صفحه اول صفحه دوم>>>
BMW 765 Li
تنها بی ام دبلیو 16 سیلندر تاریخ
تاریخ انتشار:95/2/22
ماجرای ساخت بزرگترین موتوری که تاکنون در زیر کاپوت یک بامو قرار نصبشده است
دکتر «کارل هاینس لانگه» از مهندسان بخش سیستمهای انتقال قدرت ب ام در دههٔ 80 بود. وی پس از ساخت مدلهای قدرتمند M3 و M5 توسط بامو در سال 1985، به فکر ساخت مدلی قدرتمند از سری 7 افتاد که بتواند نقش M7 را در خانوادهٔ سری 7 بازی کند. او در نظر داشت که 4 سیلندر به موتور 12 سیلندر 5 لیتری بامو (که در شرکت با کد M70 شناخته میشد) اضافه کرده و موتوری 16 سیلندر قدرتمند جهت نصب بر روی سری 7 بسازد. لانگه برای انجام این کار، مهندس باتجربهای بنام «آدولف فیشر» را مناسب میدید چراکه او از مهندسان بخش پیشرانههای بامو بود و موتور 5 لیتری V12 300 اسب بخاری که در مدلهای 750i و 75iL بکار میرفت را طراحی کرده بود. لانگه با فیشر جهت تقاضای همکاری تماس گرفته و فیشر موافقت کرد. سپس شخص سومی بنام «هانس پیتر ویس بارت» که رئیس پروژه ساخت سری 8 و نسل دوم سری 7 بود نیز به گروه پیوست.
بدین ترتیب پروژهٔ ساخت سری 7 V16 که پروژهٔ «Goldfish» نامگرفته بود توسط این سه نفر که از مقامات بلندپایه و بانفوذ بامو از اواسط دهه 70 تا اوایل دهه 90 بشمار میرفتند شروع شد. در ابتدا کار بر روی ساخت موتور جدید که شامل اضافه کردن 4 سیلندر به موتور 5 لیتری V12 و ساخت پیشرانهای V16 با 32 سوپاپ میشد در جولای 1987 آغاز گردید. برای این کار زاویهٔ 60 درجهایِ موتور V12 حفظ شد اما 4 سیلندر به آن اضافه گردید. بدین ترتیب حجم موتور به 6.7 لیتر افزایشیافته و حدود 30 سانتیمتر به طول آن افزوده شد. کار ساخت موتور در کمتر از شش ماه به پایان رسید و در تاریخ 24 دسامبر 1987 (شب کریسمس سال 1988) پیشرانهٔ عظیم 6.7 لیتری V16 آماده شد و بدین روی اولین موتور 16 سیلندر بامو متولد گردید. این موتور با 310 کیلوگرم وزن فقط 60 کیلوگرم سنگینتر از موتور V12 بود. در شامگاه 24 دسامبر، موتور برای اولین بار توسط داینومتر مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد کاملاً قابلملاحظهای از خود بنمایش گذاشت بهطوریکه 408 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد؛ یعنی 108 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور بیشتر نسبت به موتور V12. این در حالی بود که بامو M5 آن سالها با موتور 6 سیلندر خطی، تنها 256 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور داشت.
با انجام موفقیتآمیز آزمونها، گام بعدی نصب موتور بر روی یکی از مدلهای سری 7 E32 بود. سرانجام تصمیم گرفته شد تا موتور بر روی مدل 750iL که فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخههای معمولی داشت قرار گیرد؛ اما برای انجام این کار مشکلی وجود داشت. موتور 16 سیلندر جدید به خاطر برخورداری از 4 سیلندر اضافه، حدود 30 سانتیمتر طول بیشتری از موتور 12 سیلندر داشت و به همین دلیل بهسختی در محفظه موتور سری 7 جا میشد و کل محفظه موتور را اشغال میکرد بهطوریکه جایی برای نصب رادیاتور آب و سیستم خنککننده باقی نمیماند؛ اما به دلیل اینکه این یک پروژهٔ آزمایشی بود، مهندسان راهحلی ساده و هوشمندانهای را جهت برطرف کردن این مشکل بکار گرفتند و آن انتقال رادیاتور و سیستم خنککننده به عقب و درون صندوق بار بود! هرچند این راهحل کمی دور از ذهن است اما از این شیوه بیش از یک دهه پیش در مدل مسابقهای 3.0 CSL هم استفادهشده بود و عملکرد مناسبی نشان داده بود؛ بنابراین کار بر روی انتقال سیستم خنککننده به داخل صندوق بار آغاز گردید. برای انجام این کار قسمتی از چراغهای عقب جهت نصب پنجرهای فلزی برای خروج هوای گرم از داخل صندوق حذف و پلاک به درون سپر منتقل شد. ورودیهای هوایی هم بر روی گلگیرهای عقب جهت انتقال هوای خنک به داخل صندوق بار و رادیاتور تعبیه شد. برای جبران کاهش نور چراغهای عقب که به دلیل کوچک شدن آنها رخداده بود نیز از لامپهای پُرنورتری استفاده شد. البته چراغهای دندهعقب و مه شکن بهطور کامل حذفشده بودند. سیستم خنککننده تقریباً تمامی فضای بار را اشغال کرده بود و بجای بکار گیری یک رادیاتور بزرگ، از دو رادیاتور کوچک استفادهشد که هریک با زاویه نسبت به یکدیگر در طرفین صندوق نصبشده بودند.
درنهایت موتور V16 بروی 750iL نصب گردید و به دلیل افزایش حجم موتور، نام آن به 767iL تغییر پیدا کرد. انتقال قدرت در مدل 750iL توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF صورت میگرفت اما در 767iL از گیربکس 6 سرعته دستی سری 8 استفاده شد. به همین دلیل 767il برخلاف 750iL دارای سه پدال بود. سپس خودرو مورد آزمایش قرار گرفت و توانست شتاب صفرتا صدی در حدود 6 ثانیه و حداکثر سرعت 280 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. بدین ترتیب رویای دکتر لانگه به حقیقت پیوست. البته چنین موتور پرقدرت و عظیمالجثهای مصرف سوخت بالایی داشت بهنحویکه در شهر 21.3 لیتر و در جاده در هنگام حرکت با سرعت زیر 120 کیلومتر در ساعت، 14.7 لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف میکرد؛ اما درصورتیکه سرعت آن به بیش از 200 کیلومتر در ساعت افزایش میافت، مصرف سوخت به رقم سرسامآور 24.5 لیتر در صد کیلومتر میرسید.
لانگه، فیشر و ویس بارت از همان ابتدای پروژه میدانستند که شاید این خودرو هیچگاه اجازهٔ تولید انبوه را کسب نکند اما پسازاینکه 767iL در سراسر فوریه 1987 آزمایش شد و از این آزمایشها سربلند بیرون آمد، آنها تصمیم گرفتند پیشنهاد تولید انبوه آن را به هیئتمدیرهٔ وقت بامو ارائه کنند تا بتواند بهعنوان یک سوپر 7، نقش سری هفت با عملکرد بالا یا درواقع M7 را در بین خانواده سری 7 بازی کند. بعلاوه که هیچ رقیبی از سوی مرسدس بنز نیز برای آن وجود نداشت. بدین ترتیب آزمایشات با موفقیت به پایان رسید و 767iL در می 1988 کاملاً آمادهٔ تولید بود. سپس آن را جهت صدور مجوز تولید در اختیار هیئتمدیره وقت بامو قراردادند اما هیئتمدیره به دلایلی چون عدم نیاز به چنین قدرتی در اتومبیلی لوکس، عدم وجود بازار فروش گسترده و استاندارد نبودن (به دلیل انتقال سیستم خنککننده به عقب) با تولید آن مخالفت نمودند و بدین ترتیب پروژه تولید انبوه 767iL لغو شد و از این بامو استثنایی که تنها بامو 16 سیلندر محسوب میشود فقط همین یک نمونه ساخته شد. این پروتوتایپ اکنون در اختیار بامو است.
