<<<صفحه هشتم صفحه نهم صفحه دهم>>>
ادامه مبحث سیستم تعلیق خودروی زانتیا
انتشار:95/04/22
اهرم تنظیم کننده دستی ارتفاع:
سیستم تعلیق دارای یک اهرم یا تنظیم کنندهء دستی ارتفاع بوده که بوسیلهءآن می توان ارتفاع خودرو را تغییر داده وآن را در حد بالایی ودرحد پایینی جابجا کنیم که حد با لایی برای تعویض چرخ وحد پایینی برای تعمیرات سیستم می باشد.
پمپ
روغن از مخزن توسط یک پمپ که توسط موتوربه گردش درمی آید به انبارهء اصلی ارسال می شود. انبارهء اصلی در حقیقت عبارت است از یک گوی دیگر که با یک تنظیم کنندهء فشار یا رگولاتور وانباره، فشار را تا حد 140 تا 170بار ثابت نگه می دارد.
شیر اطمینان
این شیرجزء نهایی قسمتی است که بنام قسمت تامین و حفظ فشار میبا شد.این شیر دو وظیفهء عمده دارد. وظیفهء اول آن این است که روغن تحت فشاررا برای سیستم ترمزو تعلیق فراهم کند. وظیفهء دوم آن این است که در صورت معیوب شدن یک مدار فشار کافی برای سایر مدارات را حفظ کند. این شیر اولویت را به سیستمهایی میدهد که ازنظر ایمنی اولویت بیشتری داشته باشد.نظیر سیستم ترمز.چنانچه فشاردر سیستم به80تا100 بار افت کند یک سوئیچ در شیر اطمینان چراغ هشدار دهنده را روشن میکند تا به راننده هشدار دهد که خودرورا متوقف کند.
عملکرد شیر اطمینان:
همانطورکه بیان شد شیراطمینان درهنگام اتلاف شدید فشار روغن اولویت رابه مدارترمزجلوداده ودرهمان حال دو مدار ترمز جلو وعقب را ازیکدیگرمجزامی کند. روغن تحت فشاراز قسمت نشان داده شده درشکل وارد شیرشیر اطمینان شده وبه مدارترمزجلو می رود.وازدریچه های باقی مانده یکی به تعلیق جلو ویکی به تعلیق عقب و یکی به مخزن که دراین مدار بصورت بازگشت نشتی است مرتبط می باشد. هنگامی که فشاردرمدار پایینترازهشتاد بارباشد تنها مسیردردسترس برای روغن ،حرکت به سمت مدار ترمزجلو خواهدبود وچنانچه فشاربین هشتاد تا صد بار قرار گیرد سوپاپ بر نیروی فنر غلبه کرده وحرکت کرده واجازه می دهد روغن برهردومدارجلو وعقب جریان یابد.در شکل صفحه بعد می توانید شکل عملکرد شیراطمینان را مشاهده کنید.
شمایی از عملکرد شیر اطمینان
قسمت تامین وحفظ فشار:
تمامی اجزاءدربرگیرنده ازمخزن تا شیر اطمینان جزعی ازقسمت تامین و حفظ فشار می باشد. ازقسمت تامین وفشار روغنLHM به تصحیح کنندهءهای ارتفاع وسپس به گویهای تعلیق می رود.روغن برگشتی ازگوی های تعلیق از طریق تصحیح کنندهای ارتفاع واز لوله های مجزا به مخزن باز می گردد. قسمت تامین و حفظ فشارمستقیما سیستم تعلیق جلو وعقب را تغذیه می کند.
شیرکنترل ترمز:
سیستم ترمزدراتومبیل زانتیا ازنوع سیستم ترمزبا تقویت هیدرولیکی بوده و با سیستم های ترمز بوستری تفاوت دارد.نیروی لازم برای توقف خودرو ازطریق خود سیستم تامین میگردد ونه از ماهیچه های پای راننده هنگامیکه راننده پدال ترمزرا فشار می دهد یک شیر کنترل روغن رابه داخل سیلندرهای ترمزهدایت می کند.این شیرکنترل تقسییم کنندهء ترمز نیز نامیده می شود.
