تفاوت مقاومت ررینگ فولادی و آلومینیومی چقدر است؟ در این مطلب به این سؤال، پاسخ میدهیم.
تفاوت رینگ فولادی و آلومینیومی در چیست؟
بدون شک رینگهای آلومینیومی و آلیاژي، ظاهر زیباتری دارند؛ اما ظاهر زیباتر در برابر نمونههای فولادی، دلیل محکمی برای انتخاب این نوع رینگ در جادههای برفی و یخی نیست. از مهمترین مواردی که باید در انتخاب رینگ توجه شود، استحکام و قدرت مقاومت در برابر ضربههای احتمالی است.
رینگ خودرو باید بهقدری مقاوم باشد که در چالهها و دستاندازهای مداوم جاده، بهراحتی خم یا شکسته نشود. یکی از راههای بررسی مقاومت رینگ، استفاده از فشار هیدرولیک است. کانال یوتیوب «فشار هیدرولیک» (Hydraulic Press Channel) از یک دستگاه پرس ۱۵۰ تنی ، برای مقایسهی مقاومت دو رینگ فولادی و آلومینیومی کمک گرفته که ویدئوی آن در پایان مطلب قرار داده شده است.
در این آزمایش جالب، رینگ و تایر باهم و در دو زاویهی عمودی و افقی زیر دستگاه قرار میگیرند. همانطور که حدس زده میشد و در ویدئو هم مشخص است، رینگهای آلومینیومی سختی بیشتری دارند و فشار بیشتری تحمل میکنند؛ بهطور دقیقتر، این نوع رینگ تا فشار نهایت ۲۳ تن مقاومت میکند. البته نکتهی دیگر، خرد شدن و شکستن رینگ آلومینیومی پس از فشار بیش از حد است. درمقابل، رینگهای فولادی با ظاهر نهچندان چشمنواز و مقاومت کمتر، فشار را جذب میکنند. این ویژگی باعث میشود تا این نوع رینگها، در برابر فشار بیش از حد خمیدگی پیدا کنند، اما شکستی اتفاق نمیافتد.
در ویدئوی کانال فشار هیدرولیک، فشارسنج بهدرستی در آزمایش رینگ فولادی عمل نمیکند، اما نهایت فشار پیش از خم شدن رینگ، حدود ۱۰ تن تخمین زده شد. باید در نظر گرفت که رینگهای فولادی قیمت بسیار کمتری نسبت به نوع آلومینیومی دارند و البته در صورت خم شدن جزئی، میتوان آنها را تعمیر کرد. اما در صورت شکستن رینگ آلومینیومی، تنها راه باقیمانده، خرید نمونهی جدید است.
منبع : زومیت