاده دارد. اما ما در ایران در شراکتهای خارجی محکوم هستیم قطعه محصول آنها را فقط تولید کنیم که این موضوع پتانسیل قطعه سازی داخلی ما را دچار مشکل خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قرارداد جدید سایپا با سیتروئن اظهار داشت: اصولاً در شرکتهای خودروسازی یک زنجیره از قطعه سازان حضور داشته و هر یک با توجه به همکاریها اقدام به تولید محصول میکنند. به عنوان نمونه ما اگر بخواهیم در محصول جدید سیتروئن قطعهای را داخلی سازی کنیم باید با قطعه ساز تولیدکننده آن قطعه همکاری نماییم نه اینکه با شرکت به انعقاد قرارداد بپردازیم.
خلخالی اضافه کرد: در بعضی موارد تأمین کننده قطعه سیتروئن حاضر به همکاری با شریک ایرانی این شرکت نمیشود وما نمیتوانیم داخلی سازی آن را انجام دهیم چرا که ما با شرکت قرارداد بستهایم نه با آن قطعه ساز. البته شاید شرکت تولیدکننده قطعه بخواهد با خودروساز ایرانی همکاری کند اما این همکاری به معنی انتقال تکنولوژی نیست.
وی یکی از آثار منفی مهندسی معکوس قطعات را تولید قطعات رده خارج بعد از چندین سال دانست و افزود: در قرارداد جدید سایپا و سیتروئن گفته شده که در سایپا کاشان بعد از ۵ سال تولید تیبا۲ و پراید متوقف و محصولات مشترک جایگزین آنها خواهد شد، این موضوع اصلاً خوشایند نیست. تیبا۲ یک محصول ایرانی بود و نباید آن را به این زودی از رده خارج کنیم.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به اعتقاد من وزارت صنعت اصرار زیادی به انعقاد این قرارداد داشته است اما به صورت کلی ما باید اشکالات تیبا۲ را برطرف میکردیم نه آنکه تصمیم به عدم تولید آن بگیریم به عنوان نمونه اگر فرمان این خودرو مشکل دارد میتوانستیم با قطعه سازان مطرح در این رابطه همکاری و ایرادات کار را برطرف کنیم.
خلخالی با اعلام اینکه ایران از لحاظ طراحی خودرو و دانش فنی هیچ کمبودی ندارد، اظهار داشت: مشکل اساسی ما تأمین کنندهها هستند که باید تقویت شوند. باید در این رابطه همکاری لازم صورت گیرد تا قطعه سازان برای ارتقای دانش فنی خود با قطعهسازان خارجی همکاری کرده و سطح کیفی خود را افزایش دهند.
جگوار xj جدید رقیبی برای پورشه پانامرا
تاریخ انتشار:95/05/02
جگوارXJ رقیبی برای پانامرا
نسل دوم پانامرای پورشه موج جدیدی از هیجان و علاقه را در کلاس سدانهای فوق لوکس اسپرت برانگیخته است. بنابراین جای تعجبی ندارد که جگوار که اخیراً تلاش زیادی برای به چالش کشیدن رقبای آلمانی خود دارد، در این زمینه نیز حرکت خود را آغاز نماید.
نسل بعدی XJ با توجه به گزارشهای منابع انگلیسی نزدیک به جگوار، با ظاهر جدید در حال طراحی است. این خودرو میتواند رقیب مستقیم پورشه پانامرا لقب گیرد.
نسل فعلی پورشه XJ از سال 2009 با طراحی جدید و پیشگام ترکیب لوکسی از یک سدان لوکس و اسپرت را به نمایش گذاشته است. اکنون تاتا موتورز هندوستان به عنوان مالک جگوار تمایل دارد تا جگوار XJ بعدی با الهام از پورشه پانامرا، در خط مقدم تکنولوژی و مهندسی باقی بماند. بنابراین در این خودرو شاهد ویترینی از فناوریهای جدید و آیندهنگرانه خواهیم بود.
در عین حال انتظار میرود موتور V8 پر قدرت و سوپرشارژر و نشان XJR به عنوان پرچمدار محصولات جگوار ایفای نقش نماید.