مشخصات جدید و تغییر کرده جک S5 اتوماتیک
تاریخ انتشار:95/2/21
شرکت کرمان موتور که چند سالی است محصولات JAC و Lifan چین را برای بازار ایران تولید و مونتاژ می کند، در سال گذشته با معرفی جک S5 دنده ای، حکم رانی را بر بازار کراس اوورهای زیر 100 میلیون تومان آغاز کرد.
با گذشت کمتر از یک سال شاهد بودیم که فروش این خودرو چینی به بیش از 20 هزار دستگاه رسید و تقریبا کار را برای رقبا سخت کرد. در این میان که کرمان موتور، فروش خوبی را بخاطر S5 تجربه می کرد، شرکت هایی چون ایران خودرو و مدیران خودرو، هایما S7 و چری تیگو۵ را روانه بازار کردند که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالاتری بودند و به گیربکس اتوماتیک مجهز شده بودند. همین مسئله باعث شد تا تعدادی از مشتریان که علاقه بیشتری به خودروهای اتوماتیک داشتند، از جک S5 بگذرند و به سراغ سایر رقبا بروند. اواخر سال 94 بود که شرکت کرمان موتور نسخه اتوماتیک جک S5 را معرفی کرد و فروش آن با قیمت 88 میلیون تومان آغاز شد.
S5 اتوماتیک به امکانات ایمنی و رفاهی جدیدی مجهز شده بود که رقابت آن را با سایر خودروهای هم رده جدی تر می کرد. با آغاز این هفته، شرکت کرمان موتور کاتالوگ جدیدی از S5 اتوماتیک را روی سایت رسمی خود قرار داد که باعث تعجب خیلی ها شد. این بار S5 در بازنگری انجام شده به امکانات جدید مجهز شده است که شاید تصور آن برای رقبا سخت باشد. امکاناتی که سطح فنی این خودرو را ارتقا می دهد و باعث می شود مشتریان زیادی با قیمت ۸۸ میلیون تومان به سراغ این چینی پرفروش بیایند.
مشخصات جدید و تغییر کرده جک S5 اتوماتیک
کرمان موتور به غیر از گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه، چهار کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی راننده برقی با حافظه، مانیتور و دوربین عقب، گرمکن صندلی های جلو، ESC، HBA، HDC، HAC، آینه تاشو برقی، سانروف، ترمز پارک برقی و استارت دکمه ای که از قبل در ثبت نام ها به مشتریان اعلام کرده بود، با نصب سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سیستم پخش با قابلیت اجرا DVD و نویگیشن فعال باعث غافل گیری مشتریان خود شده است. جالب این است با توجه به تست ها همگام سازی و ارتقا فنی که برای S5 اتوماتیک برگزار شده است، گشتاور موتور 30 نیوتون متر افزایش پیدا کرده و به 265Nm رسیده است.
پیش بینی می شود با حضور این خودرو در بازار سال 95، باز هم رکورد فروشی دیگر به اسم کرمان موتور ثبت شود. S5 خودرویی کراس اوور و چینی است که تک دیفرانسیل جلو بوده و به موتور دو لیتری توربو 174 اسب بخاری مجهز است. این خودرو ظاهری مشابه هیوندای توسان دارد و در بخشی از پلتفرم، از اصول طراحی هیوندای استفاده شده است. نسخه دنده ای S5 قیمت 75 میلیون و 400 هزار تومان را در کارخانه دارد و تا 80 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. مدل اتوماتیک 88 میلیون تومان قیمت گذاری شده است و به احتمال قوی در تابستان امسال به خیابان ها می آید.
تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟ انتخاب 200 میلیون تومانی…
با اینکه این روزها خودروهای کراس اوور و شاسی بلند توانسته اند نظر خیلی از ایرانیان را به خود جلب کنند و عموم خریداران خودرو در هر رده قیمتی به دنبال یک ماشین شاسی بلند هستند، اما همچنان خودروهای سدان هستند که در هر بازه قیمتی به عنوان یک ماشین، با دردسر کمتر انتخاب می شوند.
به گزارش ایران جیب به نقل از روزنامه دنیای خودرو، اگر از رده های قیمتی متوسط جامعه فاصله بگیریم و به سراغ دهک های بالاتر برویم، به دسته قیمتی می رسیم که در آن خودروهای زیادی وجود دارند. با اینکه در باشگاه خودروهای بالای ۱۵۰ میلیون تومان، خرید یک کراس اوور با برندی معتبر آنچنان سخت نیست، ولی امروز شاهد آن هستیم که سدان های این بخش طرفداران خاص خود را دارند. وقتی توان خرید خودرویی با قیمت ۱۵۰ میلیون یا حتی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را دارید، سعی خود را بر این می گذارید تا محصولی لوکس را با کیفیت مناسب تجربه کنید. البته که تعاریف ایرانی ها از لوکس بودن با کل دنیا متفاوت است و کلاً هر خودرویی که دسترسی به آن سخت باشد را لوکس می دانند!
این روزها اگر قصد خرید خودروی سدانی را داشته باشد و به دنبال کیفیت هم بگردید، احتمالا از دوستان و آشنایان، تعریف و تمجیدهایی از محصولات ژاپنی می شنوید. حقیقت هم این است که محصولا ژاپنی کیفیت به مراتب بالاتری از هم کلاسان خود دارند. در بازار ایران سدان های ژاپنی زیادی نیستند که از دید عموم مردم لوکس به حساب آیند. لذا کمتر مورد توجه هستند و خریداران، خودروهایی مثل کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را انتخاب می کنند. ولی با همان بودجه می توان تویوتا کمری فول مدل ۲۰۱۶ را خریداری کرد که در بازار آزاد قیمتی بین ۱۸۰ الی ۱۹۶ میلیون تومان را دارد. کمی آن طرفتر رقیب اصلی این خودرو، یعنی هوندا آکورد EXB (اگر قیمت را زیاد در نظر نگیریم!) قیمت ۲۳۰ میلیون تومان و EXL، ۲۴۵ میلیون تومان را به خود اختصاص داشته است. با توجه به این موضوع، در این بخش به مسئله رقابت این محصولات ژاپنی می پردازیم و سعی داریم با نگاهی کلی گزینه های مناسب را به مشتریان معرفی کنیم.
1- طراحی کدام به روزتر است؟
تویوتا کمری XV50، زمانی که به بازار ایران آمد، خودرویی نه چندان جذاب بود. امکانات خاصی نسبت به کره ای ها نداشت و گویا پست رفتی در طراحی داشت. با آمدن سال ۲۰۱۵، کمپانی تویوتا تغییراتی در ظاهر و امکانات این خودرو انجام داد و باعث شد تا فروش این محصول در همه جای دنیا قوتی دوباره مانند نسل های قبل بگیرد. در بخش جلو و عقب انقلابی را در طراحی کمری شاهد هستیم. این دستکاری در خطوط طراحی به حدی بود که برخی آن را اتاق جدید این خودرو نامیدند. جلو پنجره به مراتب جذابتر شده بود و می توانست با طراحی های فضایی کره ای ها رقابت کند. بخش عقب خودرو که نگاهی به سلیقه ژاپنی ها و آمریکایی ها داشته است، با چراغ های غیر شکسته عرضه شده تا دیگر از دیدن کمری خسته نشویم.
این روزها کمری ۲۰۱۶ سبک طراحی جدید را دنبال می کند و اکثر مدل های عرضه شده به بازار ایران با این قیافه شناخته شده است. البته که برخی مدل های موجود در بازار ظاهر شبیه به آریون فیس لیفت دارد و حتی نمونه های هیبریدی دیده شده است که با مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار وجود دارد.
