<<<صفحه دوم صفحه سوم صفحه چهارم>>>
دلایل روغن کم کردن
تاریخ انتشار:95/3/4
کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های از خرابی موتور خودرو است.فروش خودرو، از دید کارشناسان و مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آنها استفاده می گردد با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و راندمان بالا و سخت تر شدن شرایط کاری موتور میزان تبخیر روغن موتور بیشتر بوده و این امری طبیعی است. هر کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودرو خود به عنوان مثال کارخانه پژو برای مدل های 206 از روغن توصیه شده توتال استفاده می کند و از حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص گردیده است که اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمی کنند.
به عنوان مثال شرکت پژو برای موتور XU7 میزان کم کردن روغن تا 0.5 لیتر در هر 1000 کیلومتر را مجاز دانسته ولی اغلب مصرف کنندگان این میزان کاهش را دلیلی بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن می کنند حال آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن روغنی از همان نوع وبه همان مقدار آن را برطرف نمود.
دلایل اصلی کم کردن روغن موتور
بطور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را می توان بر شمرد:
۱- معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود mm3/round ۰٫۰۶ می باشد. که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3 ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج می گردد.
۲- در موتور های احتراق داخلی (شما می توانید در بخش مقالات کامل از انواع موتور ها و سیستم های آن اطلاع پیدا کیند) به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هایی همانند پژو چیست؟ جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب می شود.
به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به 2/5 لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود درون کارتر، جبران گردد.
دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو
علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.
۱- سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.
۲- روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.(شما در بخش مقالات یا پیوست ها می توانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.)
۳- دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.
۴- روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.
۵- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ ها و پیستون ها باید تعمیر یا تعویض شوند.
۶- گاید و ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.
۷- آب بندی و سوپاپ ها در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.
۸- ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها کاهش می یابد.
در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را توسط گیج(گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت های روغن موتور تمیز کردن و دوده زدایی می باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.
وظایف روغن موتور در خودرو
1.کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
2. کاهش سایش قطعات موتور
3.خنک نمودن قطعات داخلی موتور
4.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
5.آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
6.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
در ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و موثر آن است.البته فراموش نشود که تمامی نکات ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند.
پمپ روغن چگونه کار می کند؟
تاریخ انتشار:95/3/8
وقتی پیستون در داخل سیلندر حرکت میکند اصطکاک شدیدی بین رینگهای پیستون و سیلندر وجود دارد. اگر روغن بین این سطوح نباشد مطمئناً این دو سطح آسیب میبینند و قفل میشوند. به همین دلیل وقتی خودرویی دچار کمبود روغن میشود اصطلاحاً موتور میسوزاند اما روغن براساس مسیر معینی به قطعات موتور میرسد که به آن مدار روغنکاری گفته میشود. اگر کمی به مسیر روغن نگاه کنیم میبینیم که روغن تقریباً تمام موتور را دور زده و پس از مسیر مشخصی و پس از فیلترشدن دوباره به کارتر روغن بازمیگردد. عاملی که روغن را در مدار روغنکاری پمپ میکند اویل پمپ است. اویل پمپ یا همان پمپ روغن وسیلهای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد میکند. این وسیله معمولاً در داخل بلوک سیلندر قرار دارد. در همه موتورها نیروی پمپ روغن از میل سوپاپ تامین میشود . گاهی دندانه محرک روی محور پمپ روغن قرار می گیرد و انتهای آن نیز بصورت کوپلینگ میل دلکو را به حرکت در می آورد . و گاهی دندانه محرک روی محور دلکو قرار داشته و اویل پمپ بوسیله کوپلینگ از انتهای محور دلکو نیرو می گیرد . بعضی از انواع اویل پمپ به بدنه خارجی موتور بسته شده و در صورت نیاز میتوان بدون باز کردن کارتر آنرا پیاده نمود . در موتورهای میل سوپاپ رو اویل پمپ حرکت خود را از میل لنگ دریافت میکند. این وسیله روغن را پس از فرستادن به سمت فیلتر به مدار روغنکاری پمپ میکند. در واقع اویل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظهای وظیفهاش را انجام ندهد، سیستم وابسته به آن سریع از کار میافتد. اویل پمپ نیرویش را از موتور میگیرد البته به صورت مستقیم این عمل صورت نمیگیرد بلکه با واسطه نیرو میگیرد. این واسطه ممکن است محور دلکو یا دنده میلسوپاپ باشد، این مسئله بستگی به نوع طراحی موتور دارد.