سایپا پیشتاز در طراحی پلتفرم و توسعه محصول
تاریخ انتشار:95/04/31
عملکرد مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نشان از تلاش و اقدامات موثری است که گروه سایپا در زمینه طراحی پلتفرم های جدید و توسعه محصول در راستای سلایق مشتریان انجام داده و بسیار ارزشمند است.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص توسعه محصول ونیاز بازار به طراحی پلتفرم های جدید گفت: یکی از انتقادات بزرگی که در چند سال گذشته به خودورسازان می شد این است که صنعت خودرو در توسعه محصول ضعیف عمل کرده است و مردم مجبورند همچنان خودروها ی قدیمی را استفاده کنند که بیشتر عیوب و نارضایتی و انتقادات از خودرو های قدیمی بود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: متاسفانه تحریم ها هم مانعی بود تا صنعت خودرو همکاری لازم با شرکت های بین المللی داشته باشند، این در حالی است که گروه سایپا با وجود همه مشکلات در طراحی و توسعه محصول گام های خوبی را برداشته و طبق بازدیدی که وزیر صنعت ، معدن و تجارت از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در چند هفته اخیر داشتند، قرار شد تا سال آینده دو پلتفرم جدید که یکی به صورت کاملا ایرانی و دیگری با همکاری مشاورین مطرح خارجی طراحی شده است روانه بازار شود. نعمت بخش افزود: مهندس نعمت زاده حساسیتی ویژه ای روی مسائل طراحی و صنعت خودرو دارند و به صورت کاملا کارشناسی مسائل را دنبال می کنند، و رضایت ایشان از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نشان از تلاش و اقدامات موثری است که گروه سایپا در زمینه طراحی پلتفرم های جدید و توسعه محصول در راستای سلایق مشتریان انجام داده و این امر بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به مشکلات مالی که گروه سایپا در چند سال اخیر با آن درگیر بوده است گفت: با حضور دکتر جمالی در زمینه تحقیق و پژوهش، سرمایه گذاری خوبی انجام شده است و مطمئنا با این اقدامات زیر بنایی، در چند سال آیند گروه سایپا سهم مناسبی از بازار داخلی و صادراتی را به خود اختصاص می دهد و می تواند نقش مهمی در صنعت کشور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: حاصل این سرمایه گذاری سایپا در حوزه تحقیق و پژوهش در کوتاه مدت منجر به طراحی دو پلتفرم شده است که می تواند برای چندین سال با خودرو های مختلف روی این پلتفرم ها انتظارات مشتریان را مهیا کند و به مرور زمان جایگزین مناسبی برای خودرو های قدیمی شود، و این موضوع علاوه بر رضایت مشتری ، برند سایپا را در سطح کشور و بازارهای بین المللی ارتقاءخواهد داد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد: با توجه به تکلیفی که از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت شده است ، صنعت خودرو کشور در سال جاری باید در حوزه صادرات آورده بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد و با توجه به اینکه سایپا یکی از دو خودرو ساز مطرح کشور است ، فرصت مناسبی است تا گروه سایپا مانند چند سال گذشته که همیشه در حوزه صادرات پیشتاز بوده است، بتواند بخش قابل توجهی از صادرات صنعت کشور را به خود اختصاص دهد. وی در پایان گفت: حضور خودروهای جدید سایپا در بازار های داخلی و خارجی می تواند شرایطی فراهم کند تا با افزایش فروش خودرو ، سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه افزایش یافته و به صورت مدوام شاهد طراحی های جدید خودرو، متناسب با نیاز و انتظارات مشتری در گروه خودرو سازی سایپا باشیم.