<<<صفحه هفدهم صفحه هجدهم صفحه نوزدهم>>>
چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟
تاریخ انتشار:95/07/19
در حالی قیمت خودروهای وارداتی در ایران برای مشتری گران تمام میشود که دولت معتقد است در صورت اخذ مجوز نمایندگی از شرکت مادر قیمت وارداتیها تعدیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از لغو تحریمهای بینالمللی، طی دستورالعملی شرکتهای واردکننده غیرمستقیم را مقید به اخذ مجوز از شرکت مادر کرد؛ یکی از دلایل وزارتخانه در ابلاغ این دستورالعمل، ساماندهی بازار و کاهش قیمت وارداتیها عنوان شده است. با این حال هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت چه پیش از اعمال تحریمها و چه بعد از لغو آن، بر قیمت وارداتیها نظارت دارد اما شواهد حاکی از آن است که قیمت وارداتیها در ایران همیشه دو برابر قیمت جهانی بوده است. در این میان اما واردکنندگان خودرو معتقدند که قیمت خودروها نه به واسطه زیادهخواهی از سوی واردکنندگان بلکه بهدلیل عوارض متعدد دولتی سر به فلک میکشد. به اعتقاد واردکنندگان بهدلیل حجم واردات خودرو به کشور رقابت لازم در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد. حال آنکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقادی به این موضوع ندارند و معتقدند که حجم واردات به اندازهای نیست که بتواند بازار رقابتی ایجاد کند. به این ترتیب در شرایطی که گفته میشود، قیمت خودروهای وارداتی دو برابر قیمت جهانی است یک پرسش در چرایی این وضعیت مطرح میشود اینکه سود واردکننده نقش اصلی در بالا بودن قیمت را دارد یا اخذ عوارض دولتی؟
برای پاسخ به این پرسش مولفههای موثر بر قیمت خودروهای وارداتی را بررسی میکنیم. بنابر ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است و سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان آن را در اول اسفند سال 1393 به نمایندگیهای واردکننده خودرو ابلاغ کرد، عوامل متعددی در قیمت خودروهای وارداتی دخیل است؛ بنابراین در حالی که تصور عمومی بر آن است که بیشترین عامل اثرگذار بر قیمت خودروهای وارداتی تعرفه گمرکی است، اما 14 مولفه بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اثر میگذارد که هریک از این موارد اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی دارد. اولین مولفه اثرگذار ارزش CIF خودرو است؛ CIF به معنی قيمت خودرو، بيمه و كرايه تا بندر مقصد است. فروشنده تحويل كالا را هنگامى به انجام مىرساند كه كالا در بندر مقصد تخليه شود؛ بنابراین واردکننده باید در ابتدا ارزش CIF خودرو را مبنای قیمت قرار دهد كه ملاك رسمي آن در كشور ليست قيمت منتشره گمركي است. بهعبارت بهتر، در بخش هزینههای خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخصهایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشنهای خودرو، هزینههای حمل در خاک کشور سازنده، هزینههای حمل تا گمرک ایران و هزینه بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل میدهند.
بعد از ورود خودرو به بندر، واردکننده باید هزینههای ترخیص خودرو از گمرک را که شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق گمرکی و سود بازرگانی است را بپردازد. بنابراین دومین مولفه اثرگذار بر قیمت خودرو «حقوق گمرکی و سود بازرگانی» است. بنابر قانون، حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور خودروها متفاوت است؛ بهطوریکه مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای زیر 2000سیسی 40 درصد و خودروهای با حجم موتور بین 2000 سیسی تا 2500 سیسی، 55 درصد تعيين شده است اما در این میان واردات خودروهاي بالاي ٢٥٠٠ سي سي در حال حاضر بهدليل نامگذاري بهعنوان خودرو لوكس ممنوع است.
