<<<صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم>>>
علائم و نوشته های بر روی قوطی های روغن نشانگر چیست؟
تاریخ انتشار:95/3/24
در صفحه چهارم به این موضوع پرداخته ایم اما در این قسمت سعی کرده ایم مقاله ای خلاصه و مفیدی قرار بدهیم تا در هنگام خرید روغن خودروی خود از دقت بیشتری به عمل آورید .
مقاله نوشته شده توسط کارشناس فنی تعمیرگاه ماهر مهندس امید احمدنژاد:
کارشناس فنی تعمیرگاه ماهر امید احمدنژاد:ارقام نوشته شده بر روی قوطی روغن موتور ویا هر روغن صنعتی 10w_40/20w-50/5w-10 نشانگر ویسکوزیته روغن میباشد،(ویسکوزیته روغن همان مقدار درصد پیلیمری که به کمک علم شیمی به روغن برای تبدیل آن به روغن چهار فصل اضافه میشود) به این نوع روغن ها روغن اتوماتیک میگویند. ویسکوزیته مایعات تابعی ازدما میباشند به این معنا که با افزایش دما ویسکوزیته زیاد و روغن سفت تر می شود وبا کاهش دما ویسکوزیته کم و روغن شل تر می شود و از این رو که موتور خودرو بیشترین آسیب را در هنگام استارت در زمانیکه قطعات خشک است وروغن موجود در قطعات به کف کارتل سرازیر شده، از این رو اگر روغن دارای ویسکوزیته بالا و یا روغن سفت باشد این مدل روغن مانند 30w-50 است، که w مخفف winter که ویسکوزیته روغن در سرما را نشان میدهد و عدد بعد از آن که همیشه عدد بزرگتر است مثل 50ویسکوزیته روغن در گرما را نشان میدهد، این روغن برای شهری مثل تهران در زمستان باعث فرسایش موتور وافزایش مصرف سوخت میشود زیرا این روغن وقتی ماشین سرد است از سفتی برخوردار است و زمانه زیادی میبرد تا روغن به قطعات خودرو برسدو باعث فرسایش موتور میشود ،روغن 30w50 برای شهری مثل کیش در فصل تابستان مناسب میباشد، روغن برای چهار فصل شهری مثل تهران باید دارای ویسکوزیته 10w_40یا5w30 باشد (تا در هنگام استارت که روغن سرد است به مقدار کافی شل باشد وخیلی زود به قطعات برسد ودر هنگام گرم شدن دمای 100 درجه ویسکوزیته آن 30 باشد وخیلی شل نشود واز قطعات به سمت کارتل زود سرازیرنشود) و روغن هایی که تک ویسکوزیته هستند و برروی آنها sAE30 نوشته شده است برای خودروهای Race که موتور آنها دارای گرمکن است می باشد وروغن را در لحظه استارت گرم و شل میکند تا سریع روغن به قطعات مکانیکی برسد و خشک کار نکند. sAE که معمولا قبل از عدد ویسکوزیته روغن نوشته میشود نام انجمن مهندسی خودرو میباشد که این انجمن، ویسکوزیته روغن یا همان تعغیرات غلظت هر نوع روغن در شرایط دمایی خاص را تعریف میکند و ما را برای انتخاب روغن مناسب برای شرایط آب وهوایی شهر یا کشور مورد نظر راهنمایی میکند
ادامه مبحث روغن ریزی خودرو
تاریخ انتشار:95/03/24
حال به چند روش ساده کشف روغن ریزی خودرو اشاره میکنیم:
۱- قطعا سادهترین راه کشف این روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ میگذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، آنجا را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک میکنید، میتوانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو بهره گیرید!
۲ – ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و میتوانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید.
۳ – اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی میتواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق بیافتد!
۴ – دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق میکند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میللنگ خراب شده و با هزینهای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع کنید که با فاکتورهای سنگین روبهرو نشوید!
۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشینها اتفاق میافتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب میشود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر شده و همه جا را کثیف میکند!
۶ – در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد!
۷ – سینی زیر موتور خودرو را برای کسانی که خود میخواهند روغن ریزی را ببینند باید باز شود. (این کار به راحتی قابل انجام نیست و باید آن را به یک مکانیک بسپارید)
۸- لازم به ذکر است که برای دارندگان خودرو زانتیا، زیاد مطالبی برای عرضه وجود ندارد. چون کل این خودرو با سیستم هیدرولیک کار کرده و نمیتوان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست! البته این خودرو عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.
