نگهداری صحیح خودرو یکی از مهم ترین مواردی است که هر راننده ای باید بدان توجه داشته باشد ؛ به خصوص در وضعیت اقتصادی فعلی که علاوه بر گران شدن خودرو ، هزینه تعمیرات و قطعات یدکی آن نیز سر به فلک کشیده است . افزایش دانش و آگاهی در حوزه خودرو و اطلاع از علائم خرابی یا عدم کارکرد بهینه قطعات و سیستم های مختلف خودرو ، می تواند تاثیر بسیار شگرفی در افزایش طول عمر خودرو و کاهش هزینه های نگهداری آن داشته باشد . شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که فرمان خودرو گاهی دچار لرزش شود ؛ این امر می تواند دلایل متفاوتی داشته باشید که برای رفع آن در گام اول باید تشخیص دهید که این لرزش بیشتر در چه مواقعی رخ می دهد .
علت لرزش فرمان در هنگام ترمز
لرزش به هنگام گرفتن ترمز یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود . این مسئله می تواند دلایل متعددی داشته باشد :
1- لرزش فرمان به دلیل مشکل در روتورهای ترمز
مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز ، لنت ترمز به دیسک هایی می چسبد و در اثر اصطکاک به وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به صورت گرما تلف می شود ؛ این دیسک ها همان روتورهای ترمز هستند .
در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف شده که این امر باعث کاهش ضخامت و کارآیی روتورها می شود ؛ در نتیجه زمانی که ترمز می گیرید ، بهخصوص در سرعت های بالا ، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می شود .
2- تاب داشتن دیسک ترمز
تاب داشتن دیسک ترمز باعث می شود که اتصال مناسبی بین لنت ها و دیسک وجود نداشته باشد ؛ در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان انتقال می یابد .
3- خرابی کالیپر ترمز
اتصال لنت های ترمز به روتور ها از طریق کالیپر ها انجام می شود ؛ بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت ها را به روتورها اعمال می کنند . درواقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند ؛ حال چنانچه کالیپر ها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت ها و روتور ها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می دهد .
4- سفت شدن ترمز
در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می کند ، حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده یا به اصطلاح چوب شود ، می تواند موجب لرزش فرمان خودرو شود .
5- مشکلات سیستم تعلیق
یکی از دلایل لرزش فرمان به هنگام ترمز گیری می تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی آید .
لرزش فرمان در سرعت های بالا
یکی دیگر از موارد شایع لرزش فرمان خودرو ، لرزش در سرعت های بالا است که می تواند ناشی از موارد زیر باشد :
1- خرابی سیبک
سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمان پذیری خودرو تا حدود زیادی به عملکرد آن بستگی دارد ؛ درواقع چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ ها منتقل می شود . چنانچه سیبک خراب شده یا دارای لقی بیش از حد باشد ، می تواند منجر به لرزش فرمان شود .
2- خرابی بلبرینگ ها
خرابی بلبرینگ ها یکی دیگر از عواملی است که می تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد . خرابی بلبرینگ ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید .
3- تنظیم نبودن فرمان
تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ ها است . فارغ از لرزش فرمان ، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید ؛ چرا که عدم میزان بودن فرمان می تواند خرابی های جدی تر را به وجود آورده و هزینه های گزافی را به شما تحمیل کند .
4- خرابی میل تعادل
همان طور که از اسم این قطعه برمی آید ، وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقسیم نیرو بین چرخ ها مورد استفاده قرار می گیرد . تقسیم نا متعادل نیرو بین چرخ ها علاوه بر فرسایش نا متعادل چرخ ها ، باعث ایجاد لرزش در فرمان می شود .
5- خرابی کمک فنرها
کمک فنرها یکی از حیاتی ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و مانند خط مقدم در جهت گرفتن دست انداز ها و ناهمواری های جاده عمل می کنند . خرابی یا فرسودگی کمک فنرها باعث انتقال لرزش های جاده به سیستم فرمان و درنهایت غربیلک فرمان می شود .