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص توسعه محصول ونیاز بازار به طراحی پلتفرم های جدید گفت: یکی از انتقادات بزرگی که در چند سال گذشته به خودورسازان می شد این است که صنعت خودرو در توسعه محصول ضعیف عمل کرده است و مردم مجبورند همچنان خودروها ی قدیمی را استفاده کنند که بیشتر عیوب و نارضایتی و انتقادات از خودرو های قدیمی بود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: متاسفانه تحریم ها هم مانعی بود تا صنعت خودرو همکاری لازم با شرکت های بین المللی داشته باشند، این در حالی است که گروه سایپا با وجود همه مشکلات در طراحی و توسعه محصول گام های خوبی را برداشته و طبق بازدیدی که وزیر صنعت ، معدن و تجارت از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در چند هفته اخیر داشتند، قرار شد تا سال آینده دو پلتفرم جدید که یکی به صورت کاملا ایرانی و دیگری با همکاری مشاورین مطرح خارجی طراحی شده است روانه بازار شود. نعمت بخش افزود: مهندس نعمت زاده حساسیتی ویژه ای روی مسائل طراحی و صنعت خودرو دارند و به صورت کاملا کارشناسی مسائل را دنبال می کنند، و رضایت ایشان از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نشان از تلاش و اقدامات موثری است که گروه سایپا در زمینه طراحی پلتفرم های جدید و توسعه محصول در راستای سلایق مشتریان انجام داده و این امر بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به مشکلات مالی که گروه سایپا در چند سال اخیر با آن درگیر بوده است گفت: با حضور دکتر جمالی در زمینه تحقیق و پژوهش، سرمایه گذاری خوبی انجام شده است و مطمئنا با این اقدامات زیر بنایی، در چند سال آیند گروه سایپا سهم مناسبی از بازار داخلی و صادراتی را به خود اختصاص می دهد و می تواند نقش مهمی در صنعت کشور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: حاصل این سرمایه گذاری سایپا در حوزه تحقیق و پژوهش در کوتاه مدت منجر به طراحی دو پلتفرم شده است که می تواند برای چندین سال با خودرو های مختلف روی این پلتفرم ها انتظارات مشتریان را مهیا کند و به مرور زمان جایگزین مناسبی برای خودرو های قدیمی شود، و این موضوع علاوه بر رضایت مشتری ، برند سایپا را در سطح کشور و بازارهای بین المللی ارتقاءخواهد داد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد: با توجه به تکلیفی که از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت شده است ، صنعت خودرو کشور در سال جاری باید در حوزه صادرات آورده بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد و با توجه به اینکه سایپا یکی از دو خودرو ساز مطرح کشور است ، فرصت مناسبی است تا گروه سایپا مانند چند سال گذشته که همیشه در حوزه صادرات پیشتاز بوده است، بتواند بخش قابل توجهی از صادرات صنعت کشور را به خود اختصاص دهد.
وی در پایان گفت: حضور خودروهای جدید سایپا در بازار های داخلی و خارجی می تواند شرایطی فراهم کند تا با افزایش فروش خودرو ، سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه افزایش یافته و به صورت مدوام شاهد طراحی های جدید خودرو، متناسب با نیاز و انتظارات مشتری در گروه خودرو سازی سایپا باشیم.
ب ام و با سری یک سدان , به جنگ مرسدس بنز cla میرود
تاریخ انتشار:95/04/30
شرکت بامو و شریک تجاری و همکار چینیاش، برلیانس، نسخهٔ سدان سری 1 را معرفی کردند. این خودرو اولین سدان کامپکت اسپرتی است که با برند بامو عرضه میگردد. بامو نسخهٔ سدان سری 1 را با همکاری شریک چینی خود، برلیانس ساخته است و اولین محصول مشترک این دو خودروساز محسوب میشود. سازندهٔ آلمانی طی سالهای گذشته سرمایهگذاریهای زیادی را در جهت انتقال تکنولوژی به شریک چینی خود انجام داده و برلیانس نیز بهواسطهٔ همکاری مشترک با بامو، جایگاه بالاتری نسبت به دیگر خودروسازان چینی کسب کرده است. این خودرو که صرفاً در چین تولید و عرضه خواهد شد، با توجه به نیازهای خریداران چینی طراحیشده است. هرچند این خودرو در آلمان توسعهیافته است اما این کار در ستاد بامو و با مشارکت مهندسان چینی انجامگرفته و بهطور انحصاری توسط برلیانس در چین به تولید خواهد رسید. سدان سری 1 تست جادهای فشردهای را با توجه به شرایط مختلف جادههای چین و آبوهوای این کشور پشت سر گذاشته است.