لازم به ذکر است که کم کردن روغن خودرو، همیشه به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن سوزی و کیفیت نا مطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز میتواند این امر را تسریع کند.
این مطالب فقط در چند سطر به شما عرضه شد چون در بیشتر مواقع مکانیکهای سطح شهر به دلیل تجربه پایین و دستهای زیاد هزینههای اضافی را برای تعویض یک کاسه نمد یا واشر بر روی دست رانندگان میگذراند!
گریس چیست؟
تاریخ انتشار:95/03/25
گریس محصولی نیمه مایع تا جامد است كه از اختلاط یك عامل تغلیظ كننده در مایعی روان كننده حاصل می شود . این تعریف نشانگر آن است كه گریس، روانكاری است كه به مقدار مشخصی سفت شده باشد و دارای خواص ویژه ای است كه روغن روانكار به تنهایی آن خواص را دارا نیست .
در مواردی كه نیاز است تا ماده روان كننده دریك مكانیزم در وضعیت اولیه اش باقی بماند (مثلاً یاتاقان چرخ ها)، خصوصاً در جاهایی كه امكان روانكاری مجدد، محدود بوده ویا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد، روانكاری با گریس برتری دارد . هم چنین در مواردی كه نیاز به آب بندی در سیستم وجود دارد، باید بجای روغن، از گریس استفاده كرد .
به دلیل ماهیت ساختاری، گریس مانند روغن وظایف خنك كنندگی و پاك كنندگی را در سیستم به عهده ندارد . اما انتظار می رود به غیر از این دو مورد، گریس ها دیگر خواص روغن های روانكار، نظیر كاهش اصطكاك، ایجاد لایه روانكاری، جلوگیری از ساییدگی، محافظت قطعات در برابر خوردگی، سازگاری با ماد موجود در قسمت های روانكاری را به طور كامل داشته باشند. متدا ترین تغلیظ كننده ها، صابون های فلزی عناصری نظیر لیتیم، كلسیم، آلومینیوم، باریوم، مس و سرب هستند و مایع روان كننده نیز غالباً دارای پایه معدنی می باشد . به منظور بالا بردن خواص گریس و بهبود كارآیی آن، مواد افزودنی مخلفی نظر دی سولفید مولیبدن (به منظور كاهش سایش و اصطكاك) به آن اضافه می شود .
بخش های مختلف اتومبیل كه نیاز به گریس دارند عبارتند از : جلوبندی یا سیستم تعلیق، سیبك ها، یاتاقان های چرخ، محورها و چهار شاخ گاردان .
برای بهره مندی هر چه بیشتر و بهتر از گریس، رعایت نكات زیر ضروری به نظر می رسد :
– گریس را باید به توصیه كارشناسان مربوطه و طبق كتابچه راهنمای اتومبیل، انتخاب و مصرف كرد.
– از اختلاط دو یا چند نوع گریس مختلف باید خودداری شود .
معمولاً برای سیستم جلوبندی از گریس های با پایه لیتیوم یا كلسیم، در سیبك ها از گریس های پایه لیتیومی، در یاتاقان های چرخ، گریس های با پایه سدیمی و در محورها و چهار شاخ گاردان نیز از گریس های پایه لیتیومی استفاده شود . شركت نفت پارس، انواع گریس های مختلف با پایه های صابونی متنوع از جمله كلسیم، لیتیوم و سدیم را تولید می كند كه در همه قطعات وسایط نقلیه كه نیاز به گریس كاری دارند، كاربرد دارد
Engine oil cooler خنک کننده روغن
تاریخ انتشار:95/3/26
چگونه از داغ شدن روغن داخل سیستم موتور جلوگیری کنیم؟
روغن عامل حیاتی موتور بوده و همانند خون در سیستم موتور عمل میکند. سوال اساسی این است که چگونه از جوش آمدن خون خودرو جلوگیری کنیم؟
عاملهای خنک کننده در خودروها به دسته های ذیل تقسم میشوند
سیستم خنک کننده اصلی (primary cooling system) : که یا آب رادیاتور میباشد و از آن بعنوان مایع خنک کننده یا coolant نام می برند یا میتواند سیستم خنک کننده موتور از طریق هوا باشد.
سیستم خنک کننده ثانویه(secondary cooling system) : که در همه موتورها روغن موتور یا روغن این نقش را برعهده دارد. گرچه اکثر مردم فکر میکنند که نقش روغن موتور روان کنندگی است ولی شاید کمتری کسی به نقش خنک کنندگی روغن موتور توجه نماید.
