<<<صفحه هفتم صفحه هشتم صفحه نهم>>>
ادامه مبحث انواع کمک فنرها
تاریخ انتشار: 95/04/02
کمک فنر های گازی:
در بالای سیال داخل کمک فنر مقداری هواست. در حین جمع شدن و باز شدن، ممکن است حرکت سریع روغن بین محفظه ها سبب مخلوط شدن هوا و روغن شود در نتیجه روغن هوا می گیرد یا کف می کند وقتی پیستون از داخل هوا یا کف می گذرد، با مقاومت اندکی روبه رو می شود .- یکی از روشهای کاهش میزان کف کردن روغن، پر کردن جای هوا با گازی تحت فشار، مانند نیتروژن، است (شکل 2 ) فشار گاز وارد بر روغن سبب کاهش میزان تولید حبابهای هوا و کف کردن روغن می شود. بعضی از کمک فنرها یک کیسه لاستیکی دارند که گاز داخل آن است تا با روغن مخلوط نشود.
سایر انواع کمک فنر ها:
درخودرو های مختلف و سیستمهای تعلیق مختلف از انواع مختلف کمک فنر استفاده می شود. بعضی از کمک فنر ها می توانند ارتقاء خودرو را تنظیم کنند. بعضی دیگر ار می توان چنان تنظیم کرد که فرمان پذیری خودرو و راحتی سفر را تغییر دهند.
کمک فنر هایی که قابلیت های اضافی دارند عبارتند از کمک فنرهای فنر- معین ، تنظیم پذیر و بادی.
1-کمک فنر های فنر- معین: در بسیاری از سیستمهای تعلیق از کمک فنر هایی استفاده می شود که به صورت جداگانه نصب می شوند. بعضی از این کمک فنر ها یک فنر لول با ضریب فنر متغییر یا فنر –معین دارند که بین میل کمک و پوسته بسته می شود (شکل 4 ) در این
کمک فنرها ی فنر- معین کار فنر با کار کمک فنر تلفیق می شود در نتیجه ارتفاع خودرو، بدون توجه به میزان بار ثابت می ماند .
2-کمک فنرهای تنظیم پذیر: بعضی از کمک فنر ها تنظیم پذیرند و با دست یا به صورت الکترونیکی تنظیم می شوند در شکل 4 (ب) نوعی کمک فنر نشان داده شده است که با دست تنظیم می شود این کمک فنر سه وضعیت دارد که می توان با انتخاب آنها سفتی کمک فنر را تغییر داد با چرخاندن لوله گردگیر بالایی به یک طرف خودرو نرم تر حرکت می کند و با چرخاندن آن در جهت مقابل از نرمی حرکت خودرو کاسته می شود . در بعضی از اتومبیل ها راننده می تواند با زدن کلیدی در جلو داشبورد، وضعیت کمک فنر را تغییر دهد در بخشهای آینده این نوع کمک فنر و سایر کنترلگرهای الکترونیکی سیستم تعلیق را شرح می دهیم.
3-کمک فنرهای بادی: در کمک فنرهای بادی یک گردگیر لاستیکی کمک فنر را در بر گرفته است (شکل 4 ج) بدین ترتیب محفظه هوای درزبندی شده ای تشکیل می شود که آن را با هوای فشرده پر می کنند هوای فشرده ظرفیت باربری خودرو را افزایش می دهد و در عین حال ارتفاع عقب خودرو را ثابت نگه می دارد و مانع از خوابیدن آن می شود . بعضی از کمک فنر های بادی را می توان با هوای فشرده پر کرد و وقتی بار خودرو کاهش می یابد، مقداری از هوای کمک فنر را خالی کرد تا ارتفاع خودرو به میزان عادی باز گردد.
