<<<صفحه نهم صفحه دهم صفحه یازدهم>>>
رقابت بی ام و m2 با فورد فوکوس rs و پورشه 718boxter s
تاریخ انتشار:95/04/24
تغییراتی سریع در حال رخ دادن هستند و صنعت خودروسازی بهطور فزایندهای تحت تأثیر دیجیتالی شدن، رانندگی خودکار و قوای محرکهی جانشین قرار میگیرد و این وسط ما مجال یافتهایم تا به ارزیابی خودروهای مشهوری چون بامو M2، فورد فوکوس RS و پورشه 718 باکستر S بپردازیم. درحالیکه هرکدام از مدلهای ذکر شده دستورالعملها و مشیهای خاص خود را دارند اما بهطور شگفتآوری دارای پیشینهای درخشان، نوآوری، توانایی و قابلیت ابتیاع هستند.
بیش از 480 کیلومتر رانندگی با این خودروها نقاط قوت و ضعف هر خودرو را مشخص کرده و به مقایسهی هوشمندی سیستم چهارچرخ محرک د دوچرخ محرک این سه خودرو پرداختهایم. دربارهی طراحی ایدئال محل قرارگیری پیشرانه نیز بحث کرده و کاستیها و برتریهای گیربکسهای دستی و دوکلاچه را نیز برشمردهایم.
پدال را تا انتها فشار میدهیم و پیشرانهی 4 سیلندر 2.5 لیتری تخت خودرو که در میانه نصب شده میغرد و دور موتور به تندی بالا میرود و صدای پیشرانه بسته به نوع تنظیمات انتخابی میتواند تغییر کند. اگر خیل مشتاق باشید میتوانید هر دنده را تا دور موتور 7500 ادامه دهید اما در دور موتور 6500 همهی 350 اسب پیشرانه در اختیار شماست و گشتاور 419 نیوتون متری خودرو نیز در طیف دور موتور 1900 تا 4500 در دسترس شما قرار میگیرد.
پیشرانهی 2.3 لیتری 350 اسبی فوکوس RS جدید حتی بهتر از رقیب عمل میکند. نهتنها گشتاور عظیم 475 نیوتون متر در دور موتور 2000 در دسترس است بلکه با ویژگی اووربوست فورد میتوان به مدت 15 ثانیه مقدار 30 نیوتون متر گشتاور اضافی را نیز در اختیار داشت. پیشرانهی 5 سیلندر 2.5 لیتری فوکوس RS پیشین کاریزماتیک، قوی و خشن بود و تأخیر توربو را نیز نشان میداد. اما فوکوس RS جدید از این موارد مبرا بوده و به حدی منعطف است که میتواند در دندهی ششم با سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کند و از طرفی بهمحض رها کردن کلاچ پا بهپای پورشه و بامو بتازد. گیربکس 6 دندهی دستی این خودرو تعویضهای کوتاهی دارد و پاسخ پدال گاز در حالت اسپورت چموش و سرکش است.
پیشرانهی 6 سیلندر خطی 3 لیتری و توربوی بامو M2 توانایی تولید 365 اسب بخار قدرت و 465 نیوتون متر گشتاور را دارد که این حجم از گشتاور از دور موتور 1400 در دسترس بوده و پیشرانه نرم تر و پرطنینتر از نمونههای 4 سیلندر عمل میکند و اضافه شدن سیستم دیفرانسیل M فعال و تغییرپذیر کمک میکند تا قدرت پیشرانه با قدرت انتقال یابد. M2 حاضر در تست نمای خارجی و داخلی مشکی دارد و حتی رینگهای 19 اینچی آن نیز تیره هستند. گیربکس 7 سرعته دوکلاچه ای که در این خودرو سفارش داده شده آپشن خوبی است و کمک میکند تا حداکثر قدرت از پیشرانه گرفته شود.