اما اویل پمپها به سه دسته تقسیم میشوند ۱. اویل پمپ دنده ای 2. اویل پمپ روتوری 3. پمپ روغن سوزنی پمپ روغن دنده ای این قطعه جهت انجام چرخه ی روغن در سیستم روغن کاری استفاده می شود. در این نوع پمپ روغن ها دو عدد چرخدنده ی هم قطر با تعداد دنده های مساوی در داخل بدنه )پوسته( پمپ قرار می گیرند . این دو چرخدنده ی ساده که یکی روی محور هرز گرد (گردان( و دیگری روی محور اصلی قرار می گیرد ,نیروی محرکه ی خود را از میل لنگ یا میل بادامک می گیرد. البته لزم به تذکر است که در نوع اویل پمپ مورد تحقیق چرخدنده نیروی محرکه خود را از چرخدنده ی سر میل لنگ می گیرد. چرخدنده ی محرک توسط محور بلندتر که از بدنه خارج شده به چرخدنده ی سر میل لنگ متصل است و در داخل housing گردش می کند و توسط لوله ی ورودی باعث مکش suction روغن از کارتر به داخل بدنه ی پمپ وسپس توسط لوله ی خروجی به سمت مجراهای روغن هدایت می شود تا روغن کاری شوند در نوع دوم که روتوری است طرز کار درست شبیه به نوع دندهای است با این تفاوت که در این مدل به جای دو چرخدنده از یکی استفاده شده و در داخل یک روتور داخلی دوران میکند. روتور خارجی با روتور داخلی هم مرکز نبوده و در اثر همین مساله روغن بین روتور داخلی و خارجی تحت فشار قرار گرفته و ارسال میشود اما در نوع سوم که بیشتر در موتورسیکلتها کاربرد دارد توسط یک پلانجر و فنر روغن ارسال میشود پمپ روغن در اکثر مواقع بیش از نیاز روغنکاری موتور روغن پمپ می کند . زیرا شدت جریان روغن ارسالی باید از شدت جریان روغن مصرفی زیادتر باشد تا در صورت بروز نشتی و یا افزایش روغن ریزی در یک محل ، کمبود روغن در یاتاقانهای اصلی بوجود نیاید.
بنابراین در حالت نو بودن موتور و یا عدم عیب در مدار روغنکاری ، فشار روغن بیشتر از حد مجاز می باشد همچنین با توجه به اینکه سرعت گردش اویل پمپ تابع دور موتور است بنابراین با افزایش دور موتور فشار در مدار روغنکاری بال میرود که این عامل موجب بروز روغن سوزی خواهد شد لذا مدار روغنکاری را مجهز به سوپاپ کنترل فشار می کنند . سوپاپ فشار وظیفه دارد فشار روغن مدار را همواره ثابت نگهداشته و در صورتیکه فشار از حد لزم تجاوز کند نیروی فنر سوپاپ خنثی گردیده و با حرکت پیستون به یک طرف مدار تحت فشار به مدار ورودی ارتباط پیدا کرده و فشار مدار ثابت می شود . سوپاپ فشار را یا خارج از ساختمان اویل پمپ و روی پایه فیلترمی سازند تا در صورت نیاز بتوان به سهولت آنرا بازدید کرده ویا آنرا در روی پوسته اویل پمپ میسازند.
ضد یخ چیست؟
تاریخ انتشار:95/3/9
خواص ضروري مايعات خنككننده
1- ضديخ بايد قادر به پايين آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دماي ممكن در زمستان باشد.
2- از نظر شيميايي و كاركرد، پايداري كافي داشته باشد.
3- از نقطه جوش بالايي برخوردار باشد و در دماي بالا رسوب نكند.
4- روي لاستيك مصرفي در سيستم تاثير نامطلوب نداشته باشد.
5- حرارت را به خوبي منتقل كرده و هيچگونه اثر نامساعدي روي تبادل حرارتي در سيستم خنككننده نداشته باشد.
6- داراي كمترين اثر سمي باشد.
7- آتشگير نباشد.
8- بوي نامطلوب نداشته باشد.
9- داراي كف جزئي باشد.
10- ضريب انبساط حرارتي پايين داشته باشد.
11- در دما پايين گرانروي كم و قابلقبول داشته باشد.
12- بيشترين حفاظت را از خوردگي فلزات مورد استفاده در سيستم خنككننده داشته باشد.
13- روي رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.
لازم به ذكر است بر خلاف عقيده بعضيها، با قرار دادن ضديخ در فريزر نميتوان به مرغوبيت آن پي برد، از اين طريق فقط خاصيت ممانعت از انجماد ضديخ سنجيده ميشود و وجود مواد افزودني بازدارنده خوردگي در اين روش سنجيده نميشود، همچنين نميتوان دريافت كه سيال اصلي ضديخ از نوع گليكولهاي مرغوب است يا از ديمتيلمتانول، كه سمي و آتشگير است. از آنجاييكه ضديخ خالص در 5- تا 18- منجمد ميشود اگر ضديخ خالص در فريزر قرار داده شود و در دمايي پايينتر از 18- منجمد شود نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.