آن طرف هوندا آکوردهایی که با مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ایران آمده اند از نظر ظاهری کمی تغییر کرده اند و جلوپنجره بزرگتری نسبت به نسل قبل دارند. همین تغییر کوچک باعث می شود که ما در خیابان مدل های فیس لیفت جدید را بشناسیم. در بازار خارج از کشور نسخه های جدید آکورد ظاهری اسپرت تر دارند و با تغییرات جزئی در کُلیت طراحی می توان خودرویی جذاب را پیش روی خریداران دید. ولی مدل هایی که تا به امروز در خیابان ها دیده می شوند به عنوان محصولی با فیس لیفت ساده شناخته می شود. با اینکه تغییرات در مدل های حاضر در ایران جزئی استف ولی باید به نکته ای جالب دقت کرد که آکورد از بدو ورود طراحی خاصی دارد که هر کسی را جذب خود می کند. هرچقدر هم که تغییرات فیس لیفت کم باشد، ولی پایه و اصول این خودرو در حدی است که نیاز چندانی به تغییرات دوره ای در ظاهر ندارد.
2- موتور در برابر موتور
کمری XV50 دامنه زیادی در بحث موتور دارد. ولی در بازار ایران تنها با موتور 2.5 لیتری 178 اسب بخاری (برخی منابع تا 183 اسب بخار هم اعلام می کنند) و گشتاور 235 نیوتون متر عرضه می شود. این خودرو که از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد، کشش مناسب و استهلاک کم را در برنامه عملیاتی خود قرار داده است. گیربکس شش سرعته اتوماتیک Aisin این خودرو شهرت زیادی در جهان دارد. آن هم بخاطر کیفیت بالای ساخت است که عملکردی نرم با کمترین افت را در اختیار مالک کمری می گذارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در صورت رانندگی در حالت کم مصرف، در فضای شهری به صورت متوسط ۸٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. اگر هم بیشتر تلاش کنید احتمال دارد که بتوانید تا ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت را پایین بیاورید که کاری دشوار است. شتاب صفر تا صد کمری جدید طبق اعلام شرکت کمتر از ۹ ثانیه است و گاهی تا ۸٫۷ ثانیه قابلیت ثبت زمان را دارد. حداکثر سرعت نسخه بنزینی ۲٫۵ لیتری تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است که در برخی تست های غیر رسمی اعلام می شود. نسخه هیبریدی کمری که با نام LE و XLE در بازار شناخته می شود، با گیربکس E-CVT عرضه شده و توان تولید ۲۰۰ اسب بخار را دارد.
آن طرف هوندا آکورد با موتور ۲٫۴ لیتری ۱۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۵ نیوتون متری عرضه می شود که از نظر نسبت قدرت به حجم موتور قوی تر از کمری ظاهر شده است. با توجه به اینکه هوندا در زمینه کاهش مصرف سوخت تلاش های فراوانی را انجام می دهد، روی این موتور فناوری هایی را به کار برده تا مصرف سوخت ترکیبی آن به ۷٫۶ لیتر به صورت استاندارد برسد و در صورت مراعات مالک خودرو گاهی مصرف سوخت ترکیبی به ۶٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم می رسد. گیربکس آکوردهای جدید از نوع CVT بوده و عملکردی یک نواخت را برای سرنشینان به اجرا می گذارد. این مدل از فعالیت سیستم انتقال قدرت باعث می شود تا آکورد خودرویی نرم و کم سر و صدا به نظر آید. ولی در موقع شتابگیری های لحظه آنچنان موجه ظاهر نشده و باعث می شود تا احساس تنبلی خودرو به راننده منتقل شود. این درحالی است که اگر شرایط مساعد برای یک شتابگیری بر قرار باشد، آکورد ۲٫۴ لیتری با گیریکس CVT توان ثبت ۸ ثانیه را برای رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.
3- اتاق هر دو از هر جهت کاربردی
طراحی داخلی کمری و آکورد هر دو شیک و سنگین به نظر می آیند. ولی به خاطر سبک طراحی هر شرکت، داخل آکورد در نگاه بسیاری لوکستر دیده می شود و خیلی ها آن را تجملی تر از کمری می دانند. داخل کمری ۲۰۱۶ آنچنان با مدل های قبلی فرق نکرده و تقاون نسبی تویوتا در آن رعایت شده است. به علت وجود دو صفحه نمایشگر بر روی داشبورد آکورد، خیلی هوندا را در اهمیت به سلیقه مشتریان پرکاربردتر از تویوتا می دانند. ولی وقتی به جزئیات داخل کابین و امکانات کلی خودرو دقت می کنید، می بینید که کمری به مراتب از سطح امکانات بالاتری استفاده می کند. رادار خطی، سیستم جلوگیری از تصادف، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، کروزکنترل هوشمند، هشت کیسه هوا ( جلوی راننده و سرنشین، جانبی های جلو، جانبی های عقب، پرده های سرتاسری)، سانروف، دی لایت، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، مانیتور بزرگ، دوربین عقب، سیستم تهویه دوگانه، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، سیستم های پایداری الکتریکی پرده های عقب و… از امکانات تویوتا کمری در نسخه های فول بنزینی و هیبریدی به حساب می آید.
در طرف مقابل این جدال، آکورد در نسخه فول به شش کیسه هوا، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی های برقی جلو، سیستم های پایداری الکتریکی، نمایشگرهای مستقل، دوربین عقب، کروزکنترل، سنسورهای پارک، دی لایتف استارت دکمه ای و… مجهز است. با نگاهی کلی و کاتالوگی ثابت می شود که کمری در نسخه فول به مراتب ایمنتر، پر آپشن تر و راحت تر از آکورد فول به چشم می آید. فاصله محوری این خودرو واقعا تفاوت زیادی با هم ندارند و گاهی این تفاوت تنها یک میلی متر بیشتر برای کمری لحاظ می شود. در بخش اتاق، صندلی های آکورد کمی راحتتر از کمری برای اکثر افراد حس می شود و جنس چرم به کار رفته در سطح بالاتری قرار دارد.
آکورد یا کمری، مسئله این است؟
4- فاصله زمین تا آسمان برای این دو رقیب
در بازار امارات که عمده واردات ما از آنجا صورت می گیرد، کمری فول بنزینی قیمتی حدود 105 الی 112 هزار درهم را دارد. آکورد 2.4 لیتری فول هم با قیمتی 101 الی 114 هزار درهم با توجه به آپشن های ریز معامله می شود. نسخه هیبریدی کمری هم در بازار امارات گاهی تا 142 هزار درهم هم معامله شده که قیمتی بالا و غیر منطقی است.
در زمان ورود عمده این خودرو به بازار امارات، قیمت نسخه هیبریدی کمری 125 الی 135 هزار درهم اعلام می شد. ولی وقتی پا به بازار ایران می گذارید داستان متفاوت می شود. به خاطر تخصیص تعرفه واردات کمتر نسبت به خودروهای بنزینی، امروز کمری هیبرید فول قیمتی بین 174 الی 184 میلیون تومان را دارد. نسخه بنزینی کمری فول هم قیمتی بین 180 الی 196 میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. اما اختلاف قیمت کمتر از 10 هزار درهمی آکورد با کمری خود را با اختلافی فاحش نشان می دهد. تفاوتی که تا 45 میلیون تومان خود را نشان می دهد.
با در نظر گیری قیمت به مراتب بالاتر آکورد که کمی غیر منطقی به نظر می رسد و خدمات کمتر این خودرو در بازار ایران، کمری در نسخه بنزینی و هیبریدی شانس بیشتر پیروزی را در بازار ایران دارد که امروز شاهد آن هستیم. به غیر از بحث قیمت تمام شده و خدمات، تامین قطعات هم مسئله ای است که ایرتویا به مراتب بهتر از گلرنگ موتور فامیلی به آن پرداخته است و آن طور در ایران جا افتاده که محصولات تویوتا بدون قطعه نمی مانند. ولی کمبود قطعات آکورد و قیمت بالای قطعات، برخی خریداران را از داشتن یک لوکس ژاپنی محروم می کند .
موتور استرلینگ
موتور استرلينگ اولين بار در 27 سپتامبر در سال 1816 توسط رابرت استرلينگ در اسكاتلند (چنسري، ادينبرگ) اختراع شد كه امنتر و اقتصاديتر از موتورهاي بخار آن روزگار بنظر مي رسيد.