فوکوس RS که از سیستم چهارچرخ محرک تطبیقپذیر سود میبرد در بخش شتاب گیری چند دهم ثانیه از رقبای آلمانی خود عقب میافتد. رقبای این خودرو از گیربکس دوکلاچه خود نهایت استفاده را میبرند.
برخلاف دیگر مدلهای چهارچرخ محرک اسپورت که نیروی کمی را به چرخهای عقب میفرستند،RS هفتاد درصد گشتاور خود را به بخش عقب تحویل میدهد. در حالت دریفت این خودرو میتواند همانند 150 درصد دیفرانسیل عقب محسوب شود (!) و ما از این ویژگی نهایت لذت را میبریم؛ اما چیزی که فورد فاقد آن است، ترکیب و برابری حالات مختلف رانندگی است. بله حالت دریفت راننده را به انجام حرکات دیوانهوار تشویق میکند اما پاسخهای آن منقطع بوده و فرمان ناهنجاری نشان میدهد و شاسی نیز تعریفی ندارد. تنها حالت نرمال تنظیمات راحت دامپرها، پاسخ ریلکس پدال گاز و کالیبراسیون درست فرمان را نشان میدهد.
بامو M2 دقیقاً برای راحتی و انطباق ساخته نشده و سیستم تعلیق اسپورت آن نیز همین را نشان میدهد. در راههای واقعاً دشوار و پرپیچوخم، نگه داشتن M2 سرکش در خط خود واقعاً سخت بوده اما بهمحض رسیدن به جادهای نرمتر،M2 روی خوش خود را نشان میدهد.
مشخصات این 718 باکستر S ویژه که در تست شرکت کرده به وضوح نشان میدهد که با خودرویی اسپورت طرفیم. گشتاور برداری، قفل دیفرانسیل عقب مکانیکی، سیستم تعلیق اسپورت PASM و ترمزهای کربن سرامیکی از جملهی آپشن های این خودرو میباشند. سواری پورشه بهتر از آنی است که انتظارش را داشتیم. نوسانهای طولانی اصلاً مهم نیستند و تکانهای متقاطع تصویر ثابتقدمی پورشه را از بین نمیبرند. سیستم تعلیق هر سه خودرو تقریباً عملکرد یکسانی دارند اما پورشه اندکی خشنتر از بامو یا فورد عمل میکند .
در فصلی که همهی ما یخ میزنیم، لاستیکهای تابستانی انتخاب چندان مناسبی نیستند. لاستیکهای 19 اینچی پایلوت سوپر اسپورت استاندارد بکار رفته در M2 به اندازهی لاستیکهای کمی نازکتر میشلین فورد غیرقابل انعطاف بوده و لاستیکهای پیرلی پی زیرو 20 اینچی پورشه نیز از این قضیه مستثنا نمیباشد. در هنگام دور زدن کم فرمانی زیاد و عدم چسبندگی مشاهده میشود.M2 اکثر اوقات ثابتقدم بوده و بازخورد زیادی از فرمان به دست میآید اما این کوپهی 4 سرنشینه زمانی که برای چسبندگی تقلا میکند خوشدستتر میشود. فوکوس دو دیفرانسیل در محدودیتها به اندازهی کشور سوئیس خنثی است و وزن سیستم فرمان به خوبی با گشتاور خودرو و حرکات شاسی هماهنگ شده است.
پورشه واقعاً دو خودرو در یکی است. علیرغم برخی چالشهای ارگونومیکی، این خودرو به زیبایی ساخته شده و دو بخش بسیار مفید برای حمل بار دارد. 718 باکستر S سریعترین خودروی این رقابت بوده و فرمانی عالی دارد و قطعاً ترمزهای آن نیز فناناپذیر هستند. اگر پول مدنظرتان نیست و هنوز مسحور پیشرانهی بوکسری نشدهاید، باکستر را امتحان کنید.