سری 1 سدان جدید بامو بر اساس سدان مفهومی Concept Sedan Compact که سال گذشته رونمایی شد شکلگرفته است. همانطور که اشاره شد این خودرو صرفاً در کشور چین عرضه خواهد شد و بامو فعلاً برنامهای برای عرضهٔ آن در دیگر کشورها ندارد. از ویژگیهای عمدهٔ طراحی این سدان کامپکت میتوان به جلوپنجرهٔ معروف کلیوی شکل، چراغهای جلوی LED و شاخصهٔ طراحی بامو یعنی خم هافمِستر اشاره کرد. بامو هنوز هیچگونه جزئیات فنی در رابطه با سری 1 سدان را اعلام نکرده است و فقط یک تصویر از آن منتشر نموده و فعلاً حتی تصاویر دیگری نیز از آن در دست نیست. بااینحال اطلاع داریم که اینخودرو بر روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی UKL ساختهشده که با سری 2 اکتیو تورر و گرن تورر، کراساوور X1 و مینی مشترک است. این یعنی سری 1 سدان از موتورهای ماجولار جدید سه و چهار سیلندر بامو استفاده خواهد کرد.
از سوی دیگر، بامو تبدیلشدن نسل بعدی سری 1 به نمونهای دیفرانسیل جلو را هنوز بهصورت یک رازِ نهچندان مخفی نگهداشته اما حالا با معرفی نسخهٔ سدان سری 1 که خودرویی دیفرانسیل جلو است، احتمال دیفرانسیل جلو بودن نسل بعدی سری 1 را بازهم قویتر میکند. بامو سری 1 سدان در بازار چین با رقبای سرسخت آئودی A3 سدان و مرسدس بنز CLA مواجه است درحالیکه رقابت سختی را نیز با فولکسواگن لاماندو (Lamando) خواهد داشت. لاماندو بر اساس گلف ساختهشده و لوکستر از آن است و فقط در چین عرضه میگردد. بعلاوه سری 1 سدان با خودروی بومی و نیمه پریمیوم کوروس 3 هم بهعنوان یک رقیب محلی روبرو خواهد بود.
سدان کامپکت جدید بامو به نظر خودروی خوبی میرسد و ما امیدواریم در کشورهای دیگری غیر از چین هم ارائه گردد. البته این شاید ایدهٔ خوبی نباشد چراکه هنوز هم معماری دیفرانسیل عقبْ شایستگیهای زیادی داشته و به همین دلیل احتمالاً بامو به فکر ساخت سدان کامپکتی با معماری سنتی دیفرانسیل عقب برای اروپا و ایالاتمتحده خواهد بود. خودرویی که اصالت یک بامو اصیل را داشته باشد.
رنو , نسخه اسپرت مگان سدان را تولید میکند؟
تاریخ انتشار:95/04/29
پیشبینی نسخه جیتی رنو مگان
مگان از سال 1995 که متولد شده تاکنون همواره به عنوان یک خودروی سدان مطرح بوده است. اکنون نسل چهارم این خودرو که چند روز پیش در نسخه سدان نیز رونمایی شده، باز هم این مسیر را احیا نموده است. سدانهای مگان با وجود ویژگیهای مثبت یا منفی خود، هرگز یک خودروی اسپرت واقعی نبودهاند. اما اکنون وقت آن است که رنو یک نسخه GT از این خودرو را نیز با پیشرانهای قویتر از نسخههای DCI 130 یا TCE 130 ارائه نماید.
رندرهای این نسخه از سدان رنو مگان، توسط X-Tomi طراحی شده است. به نظر میرسد ویژگیهای بصری این نمونه از نسخه پنج درب هاچ بک GT به نسخه سدان اضافه شده است.
اینکه این خودرو مورد استقبال قرار گیرد یا خیر نیاز به گذر زمان دارد. در عین حال موفقیت آن را باید در کنار رقبایی چون اشکودا اکتاویا VRS برآورد کرد.