اولين نمونه قابل توجه در سال 1850 توسط پروفسور Mc Quorne Rankine ارايه شد و تقريباٌ 100 سال بعد به عنوان موتور استرلينگ به انواع موتورهاي گازي با چرخه بسته اطلاق شد.
با وجود اين موتورهاي اتو (Otto engines) و ديزل (Diesel) كه به ترتيب در سالهاي 1877 و 1893 اختراع شدند از لحاظ ظرفيت بيشتر مورد استقبال قرار گفتند.
بعد از مدتها در سال 1940 موتور استرلينگ دوباره مورد توجه قرار گرفت. در اين سال شركت فيليپس تحقيقاتي روي اين موتور بعنوان يك منبع توليد نيروي قابل حمل شروع كرد. در سال 1950 يك نمونهW 200 از اين موتور كه ميتوانست در قدرتهاي پايين كار كند آماده شد، اما اين موتور باز هم مورد استقبال قرار نگرفت زيرا مصادف شد با ورود ترانزيستور.
اما امروزه موتورهای استرلینگ فقط در برخی کاربردهای خاص مانند زیر دریاییها یا ژنراتورهای کمکی در قایقها که عملکرد بی صدا مهم است استفاده میشود. اگر چه موتورهای استرلینگ به تولید انبوه نرسید اما برخی اختراعات پرقدرت با این موتور کار میکند.
گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلینگ هیچ وقت موتور را ترک نمیکند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه میکند و محفظه احتراق وجود ندارد. به همین علت موتورهای استرلینگ بسیار بی صدا هستند.
مزاياي موتور استرلينگ
همانگونه كه ذكر شد امروزه از موتور استرلينگ در موارد بسيار تخصصي مثل زيردريايي و مولدهاي كمكي، جاييكه عملكرد بيسروصدا اهميت دارد، استفاده ميشود. اين موتورها يك دسته از موتورهاي حرارتي خاص هستند زيرا بازده آنها تقريباً نزديك ماكزيمم بازدهي است كه توسط تئوري پيش بيني ميشود (بازده چرخه كارنو). اين موتور با گاز كار ميكند. انبساط آن هنگام گرم شدن و انقباض آن هنگام سردشدن نيروي اين موتور را تامين ميكند. اين مقدار گاز بين دو انتهاي سرد و گرم در حركت است و هيچگاه از اين چرخه خارج نميشود. يك پيستون وظيفه انتقال گاز به دو منبع سرد و گرم را انجام ميدهد كه حركت آن ناشي از انبساط و انقباض حجم گاز است.
همانطور كه گفته شد اين گاز هيچوقت از موتور استرلينگ خارج نميشود. اين موتور برخلاف موتورهاي ديزلي يا بنزيني هيچ كانال تخليه ندارد زيرا اساس كار آن بر احتراق سوخت نيست بنابراين كاملاً بي صدا عمل ميكند. منبع تامين گرماي آن ميتواند انرژي خورشيدي، سوختهاي فسيلي يا هر نوع گرماي اتلاف شده در طبيعت باشد.
نوعي از اين موتور بنام موتور استرلينگ خورشيدي كه توسط شركت Stirling Energy System Inc تهيه شده است از سال 1984 تا حال حاضر مدت 20 سال است كه در نهايت بازدهي مؤثر در حدود 30000 ساعت تابش نور خورشيد را به انرژي الكتريكي تبديل كرده است. اين شركت در حال حاضر با سرمايهگذاري مشترك شركت بويينگ و دپارتمان انرژي ايالات متحده و لابراتوار ملي سانيدا (Sanida) مشغول كار روي استفاده اقتصادي از اين سيستم هستند.
چرخه استرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که میتواند هر چیزی از بنزین و انرژی خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد استفاده کند و هیچ احتراقی داخل سیلندرهای موتور رخ نمیدهد.
این نوع موتور استرلینگ، شناخته شده به عنوان پیکربندی بتا، سه ویژگی فقط یک سیلندر با یک پایان داغ و پایان سرد است. گاز کارگر است که توسط یک دستگاه به نام جابه جا از یک سیلندر به طرف دیگر منتقل می شود.
جابه جا شبیه یک پیستون بزرگ است، جز آن که دارای قطر کوچکتر از استوانه، در نتیجه حرکت آن حجم گاز به تغییر نیست. سیلندر آن را صرفا انتقال گاز در اطراف در داخل سیلندر، همان چهار مرحله از مراحل سیکل استرلینگ در محل کار در این موتور عبارتند از:
توسعه
بیشتر از گاز در این سیستم به تازگی به پایان داغ از سیلندر هدایت می شود. این گاز گرم شده و انبساط راندن پیستون به بیرون است.
انتقال
گاز گسترش یافته است. بیشتر از گاز است که هنوز هم در انتهای داغ از سیلندر قرار دارد. حرکت چرخ طیار حامل میل لنگ به نوبه خود در سه ماهه بعدی. بخش عمده ای از گاز در اطراف جابه جا به انتهای سرد سیلندر منتقل می شود.
انقباض
اکثریت از گاز منبسط شده است را به انتهای سرد منتقل می شود. گاز سرد و قراردادها، طراحی پیستون به سمت داخل است.
انتقال
گاز قرارداد است که هنوز هم در نزدیکی انتهای سرد سیلندر واقع شده است. حرکت چرخ طیار حمل لنگ یک به نوبه خود در سه ماهه دیگر، حرکت جابه جا و انتقال بخش عمده ای از گاز تا پایان داغ از سیلندر.
نمايش چگونگي کار موتورهای استرلینگ
• گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلنگ هیچ وقت موتور را ترک نمی کند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه می کند و محفظه احتراق وجود ندارد .به همین علت موتورهای استرلنگ بسیار بی صدا هستند .
• چرخه استرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که می تواند هر چیزی از بنزین و انرژی خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد استفاده کند و هیچ احتراقی داخل سیلندرهای موتور رخ نمی دهد، صدها راه وجود دارد که یک موتورهای استرلنگ ایجاد کنیم .
چرا موتورهای استرلینگ متداول نیستند؟
دو ویژگی وجود دارد که ساخت موتورهای استرلینگ را برای استفاده در بسیاری از کاربردها مانند بسیاری از ماشین ها و کامیون ها غیر عملی می کند .
به دلیل اینکه منبع حرارت در خارج است برای موتور مقداری طول می کشد تا به تغییرات گرمایی داخل سیلندر عکس العمل نشان دهد. برای انتقال حرارت بین دیواره های سیلندر و گاز داخل موتور زمانی صرف می شود . این بدین معناست که :
• موتورقبل از اینکه کار مفید را ایجاد کند به مقدارزمانی نیاز دارد تا گرم شود .
• موتور نیروی خروجی اش را نمی تواند به سرعت تغییر دهد .
این نقایص باعث شده است که این موتور با موتورهای احتراق داخلی اتومبیل جایگزین نشود. هر چند که وجود موتور استرلینگی که به ماشین هیبریدی نیرو می دهد امکان پذیر است .
موتور دیزلی جدید فورد با نام EcoBlue
فورد از یک موتور جدید دیزلی ۲ لیتری چهار سیلندر با عنوان «اکو-بلو» رونمایی کرده که اولین عضو از یک خانواده جدید موتورهای صرفهجو محسوب میشود. موتور ۲ لیتری اکو-بلو اولین موتور از فورد است که از میللنگهای ماژولار استفاده میکند؛ موضوعی که باعث صرفهجویی در مصرف سوخت تا ۱۳ درصد میشود. این موتور دیزل با خروجیای بین ۹۸ تا ۲۳۷ اسببخار احتمالاً در آینده پیشرانه طیف گستردهای از محصولات مسافری و تجاری فورد را تشکیل خواهد داد. گفته میشود که «ترانزیت» و «ترانزیت کاستوم» اولین مدلهایی خواهند بود که از این موتور جدید استفاده میکنند.