ادامه مبحث سیستم تعلیق خودروی زانتیا
انتشار:95/04/24
مدارات سیستم:
مدار ترمزجلوروغن راازشیراطمینان ومدارترمزعقب روغن راازگوی های تعلیق عقب دریافت می کند. این امر بدین معنا است که هر مدار ترمز بطور مستقل عمل می کند شیر کنترل ترمز همچنین دارای یک خط برگشت به مخزن نیز می باشد. نکته ء مهم این است که ازآنجایی که گوی های تعلیق عقب هم مدار ترمز عقب وهم تعلیق عقب را تغزیه می کند.چنانچه بار چرخهای عقب زیادتر شود باعث افزایش فشار هم در مدار تعلیق عقب وهم در مدار ترمز عقب خواهد شد بنابراین حداکثر نیروی ترمزی در چرخهای عقب بستگی مستقیم به میزان بار خواهد داشت. قسمت تامین وحفظ فشار به طورمستقیم تعلیق جلووعقب را تغزیه می کند. شیر کنترل ترمزدارای دومدار می باشد. یک مدارآن فشاررا ازقسمت تامین وحفظ فشاردریافت کرده وآنرابرای ترمزجلو فراهم می کند. ومدار دیگرمیکند. ومداردیگرفشارمورد نیازراازتعلیق عقب دریافت کرده وترمزهای عقب راتغزیه میکند.
اصول کارکرد شیرضد نشست:
وقتی شیراطمینان باز است روغن تحت فشار برروی سوپاپ فشار آورده و فشار سوپاپ روی فنرتاثیر گذارده آنرا می فشارد واین عمل موجب باز شدن شیرضد نشست شده وموجب جریان یافتن روغن به تصحیح کننده های ارتفاع شده وازطریق آن به تعلیق ارسال میشود.روغن همچنین می تواند در جهت عکس واز تعلیق به شیر ضد نشست و تصحیح کننده های ارتفاع جریان یافته وبه مخزن باز گردد. پس از خاموش کردن موتور،فشار خط باقی مانده ازشیر اطمینان کاهش یافته، در عوض فشارتعلیق به اضافهء فشار فنربه تد ریج زیاد شده وموجب بسته شدن شیرهای ضد نشست می شود.بنا براین روغن بین شیر ضد نشست وتعلیق حبس شده وموجب ثابت ماندن ارتفاع خودرو می گردد.در هنگام رانندگی فشار خط کاهش می یابدوچنانچه شیر ضد نشست نیز بسته باشد هیچ روغنی از تعلیق عقب برای ترمزهای عقب فراهم نحواهد بود. برای جلو گیری از این امر یک گوی اضافه در سیستم نصب شده است این گوی به انبارهء ترمز عقب مرتبط بوده تا شیر کنترل ترمز در چنین حا لتی تغزیه شود.
انبارهء ترمزعقب:
به منظور رسیدن روغن به ترمزهای عقب درهنگام خرابی شیراطمینان چون شیرضد نشست نیز بسته می شود، ورود روغن به ترمزهای عقب نیز متوقف می گردد بنابراین به منظور جلوگیری ازاین مشکل یک گوی دیگربه سیستم اضافه شده است.این گوی به عنوان انبارهء ترمز عقب عمل می کند تا ازآن طریق شیر کنترلی ترمز را تغزیه نماید.
لرزش فرمان خودرو؛ مشکلات زیروبند و دلایل آن
تاریخ انتشار:95/04/26
عیوب رایج زیروبند خودرو: لرزش فرمان، مشکل دستگاه فرمان، بالانس نبودن چرخها، یکدست کشیدن خودرو، لرزش در چرخها، ناپایداری خودرو، ساییدگی لاستیک
اگر خودروی شما دچار احساس لرزش و فرمان لرزان بود به احتمال فراوان چرخهای خودرو شما احتیاج به همترازی (بالانس) دارند و داشتن یک تراز مطمئن در چرخها میتواند بخش مهمی از هزینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه شما را کاهش داده و در هزینه و پول شما در دراز مدت صرفهجویی کند.
همترازی چرخ چیست؟
همترازی شامل تنظیم ۳ زاویه اصلی لاستیکهای خودرو برای اطمینان از طی مسیر درست توسط خودرو یا رانندگی در مسیر چرخش فرمان است؛ زیرا با گذشت زمان سیستم تعلیق خودرو با توجه به عوارض جادهای و این سو و آن سو حرکت کردن دچار نوسان و انحراف از تراز اصلی و صد درصدی خود میشود.
با گذشت زمان ممکن است این عدم دقت در تراز چرخ سبب اتفاقات ناگوار و از کنترل خارج شدن خودرو شود که بدیهی است راندن با خودرو مورد نظر بسیار ناامن و خطرناک است.
برای پی بردن به این نقص اگر فرمان خود را در در خارج از مرکز به حرکت در میآورید ولی خودرو در حال حرکت مستقیم باشد و البته اگر در حال حرکت مستقیم باشید و خودرو دچار نوسان به راست و چپ باشد؛ به طور یقین سیستم تراز خودرو شما دچار اشکال بوده و بسیار ناایمن است.
در نهایت اگر خودرو ار یک سمت جاده به سمت دیگر جاده با وجود عدم چرخش فرمان در حرکت باشد (اصطلاحا یکدست بکشد!)، احتمال بروز یک واقعه ناگوار بسیار بسیار جدی است.