مولفه سوم اثرگذار هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری است. در این بخش اگر شرکت واردکننده انبار اختصاصی خود در گمرک را دارا باشد هزینههای آن کاهش پیدا میکند اما در غیراین صورت باید هزینههای بیشتری را بپردازد. پس از این واردکننده باید به ترتیب 8 عوارض دیگر را بپردازد. مواردی شامل عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی و جهت خرید آمبولانس (هزينه ثابت + 5 درصد)، هزینه ثبت سفارش، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده (تعداد یک تا 4 دستگاه بنا بر حجم موتور)، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون که این هزینهها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه میکنند.
پس از این واردکننده باید هزینههای صورتگرفته در مرحله پیش از تحویل خودرو به مشتریان را بپردازد. این هزینهها شامل هزینه خدمات پس از فروش، هزینههای انبارداری داخل شرکت و هزینههای بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است. در این میان PDI شامل حملونقل ترانزیت از گمرک به مرکز PDI، حملونقل و توزیع از مرکز PDI به عاملیت در سطح کشور را شامل میشود. بعد از این مرحله، واردکننده باید هزینه شمارهگذاری خودرو را که حدود ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل میدهد، واریز کند. بهطور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F بهعنوان هزینههای عوارض و مالیات شمارهگذاری از سوی اداره دارایی دریافت میشود.یکی از نکات قابل تامل در قیمت خودروهای وارداتی آن است که واردکننده پس از این موارد باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده خودروهای وارداتی را نیز به خزانه دولت واریز کند که بعد فروش خودرو از مشتری دریافت میکند.بنابراین قیمت نهایی فروش نقدی به خریداران عبارت است؛ مبلغ قیمت تمام شده براساس 14 مولفه ذکر شده، به علاوه 7 درصد مبلغ قیمت تمام شده (شامل سایرهزینهها، سود نمایندگی و واردکننده) بهعنوان سود ناويژه و 3 درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش است. این در حالی است که در صورت پیشفروش کردن یا فروش اقساطی مابهالتفاوت برابر دستورالعمل مصوب دریافت خواهد شد.
بر این اساس برخی از واردکنندگان معتقدند واردات خودرو به کشور از عوارض 100 تا 110 درصدی برخوردار است که در صورت کاهش سود 7درصدی واردکنندگان، نزدیک به 93 تا 103 درصد آن ازسوی دولت دریافت میشود. به گفته فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» براساس آییننامه محاسبه قیمت تمامشده که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایهای قیمتی، مازاد بر آن 7 درصد در نظر گرفته شده است. که این 7 درصد شامل هزینههای سربار، مالی و عملیاتی و… است.وی با اشاره به اینکه پارامترهای غیرتعرفهای بسیاری نیز در این میان بر قیمت وارداتیها اثر گذار است، عنوان میکند: 14 سرفصل هزینه را واردکننده باید پرداخت کند که همه این هزینهها موجب دو تا دو برابر و نیم شدن قیمت خودروی وارداتی در مقایسه با قیمت جهانی آنها میشود، اما موضوع مهمتر این است که این هزینه در نهایت به مشتریای تحمیل میشود که متقاضی خرید خودروی خارجی است. بر این اساس رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از آنکه ناشی از عملکرد واردکنندگان باشد ناشی از عوارض متعددی است که دولت دریافت میکند.
در حالی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکید دارد که سود شرکتهای واردکننده تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت دارد که برخی از خبرها حکایت از آن دارد که با وجود دستورالعمل تعیین ضوابط قیمت خودروهای وارداتی اما برخی از شرکتها سود 12 تا 15 درصدی را از مشتری دریافت میکنند که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت این خودروها میشود. با وجود این واردکنندگان معتقدند که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است بر این اساس هیچ شرکتی نمیتواند در بازار رقابتی سود بیشتری را دریافت کند.فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در این باره میگوید: بازار خودروهای وارداتی رقابتی است؛ بنابراین شرکتها مجبورند برای آنکه در رقابت با همتایان خود جا نمانند براساس بازار قیمت خود را تعیین کنند؛ بنابراین سود بیش از 7 درصد دریافت نمیکنند. زاوه با بیان اینکه سود 12 تا 15 درصد مربوط به خودروهای خاص است، عنوان میکند: برخی از شرکتها که تامین خودروهایشان به سختی صورت میگیرد یا برخی از خودروها که در بازار کمیاب هستند براین اساس قیمتگذاری میشوند و این سود میان همه واردکنندگان عمومیت ندارد.
وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر جذابیت چندانی برای سرمایهگذاری ندارد چون حقوق و عوارض بسیاری دریافت میشود که قیمت خودروها را افزایش میدهد؛ بنابراین میزان فروش واردکنندگان نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است. بهرغم آنکه واردکنندگان تمایل چندانی به نظارت دولت بر قیمتگذاری خودروهای وارداتی ندارند، اما آنگونه که بهنظر میرسد دولت، نظارت بر بازار خودروهای وارداتی از کنتر ل قیمت تا نحوه ورود تاکید بسیاری دارد تا بازار خودروهای خارجی نیز ساماندهی شود. در این میان یکی از نکات قابل توجه ساماندهی واردات خودرو از طریق ورود شرکتهای مادر به کشور است که نقش مهمی در قیمت خودروهای وارداتی دارد. به گفته مقامات دولتی، از آنجا که نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمیتوانستند بهطور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کنند و از تخفیفهای مربوطه بهرهمند شوند؛ بنابراین ورود خودرو به کشور بهصورت غیرمستقیم صورت میگرفت که موجب افزایش هزینه آنها شده است. بر این اساس دولت سعی دارد با حذف ورود خودرو توسط شرکتهای غیرمستقیم ضمن نظمبخشی به بازار وارداتیها تا حدوی به تعدیل در قیمت خودروهای خارجی نیز بپردازد. هرچند دیدگاه دولت درخصوص ساماندهی بازار وارداتیها قابلقبول است، اما هزینهها و عوارض اخذ شده از خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که دولت باید بازنگری جدی روی حقوق و عوارض واردات خودرو داشته باشد؛ زیرا هزینههای مترتب بر واردات خودرو در نهایت از جیب مشتری است که پرداخت میشود/دنیای اقتصاد
نسل جدید رنو مگان به ایران می آید؟
تاریخ انتشار:95/07/19
پس از گذشت 10 سال از ورود اولین رنو مگان به ایران، مدیر ارشد محصولات رنو منطقه اَمی (آفریقا، خاورمیانه و هند) از ورود نسل جدید رنو مگان به ایران خبر داد.
دامین لاپلن ضمن اعلام خبر بالا گفت: شرکت رنو در حال برنامه ریزی برای واردات نسل جدید رنو مگان به ایران است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه تولید نسل جدید این خودرو در ایران گفت: مگان جدید در مرحله اول فقط به صورت وارداتی (CBU) به ایران می آید و در صورت موفقیت در فروش احتمال تولید آن وجود دارد.
لاپلن افزود: احتمالا مگان جدید در صورت ورود به ایران حدود 140 میلیون تومان قیمتگذاری شود که در مقایسه با سایر خودروهای هم رده خود شامل هیوندای الانترا، تویوتا کرولا و کیا سراتو وارد رقابت سختی می شود.
برای رنو مگان جدید در بخش قوای محرکه، دو موتور بنزینی به قدرت 115 و 130 اسب بخار در نظر گرفته شده است. طراحی کابین رنو مگان سدان هم به طور کامل از مدل هاچ بک این اتومبیل اقتباس شده و مواردی مانند یک نمایشگر بزرگ 7 اینچی TFT در جلو داشبورد، سیستم اطلاعات و سرگرمی چند رسانه ای R-Link با یک نمایشگر 8.7 اینچی درکنسول مرکزی و واحد نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) در آن به چشم می خورد.
نسل جدید رنو مگان سدان در کارخانه رنو واقع در بورسای ترکیه ساخته می شود و از آن جا به بیش از 20 کشور جهان شامل الجزایر، عربستان سعودی، استرالیا، بلغارستان، کرواسی، مصر و امارات متحده عربی صادر خواهد شد.
من درب طرف سرنشین را بستم و ایربگ کناری منفجر شد. به همین سادگی!