بهینهسازیها شامل افزایش ۲۰ درصد گشتاور در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه نسبت به طراحی قبلی ۲/۲ لیتری میشود. ضمن اینکه این موتور به لطف کاهش ۴ دسیبل نویز خروجی آن، سر و صدای کمتری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، معماری ساختار موتور جدید به گونهای است که اصطکاک را کاهش داده و دارای یک سیستم احتراق داخلی نسبتاً تمیز است. در این میان یک سری اصلاحات جزئی در سیستم اگزوز میتواند آن را برای برآورده کردن استانداردهای «یورو استیج VI» آماده کند. در این استاندارد جدید که در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی میشود، میزان تولید اکسیدهای نیتروژن در آن نسبت به «استیج V» به اندازه ۵۵ درصد کاهش یافته است.
قبلاً موتور اکوبوست فورد یک استاندارد جدید برای موتورهای بنزینی با ابعاد کوچکتر، راندمان بالاتر و در عین حال، عملکرد مناسب ایجاد کرده است. به گفته جیم فارلی (Jim Farley) عضو هیئت مدیره و مدیرعامل «فورد اروپا»، همین موضوع در مورد موتور جدید دیزل «اکو-بلو» نیز صدق میکند. وی در این زمینه میگوید:
این موتور جدید بازدهی مصرف سوخت را افزایش داده و در «ترانزیت» میزان تولید دیاکسید کربن را بیش از ۱۰ درصد کاهش داده است. ترانزیت بخشی از بازار پرفروش وسایل نقلیه تجاری است و در نتیجه، از هزینههای مشتریان ما کاسته خواهد شد.
از جمله عناصر کلیدی در طراحی موتور اکو-بلو، فاصله ۱۰ میلیمتر آفست میللنگ برای کمینهسازی بار پیستون و کاهش سطح تماس آن با دیوارههای سیلندر است. فورد برای اولین بار از یک طرح آینهای (mirror-image porting) برای مانیفولد ورود یکپارچه استفاده کرده تا به این وسیله، دقت کنترل جریان هوا به داخل سیلندرها را بالا ببرد (در جهت عقربههای ساعت برای سیلندرهای ۱ و ۲، در خلاف جهت عقربههای ساعت برای سیلندرهای ۳ و ۴). در نتیجه از یکنواختی ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق اطمینان حاصل خواهد شد. همچنین یک توربوشارژر جمعوجور جدید برای انتقال بیشتر هوا در دور موتورهای پایینتر نسبت به موتور قبلی ۲/۲ لیتری، توسعه داده شده است؛ موتوری که قادر است در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه، گشتاوری معادل ۳۳۹ نیوتنمتر تولید کند.
به گفته فورد، موتور جدید اکو-بلو اولین موتور وسیله نقلیه تجاری دیزلی خواهد بود که میتواند به سطح NVH مشابه خودروهای مسافری دست پیدا کرند. دومینیک اوانز (Dominic Evans)، کارشناس NVH در فورد اروپا میگوید:
ساختار اساسی یک انجین بهگونهای که همانند یک «زنگ»، تمام حرکتهایی که در آن اتفاق میافتد را به بیرون منتقل میکند. بنابراین ما سعی کردهایم که زنگی را بسازیم که صدای خیلی خوبی نداشته باشد. هر گوشه تأثیرگذار بر نویز در این موتور را به گونهای مهندسی کردهایم که عملکرد ساکتتر و آرامتری برای آن ایجاد شود. نتیجه، یکی از مناسبترین وسایل نقلیه دیزلی تجاری است که تاکنون در فورد ساخته شده است.
علاوه بر این، یک پوشش آکوستیک قالبریزیشده و یک فولاد با عایق صدا، نویز ناشی از موتور از فضای داخل کابین دور میکند.
مطابق گفته خودروساز، موتور جدید ۲ لیتری دیزل اکو-بلو میتواند استانداردهای جهانی دوام و کارآیی را در تمام بازارها و از جمله اروپا، چین و ایالات متحده برآورده کند و دوام این موتور در عملکردی معادل ۳/۴ میلیون مایل (۵/۵ میلیون کیلومتر) به آزمایش گذاشته شده است.
توقف تولید 6 سواری؟!
تاریخ انتشار:95/2/5
اسفند سال گذشته تولید شش مدل سواری در خودروسازان داخلی به صفر رسید.
اسفند 1394 تولید وولیکس C30 دندهای LUXURY با کاهش صد درصدی از 155 دستگاه در اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
در این مدت تولید قشقایی با کاهش صد درصدی از چهار دستگاه در اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
اسفند ماه سال گذشته تولید امویام 315 با کاهش صد درصدی از 1180 دستگاه در اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
در این مدت تولید لند مارک با کاهش صد درصدی از 74 دستگاه در اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
اسفند ماه سال گذشته تولید لیفان 620 با موتور 1800 سیسی با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
در این مدت تولید جک J3 با کاهش صد درصدی از 20 دستگاه ددر اسفند 1393 ، هم اکنون به صفر رسیده است.
منبع خبر : ایسنا
اتومبیل هایی که تا 100 میلیون میتوان خرید؟
تاریخ انتشار : 95/2/4
برای بودجه ۱۰ تا ۲۰ میلیون
پراید صفر
تمامی پرایدهای خانواده X۱۰۰ در همه تیپ ها در این بازه قیمتی قرار دارند؛ البته با توجه به این نکته که نمونه هاچ بک ۱۱۱ از برادران صندوقدارش گرانتر به فروش می رسد. نهایتا بتوانید یک پژو روآ را پیدا کنید که در مدل دوگانه سوزش در مرز ۲۰ میلیون تومان قرار دارد و تولیدش متوقف شده است. در بازار دست دوم ها هم باید گفت ۲۰۶ های تیپ ۲ و پژوه ۴۰۵ سال های ۸۳ تا ۸۵ را می توان به لیست خرید اضافه کرد. اگر هم طرفدار خودروی ملی یعنی سمند هستید می توانید برای خرید تیپ های SE و LX آن برنامه ریزی کنید.
برای بودجه ۲۰ تا ۳۰ میلیون
سمند
در این بازه آنچنان دست تان باز نیست و خودروهای صفری مثل سمندهای SE و LX، رانای EL و تیبا منتظر شما هستند ولی با رفتن به بازار دست دوم ها کمی قدرت انتخاب بیشتر می شود. مدل های سال۸۵ به بالای ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵، ۲۰۶ صندوقدار گیربکس دستی، پژو پارس انتخاب های معقولی هستند که می توانید از خرید نمونه سالم شان خوشحال شوید. البته اگر خوش شانس باشید، شاید یک تندر E۲۹۰ دوگانه سوز را هم از چنگ صاحبش دربیاورید.
برای بودجه ۳۰ تا ۴۰ میلیون
تندر ۹۰
خوشبختانه قدرت خرید مدل های صفر اینجا بیشتر است و اکثر تولیدات وطنی قابل توجه در این بازه قرار دارند. تندر ۹۰ های ایران خودرو پارس خودرو در تمامی تیپ ها انتخاب های معقولی محسوب می شوند، ضمن اینکه نباید به راحتی از رانا هم گذشت که در مرز ۳۰ میلیون توما سدانی قابل قبول برای خانواده هاست. پژو پارس های دنده معمولی هم که جای خود را دارند. اگر سراغ چینی ها هم رویم باید گفت تازه وارد موفق بازار یعنی MVM۳۱۵ هاچ بک ۳۸ میلیون تومان فروخته می شود. لیفان ۶۲۰ هم ۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است. البته با موتور ۱.۶ لیتری در نهایت نمونه های دست دوم خودروهایی چون ۲۰۷ معمولی و سیتروئن زانتیا انتظار خریداران را می کشند.