از لحاظ عملکرد نیز انتظار میرود سدان مگان GT با موتور چهار سیلندر 202 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک با کلاچ دوگانه عرضه گردد.
امید رنو به کسب دوباره رکورد نوربرگرینگ با عرضه نسل بعدی مگان rs
تاریخ انتشار:95/04/28
رنو اسپرت نسل جدید مگان را در سال ۲۰۱۸ مجهز کرده و روانه جاده میکند. هاچ بکی که وعده داده شده هیجان انگیز ترین، در کلاس خود باشد.
پس از عرضه رنو کلیو اسپرت، آنتونی لو مدیر بخش رنو اسپرت اعلام کرد که رنو مگان ارتقا یافته توسط این مجموعه در سال ۲۰۱۸ و فقط به صورت پنج در روانه بازار میشود. این بدان معنی است که خبری از مگان سه در یا کروکی نبوده و خریداران در این خصوص فقط همین یک انتخاب را دارند.
لو همچنین تصریح کرد که کسب برتری در پیست برای ما اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل از نصب سیستم چهار چرخ متحرک بر روی رنو مگان RS خودداری کرده ایم. همچنین با توجه به تغییرات انجام شده بر روی بدنه این خودرو از عرض بیشتری نسبت به مدل استاندارد بهره خواهد برد.
این بدان معنی است که رنو میتواند رکورد خود را در طی یک دور در پیست نوربرگرینگ از فولکس گلف GTI S با ۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه پس بگیرد. نسل قبلی رنو مگان RS رکوردی برابر با ۷ دقیقه و ۵۴ ثانیه در این پیست برجا گذاشت که بعدها توسط هوندا سیویک R با ۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه شکسته شد و اکنون نیز در اختیار فولکس گلف GTI S میباشد.
با وجود آرایش پنج در و دیفرانسیل جلو، اما مگان جدید به موتوری با ۳۰۰ اسب بخار مجهز گردیده و امیدواری زیادی میرود که بتواند رقبای سنتی خود یعنی فولکس گلف و هوندا سیویک را پشت سر بگذارد. به گفته لو، یک موتور دو لیتری توربو با این توان کاملا فراتر از حد معمول در این کلاس میباشد.
نسل فعلی رنو مگان RS 275 با توان ۲۷۱ اسب بخار موفق به ثبت شتاب صفر تا صد ۵٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۵۸ مایل بر ساعت شده است. پس انتظار میرود ۳۰ اسب بخار اضافه تر بتواند به راحتی این رکوردها را بهبود ببخشد. از آنجا که عرضه رنگو مگان RS جدید دو سال دیگر آغاز میشود جزییات فنی دیگری در مورد آن منتشر نشده است. ممکن است فرمان پذیری چهار چرخ که در رنو مگان GT مشاهده شده و در کلیو RS نیز اخیرا به کار رفته در این مدل نیاز پیاده سازی شود.
به هر حال تنها اطلاعاتی که از این خودرو در دست است، زمان عرضه آن در سال ۲۰۱۸ میباشد. همانطور که کلیو RS نسبت به مدل استاندارد افزایش قیمت اندکی داشت احتمالا قیمت پایه مگان RS نیز رقمی در حدود ۲۴۰۰۰ پوند باشد.
تولید وانت هیوندای تا سال 2020 به تعویق افتاد
تاریخ انتشار:95/05/27
هیوندای پیش از این با رونمایی از کانسپت سانتا کروز، نشان داده بود که برای ورود به عرصه خودروهای پیک اپ متوسط با چاشنی اسپرت عزمی جزم دارد. با این حال هنوز هم ورود این خودرو به بازار با تردیدهایی روبروست و میتوان گفت که چراغ سبز برایان روشن نشده است. اخبار نشان میدهند که این خودروساز کرهای این پروژه را به تعویق انداخته است. بنابراین همه چیز به بعد از سال 2020 موکول شده است.