تاریخ انتشار:95/07/18
رگلاتورهای ایمنی خودروی فدرال پس از دریافت چندین شکایت باز شدن غیرعمدی ایربگ ها، تحقیق جدیدی را روی برخی نمونههای نیسان ورسا شروع کردهاند.
سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها گفته که بستن درب خودرو بهصورت محکم میتواند باعث باز شدن ایربگ های کناری یا پردهای در هر دو طرف خودرو شود. یکی از مالکان در این رابطه اینچنین اظهار داشته:
من درب طرف سرنشین را بستم و ایربگ کناری منفجر شد. به همین سادگی!
این نیسان ورساهای تحت تأثیر از قضیه ساخت سال 2012 هستند و تحقیقات روی این خودروها تعداد 155 هزار دستگاه را پوشش میدهد. تا این لحظه فراخوانی در این رابطه صورت نگرفته اما انتظار میرود نیسان که در حال همکاری با ادارات فدرال است کنفرانسی رسمی را به زودی و پیش از آگاهسازی مالکان در رابطه با نگرانیها ترتیب دهد.
سخنگوی نیسان طی ایمیلی که به اتونیوز فرستاده اینگونه گفته است:
نیسان به تأمین ایمنی و امنیت مصرفکنندگان و خانوادههای آنها متعهد است. کمپانی ما تحقیق و استعلامی را از سوی NHTSA در رابطه با مدل ورسای 2012 دریافت کرده است. نیسان فعالانه در حال تحقیق روی این موضوع بوده و مثل همیشه با رگلاتورهای ایمنی همکاری صمیمانهای برای پاسخ به سؤالات دارد.
لینک اَند کو، برند اتومبیل جدید شرکت جیلی
تاریخ انتشار:95/07/18
دنده 6 : شرکت خودروسازی چینی جیلی قصد دارد بیستم ماه اکتبر، برند جدیدی که تمرکز اصلی آن بر روی موضوع تحرک است را راه اندازی کند.انتظار میرود که این برند جدید که لینک اَند کو نام گرفته و توسط شرکت چینی جیلی (صاحب ولوو) ایجاد شده، روی موضوع کاهش آلایندگی تمرکز داشته باشد. با این وجود، هنوز جزئیات بیشتری از اهداف این برند تازه کار اعلام نشده است.به نقل از نشریه ایتالیایی اُمنی اتو، احتمال دارد برند لینک اَند کو در زمینه توسعه تکنولوژی های پیشرفته ای که در داخل اتومبیل کاربرد دارند (به طور مثال سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی یا همان Infotainment) و همچنین توسعه سیستم های ایمنی و دسترسی مدرن هم فعالیت داشته باشد. به نظر میرسد که این برند جدید، سبک کاری شبیه به ولوو داشته باشد که در این صورت، احتمال همکاری این دو برند در آینده دور از ذهن نیست.تعدادی عکس به عنوان تیزر این برند منتشر شده اند که به نظر میرسد یکی از آنها قسمتی از جلو پنجره مشکی رنگ یک اتومبیل را نشان میدهد. بر این اساس میتوان حدس زد مراسم آغاز به کار کردن لینک اَند کو با رونمایی از یک خودروی کاملاً خاص همراه باشد.به هر حال هر برنامه ای که جیلی برای این برند تازه کار دارد، تا چند هفته دیگر مشخص خواهد شد.
علاقه تویوتا به خودروی پیل سوختی بزرگ
تاریخ انتشار:95/07/17
تویوتا نسخه به نسخه جدید تویوتا پریوس مدل پرایم ، امید زیادی دارد. البته تویوتا سرگرم پیشرفت خودروی پیل سوختی هیدروژنی Mirai است. همانند Prime، خودروی Mirai نیز بخش عمده ای از محصولات آینده تویوتا را به خود اختصاص خواهد داد. برایان ویلیمز از کمپانی تویوتا به AutoblogGreen گفته است که کمپانی تویوتا بزرگ فکر می کند.