برای بودجه ۴۰ تا ۵۰ میلیون
۲۰۶ اتومات
از همین ابتدای کار می توانید سراغ ۲۰۶ اتومات ۴۹ میلیونی بروید یا به جای آن ۲۰۷ ساده را انتخاب کنید. با اینحال این بازه قیمتی بهشت محصولات چینی است. لیفان ۶۲۰ با موتور قوی تر دو لیتری اینجا حضور دارد و یک چینی دیگر با نام JACJ۵ از نوع هاچ بک، ۴۶.۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
ولیکس C۳۰ دنده ای هم انتخاب قابل احترامی محسوب می شود و ۴۵ میلیون در بازار برایتان آب می خورد. در بین نمونه های کار کرده هم بهتر است سراغ مدل های دست دوم ۲۰۷ اتومات بروید یا نهایتا بتوانید MVMX۳۳ شاسی بلند را با پنج سال کارکرد به دست آورید.
برای بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیون
MVMX۳۳
پژو ۲۰۷ اتومات و MVMX۳۳ به ترتیب با ارزش ۵۴ و ۵۷ میلیون تومان از پرفروش ترین خودروهای این بازه قیمتی محسوب می شوند. لیفان X۶۰ هم با امکاناتی بهتر از رقیب هموطن در مرز ۶۰ میلیون تومان نوسان دارد و اگر دنبال یک وانت به روز می گردید، وینگل ۳ دو کابین منتظر شماست. با اینحال دست دوم های زیادی اینجا لیست می شوند که از بین آنها می توان به مگان ۱.۶ لیتری، وینگل ۵ و هیوندای ورنای خداحافظی کرده اشاره کرد.
برای بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیون
جیلی EC۷
جیلی امگرند EC۷ به عنوان یکی از بهترین چینی های موجود در دو نمونه سدان و هاچ بک منتظر شماست و برای داشتنش باید ۶۱ میلیون تومان کنار بگذاترید. اگر هم ویژگی های رنو مگان به دل شما نشسته تنها باید با موتور ۱.۶ لیتری کنار بیاید که خب به هیچ عنوان جذابیت های نمونه دو لیتری را ندارد اما بهترین انتخاب برای کسانی که درگیر رانندگی روزمره هستند، یک پیکانتوی ۶۲ میلیون تومانی است که مصرف سوختش هوای جیب شما را دارد. از بین دست دوم ها هم اگر خیلی خوش شانس باشید شاید یک هیوندای آوانته معمولی در مرز ۷۰ میلیون تومان به پست تان بخورد.
برای بودجه ۷۰ تا ۸۰ میلیون
مزدا ۲
خبر خوش اینکه مزدا ۲ و هیوندای i۲۰ حدود ۷۳ میلیون تومانی اینجا حضور دارندکه می تواند خوشایند رانندگان خانم باشد. رانندگان آقا هم می توانند از قدرت بالای پیکاپ تک کابین ۷۸ میلیونی نهایت استفاده را ببرند، ضمن اینکه رنو مگان دو لیتری جذاب انتظار طرفداران خودروهای فرانسوی را می کشد. اگر هم زیاد اهل جستجو هستید شاید بتوانید یک اپل کورسای نسل جدید وارداتی را با ۷۱ میلیون تومان صاحب شده و در خیابان منحصر به فرد شوید. نمونه های دست دوم قابل توجهی هم در این بازه اعلام حضور کرده اند که MG۳۵۰ نزدیک دو سال کارکرد بهترین انتخاب شما خواهد بود.
برای بودجه ۸۰ تا ۹۰ میلیون
مگان اتومات
فقر تنوع در بازه ۸۰ تا ۹۰ میلیونی ها کمی توی ذوق می زند. اینجا مگان دو لیتری اتومات شده و نیسان پیکاپ را می توان دو کابینه خریداری کرد. نهایتا اینکه سراغ مزدا ۳ با موتور ۱.۶ لیتری بروید که حدود ۸۱ میلیون تومان از حساب بانکی تان کم خواهد کرد اما زیاد نگران نباشید. با کمی جستجو به راحتی می تواندی یک هیوندای i۳۰ کار کرده را در پارکینگ خانه پارک کنید و هدیه خوبی به خانواده تان دهید.
برای بودجه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون
MG۶
بهترین انتخاب های صفر این بازه برادران دورگگ MG محسوب می شوند به خصوص MG۶ که با قیمت ۹۷ میلیون تومانی اش، امکانات و بخش فنی مناسبی را برای راننده خود تدارک دیده است. هیوندای i۳۰ هم در نسل جدید و ۲۰۱۴ خود ۹۲ میلیون تومان فروخته می شود و رنو داچیای پر سروصدا هم ۹۶ میلیون تومان در بازار به دست خریداران می رسد. در پایان می توانید سراغ تویوتا کرولای XLI ساده بروید یا از آپدیت های نسل جدید پاریس ۹۷ میلیون تومانی نهایت لذت را ببرید. اگر هم یک خودروی شاسی بلند مد نظرتان است باید دنبال سوزوکی ویتارا ولی در نمونه های دست دوم دنده معمولی بگردید. البته مزدا ۳ های نسل جدید را هم با دو تا سه سال کارکرد از بهترین انتخاب های این بازه می توان دانست.
سوزوکی گرند ویتارا دندهای
کمتر از یک سال پیش قیمتش 47 میلیون بود. این در حالی است که مدلهای اتوماتیک نهایتاً 50 میلیون میشدند. شاسیبلند جمع و جور سوزوکی مهجورتر از همیشه در حیاط ایرانخودرو خاک میخورد. این خودرو در دو کلاس 5 و 8 عرضه میشود. نسخه اتوماتیک حتی 108 میلیون تومان هم میشود.
نیسان پیکاپ دو کابین اتاق جدید
خیلی هم خوب است. عصرها یا شبها بعد از اداره، میتوان با این خودرو باربری کرد. از مصالح ساختمانی گرفته تا جعبه میوه و سبزی خوردن. در روزهایی که 35 میلیون بود کسی نگاهش نمیکرد. سایپا ترجیح میدهد بازار همان نیسان آبیهای معروف را بچسبد.
نیسان ماکسیما اتوماتیک
بالاخره خودش را به باشگاه 100000000ها رساند. اگر یادتان باشد درست پارسال همین روزها بود که قیمتش ناگهان 57 میلیون شد. آن موقع صدای همه درآمد. کار به تصمیم وزیر و شکایت دبیر انجمن خودروسازان نیز کشیده شد. البته مدل دنده دستی این خودرو 90 میلیون هم پیدا میشود.
رنو مگان 2000 فول آپشن
کاش اشتباه چاپی باشد ولی متاسفانه اینطور نیست. خودرویی که تکنولوژی ساخت آن به شش هفت سال پیش برمیگردد، خودرویی که شرکت سازنده چندین نسل بعدش را نیز تولید کرده است، کشان کشان در ایران خودش را به مرز 100 میلیون تومان میرساند. یادتان باشد مدلهای نیمه فول، دنده دستی و موتور 1600 این مگان به مراتب قیمت کمتری دارند.
مزدا3 تیپ 3
روزی که ایده این مطلب در ذهن نگارنده شکل گرفت، قیمت مزدا3 تیپ 3 صندوقدار 100 میلیون بود. با ترس از اینکه طی همین چند دقیقه میلیون دیگر به قیمتش افزوده شود، این خودرو را با کمی ارفاق وارد لیست 100 میلیونیها میکنیم. خودروی اسپرت ژاپنی که شهرت خوبی را بین مشتری ایرانی به دست آورد. شهرتی که آنقدر پایدار است که بازار تحت هیچ شرایطی و حتی در بالاترین قیمتها نیز رهایش نمیکند. تیپ 1 این خودرو 87 میلیون هم خرید و فروش میشود.
هیوندای i30
خدا را شکر در بین محصولات هیوندای غیر از یکی دو مورد، خودروی دیگر پیدا نمیشود که 100 میلیون بیارزد. هاچبک سایز متوسط این خودروساز موفق کرهای با آن موتور قدرتمند و آن همه امکانات بعید است با این افزایش قیمتها خم به ابرو بیاورد. در جریان باشید مدلهای صفر 2010 سوناتا و توسان نیز روی پایه 100 میلیون در معدود نمایشگاههایی موجود است.