خنک کننده روغن موتور (engine oil cooler) چیست؟
خنک کننده روغن موتور به مثابه رادیاتور کوچکی است که در جلوی سیستم خنک کننده(coolant system) خودرو جایگذاری و نصب میشوند که دمای روغن را در حین عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده کاهش میدهد. خنک کننده روغن اساسا یک رادیاتور است که در آن به جای آب، روغن موتور جریان دارد.این سیستم هنگامیکه موتور روشن باشد عمل میکند.
کاهش دمای روغن موتور بویژه در موتورهای خنک شونده با هوا فواید بسیار زیادی دارد. این رادیاتور خنک کننده همچنین میتواند در خنک کردن روغن دنده – فشار و دمای بالا- نیز بکار رود.
یک کیت خنک کننده روغن موتور بین 50 تا 100 دلار قیمت دارد.
وقتی دمای نرمال موتور افزایش می یاید باعث میشود که موتور به انحا مختلف آسیب ببیند که شامل زوال و از بین رفتن سریع روغن موتور نیز میشود.
تعویض روغن اغلب سبب حفظ و افزایش توان روانکاری میشود و یک سیستم خنک کننده روغن میتواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تر حفظ نماید.
در اصل نقش ثانویه روغن موتورها خنک کردن موتور است. سیستم خنک کننده در مدلهای مختلف موتور سیکلت هارلی دیویدسون نیز بکار رفته و این سیستم اساسا یک رادیاتور است که از یک طرف آن روغن وارد و از طرف دیگر آن خارج میشود در میان این سیستم لوله های نازکی هستند که به تیغه هایی وصل میشوند که به طور موثر حرارت را پخش کرده و از بین میبرند داخل این سیستم ترموستات نیز کار میکند که مانع از جوش آمدن روغن میشود .وقتی که روغن وارد این سیستم میشود مقدار خیلی زیادی از حرارت خود را از دست میدهد.
تصور غلطی که در مورد سیستم خنک کننده روغن وجود دارد این است که این سیستم تنها در سرعتهای بالا کار میکند در حالیکه در هنگام شرایط ترافیک یا در حال توقف نیز این سیستم فعال بوده و به کاهش حرارت روغن کمک میکند.
طراحی سیستم خنک کننده روغن موتور
همانند رادیاتورها خنک کننده های روغن موتورها در اندازه های مختلفی وجود دارند انتخاب سایز مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی میباشد
– میزان ظرفیت روغن داخل سیستم
– توان خروجی موتور
– میزان جرایان هوا و فضا برای خنک کننده
– اندازه رادیاتور
هر کدام از فاکتورهای فوق الذکر نقش مهمی در انتخاب اندازه خنک کننده روغن موتور مناسب خودرو شما دارد. بعنوان یک قاعده اساسی سرانگشتی، اکثر راننده ها بزرگترین اندازه خنک کننده روغن را انتخاب میکنند بطوریکه میتواند به خوبی جریان هوا را دریافت کند سپس ترموستات را اضافه میکنند که میتواند روغن را در دمای مناسب نگه دارد.
اگر روغن خیلی داغ شود شروع به تجزیه میکند و تجزیه روغن سبب ضعیف و شل شدن بیش از حد روغن میشود و سطح فشار روغن به سطح خطرناک افت پیدا میکند.
همانطور که روغن داغ سبب آسیب به موتور میشود روغنی که از نظر دما سرد باشد نیز آسیبهای جدی به موتور میزند و دمای سرد سبب میشود که روغن نتواند ویسکوزیته مناسب داشته باشد. بهترین روش برای حل این مشکل افزودن سیستم خنک کننده کنترل دما بوسیله ترموستات است سیستم خنک کننده روغن به حفظ دمای روغن و همچنین ممانعت از افزایش دمای روغن کمک میکند.
روغن دنده اتو ماتيك(Automatic Transmission Fluid)ATF
تاریخ انتشار:95/03/27
روغنهای ATF یا روغن دنده اتوماتیک سیالاتی هستند که برای تامین نیاز های سیستم های انتقال نیرو اتوماتیک یا همان گیربکس های اتوماتیک استفاده می شوند. اين سيستمها امروزه در بيشتر ماشينهاي سواري و برخي از کاميونها بهکار گرفته ميشوند.فرمولاسيون روغندندههاي اتوماتيک نسبت به روغندندههاي معمولی پيچيدگي بيشتري دارد و گاهي مواد افزودني موجود در آن به 15 نوع ميرسد. روغنپايهي بهکاررفته در ساختار روغندندهي اتوماتيک بسيار سبک است و مقدار زيادي مواد افزودني دارد که موجب ميشود دندهها به راحتي جابهجا شوند.