خودروی پیل سوختی اساسا یک خودروی برقی است که نیروی الکتریسیته را به جای باتری از تانک هیدروژن و پیل سوختی تامین می کند. ویلیامز اضافه می کند که این به معنی آن است که شما با اضافه کردن تانکها می توانید آن را در خودروهای سنگین نیز به کار ببرید. این پیل های سوختی از باتری های سبکتری هستند. این به معنی آن است که با وزن کمتر نیروی بیشتری بدست می آورید. پیل سوختی را در موتور الکتریکی قرار دهید تا بتوانید هر سایزی از خودرو را برانید. ویلیمز می گوید که پیل سوختی کاربردهای زیادی دارد مخصوصا با پیشرفت روزافزون تکنولوژی.
مساله مهمی که درباره پیل های سوختی وجود دارد این است که آنها مزایای زیادی برای استفاده در خودروهای مختلف دارند. خودروهای گازوییلی مختلف به بازه های زمانی متفاوتی برای سوخت رسانی نیاز دارند ولی آلودگی کربنی زیادی ایجاد می کنند. خودروهای الکتریکی آلودگی و بازه زمانی ندارند. پیل های سوختی برد و نیروی خروجی که شما نیاز دارید را به شما می دهند و می توانند در اتوبوسها هم استفاده شوند. می توانید از این پیل های سوختی در ونهای حمل بار نیز استفاده کنید. می توانید در اتوبوسها هم استفاده کنید. نیروی هیدروژن دقیقا همان چیزی است که ما نیاز داریم. برد زیاد، سرعت بالای سوخت گیری مجدد و آلودگی کم. فواید آن چیزی است که می توانیم در خودروهای دیگر هم استفاده کنیم.
البته روی دیگر سکه، جایگاه های پر کردن هیدروژن است. ویلیامز عنوان می دارد که در حال حاضر بیشتر از دو جین جایگاه پر کردن هیدروژن در کالیفرنیا وجود دارد و تعداد آنها در حال افزایش است.
قیمت مزدا MX-5 RF 2017 مشخص شد
تاریخ انتشار : 95/07/17
شرکت مزدا به تازگی قیمت مدل پایه و دیگر مدل های خودروی کروک و کوچک MX-5 RF 2017 را مشخص کرده است. به گفته مزدا این مدل تنها در 1000 دستگاه به تولید می رسد و قیمت پایه 33 هزار دلاری خواهد داشت. البته برای خرید این نسخه نیاز به دعوتنامه ای از سوی مزدا دارید. در حال حاضر مدل استاندارد MX-5 RF نسبت به مدل مورد اشاره 1500 دلار ارزانتر می باشد.
مزدا RF در دو تریم Club یا Grand touring به فروش می رسد، RF Club قیمت پایه 32.390 هزار دلاری دارد که مدل اتوماتیک آن 33.120 دلاریست. اگر شما مدل گیربکس دستی RF Club را خریداری کنید، ترمز Brembo و رینگ های BBS با قیمت 3400 دلار بیشتر دردسترس قرار می گیرد.
مدل RF Grand touring نیز قیمت پایه 33.455 دلاری داشته و مدل اتوماتیک آن 34.660 دلاری خواهد بود. تمامی مدل های RF قابلیت ورود بدون کلید 130 دلاری دارند. گزینه های رنگی انتخابی برای RF، خاکستری و قرمز خواهد بود و تمامی مدل های MX-5 نیز از سیستم هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب برخوردارند.
بنابراین اگر از طرفداران مزدا MX-5 RF هستید می توانید با قیمت مناسبی که این اتومبیل داشته آن را خریداری کنید.
ژیان برقی در سال 2017 ،سیتروئن E-Mehari
تاریخ انتشار:95/07/15
سیتروئن E-Mehari باز هم ثابت میکند که این خودروساز فرانسوی هنوز هم خودروهای عجیبوغریبی میسازد.
سیتروئن میخواهد که روح مهاری قدیم (ژیان خودمان!) را در خودرویی الکتریکی نشان دهد. درست است که خودروهای مضحکتری در بازار وجود دارند اما آن خودروهای عجیب توسط خودروسازان کوچکی ساخته میشوند اما سیتروئن به تولید انبوه خودرو میپردازد.