تویوتا یاریس هاچبک 2013
اگر آن موقعی که کمری 55 میلیون بود آن را میخریدید، کار تمام بود. الان زیر 135 میلیون در بازار پیدا نمیشود. تنها محصول تویوتا در بازار ایران که زیر 100 میلیون است همین یاریس هاچبک با آن موتور نه چندان پربازدهاش است. حتی کرولا همئ 105 میلیون شده است.
کیا سراتو 1600
یک سال پیش واردکننده و عرضهکنندهاش از طرق خاصی کاری کردند که گام به گام قیمش به مرز 50 میلیون برسد. وقتی نیم میلیون تومان شد خیلیها نامش را یکی از گرانترین سواریهای ساخت کره جنوبی گذاشتند. داریم درباره کیا سراتوی فوق 2000 سیسی صحبت میکنیم. نسخه 1600 آن به گواهی مالکانش از شتاب آزاردهندهای برخوردار است. سراتو 2000 الان زیر 108 میلیون نیست.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
آیا می دانید آرم خودرو های معروف نشانگر چیست؟
تاریخ انتشار : 95/2/3
بی.ام.و (B.M.W):
دایره بی.ام.و ، یک ملخ خوش فرم در حال چرخش هواپیماست و رنگ ابی آن ، یادآور آسمان ها می باشد. گفتنی است شرکت بی.ام.و ، موتورهای هواپیماهای جنگی را نیز می سازد.
چهار حلقه ارم آئودی ، نمایانگر چهار شرکت کنسرسیم اتویونیون است که با ادغام در یکدیگر ، این شرکت را بنا نهاده اند. آئودی در زبان لاتین یعنی «بشنو» که بعد از جنگ جهانی دوم ، این کلمه از زبان آلمانی حذف شد و دوباره در سال 1965 در محافل آلمانی ظاهر شد.
فراری (Ferari):
یک اسب بلند شده روی دو پا ، نشان خلبان شجاع ایتالیایی در جنگ جهانی دوم بود. درواقع «فرانسیسکو باراکا» خلبان شجاعی بود که یک تنه حداقل 5 فروند از هواپیماهای دشمن را در زمان جنگ جهان دوم سرنگون کرد و والدینش ، فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه ای خود قرار دهند.
پژو (Peugeot):
یکی از اولین مدل های پژو به نام مدل شیر شناخته شد که نشان محلی شهر «بلفورد» (محل ساخت مدل مزبور) است و از آن زمان تا حالا ، آرم شیر بر روی خودروهای پژو باقی مانده است
مرسدس (Mercdes):
ستاره سه پر مرسدس بنز ، نشان تسلط آن بر زمین ، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار بر روی دایملر 1909 دیده شد و ترکیبی از نشان دادن تاج افتخار نیز در سال 1926 که نشان کنونی آن است به نمایش درآمد.
پورشه (Porshe):
نشان پورشه ، نشان محلی شهر «اشتوتگارت» است. اسب ، علامت مزرعه اشتات و شاخ ها و خطوط مشک و سرخ ، بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی «وورتمبرگ» است.
خودروهای عالی که کسی آنها را نمیخرد
به گزارش دنیای خودرو به نقل از صمت، برای آنکه درک بهتری از این موضوع ایجاد شود، در ادامه نمونهای از بهترین خودروهای امروزی را مرور میکنیم که کمتر کسی برای خرید به سراغ آنها میرود.در بازار جهانی هرکدام از این سدانها، کوپهها، مدلهای اسپرت و واگنها شایسته آمار بهتری در زمینه فروش هستند، ولی به دلایل مختلف، با بیمهری مشتریان بازار خودرو مواجه شدهاند. هرچند گزینه مناسبی برای خرید خودرویی فوقالعاده هستند.
بیامو سری ۳ واگن اسپرت
فهرست را با استیشن واگن شروع میکنیم. خودروهای سری ۳ با داشتن مرکز ثقلی پایینتر نسبت به یک شاسیبلند یا کراساور، از لحاظ هندلینگ با سدان اسپرت قابلمقایسه هستند و در همین حال، فضای حمل وسایل اضافهای که در خود دارند، آنها را از لحاظ کاربردی در مرتبهای بالاتر قرار میدهد. خریداران حتی وقتی با یک نمونه عالی مانند «بیامو» سری ۳ اسپرت واگن مواجه میشوند، راه خود را به سمت مدلی مانند ۱X کج میکنند. خودرویی که سری ۳ واگن را به نسبت ۵ به ۱ در بازار پشتسر گذاشته است. «بیامو» خودروهای سری ۳ خود را به دو صورت ارائه میکند: مدل i 328 با پیشرانه بنزینی و مدل d 328 با پیشرانه دیزلی. هر دو این مدلها عنوان «ایکسدرایو» را به دنبال نام خود دارند و تنها به صورت ۲ دیفرانسیل به فروش میرسند. i 328 از موتور آشنای «بیامو»، یعنی ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر با ۲۴۰ اسببخار و ۳۴۵ نیوتنمتر استفاده میکند و همراه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (تنها گزینه انتقال قدرت در این مدل)، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۵/۸ ثانیه ثبت میکند. این درحالی است که مدل d 328 از یک موتور توربو دیزل با همان حجم استفاده میکند که مهمترین مشخصه آن، مصرف سوخت بهتر آن است. این واگن در هر زمینهای به جز فروش، یک «بَرنده» به حساب میآید. فروش این خودرو در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۳۶۸۷ دستگاه بوده است.
کادیلاک ATS
تغییرات معمولا کمتر قابلتشخیص هستند و حتی اینکه، سخت میتوان آنها را قبول کرد. این موضوع بهویژه درباره خودروسازی مانند کادیلاک صدق میکند. کادیلاک پس از تجدیدنظر کلی در خط تولید گذشته خود و پس از گذراندن یک دوره سردرگمی درباره هویتاش، با مدلهایی مانند ATS و CTS در رقابت با «بیامو» ظاهر شد. مدل ATS در ۲ فرم سدان و کوپه، تعادل و واکنش آنچنان خوبی را در رانندگی به نمایش گذاشت که بیشتر از یک «بیامو» سری ۳ انتظار میرفت. با این وجود، ATS یک خودرو بینقص نبود؛ رابط کاربری سیستم CUE بسیار گیجکننده بود و فضای صندلیهای عقب نیز در آن بسیار تنگ احساس میشد. علاقهمندان «بیامو» سالها هیچگونه مشکلی با ضعفهای سیستم I Drive و صندلیهای عقب خفهکننده در «بیامو» نداشتند (چیزی که در مدلهای کنونی اصلاح شده است)، ولی چرا چنین چیزی برای ATS رخ نداده است؟ ATS خودرویی بسیار متفاوت با کادیلاکهای گذشته است، ولی آمار فروش آن، چندان با شرایطش مطابقت نمیکند و فروش آن در سال ۲۰۱۴م ۲۹۸۹۰ دستگاه بود که شاید مشتریان هنوز نتوانستهاند با تغییرات آن کنار بیایند.
فورد فلکس
فروش این خودرو در ۲۰۱۴م به میزان ۲۸۸۲۲ دستگاه بوده است. از لحاظ طراحی اگر بخواهیم فورد فلکس را بررسی کنیم، این مدل یک فورد کانتری سدان ۱۹۶۵ است که با یک جیپ «گرند واگونیر» و یک «رنجروور» مدرن ترکیب شده است؛ نتیجه خودرویی شده که کاملاً از دیگر شاسیبلندها متمایز است. کیفیت فلکس در داخل کابین نیز قابللمس است و فضایی آرام و جادار برای سفر ۶ یا ۷ سرنشین فراهم شده است. فلکس برای پیشرانه از یک موتور اکوبوست V6 با قدرت ۳۶۵ اسببخار استفاده میکند که آن را در بین قدرتمندترین وسایل نقلیه در کلاس خودش قرار میدهد. امّا شاید فورد با انتخاب عنوانی نهچندان جالب و تبلیغاتی نامتناسب، قدر این خودروی کاربردیاش را ندانسته است.