این روغنها نیاز هایی نظیر روانکاری، انتقال قدرت و یا حتی افزایش اصطکاک را در این گیربکسها تامین می کنند و بسته به نوع گیربکس و سازنده آن استانداردهای متفاوتی دارند.
در ایران به دلیل ورود خودروهای آمریکایی در بدو امر، استاندارد GM به عنوان استاندارد مرجع این گیربکس ها لحاظ گردیده و وارد کنندگان بعدی نیز این مساله را مد نظر قرار داده اند. این استاندارد نیز دارای دو سطح است روغن IIdexronو dexron III که به نام های اتوماتیک 2 و 3 معروف اند. رو غن اتوماتیک 3 روانی بهتری در دماهای پایین داشته و استفاده از آن در سیستم هایی که به روغن اتوماتیک 2 نیاز دارند بلامانع است اما عکس این جابجایی غیر مجاز است.
این روغنها به دلیل بالا بودن درصد مواد افزودنی موجود در آن ها و خاص بودن آن با روغنهای دیگر موجود در خودرو سازگاری نداشته و به همین دلیل با رنگ شاخص قرمز تولید می شود تا از مخلوط شدن اتفاقی آن با سایر روغنهاجلو گیری شود.
به دلیل با لا بودن میزان مواد افزودنی معمولا زمان تعویض مشخص برای این روغنها در نظر نمی گیرند و توصیه اکثر خودرو ساز ها بازدید و سرریز روغن استنه تعویض آن.
از این روغنها به دلیل نقش موثرشان در انتقال قدرت و به جهت جلو گیری از افزایش تنوع غیر منطقی روغنهای مورد استفاده در خودرو، به عنوان روغن هیدرولیک فرمان نیز استفاده می شود.
مهمترين خواص روغندندههاي اتوماتيک عبارتند از:
-انتقال حرارت
-مقاومت در برابر اکسيدشدن
-قابليت سازگاری با کاسهنمدها
-جلوگيري از سايش (جهت محافظت از دندهها)
-روغنکاري
-مقاومت در برابر کفکردن
-شاخص گرانروی بالا
-خاصيت ضدخوردگی
-کيفيت خوبب انتقال قدرت
روغندندههاي اتوماتيک گرانروي کمي دارند و براي بهکارگيري در سيستمهاي انتقال قدرت مناسباند. در مورد روغندندههاي اتوماتيک طبقهبندي خاصي وجود ندارد و شرکتهاي سازندهي خودرو، خود استانداردهاي خاصي را براي روغنهاي مورد استفاده تعريف کردهاند. برخي از اين استانداردها عبارتند از:
Mercon (مربوط به شرکت فورد موتور)
Dexron (مربوط به شرکت جنرال موتور)
روغن جعبه دنده یا واسکازین
تاریخ انتشار:95/03/29
روغن جعبه دنده یا واسکازین چیست؟
روغن جعبه دنده ترکیبی از روغن پایه و افزودنی هاست که دارای خاصیت ضد سایش و ضد ترک هستند و همچنین در دمای بالا پایداری قابل قبولی دارند.
کار روغن جعبه دنده چیست؟
وظیفه اصلی روغن جعبه دنده روانکاری چرخ دنده های جعبه دنده های دستی و اتومات است.
انواع اصلی روغن های جعبه دنده با توجه به کاربردشان چه هستند؟
دو نوع اصلی وجود دارد:
– روغن هایی که برای جعبه دنده های دستی و دیفرانسیل ها ساخته شده اند. که به آنها MTF هم می گویند که مخفف Manual Transmission Fluid است.
– و روغن هایی که برای جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک ساخته شده اند که به آنها ATF هم می گویند که مخفف Automatic Transmission Fluid است.
افزودنی های اصلی روغن جعبه دنده چه هستند؟
– افزودنی های ضد سایش، ضد ترک و EP (افزودنی برای فشار بسیار بالا ) . این ترکیبات علاوه بر اینکه مانع از برخورد مستقیم فلز با فلز می شوند از میزان اصطکاک هم می کاهند.
– افزودنی کاهنده نقطه سیلان این افزودنی نقطه انجماد روغن جعبه دنده را کاهش می دهد و سبب عملکرد بهتر روغن در دمای پایین تر می شود.
– افزودنی های خوردگی و اکسیداسیون: این افزودنی ها مقاومت فلزات را در برابر خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون کاهش می دهند. همانطور که همه می دانند اکسیداسیون و واکنش های شیمیایی سبب فرسودگی و تخریب فلزات می شوند.