هماکنون این خودرو در واقع در مراحل اولیه بوده و فاقد ایربگ است. همچنین از پانلهای پلاستیکی در بدنه استفاده میکند و نیروی تولیدی پیشرانهی تمام الکتریکی آن 67 اسب بخاری است. باتریهای پلیمری لیتیومی آن محدودهی حرکتی شهری 200 کیلومتری دارد اگرچه که باتریهای لیتیوم پلیمری به اندازهی باتریهای لیتیوم یونی رضایتبخش نیستند و باید هر 48 ساعت دوباره شارژ شوند.
این خودرو که تنها در فرانسه در دسترس بوده 31,308 دلار قیمت دارد! باید خاطرنشان کرد که این قیمت مجموعهی باتریها را دربر نمیگیرد و برای هر ماه باید 88 دلار دیگر نیز پرداخت کرد.
معرفی کوتاه رنو مگان RS جدید
تاریخ انتشار:95/07/15
جدیدترین نسخهی رنو مگان RS به ریشههای موردعلاقهی طرفداران وفادار خواهد بود و بهصورت استاندارد گیربکس دستی را زیر پوستهی خود خواهد داشت.
طبق اخباری که توسط موتورینگ منتشر شده، گیربکس 6 سرعته دستی در مگان RS بهصورت استاندارد موجود خواهد بود و خریداران نسخهی 7 سرعته ی دوکلاچه را نیز به عنوان گزینهی سفارشی میتوانند انتخاب کنند. علاوه بر این نسل جدید مگان RS از سیستم فرمان پذیری هر چهارچرخ نیز بهره خواهد برد تا بر قابلیتهای بیشازپیش افزوده شود.
طبق گفتههای منابع نزدیک به رنو، ارائهی دو نسخهی متفاوت گیربکس برای مگان RS حیاتی است مخصوصاً برای بازارهایی که خریداران به دلیل نبود گیربکس دستی از خرید کلیو منصرف شدهاند.
جالب اینکه در تستهای مگان RS جدید مشخص شده نسخهی مجهز به گیربکس دستی در واقع سریعتر عمل کرده است که این امر به خاطر وزن اضافی گیربکس دوکلاچه میباشد.
همانند دیگر خودروهای دستی موجود در بازار مثل پورشه کیمن GT4 و نیسان 370Z، مگان RS جدید نیز از سیستم هماهنگی اتوماتیک دور پیشرانه سود خواهد برد.
اما در مورد سیستم فرمان پذیری هر چهار چرخ باید گفت که انتظار داریم این موضوع بهصورت یک آپشن عرضه شود و میتواند در میان خریدارانی که استفادهی روزانه از خودرو دارند به علت بهبود چابکی محبوب شود. منابع داخلی کمپانی میگویند برای طرفداران پیست و افرادی که رانندگی سنگین دارند شاید این سیستم موردنیاز نباشد.
بررسی محصول جدید ام وی ام ، X33 S
تاریخ انتشار:95/07/14
باز هم تحفهای جدید از سرزمین چین به ایران رسید. این بار سومین نسخه از شاسی بلند شهری نسبتا محبوب X33 که پس از رونمایی در نمایشگاه مشهد مشخص شد که علاوه بر داشته های جدید ، پسوند S را نیز با خود یدک می کشد. حال نمی دانیم که این S نشانه اسپرت تر بودن آن است یا تنها یک پسوند عادی است. اما باید اعتراف کنیم که این نسخه تغییرات بیشتر و البته همگون تری را نسبت به نسخه دوم تولیدی آن داشته و چهره کسلی که مانند کارمندان در صبح شنبه بود ، حالا به یک نشاط عصر پنجشنبه ای رسیده و دیگر غم انگیز نیست. شرکت مدیران خودرو ، تولید کننده رسمی محصولات چری یا همان ام وی ام چندی است پا به جمع شرکت هایی گذاشته که اهمیت مقوله تست را به خوبی درک کرده و مانند سایر محصولات جدید ، X33S نیز طبق برنامه ریزی قبلی برای تست درایو به دست خبرنگاران خودرویی سپرده شد و حاصل نخستین تجربه را در ادامه می خوانید.