شکل 4 – انواع مختلف کمک-فنر (برای نمایش در ابعاد بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)
ادامه مبحث انواع کمک فنرها
تاریخ انتشار:95/04/05
سیستم کنترل خودکار سطح
بسیاری از خودرو ها به سیستم کنترل خودکار یا الکترونیکی سطح مجهزند (شکل 5 ) . در این خودرو ها دو کمک فنر عقب با لوله به کمپرسور باد موجود در خودرو متصل اند . دست کم یکی از کمک فنرها حسگر ارتفاع دارد (شکل 4 ج و 5) هر گاه بار عقب خودرو سبب ایجاد تغییر در ارتفاع خودرو شود این حسگر به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهد مدول کنترل الکترونیکی، پس از دریافت سیگنال ، کمپرسور باد را به کار می اندازد تا هوای فشرده وارد کمک فنر کند وقتی بار برداشته می شود، مدول کنترل الکترونیکی شیر هوا را باز می کند، در نتیجه هوای سیستم تخلیه می شود .- بعضی از خودرو ها در چهار چرخ خود کمک فنر بادی یا کمک – فنر بادی دارند.
شکل 5 – سیستم کنترل خودکار یا الکترونیکی سطح . حسگر ارتفاع نصب شده در کمک-فنر به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهد که کمپرسور هوا را روشن و خاموش کند.
دسته بندی سیستم تعلیق
تاریخ انتشار:95/04/10
دسته بندی سیستم تعلیق بر پایه پارامترهای سختی و میرایی
سیستم تعلیق بر پایه پارامترهای سختی و میرایی به قرار زیر دسته بندی می شود :
سیستم تعلیق ایستا
سیستم تعلیق پویا
.سیستم تعلیق کنا
.سیستم تعلیق نیمه کنا
سیستم تعلیق ایستا :
در سیستم تعلیق ایستا هیچ منبع انرژی بیرونی وجود نداشته و این سیستم تنها توانایی بازیابی و میرایش انرژی را دارد. بنابراین اثرات ناخواسته و ناراحت کننده حرکات غلتش بدنه در هنگام چرخش خودرو ، کله زدن بدنه در هنگام شتاب گیری و ترمزدهی ، بلند شدن و جابه جایی مانای بدنه نسبت به سیستم تعلیق در هنگام چرخش پایدار خودرو و … هیچگاه از بین نمی رود .
از انجا که در این سیتم منبع انرژی بیرونی وجود ندارد ، بنابراین ساده ، ارزان و قابل اعتماد است در بیشتر این سیستم ها مقادیر سختی فنر و میرایی لرزه گیر ثابت بوده و با برگزیدن ضرایب مناسب و کاهش بلندی گرانیگاه خودرو می توان به کیفیت خوش سواری و فرمان پذیری خوبی دست یافت .
فنر نرم بر واکنش شتاب گیری ، ترمز گیری و چرخش خودرو تاثیرات منفی دارد .
یکی از کاستی های بزرگ این سیستم ناتوانی آن در کاهش تغییر مکان های ایجاد شده در بارگذاری های استاتیکی است که سبب نشت استاتیکی خودرو می شود. این مشکل تاثیر زیادی بر آیرودینامیک خودرو ، فاصله بدنه خودرو از سطح زمین و زاویه مناسب نور چراغ های خودرو دارد .
ادامه مبحث دسته بندی سیستم تعلیق
تاریخ انتشار:95/04/12
سیستم تعلیق پویا :
سیستم تعلیق پویا برای نیل به شرایط آرمانی سواری و فرمان پذیری خودرو ایجاد گردیده است. در حالت آرمانی آنچه که از سیستم تعلیق خودرو انتظار می رود ، فراهم کردن پایداری حرکت و فرمان پذیری خودرو همراه با تامین آرامش و خوش سواری می باشد. اما در عمل این دو ویژگی در تقابل با یکدیگر بوده و هر یک سیستم تعلیقی با پارامترهای متضاد نسبت به دیگری طلب می کند .
خوش سواری مناسب نیازمند یک سیستم تعلیق نرم بوده ، حالی آنکه دستیابی به فرمان پذیری بالا نیازمند یک سیستم تعلیق سخت است .