شاید دلیل عمده این تعویق را بتوان به انبوه خودروهای رقیب در این کلاس نسبت داد. فورد رنجر و تویوتا هایلوکس در کنار نیسان ناوارا، شورولت کلرادو و حتی وانتهای نوظهور رنو الاسکان و میتسوبیشی و فیات و مرسدس، رقابت را در این کلاس بسیار دشوار نمودهاند. هرچند هیوندای با تکیه بر پلتفرم سانتافه میتواند ورود به این حوزه داشته باشد اما خریداران خودروهای تجاری بیشتر به نام و برند توجه میکنند زیرا سابقه یک خودروساز در تولید خودروهای تجاری را بیشتر مد نظر قرار میدهند تا ویژگیهای فانتزی، لوکس و اسپرتی یک خودرو را. به همین دلیل است که استقبال از پیک آپ نوظهور هوندا ریجلاین نیز بسیار ناامیدکننده بوده است. باید دید که هیوندای سرانجام شایستگی خود را در عرصه خودروهای تجاری نیز به منصه ظهور میرساند یا خیر.
پژو 206 یا 208 , کدامیک ایمن تر است؟
تاریخ انتشار:95/04/26
تست تصادف که توسط EURO NCAP در اروپا و در آزمایشگاه تحقیقات ترابری انجام میشود، مهمترین معیار تعیین ایمنی خودروهای تولید شده در دنیا است. NCAP مخفف New Car Assessment Programme (به معنای برنامه جدید ارزیابی خودرو) است که در سال ۱۹۹۷ زیر نظر وزارت راه انگلیس و در آزمایشگاه تحقیقات ترابری تشکیل شده است.
تست تصادف یورو NCAP از ابتدا تاکنون تغییراتی را در امتیاز دهی تجربه کرده است. در حال حاضر تست تصادف NCAP شامل ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی سرنشینان خردسال، ایمنی عابر پیاده و همچنین تجهیزات ایمنی میشود. اما در سالهای اولیه این تست شامل ایمنی سرنشینان بزرگسال و ایمنی عابر پیاده میشد که ابتدا تست ایمنی سرنشینان خردسال و سپس تجهیزات ایمنی به این تست اضافه شد. این تست به تدریج تبدیل به استاندارد اصلی در زمینه ایمنی خودرو شده است و مشتریان، تولیدکنندگان و سازمانهای استاندارد در دنیا به EURO NCAP استناد میکنند.
به خاطر برنامه تولید پژو ۲۰۸ تا یک سال و نیم دیگر در ایران و مقایسه این خودرو با پژو ۲۰۶، در این مطلب قصد داریم امتیازهای کسب شده دو خودرو در بحث ایمنی را با هم مقایسه کرده و فیلم تست تصادف هر دو خودرو را با هم ببینیم.
تست تصادف پژو ۲۰۶ در روشهای قدیمی EURO NCAP انجام شده است و تنها دارای امتیاز ایمنی سرنشینان و ایمنی عابر پیاده میشود. اما پژو ۲۰۸ در سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تحت نظر EURO NCAP تست شده است و از هر چهار شاخص امتیازی ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی سرنشینان خردسال، ایمنی عابر پیاده و تجهیزات ایمنی میشود. به همین خاطر در ابتدا در دو موضوع ایمنی سرنشینان بزرگسال و ایمنی عابر پیاده امتیاز این دو خودرو را با هم مقایسه میکنیم و سپس به دو معیار دیگر پژو ۲۰۸ در تست EURO NCAP میپردازیم.
ایمنی سرنشینان بزرگسال
اولین موضوعی که برای خریداران و تولیدکنندگان اتومبیل بسیار اهمیت دارد حفظ ایمنی سرنشینان است. وقتی راننده و دیگر سرنشینان احساس ایمنی داشته باشند از مسافرت و رانندگی با خودروی خود لذت بیشتری خواهند برد. در تست ایمنی سرنشینان بزرگسال، حفظ سر، پاها، کمر، لگن، سینه و گردن سرنشینان جلو اهمیت دارد.
پژو ۲۰۶ در این تست توانسته ۲۵ امتیاز کسب کند که ۱۱ امتیاز برای برخورد جلو و ۱۴ امتیاز برای برخورد از بغل را بدست آورده است. در تست پژو ۲۰۶ سر و پایای راست راننده و سر و دو پای سرنشین در برخورد از روبرو و سر راننده در برخورد از سمت راننده در ایمنی کامل قرار دارند. همچنین ران و دو کف پای راننده، سینه و رانهای مسافر در برخورد از روبرو احتمال آسیب دیدنشان متوسط است.