تغییرات ظاهری به چه بخش هایی خلاصه میشود؟
هرچند برخی از خریداران محصول قبلی ، یعنی تیگو 5 با تعویض جلوپنجره آن را تبدیل به رنجروور کردند ، اما جلوی این خودرو کاملا جدید است. حتی با تفکر زیاد نمی توانید طراحی آن را به خودرویی دیگر ربط دهید. چشمان باز مانده و متعجب قبلی جای خود را به نوع جدید با اخمی مردانه داده اند و یکنواختی کناره خودرو و مخصوصا درب ها در نسخه اول ، جبران شده و قطعه های ضربه گیر مانند نسخه دوم در این نسخه سوم نیز وجود دارد. چشمانمان را به بالاتر از درب های هدایت می کنیم. جایی که سقف مانند رنو کپچر رنگی متفاوت از بدنه دارد و هنوز به غیر از نسخه مشکی ، رنگی جدید برای آن دیده نشده است.
باز هم به بخش جلویی برمیگردم. سپر جلو کمی خشونت آمریکایی را برای ما تداعی می کند. کمی شباهت ناخواسته به محصولات 2017 فورد. برای فهمیدن سایر تغییراتی که مدیران خودرو تعداد آن ها را 200 مورد اعلام کرده ، به داخل کابین میرویم. کمی تغییرات بیش از انتظار است.
این کابین حس جدیدی می دهد. حسی مخلوط از کره ای ها ، آمریکایی ها و بریتانیایی ها! البته مورد آخر تنها در مورد کیلومتر شما و صفحه پشت آمپر صدق می کند و ترکیبی مناسب از پشت زمینه مشکی و نشانگر های یخی ارائه کرده اند و در میان آن ها سایر اطلاعات لازم مانند میزان بنزین و… قابل مشاهده است. کیفیت قطعات به کار رفته در کابین نیز بالاتر از همیشه است و حس خوب آن با اضافه شدن رنگ قرمز در بخش هایی از درب ها و کناره های ورودی تهویه مطبوع تکمیل می شود. اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی شود و برای نخستین بار در X33 صفحه چند رسانه ای 8 اینچی به کار رفته که علاوه بر اتصال بلوتوث و USB ، به دوربین دنده عقب نیز مجهز است.
در کل می توان تغییرات ظاهری آن را نکته مثبتی در چینی ها نسل جدید دانست و هماهنگی های آن حتی بهتر از برخی رقیبان با برچسب قیمت های بالاتر به چشم می آید.
آیا کلمه اسپرت را می توان در آن به کار برد؟
همانطور که در بخش هایی توضیح داده شد ، X33S شامل دو تیپ تجهیزاتی با نام های نرمال (معمولی) و اسپرت هستیم که تغییرات این دو مدل شامل تفاوت های ظاهری نظیر بدنه دو رنگ و سپر و جلو و عقب و ورکاب طرفین خودرو است متفاوت در نسخه اسپرت می شود. اگر اهل کاهش و مدیریت سوخت هستید با دکمه ECO بیشتر سر و کار خواهید داشت که در این مدل به X33 افزوده شده است. رانندگی در حالت ECO باعث می شود که پیشرانه دور موتور را در راستای مدیریت مصرف سوخت کنترل کند، اما اگر قصد رانندگی پر شتاب تر را داشته باشید ، شرایط با انتخاب حالت اسپرت بهینه خواهد شد و می توانید رانندگی با دور موتور بالاتر را تجربه کنید. البته درست است که پسوند S برای X33 جدید انتخاب شده ، اما نباید از آن انتظار یک خودروی اسپرت و بسیار سریع را داشته باشید.
جعبه دنده به عنوان یک خودروی میان قیمت و اقتصادی به درستی وظیفه خود را انجام می دهد ، اما اگر فکر لانچ کردن و یا مسابقه های روزانه در اتوبان ها را دارید ، باید بگوییم که در مورد یک خودرو 1.4 تُنی با موتور 2.0 لیتری 136 اسب بخاری و گیربکس CVT باید به جای شتاب و سرعت به فکر رانندگی توام با آرامش و امنیت باشید. با وجود سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب و مک فرسون در جلو ، کنترل X33 تا پیش از شرایط ویژه ای ساده و کاملا منطقی است ، اما با دانستن اینکه هنوز در این خودرو از ESP استفاده نشده ، کمی اوضاع را در شرایط لغزنده آب و هوایی سخت می کند و نیازمند دقت بیشتری است.