ایده بکارگیری سیستم های تعلیق پویا به منظور ایجاد آزادی عمل بیشتر در طراحی سیستم های تعلیق و دستیابی همزمان به فرمان پذیری و خوش سواری بهتر شکل گرفته است .
یک سیستم تعلیق پویا توانایی ذخیره ، تولید و میرایش انرژی را دارا بوده و می تواند مشخصات خود را بر حسب شرایط عملکرد خودرو تغییر دهد .
ادامه مبحث دسته بندی سیستم تعلیق
تاریخ انتشار:95/04/13
سیستم تعلیق کنا :
این نوع سیستم تعلیق گونه آرمانی سیستم تعلیق می باشد که در حالت کلی از یک عملگر که میان جرم معلق و نامعلق خودرو قرار گرفته است ، شکل گرفته است. هنگامی که یکی از چرخ ها روی ناهمواری قرار می گیرد ، شتاب و بار عمودی چرخ ، توسط حسگرهایی اندازه گیری می شوند و مقادیر به سیستم کنترلی فرستاده می شود. در آنجا سرعت و جابه جایی مورد نیاز اعمال گردد .
تجهیزات سخت افزاری بکار رفته در سیستم تعلیق کنا بسیار پیچیده و گران بها بوده و نیز توان بالایی مصرف می شود. این امر سبب افزایش مصرف سوخت خودرو می گردد. در صورت بروز هرگونه اشکال در خودرو سیستم تعلیق از کار می افتد .
نخستین نمونه سیستم های تعلیق کنا توسط شرکت لوتوس انگلیس در سال 1981 میلادی بر روی یک نمونه خودروی مسابقه نصب شد و از آن زمان تاکنون نیز تنها شرکتی است که از این سیستم بر روی نمونه تولیداتش استفاده می کند .
برتری های عمده سیستم تعلیق کنا به قرار زیر است :
در این سیستم میان خوش سواری بهینه و فرمان پذیری بهینه توازن ایجاد می شود .
قوانین کنترلی سیستم تعلیق کنا ، بسته به فضای کاری تعلیق خودرو و شرایط کاری مختلف قابل تطبیق می باشد .
قوانین کنترلی که استفاده از آنها در مورد اجزای سیستم ایستا عملی نیست در مورد سیستم پویا قابل استفاده می باشد .
این سیستم ها به صورت خودکار ارتفاع را تنظیم می نمایند .
این سیستم ها فراهم گر خوش سواری خوبی نسبت به سیستم تعلیق ایستا می باشد .
ادامه مبحث دسته بندی سیستم تعلیق
تاریخ انتشار:95/04/14
سیستم تعلیق نیمه کنا :
سیستم تعلیق نیمه کنا به عنوان تلاشی برای ارایه طرح مناسب از دیدگاه مهندسی میان سیستم های ایستا و کنا مطرح شده است. این سیستم شامل زیر بخش های پویایی در ساختمان خود برای کنترل و تنظیم ارتفاع بدنه در حضور اغتشاشات و نویزهای جاده و نیروهای لختی می باشند .
سیستم تعلیق نیمه کنا سیستمی جهت بهبود همزمان پایداری و خوش سواری خودرو از طریق تغییر ویژگی های لرزه گیر می باشد. در این سیستم عملگرها لرزه گیری هایی با پارامترهای قابل تنظیم می باشند که به طور موازی با سیستم تعلیق ایستا خودرو قرار گرفته اند .
با بکارگیری این سیستم می توان حرکات غلت زنی و کله زنی خودرو را در مانورهای چرخشی و ترمزگیری تا حد قابل توجهی کاهش داد .
با توجه به اینکه این سیستم برای عملکرد در بسامدهای پایین طراحی می شود ، سخت افزارهای مورد استفاده در آن ساده تر و کم هزینه تر بوده و توان مصرفی آنها نیز نسبت به سیستم تعلیق پویا به مراتب پایین تر می باشد. به دلایل بالا کاربرد این سیستم در خودروها رایج تر می باشد .