بامو M2 جانشینی شایسته برای E46 M3 10 سال پیش است و فوقالعاده لذتبخش بوده و به طرز شگفتانگیزی خونگرم و دوستداشتنی است.
فوکوس RS جادارترین کابین و صندوق را دارد و حتی مورد سؤال واقع نمیشود زیرا آن چیزی که باعث تپش سریعتر ضربان قلب برای فورد میشود، برچسب قیمت است که فاکتور سورپرایز کننده و تحسینکنندهای بوده و این خودرو سطح عجیبی از شایستگی دینامیکی را نشان میدهد.
رانندگی یکروزه با این 3 خودرو برای مشخص کردن برندهی واقعی کافی نیست اما شکی نداریم که RS بهترین GT ساخت فورد بوده و ثابت کرده که این خودرو همان سطح دینامیکی ارائهشده توسط باکستر S و M2 را به طرفداران عرضه میکند.
اولین تصاویر جاسوسان از نسل سوم پورشه کاین
تاریخ انتشار:95/04/23
به تازگی عکاسان مخفی توانستند تصاویری از نسل سوم پورشه کاین که در جاده های روستایی اسپانیا در حال گذراندن مراحل تست بود را شکار کنند. با اینکه استار زیادی برروی خودرو انجام شده اما بنظر می آید طراحی نسل سوم کاین ریشه در نسل های گذشته خود دارد.
کاین جدید بسیار شبیه نسل های پیشین می باشد و بنظر می رسد تغییرات زیادی در قسمت های نمای جلویی، زاویه سقف و اسپویلر عقب انجام نشده است. در نمونه شکار شده به نظر می آید خطوط درب موتور باز طراحی شده است و قسمت عقبی هم دچار تغییراتی بخصوص در مجموعه چراغهای عقب شده است.
انتظار آن می رود تا فضای درون کابین کاین بسیار شبیه به مدل پانامرا ۲۰۱۷ باشد و در آن از طراحی اتاق خلبان به همراه یک صفحه نمایش بزرگ برای کنترل ادوات استفاده شود.
در سال ۲۰۰۳ پورشه ، کاین را به عنوان خودروی SUV لوکس و تمام عیار معرفی کرد که تا سال ۲۰۱۱ این خودرو تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. در سال ۲۰۱۱ نسل دوم کاین علاوه بر طراحی تازه و تغییراتی که باعث شده بود وزن خودرو کاهش پیدا کند معرفی شد. حال باید منتظر ماند و دید پورشه برای نسل سوم کاین چه تغییراتی را اعمال کرده است .
کرولای 2016در گمرک : قیمت ,ظاهر و گیربکس جدید ,اما همچنان فقیر در امکانات ایمنی و رفاهی
تاریخ انتشار:95/04/22
این روزها در گمرکات کشور، نوعی تویوتا کرولا جدید به چشم می خورد. خودروهایی که به ظاهر فیس لیفت شده اند و وقتی با دقت به آن ها نگاه می کنید، با تغییرات جزئی نیز مواجه می شوید.
مدل این کرولاها برای سال ۲۰۱۶ بوده و شرکت ایرتویا آن ها را تیپ X می نامد. تغییرات اصلی ظاهری را بیشتر در بخش جلو خودرو می بینید که جلوپنجره و سپر تغییر کرده و مه شکن آن شباهت زیادی به دی لایت تویوتا کمری پیدا کرده است. در اصل ظاهری که ما از کرولا می بینیم، بسیار شبیه نسخه های سفارش آمریکا و اروپا شده است که چراغ های متفاوتی با مدل های موجود در ایران دارند. رینگ های کرولا به مراتب اسپرتتر و زیباتر شده است و ترکیب جدید پلاستیکی رکاب باعث شده تا خودرو از کنار با توجه به رینگ های مشکی و نقره ای، جوان پسند به نظر برسد. چراغ های عقب تغییر کرده و دیگر به رنگ قرمز نیست و طراحی داخلی آن به صورت کریستالی انجام شده است.