جگوار XJ
به نظر میرسد طراحی عجیب و غریب در میان سدانهای لوکس بزرگ شیوع پیدا کرده است. آئودی ۸A یک دماغه مانند دودکش صنعتی پیدا کرده، «بیامو» سری ۷ نیز مبتلا به گواتر شده است و لکسس LS که بهتر است حرفش را نزنیم. به همین دلیل است که وقتی یک جگوار XJ را میبینیم، آن را تحسین میکنیم. ظاهر عضلانی جگوار حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در همین حال، ساختار آلومینیومی سبک و اسپرتی آن را نیز نباید فراموش کرد. البته آمار فروش جگوار هرگز به گرد پای رقبای آلمانی نخواهد رسید. یکی از عوامل این موضوع میتواند گذشتن دوران برخی از المانهای کیفیت نشان(برند) باشد. با این حال، اگر به قیمت جگوار توجه داشته باشیم که تقریبا ۲۰ هزار دلار ارزانتر از مرسدسبنز کلاس S است، میتوان به خرید این خودرو به عنوان «معامله مناسب» فکر کرد. با این حال فروش این خودرو در سال ۲۰۱۴م تنها ۴۳۲۹ دستگاه بود.
مزدا ۵
شعار «بزرگتر، بهتر است» همیشه برای خرید خودرو خانوادگی نقش مهمی ایفا میکند. این موضوع، بهویژه برای خانوادههایی که درحال بزرگکردن بچههای خود هستند، صدق میکند. ولی اینکه مزدا ۵ به اندازه ۱۰ درصد آمار «دوج گرند» کاروان فروش میکند، چندان منطقی نیست چراکه این مدل چندان هم جثه کوچکتری ندارد. در هر حال، خانوادههایی که حتی فقط ۲ فرزند دارند نیز به سراغ مینیونها میروند و شرایطی را مانند سفر با گروه دوستان فرزندشان درنظر میگیرند. یکی از دلایلی که به سراغ مزدا ۵ نمیروند، شاید این است که ردیف سوم صندلیها فضای فشردهای دارد و آنها نمیخواهند حتی بچههای دیگر هم این حس خفهکنندگی برایشان ایجاد شود. با این حال، ابعاد جمعوجور مزدا باعث میشود مانور با آن در شهر و محوطه پارکینگ بسیار آسانتر باشد. مزدا ۵ نسبت به بسیاری از ونهای با ابعاد معمولی، چابکتر است و لذت بیشتری در رانندگی دارد. همچنین مزدا با قیمتی برابر ۲۲۰۶۰ دلار، یکی از مقرونبهصرفهترین مینیونهای حاضر در بازار است. این در شرایطی است که فروش آن در سال ۲۰۱۴م ۱۱۶۱۳ دستگاه بوده است.
مرسدسبنز کلاس E واگن
دهه ۸۰ میلادی چندان میانه خوبی با استیشن واگنهای شهری نداشته است. زمانی که بازار با هجومی بیرحمانه از طرف مینیونها روبهرو شد. با اینکه تعداد محدودی از مدلهای کاربردی خودروسازان مختلف توانستهاند از آن روزهای تاریک، جان سالم به در ببرند، ولی این مرسدسبنز کلاس E واگن کنونی است که تفسیری مدرن از فلسفه خط سقف بلند را ارائه میدهد. همانند مدلهای گذشته خود، تنها تفاوت کلاس E با همتای سدان در قسمت عقبش است. شاید این فرم از بدنه برای یک واگن نیز مناسبتر باشد. داشتن فضای حمل وسایل اضافی و ردیف سوم صندلی، یکی از مزیتهای انتخاب کلاس E واگن با طراحی زیبای بدنهاش است. همچنین اگر قیمت پایه ۵۹ هزار و ۹۲۵دلاری را برای E350 فورماتیک واگن ۲۰۱۵ را در تریم اسپرت یا لوکس درنظر بگیرید، این قیمت تنها ۴۲۰۰ دلار نسبت به E350 فورماتیک سدان ۲۰۱۵ بیشتر است. همین موضوع باعث میشود، از اینکه آمار فروش مدل واگن تنها ۳ درصد از فروش کلاس E در سال ۲۰۱۴م بوده، تعجب کنیم. از اینرو فروش این خودرو در سال ۲۰۱۴م ۲۳۲۷ دستگاه بوده است.
پورشه کایمن
درحالی که پورشه کایمن در بین بهترین مدلهای صنعت خودرو قرار میگیرد، ولی این ۹۱۱ است که به عنوان مدل اسپرت پورشه نظر خریداران را به خود جلب میکند. نخستین نسل از کایمن، شروع خوبی با فروش ۷۰۲۵ دستگاه در سال ۲۰۰۶ و ۶۰۲۷ دستگاه در سال ۲۰۰۷م داشت، ولی از آن پس هرگز نتوانست در یکسال بیشتر از ۳۵۰۰ دستگاه بفروشد. اما ۹۱۱ در هر کدام از ۲ سال گذشته، بیشتر از ۱۰ هزار دستگاه برای پورشه فروش داشته است. این در حالی است که کایمن خودرو بهتری برای رانندگی است و با رنگ و لعاب کمتری، جادوی پورشه را به نمایش میگذارد. راز این موضوع در شاسی با موتور میانی است که باعث انعطافپذیری و پایداری طبیعی میشود. در حالی که ۹۱۱ با موتور عقب برای رسیدن به چنین حالتی نیاز به تجهیزات الکترونیکی دارد. فروش کایمن در سال ۲۰۱۴م تنها به میزان ۳۴۱۷ دستگاه بود.
سایون FR-S / سوبارو BRZ
حتی نامهایی مانند سوبارو و تویوتا نیز از خطرات بازار اتومبیل مصون نیستند. دوقلوهای سایون FR-S و سوبارو BRZ نمودار آمار فروش را پایین آوردهاند. رسانههای مرتبط با اتومبیل در دنیا از این ۲ مدل بهعنوان خودروهای مقرونبهصرفه اسپرت نام برده بودند و به نظر میرسید که علاقهمندان برای خرید FR-S یا BRZ نتوانند مدت زیادی را صبر کنند. ولی نگاهی کلی به آمار فروش اولیه نشان میدهد افت قابلتوجهی در این زمینه رخ داده است. با درنظر گرفتن اینکه سایون FR-S تنها در ۶ ماه انتهایی سال ۲۰۱۲ میلادی در بازار حاضر بود، ۱۱ هزار و ۴۱۷ دستگاه از این خودرو بهوسیله مشتریان خریداری شد. در سال ۲۰۱۳میلادی که نخستین سال کامل حضور این مدل در بازار محسوب میشد، ۱۸۳۲۷ دستگاه از آن به فروش رسید. ولی در سال ۲۰۱۴م این میزان به ۱۴۰۶۲ دستگاه کاهش پیدا کرد. همچنین در ۳ ماه نخست ۲۰۱۵ میلادی، سایون ۲۴۴۵ دستگاه از مدل FR-S را به فروش رسانده که سطحی پایینتر نسبت به ۳۴۲۵ دستگاه فروش رفته در سال گذشته در همین بازه زمانی نشان میدهد. داستان سوبارو BRZ نیز کمابیش به همین ترتیب، ولی با اعداد به نسبت پایینتر است. این خودرو به تعداد ۴۱۴۴ دستگاه در سال ۲۰۱۲ و ۸۰۸۷ دستگاه در سال ۲۰۱۳م و ۷۵۰۴ دستگاه در سال ۲۰۱۴م بهفروش رسیده است. همچنین در ۳ ماه نخست امسال میلادی، ۱۱۵۹ دستگاه BRZ به خانه مشتریان رفتهاند. این در حالی است که این آمار در همین بازه زمانی در سال گذشته برابر ۲۰۶۶ دستگاه بوده است.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه دوم مجله خودرو کلیک کنید**