6- خرابی میل فرمان
میل فرمان معیوب منجر به سایش نا متعادل چرخ ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخ ها می شود . عدم تعادل در چرخ ها نیز لرزش فرمان را در پی دارد . لازم به ذکر است که خرابی میل فرمان حتی می تواند باعث بریدن فرمان نیز شود .
7- شل بودن اتصالات چرخ ها
گاهی شل بودن پیچ های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می شود که با یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است .
8- بالانس نبودن چرخ ها
عدم تعادل در چرخ ها باعث ایجاد فشار نا متعادل بر روی چرخ ها شده و با افزایش سرعت خودرو ، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدید تر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت .
9- خرابی شاسی خودرو
چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی ( اغلب تصادف ) دچار مشکل شده باشد ، این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده و باعث معیوب شدن جلو بندی و سیستم تعلیق نیز می شوند . جلوبندی و ازجمله سیستم تعلیق ، ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است .
زدن فرمان ماشین هنگام ترمز
زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن می تواند ناشی از چندین دلیل باشد که البته مهم ترین آن ها در زمان ترمز گرفتن باعث لرزش فرمان خودرو می شود . علت زدن فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن قطعا مربوط به سیستم ترمز ماشین است و به خصوص دیسک های چرخ جلو است . علت وقوع این اتفاق ، وجود مشکل در روتورهای ترمز ( دیسک ترمز ) است .
تاب داشتن دیسک ترمز چرخ جلو ، یا کاسه های چرخ عقب ( با آب ریختن روی دیسک در حالتی که داغ باشد ، دیسک تاب می گیرد ) مهم ترین علت زدن فرمان خودرو موقع ترمز گرفتن می شود . همچنین خرابی یا سفتی سیلندر و کالیپر ترمزهای جلو دومین دلیل لرزش خودرو هنگام ترمز زدن است . اگر در هنگام ترمز گرفتن ، اتاق خودرو نیز بلرزد ، علت می تواند علاوه بر موارد مذکور ، خرابی و عدم توازن رینگ و لاستیک های چرخ جلو یا عقب ماشین باشد .
لرزش های مکرر فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن به کالیپر ترمز و همچنین لنت ترمز فشار وارد می کند و توصیه می کنیم زدن فرمان ماشین هنگام ترمز را جدی تر بگیرید . زدن فرمان ماشین هنگام ترمز کردن باعث می شود که قطعات سیستم ترمز خودروی شما نیز ساییده شوند و به دنبال آن هزینه کلی تعمیر سیستم ترمز افزایش زیادی پیدا کند . در حالی که شاید تعویض دیسک ترمز هزینه ای برابر با 300 هزار تومان داشته باشد ، با تعویض دیرهنگام آن هزینه شما به 500 هزار تومان افزایش می یابد ( اعداد فرضی هستند ) .
سعی کنید زمانی که فرمان خودرو موقع ترمز گرفتن زیر دست تان به لرزش می افتد و اصضلاحا فرمان می زند ، سریعا به مکانیک مراجعه کنید . با انجام این کار نه تنها در هزینه های خود صرفه جویی می کنید ، بلکه ایمنی خود ، سرنشینان و اتومبیل های دیگر را به خطر نمی اندازید .
علت تاب برداشتن دیسک ترمز ( روتور )
شاید از خود بپرسید روتور چیست ؟ روتور به دیسک ترمز خودرو گفته می شود که لنت ترمز برای توقف خودرو در هنگام ترمز گرفتن به آن می چسبند و اصطکاک ایجاد می کنند . این قطعات نقش بسیار حیاتی را در ترمز خودرو برعهده دارند . قبل از بررسی این موضوع که مشکل در روتور چگونه در هنگام گرفتن ترمز باعث ایجاد لرزش در فرمان می شود ، ابتدا باید بدانیم که روتور چگونه کار می کند .