اگر هم ترازی وسیله نقلیه شما درست نباشد، در دراز مدت سبب آسیب دیدن سیستم تعلیق فرمان و سایر اجزای خودرو خواهد شد.
علاوه بر این موارد طول عمر لاستیکهای خودرو نیز میتواند به شدت از همترازی ضعیف آسیب ببیند و همانطور که میدانیم تمامی لاستیکها برای تماس با یک بخش خاص از جاده طراحی شدهاند و عدم تراز صحیح میتواند سیستم سایش صحیح لاستیکها را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث نامنظمی در این سیستم شده و باعث از بین رفتن استاندارد لاستیکهای شما زودتر از موعد میشوند که در صورت تراز بودن صحیح باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شما میشوند.
به هرحال نمیتوان منکر این موضوع شد که اقتصاد سوخت یکی از دلایل عمده برای بدست آوردن تراز خودرو است که علاوه بر وادار شدن مصرف کننده به خرید لاستیک تایر خودرو در دفعات بیشتر، باعث فشار آمدن به خودرو و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.
گرفتن تراز دلخواه یا همان ریگلاژ چرخها به زبان ایرانی یک راه عالی برای اطمینان از ایمنی و بهرهبرداری مناسب از خودرو است و با صرف هزینه کمی هم میتوانید در مصرف سوخت خود صرفهجویی کنید و هم یک راه مناسب برای صرف هزینههای صرفهجویی شده در سایر مسائل اقتصادی خود بیابید.
جدا از بحث همترازی چرخها که سبب لرزش فرمان خودرو میشود، در ادامه به عیوب رایج دیگر و دلایل هریک و راه حل آن عیب که میتوانند در زیروبند خودرو و لرزش فرمان موثر باشند را بیان میکنیم:
ادامه مبحث لرزش فرمان خودرو؛ مشکلات زیروبند و دلایل آن
تاریخ انتشار:95/04/27
عیوب رایج دیگر و دلایل هریک و راه حل آن عیب که میتوانند در زیروبند خودرو و لرزش فرمان موثر باشند
1. خلاصی زیاد در دستگاه فرمان:
o لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o لقی در اهرمبندی (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o خوردگی قطعات سگدست (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o لقی یاتاقان چرخ (تعویض قطعه معیوب)
2. سفتی فرمان:
o کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها (تنظیم باد تایرها)
o اصطکاک در جعبه فرمان (روغنکاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o اصطکاک در اهرمبندی (روغنکاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o اصطکاک در کینگ پین (روغنکاری – تعویض قطعات خورد شده)
o میزان نبودن فرمان (کستر-کمبر-تواین)
o دفرمه شدن شاسی (شاسی را میزان کنید)
o ضعیف شدن فنرهای جلو (تعویض فنرها)
3. گیج بودن فرمان خودرو:
o کم بودن یا نامیزان بودن باد تایرها (تایرها را تا میزان صحیح باد کنید)
o لقی اهرمها (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغنکاری)
o لقی دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغنکاری)
o میزان نبودن چرخهای جلو (کستر-کمبر)(زوایای چرخ را میزان کنید)
o شل بودن اهرمها (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
o لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
o لقی زیاد در کینگپین (تعویض قطعات خورد شده)
o لق بودن فنرهای عقب (محکم کردن)
o معیوب بودن میلههای تعادل دهنده (محکم کردن قطعات و اتصالات – تعویض در صورت خرابی)
ادامه مبحث لرزش فرمان خودرو؛ مشکلات زیروبند و دلایل آن
تاریخ انتشار:95/04/28
4. خودرو در حالت عادی رانندگی به یک سمت کشیده میشود:
o نامیزان بودن فشار باد تایرها (باد تایرها تنظیم شود)
o نامساوی بودن کمبر و یا کستر (تنظیم زوایا)
o افت نامساوی – شکستگی – لق بودن اتصالات فنرها (محکم بستن – تعویض قطعات معیوب)
o سفت بودن یاتاقان چرخ (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
o مسیر چرخها یکی نیست (مسیز چرخها را آزمایش کنید – شاسی را میزان کنید – محکم کردن قطعات – تعویض قطعات معیوب)
5. خودرو در موقع ترمز کردن به یک سمت کشیده میشود:
o گیر کردن ترمز (بازدید ترمزها – تنظیم مجدد)
o میزان نبودن باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
o غلط یا نامساوی بودن کستر (تنظیم مجدد)
6. چرخ جلو در سرعت کم لرزش دارد:
o نامساوی بودن یا کم بودن فشار باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
o لقی اهرمبندی (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o لقی کینگپین (تعویض قطعات خورد شده)
o لقی دو دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
o قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو (تعویض – محکم کردن اتصالات)
o درست نبودن کمبر یا نامساوی بودن آن (تنظیم مجدد)
o نامنظم بودن شیار تایر (تعویض تایر فرسوده)
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است