پژو ۲۰۸ در تست ایمنی سرنشینان بزرگسال با کسب ۳۱.۸ امتیاز توانست ۸۸ درصد ایمنی را تامین کرده و در رده بسیار خوبی قرار بگیرد. پژو ۲۰۸ در برخورد از جلو ۱۴.۲ امتیاز، برخورد از بغل ۱۴.۹ امتیاز و ضربه خوردن به گردن به خاطر تصادف از عقب ۲.۷ امتیاز کسب کرده است. سر، رانها و کف پای راننده و سر و کل پاهای مسافر در برخورد جلو امنیت کامل دارند. در برخورد از بغل نیز سر و لگن راننده کاملاً در ایمنی به سر میبرند. سینه راننده در برخورد از بغل با مانع و گردن راننده و مسافر احتمال آسیب دیدن متوسط دارند.
بدین ترتیب در ایمنی سرنشینان بزرگسال پژو ۲۰۸ حدود ۲۷ درصد رشد داشته و همچنین میزان آسیبهایش به کمترین حالت نزدیک شده است.
ایمنی عابر پیاده
ایمنی عابر در تصادفهایی که با عابر یا با خودروهای دیگر انجام میشود یکی از مهمترین موارد است. در برخورد دو اتومبیل اگر خودرو به سمت چپ یا راست بچرخد احتمال آسیب رساندن به عابر پیاده زیاد است. همچنین ایمنی عابر پیاده در نواحی مختلف خودرو متفاوت است.
در تست ایمنی عابر پیاده، ایمنی عابر در برخورد به شیشههای جلو و کاپوت، چراغ و ناحیه جلو پنجره و هچنین سپر خودرو مورد تست قرار میگیرد. در این تست پژو ۲۰۶ امتیاز ۱۱ را کسب کرده است و مشخصات دیگر از جزئیات این تست به خاطر تست شدن در دورههای قبلی EURO NCAP در دسترس نیست. اما پژو ۲۰۸ در این تست، رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به پژو ۲۰۶ داشته و امتیاز ۲۲ را کسب کرده است. پژو ۲۰۸ در بخش بالا ۱۲.۵ امتیاز در بخش کاپوت ۳.۵ امتیاز و در بخش سپر یا پایه ماشین امتیاز ۶ را بدست آورده است.
ایمنی سرنشینان خردسال
ایمنی سرنشینان خردسال به ویژه نوزادان در تست تصادف مهم است. این معیار از دوره دوم بررسیهای EURO NCAP به معیارهای تست تصادف اضافه شد. این تست با قراردادن عروسک کودک در نگهدارنده خردسالان روی صندلی عقب انجام میشود. این تست برای پژو ۲۰۸ امتیاز ۳۸.۵ و درصد ۷۸ را در بر داشته است. پژو ۲۰۸ در بخش بهرهوری تست تصادف ۲۱.۵ امتیاز، شاخصهای ایمنی ۵ امتیاز و بررسی نصب CRS است.
ابزار ایمنی
همه خودروهای تولید شده در دنیا دارای تعدادی ابزارهای ایمنی برای حفظ سلامت سرنشینان و بدنه خودرو هستند که هر چه تعداد و صحت این ابزار بالا باشد، ایمنی خودرو به بهترین سطح ممکن نزدیک میشود و در تستها و بررسیهای مختلف به عنوان یک امتیاز خاص قرار میگیرد. پژو ۲۰۸ در تست ابزار ایمنی ۸۳ درصد از شاخصهای موجود را داشته و امتیاز ۵.۸ را کسب کرد. این خودرو در ابزار سرعت ۱ امتیاز در ابزار کنترل ثبات الکترونیکی ۲.۸ امتیاز و یادآوری کمربند صندلی ۲ امتیاز کسب کرد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه دوازدهم مجله خودرو کلیک کنید**