روتورها ( دیسک ترمز چرخ ) عموما جنسی فلزی داشته و همچنان دارای ضخامت مشخصی هستند . این ضخامت با توجه به مدل خودرو و کارایی آن ها متفاوت است . زمانی که راننده ترمز می کند ، گرمای شدیدی به روتور ( دیسک ترمز ) وارد می شود و باید این گرما از طریق سطح آن دفع شود تا آسیبی به روتور وارد نشود . اگر در هنگام ترمز گرفتن با زدن فرمان زیر دست مواجه شدید ، باید ترمز خودرو را در مکان های خلوت تست کنید .
اگر ترمزها عملکرد مناسبی نداشتند ، به احتمال بسیار زیاد دیسک های ترمز چرخ چلو تاب برداشته اند یا لنت های ترمز اتومبیل دچار سایش نا منظم شده اند . علاوه بر موارد فوق ، وجود مشکل در روتور می تواند پایداری خودرو را نیز دچار مشکل کند . در صورت بروز این مشکل ، احتمال تصادف افزایش می یابد و جان افراد را به خطر می اندازد . یکی از علت های احتمالی در لرزش فرمان خودرو موقع ترمز زدن ، سفت کردن نا همگون دیسک ترمز چرخ جلو است .
در این مورد به یک مکانیک ماهر نیاز دارید که بداند چگونه به صورت ستاره ای روتور را سفت کند تا گشتاور ( تورک ) همگون روی روتور اعمال شود . این یک مورد اصلی است که هر مکانیک زبده ای باید بتواند از عهده آن برآید . علاوه بر این ، مکانیک ها وسیله مخصوص اندازه گیری گشتاور را نیز دارند . به یاد داشته باشید هر خودرو دارای میزان گشتاور مورد نیاز و مشخصی برای سفت کردن روتور است که میزان آن معمولا روی روتور ( دیسک ترمز ) حک شده است .
علت لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن
لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن امر بسیار مهمی است که باید سریعا رفع شود یکی از دلایل لرزش فرمان ماشین موقع ترمز زدن می تواند مربوط به عدم اتصال درست روتور ( دیسک ترمز ) باشد . برای این مشکل باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا این مشکل را رفع کند . عدم اتصال درست روتور با لنت ترمز در هنگام ترمز گرفتن باعث می شود که لنت با بخشی از روتور تماس داشته باشد و با بخشی دیگر ارتباطی برقرار نکند . این امر باعث لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن در سرعت بالا می شود .
برای اتصال صحیح و یکنواخت دیسک چرخ با لنت ترمز باید به گشتاور استاندارد روتور توجه کرد که البته مکانیک شما از این موضوع آگاهی دارد . علت لرزش فرمان ماشین موقع ترمز گرفتن به دلیل تاب داشتن دیسک چرخ اتفاق می افتد . در مواقعی که راننده تیبا به طور مرتب از ترمز استفاده می کند این گرم شدن تا حد سرخ شدن دیسک چرخ جلو ادامه می یابد . در این حالت در صورت سرد شدن سریع دیسک ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمز کارائی خود را از دست داده و علاوه بر سر و صدای زیاد باعث ایجاد لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن می شود .
علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن
لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن یکی از مشکلات رانندگان خودرو های تیبا و پراید است علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن در مواردی می تواند نشان دهنده یک نقص در سیستم ترمزگیری یا یکی از قطعات این بخش باشد . شاید تا کنون برای شما در حالتی که با خودروی تیبا ترمز می گیرید اتفاق افتاده که فرمان ماشین دچار لرزش های شدید در سرعت بالا می گردد . علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز که همراه با صدای زوزه است عمدتا به دلیل خرابی دیسک ترمز چرخ جلو تیبا است و بیشتر هم برای چرخ های جلو اتفاق می افتد .