حال اين سوال مطرح است كه ضديخ مناسب بر چه اساسي انتخاب ميشود؟ بهترين معيار براي انتخاب ضديخ خودرو يا موتورهاي متحرك توصيه سازنده موتور است. در غير اينصورت بايد با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضديخ مناسب را شناسايي و خريداري كرد پس از انتخاب و خريد ضديخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد ميتوان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روي برچسب ظرف (كه يكي از الزامات نشانهگذاري اين فرآورده ميباشد) با آب دي يونيزه رقيق كرد.
ردیف | شرح خدمات | فولکس-گل |
---|---|---|
1 | تعمیر موتور | 15600000 |
2 | اجرت تعمیرتنظیم موتور از پائین و سرسیلندر وخورد کردن آن بدون تایم | 9800000 |
3 | تعویض تسمه تایم و متعلقات تایم با زنجیر تایم | 100000 |
4 | تعویض واتر پمپ و یا باز و بست جهت تعویض واشر | 1600000 |
5 | تعویض رادیاتور آب بزرگ اصلی | 1300000 |
6 | تعویض واشر درب سوپاپ و منیفولرها و توربو | 600000 |
7 | تعویض سنسور کیلومتر | 600000 |
8 | اجرت تعویض شمع وایر و تنظیم موتور باز و بست سوزنها | 1200000 |
9 | تعویض دسته موتور چپ | 800000 |
10 | باز و بست جلوبندی و متعلقات بدون سرویس کمکها | 2300000 |
11 | سرویس و یا تعویض کمکهای جلو هر کدام | 800000 |
12 | سرویس و یا تعویض کمکهای عقب هر کدام | 800000 |
13 | تعویض پمپ بنزین بدون صافی بنزین | 1100000 |
14 | تعویض سیم ترمز دستی و تفنگی ترمز دستی 2 طرف یا برقی | 2000000 |
15 | تعویض لنت جلو | 400000 |
16 | تعویض لنت عقب همراه رگلاژ ترمز دستی طرفین | 1600000 |
17 | تعویض دیسک و صفحه کلاج و یا باز و بست گیربکس | 2600000 |
18 | تعویض پمپ ترمز اصلی بدون بوستر ترمز وهواگیری | 1100000 |
19 | تعویض سیم کلاج | 600000 |
20 | اجرت باز و بست گیربکس جهت خورد کردن و تعمیر کامل گیربکس | 5900000 |
21 | باز و بست سگدست جلو تعویض بلبرینگ هر طرف | 800000 |
22 | اجرت باز وبست پلوس ها هر سمت جهت تعمیر و یا تعویض | 100000 |
23 | تعمیر و تعویض شیلنگ های خنک کننده و لوله های آب موتور | 1100000 |
24 | اجرت باز و بست کارتل جهت رفع روغن ریزی کارتل و یا تعویض | 2600000 |
25 | تعویض سیلندر ترمز محور جلو هر سمت همراه هواگیری | 700000 |
26 | تعویض ترموستات | 700000 |
27 | تعویض کالا دنده و یا لوازم دیول دنده | 700000 |
28 | باز و بست و سرویس کاتالیزور | 1700000 |
29 | تعویض پمپ هیدرولیک و لوله های هیدرولیک | 1100000 |
30 | تعویض اکسل عقب | 3300000 |
34 | تعمیر کامل جعبه فرمان و اجرت باز و بست جهت تعویض | 2600000 |
32 | اجرت باز و بست استارت جهت تعویض و یا تعمیر | 1600000 |
33 | اجرت باز وبست دینام جهت تعمیر و یا تعویض | 1100000 |
34 | اجرت باز و بست داشبورد و جهت تعویض رادیاتور بخاری | 3300000 |
برخي از مصرف كنندگان تصور ميكنند با افزودن مقدار ضديخ ميتوان به نقطه انجماد پايينتري رسيد اين تصور كاملا اشتباه است و غلظتهاي بيشتر از 68 درصد حجمي ضديخ در آب توصيه نميشود زيرا در غلظت 68 درصد حجمي (68 در صد ضديخ و 32 در صد آب) مخلوط پايينترين نقطه انجاد را خواهد داشت (69- درجه سيلسيوس)و اگر غلظت ضديخ از اين مقدار بيشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر ميرود و زودتر منجمد ميشود اين پديده به عنوان نقطه اتكتيك شناخته ميشود.