در کل باید این شرایط در مدت زمان بلند تری دوباره تست شود تا بتوان به نتیجه ای کامل تر رسید. اما در یک نتیجه گیری کلی می توان X33S را نسبت به قیمت 76 میلیون تومانی نسخه اسپرت و 74 در نسخه ساده یک شاسی بلند شهری قابل قبول دانست که قصد دارد گذشته خود را بهبود دهد، حتی اگر در گذشته تجربه ای درباره با سواری X33 داشته اید ، حالا توصیه می کنیم که به این مدل شانس دوباره ای بدهید و آخرین نسخه X33 را محک بزنید.
قرارداد ایدرو و رنو در راستای قانون اساسی است
تاریخ انتشار:95/07/14
مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: قرارداد این سازمان با رنو با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی منعقد شده که طبق آن ایدرو باید پس از تحقق اهداف پیشبینی شده در پروژههای صنعتی حداکثر سه سال پس از راهاندازی طرح نسبت به واگذاری سهام خود مازاد بر ۲۰ درصد اقدام کند.
مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: قرارداد این سازمان با رنو با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی منعقد شده که طبق آن ایدرو باید پس از تحقق اهداف پیشبینی شده در پروژههای صنعتی حداکثر سه سال پس از راهاندازی طرح نسبت به واگذاری سهام خود مازاد بر ۲۰ درصد اقدام کند.
مجتبی نظری امروز در نشست خبری با بیان اینکه طبق این قرارداد مدل جدید دو خودروی سیمبل و داستر در ایران تولید خواهد شد، خاطر نشان کرد: پلتفرم این خودروها پلتفرم L۹۰ نبوده و داستری که در ایران تولید خواهد شد هنوز اصلا رونمایی نشده است، بنابراین برخی مطالب مطرح شده مبنی بر قدیمی بودن خودروهای جدید تولیدی در قرارداد با رنو نادرست است. وی ادامه داد: البته در حال حاضر تفاهمنامه کلی با رنو برای تولید خودرو در ایران منعقد شده و دربارهی جزییات در حال مذاکره هستیم به همین دلیل نمیتوانیم تمام اطلاعات را رسانهای کنیم، اما تاکنون امتیازات خوبی از شرکت رنو گرفتهایم و به دنبال کسب امتیازات بیشتر هستیم.
مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطر نشان کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده با رنو این شرکت نسبت به انتقال فناوری و سرمایهگذاری در ایران اقدام خواهد کرد، ضمن آنکه الزامات مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این تفاهمنامه لحاظ شده است.
همچنین در ادامهی این نشست احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره قرارداد همکاری ایدرو با رنو، اظهار کرد: رنو از خدمات پس از فروش L۹۰ در ایران راضی نبود و همیشه اصرار داشت شبکه خدمات پس از فروش را در ایران اجرا کند که در این راستا نیز حرکت شده است.
وی با بیان اینکه قرارداد ایدرو و رنو در راستای این است که این شرکت فرانسوی مدیریت تولید و خدمات پس از فروش محصولاتاش را در ایران داشته باشد، خاطر نشان کرد: به نظر من سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این قرارداد نقش کاتالیزور دارد و به دنبال بنگاهداری نیست.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت الزاماتی مانند داخلیسازی و صادرات ۳۰ درصدی را برای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی تعیین کرده که این موضوع در قرارداد با رنو رعایت شده است.
نعمتبخش همچنین درباره کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: توقع بیجایی است که قیمت خودرو کاهش پیدا کند، زیرا اگر تورم کاهش یافته اما همچنان وجود دارد و امسال حقوق و دستمزد و قیمت مواد اولیه تولید خودرو افزایش یافته است.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است