سپر عقب به تزیینات مشکی رنگ مجهز شده که ظاهر خودرو را ورزشی جلوه می دهد. همچنین بال عقب که روی درب صندوق نصب شده است، کرولا را از یک خودرو خانوادگی به یک ماشین برای جوانان کمتر از ۳۰ سال تبدیل کرده است. در بخش فنی کرولا ۲۰۱۶ با تغییرات به نسبت اساسی روبه رو شده است. البته این تغییرات بیشتر به خاطر ارتقا سیستم انتقال قدرت است. گیربکس کرولا از چهار دنده اتوماتیک به ۷ سرعته CVT تغییر کرده است و به اصطلاح تویوتا مولتی درایو شده است. برای همین روی پنل تعویض دنده حالت تیپ ترونیک دیده می شود. برخی همان مدل چهار دنده اتوماتیک را دوست دارند، چون حس رانندگی و تعویض دنده بهتری را به راننده می دهد. ولی عده ای هم بخاطر کاهش مصرف سوخت، نرم بودن خودرو، سرعت نهایی بیشتر و… مدل CVT را برای خرید ترجیح می دهند.
مسئله اصلی از جایی آغاز می شود که قیمت کرولا تیپ X 141 میلیون تومان اعلام می شود و برخی بازاری ها هم نسخه های موجود در نمایشگاه خود را با این قیمت برای فروش اعلام می کنند. چند روز پیش که به پارکینگ کالج واقع در جاده مخصوص رفته بودیم، تعداد قابل توجهی از کرولا تیپ X را دیدیم. عجیب بود که این خودرو با مدل ۲۰۱۶ به برخی امکانات مدل های قبلی هم مجهز نبود. در این نسخه دیگر خبری از کروزکنترل، سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک نیست. بلکه اتاق خودرو بسیار ساده بوده و بهترین تجهیزات آن استارت دکمه ای و آینه تاشو برقی است. کیسه هوا همچنان در این خودرو دو عدد است. در حالی که برخی نسخه های فول جهانی، شش، هفت و هشت کیسه هوا دارند. تودوزی نسخه های رویت شده در پارکینگ از نوع سفید و مشکی ترکیبی است. سیستم کنترل پایداری در این خودرو وجود ندارد و خبری از سیستم پخش حرفه ای با مانیور نیست. در حالی این سدان ژاپنی در بازار ایران ۱۴۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است که نسخه های فولتر این خودرو با امکاناتی چون تهویه اتوماتیک، سانروف، کروزکنترل و… عرضه می شوند و قیمتی کمتر از ۷۲ هزار درهم دارند. امروز نسخه هایی از این خودرو که به کروزکنترل نیز مجهز هستند، گاهی تا ۱۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند و طبق قانون با گارانتی عرضه می شوند. همچنین نسخه های به اصطلاح فول وارداتی که با مدل GLi به بازار آمده اند، بین ۱۴۵ الی ۱۴۸ میلیون تومان قیمت گذاری می شوند.
شاید قیمت کرولا در بازار ایران بالا رفته باشد، ولی بهای بیش از ۱۴۰ میلیون تومان برای خودرویی که از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در حد یک خودرو ۵۰ میلیون تومانی هم ظاهر نمی شود، شاید برای خیلی ها توجیه نداشته باشد. با این که کیفیت تویوتا مثال زدنی است، ولی رویه واردات محصولات این برند اصیل که بیشتر در نسخه های کم آپشن با قیمت های بالا وارد می شود، باعث شده تا عموم جامعه ایران، محصولات تویوتا را نسبت به کره ای ها کم ارزش تر و پایین تر بدانند. امروز خرید یک کیا سراتو فول یا هیوندای النترا فول ۲۰۱۶ کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان بودجه می خواهد. همین امر باعث شده تا بازار کره ای ها در ایران قوی تر از ژاپنی ها باشد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است