اساس کار سیستم های نیمه کنا بدین ترتیب است که یک نیروی اجباری مناسب بر سیستم اعمال می شود تا شرایط آنی سیستم را بهینه کند. این نیروی اجباری با متغیر نگه داشتن ضریب میرایی یا ثابت فنر و تغییر آن متناسب با سطح جاده حاصل می شود .
اگر لرزه گیر متغیر باشد ، تغییر ضریب میرایی با تغییر ابعاد مسیر عبور جریان روغن مانند تغییر قطر اوریفیس حاصل می گردد و اگر ضریب فنر متغیر باشد ، از سیستم های پنوماتیک و تغییر فشار هوا در فنر بادی استفاده می شود .
سیستم تعلیق خودرو زانتیا
تاریخ انتشار:95/04/15
نگاهی بر خودرو زانتیا:
1-سیستم ترمز ضد قفل ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ مجهز به تهویه در چرخهای جلو
2-قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جاده های هموار و ناهموار
3-تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار ووزن سرنشین
4-سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه
5-سوییچ مجهز به کنترل از راه دور همراه با سیستم متوقف کننده الکترونیکی(سیستم ضد سرقت)
6-فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان
7-کیسه هوای ایمنی راننده
8-کیسه هوای ایمنی سرنشین جلویی
9-سوییچ کنترل کیسه هوای سرنشین
10.تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک برای دمای داخل خودرو(سرمایش و گرمایش هوشمند)
11.تنظیم الکترونیکی آینه های جانبی خودرو از داخل
12.ضربه گیرهای جانبی دربهای جلو و عقب برای ایمنی سر نشینان
سیستم هیدروپنوماتیک
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک:
درخودرو زانتیا دیگراز سیستم فنربندی ساده استفاده نشده است بلکه بر عکس تمام خودروهای دیگر ازیک فنر بندی نوع هیدروپنوماتیک استفاده شده است در این نوع فنر بندی دیگر ازهیچ فنری استفاده نشده است وبجای فنر از یک گوی هیدروپنوماتیکی استفاده شده است،منظور ازاینکه می گوییم هیدروپنوماتیکی این است که این گوی از دو قسمت تشکیل شده است که بوسیله یک دیافراگم از یکدیگر جدا شده است ،که قسمت بالای دیافراگم از گاز نیتروژن پرشده است وقسمت زیردیافراگم ازروغن LHM پرشده است که این به معنای ماده معدنی طبیعی است،و طرز کار آن بدین صورت می باشد که هنگامی که چرخها برروی یک دست انداز قرار می گیرند میله ای که یک سرآن متصل به زیر دیافراگم است وسردیگرآن به شاسی متصل می باشد ،فشرده می شود وباعث می شود که روغن LHM زیر دیافراگم فشرده شود وبه دیافراگم فشاربیاورد وهنگامی که این اتفاق افتاد فشاردیافراگم باعث می شود که گاز نیتروژن فوقانی نیز متراکم شده وضربه رادرخود حبس کند واز رساندن ضربه به سرنشینان جلوگیری شود. درزیرنمایی از شکل این گوی رامشاهده می کنید.
تصحیح کنندهءارتفاع(شیر هیدرولیکی)
حال بعد ازاینکه با گوی کمی آشنا شدیم به قسمتهای مختلف این سیستم تعلیق می پردازیم که یکی از این قسمتها تصحیح کننده ارتفاع می باشد. چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس ازقراردادن باربرروی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشاربالابه سیستم تزریق گردد.بنابراین با کم وزیاد کردن روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را در حد مطلوب نگه داشت. تا بدین ترتیب چیزهای لازم مورد رانندگی تامین شود. قسمتی که این وظیفه رادرخودروبه عهده دارد تصحیح کنندهء ارتفاع در خودرونامیده میشود.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است