برای جعبه دنده اتوماتیک رنگ روغن چیست؟
همه روغن های جعبه دنده های اتومات رنگی متفاوت از روغن های مخصوص گیربکس دستی (معمولی ) دارند اما معمولاً رنگ آنها قرمز است.
روغن های MFT چگونه دسته بندی می شوند؟
پارامتر های تعیین کننده کارایی روغن جعبه دنده به دسته بندی API آنها اشاره دارد. و ویسکوزیته آنها با SAE J 360 مشخص می شود.
دسته بندی که بر اساس API انجام می گیرد چیست؟
این دسته بندی از درجه بندی GL یا Gear Lubricant استفاده می کند که به 6 زیر شاخه تقسیم شده اند از GL-1 تا GL-6 که فقط دو تای آنها مورد استفاده قرار می گیرند و GL-1 , GL-2, GL-3 و GL-6 از رده خارج هستند.
– GL-4 این درجه روغنی با کارایی به این شرح است: برای جعبه دنده دستی که در سرعت های لغزش فوق العاده بالا کار می کنند، و همچنین در جعبه دنده های مارپیچی/حلزونی و گیربکس های مربوط به خودروها با شفت متنافر و دیگر تجهیزات اتوماتیک با سرعت بالا/گشتاور پایین و سرعت پایین/ گشتاور بالا مورد استفاده قرار گیرد.
– GL-5 این نوع روغن برای گیربکس های حلزونی، خودروی های سواری و خودروهای سرعت بالا / باربری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع روغن برای کار در شرایط سخت ساخته شده اند و دارای افزودنی های ضد سایش و ضد ترک و EP هستند.
– MT -1 این نوع روغن برای گیربکس های دستی شرایط کاری سخت مورد استفاده قرار می گیرند. دارای پایداری بالا در برابر دمای بالا و تغییرات شدید دمایی هستند و سازگاری بیشتری با آلیاژهای مسی دارند. این نوع روغن معمولاً در گیربکس های دستی بدون سنکرونازیون برای وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس ها و کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرند.
ویسکوزیته SAE J 306 چه چیزی را نمایش می دهد؟
ویسکوزیته SAE J 306 روغن های گیربکس را بر اساس ویسکوزیته سینماتیک تقسیم بندی می کند. این تقسیم بندی روغن ها را بر اساس شرایط آب و هوایی، آب و هوای سرد، یا برای تمام فصول سال تقسیم بندی می کند.
روغن های ATF چگونه دسته بندی می شوند؟
برای روغن های ATF هیچ دسته بندی ویسکوزیته یا کاربردی وجود ندارد. و مشخصات آنها توسط کارخانه های سازنده جعبه دنده اتومات تعیین می شود.
رایج ترین استانداردهایی که توسط کارخانه های سازنده برای روغن های ATF توصیه شده اند چه هستند؟
معمول ترین استاندارد ها که به صورت گسترده ای در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند توسط جنرال موتورز (دکسرون) و کمپانی فورد (مرکون) ارائه شده اند. همچنین سازندگان جعبه دنده های اتوماتیک دیگری هم هستند که استاندارد هایی با ویژگی های منحصر به فرد خود را ارائه کرده اند.
جنرال موتورز – دکسرون
TASA – 1957 – DEXRON II E – 1991 – DEXRON III H – 2003
DEXRON II D – 1981 – DEXRON III G – 1997 – DEXRON VI – 2005
اگر از روغنی با استاندارد DEXRON II (انواع D,E) استفاده می کنید می توانید آنرا با کلاس بالاتر یعنی DEXRON III استفاده جایگزین نمایید، اما عکس آن صادق نیست.
کمپانی فورد موتورز – مرکون
– ESW M2C 33F/G (G Oil) – 1967
– ESP M2C 138-CJ (CJ Oil) – 1975
– ESP M2C 166 H (H Oil) – 1981
– MERCON WSP M2C 185 A – 1987
– MERCON V – 1996
– MERCON SP – 2005
– MERCON LV (Low viscosity) – 2008
روغن مطابق با استاندارد های M2C33 -F,-G نباید با هیچ روغن دیگری که در استاندارد فورد مشخص شده است مخلوط شود.
دیگر استانداردها:
Allison C-4
Caterpillar TO-4
Chrysler Mopar ATF +4
MAN type 339.X
Mercedes-Benz 236.X
Voith H55.63.35.XX
Voith H55.63.36.XX
VW part No.
ZF TE-ML XXZ
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است