انتخاب ضديخ
مشابه هر تركيب شيميايي ديگر، ضديخ از عناصر و مواد گوناگوني تشكيل يافته است كه با گذشت زمان و محدوديتهاي زيست محيطي و قوانين وضع شده در اين زمينه، روزبهروز شرايط سختتري براي توليدكنندگان اين تركيب به وجود ميآيد. امروزه فرآورده (ضديخ، ضدجوش) توليدكنندگان معتبر، عاري از فلزات سنگيني همچون باريم و تركيبات مضري از قبيل بوراكس ميباشد كه مصرفكنندگان در هنگام خريد بايستي به اين نكات به دقت توجه داشته باشند. ميتوان گفت كه نوع خنككننده قابل استفاده براساس نوع نيازمندي سازندگان تجهيزات اصلي (OEMs) تعيين ميشود.
اغلب ضديخهاي موجود، پايه اتيلن گليكول و پروپيلن گليكول دارند و از اين لحاظ طبقهبندي خاصي از نظر نوع تركيبات وجود ندارد و تنها از نظر درصد تركيبات، تفاوتهايي در انواع ضديخ وجود دارد.
ضديخ مايعي است سمي و چون منو اتيلن گليكول به خودي خود بيرنگ و بيبو است، در طول فرآيند توليد به آن رنگ مخصوص اضافه ميشود تا به اين ترتيب ضديخ از مايعات مشابه مانند آب، قابل تشخيص شود. منواتيلن گليكول به دليل دارا بودن OH در ساختمان خود به راحتي در آب حل ميشود و بر اثر مرور زمان دو فازي نميشود. منو اتيلن گليكول به شدت خورنده است و در دماي بالا نزديك سيلندر و حتي در داخل رادياتور ميتواند ايجاد خوردگي، سوراخ و پوسيدگي كند، به همين دليل از مواد ضـدخوردگي (Anti Oxidant) در آن استفاده ميكنند تا در مقابل اكسيد شدن فلزات مختلف موجود در طول مسير جريان آب خنككننده، مقاومت ايجاد كند.
اين مواد به طور كلي به دو دسته آلي و غيرآلي تقسيم ميشوند. مواد آلي شامل آمينها، آميدها، بنزواتها، مركاپتانها، تري آزولها و مواد غيرآلي شامل بوراتها، نيتراتها، فسفاتها، سيليكاتها و كربناتها ميباشند. اين مواد بازدارنده مرغوبيت، محصول توليد شده را به شدت تحت تاثير قرار ميدهد.
فیلتر هوا چیست ؟
تاریخ انتشار :95/3/10
فيلترهوا وسيله ای است که درخودرو، بر سر راه هوای ورودی به موتور قرار می گيرد :
1) ذرات و ناخالصی های موجود در هوا را جذب می کند
2) ميزان هوای مجاز ورودی به موتور را تنظيم می کند.
فيلتر هوا و موتور خودرو:
بدون فيلتر هوا مقادي ربسيار زيادی از ذرات آلاينده، قادرند اجزای مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ی پيستون و بدنه داخلی سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشکال و اندازه های متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و… درهوای ورودی به موتور وجود دارد که در صورت عدم جلوگيری از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدی به موتور می گردند، فيلتر های هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتورمی گردد.
فيلتر هوا و مصرف بنزين:
فيلتر کثيف ونامناسب باعث افزايش ميزان مصرف بنزين می گردد. به دليل بالا بودن هزينه سوخت ، تعويض دير هنگام فيلتر هوا و نيز غير استاندارد بودن آن، از نظر ا قتصادی برای دارندگان اتومبيل مقرون به صرفه نمی باشد.
فيلتر هوا و حفاظت از محيط زيست:
در اثر کثيف بودن و نامرغوب بودن فيلتر هوا ،بنزين به صورت ناقص می سوزد و ناقص سوختن بنزين، آلودگی شديد هوا را به دنبال دارد.
عمرمفيد فيلتر هوا:
تمام فيلتر های هوا، عمر محدودی دارند، که پس از آن بايد تعويض و به درستی جايگزين شوند. استاندارد تعويض فيلتر هوا بين 3 تا 5 هزارکيلومتر ميباشد. به کار بردن فيلتر نامرغوب و غير استاندارد علاوه بر افزايش زياد مصرف سوخت می تواند صدمات زيادی را به موتور اتومبيل وارد سازد.
جايگاه فيلتر هوا :
محل جايگيری فيلتر هوا و شکل آن در اتومبيل های مختلف، متفاوت است. در صورتی که فيلتر هوا در اين جايگاه به درستی قرار نگيرد و درزهای آن به طور صحيح بسته نشود، هوای ورودی به جای عبور از سطح کاغذ از ميان درزها، وارد موتور شده و عمل فيلتراسيون انجام نمی شود.
در نتيجه به مرور زمان با ورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فيلتراسيون نامناسب، آسيب های بسيار جدی به بدنه سيلندر ها و پيستون ها وارد می آيد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است