دنیای خودرو، دنیایی بیپایان است. دنیایی که در آن تقریباً هیچ محدودیتی برای ارتقاء مشخصات خودرو وجود ندارد و همیشه میتوان اعدادی را افزایش یا گاهی کاهش داد. یکی از اعدادی که همیشه طرفداران خودرو به دنبال کاهش آن بودهاند، عدد شتابگیری خودرو (معمولاً صفرتاصد) و راهکارهای افزایش شتاب آن است. برای تقویت خودرو و افزایش شتاب آن، دو راه کلی اتمسفریک و غیر اتمسفریک وجود دارد. در تقویت موتور اتمسفریک، بدون تغییر کلی در موتور با اجرای یک سری اصلاحات، موتور را به راندمان بهتری میرسانیم. در تقویت موتور غیر اتمسفریک، با استفاده از سیستمهای پرخوران نظیر توربوشارژر و سوپرشارژر، خودرو را برای جنگ با ثانیههای کمتر و پیست آماده میکنیم! امروز میخواهیم راهکار های افزایش شتاب خودرو را به شما عزیزان آموزش دهیم و در دو بخش کلی اتمسفریک و غیر اتمسفریک در مورد آن گفتوگو کنیم. لطفا تا پایان این مقاله با مجله” همراه مکانیک” همراه باشید.
بخش اتمسفریک
بخش اتمسفریک راهکار های افزایش شتاب خودرو شامل موارد زیر است:
1. تعویض منیفولد هوا با تراتل
موتور خودرو برای کارکردن نیاز به هوای تازه و تمیز دارد. هوای ورودی محفظه احتراق، توسط منیفولد هوا که بالای موتور قرار دارد، وارد محفظه سیلندرها میشود. منیفولد هوا برای هر چهار سیلندر یک ورودی دارد، اما با نصب تراتل چهارتایی (IBT)، برای هر سیلندر ورودی هوای مجزایی تعبیه میکنیم که با این روش، میتوانیم با ورود هوای بهتر و دقیقتر به عمل احتراق کمک کنیم و درنهایت شاهد افزایش شتاب باشیم.
2. تعویض میلسوپاپ فابریک با میلسوپاپ مسابقهای
میلسوپاپ، قطعهای است که حرکات سوپاپها را تنظیم میکند و در راندمان خودرو تأثیر بهسزایی دارد. با تغییر مشخصات ساختاری میلسوپاپ، میتوانیم حرکات سوپاپها را کنترل کنیم و درنتیجه، موتور میتواند به دورهای بالاتری دست پیدا کند و خودرو شتاب بیشتری بگیرد. دو اصطلاح در میلسوپاپ بسیار رایج است: یکی دیوریشن و دیگری اورلپ که به آن لیفت هم گفته میشود.
لیفت یعنی فاصله زمانی بازشدن سوپاپ ورودی تا لحظه بستهشدن سوپاپ خروجی که این عدد بهطور فابریک در اکثر خودروهای رایج بازار خودرو، 8 است که با تعویض میلسوپاپ فابریک با میلسوپاپ ریس، میتوان آن را به عدد 11 رساند. دیوریشن نیز زمان بستهشدن سوپاپها است که آن هم به طور فابریک برای بیشتر خودروهای بازار، 250 است؛ اما با تقویت، میتوان آن را به عدد 300 رساند. میلسوپاپ ریس به نسبت مدل معمولی، برجستگیها و زاویههای متفاوتی دارد که باعث میشود عملکرد موتور خودرو بهبود یابد.
3. تعویض منیفولد دود با هدرز استیل
بعد از عمل احتراق، در فضای سیلندر مقداری گازهای اضافه و دود وجود دارد که باید بهسرعت خارج شوند تا موتور برای انفجار بعدی آماده شود. اولین قطعهای که شروع به خارجکردن این گازها میکند، منیفولد دود است؛ اما نکته قابلتوجه اینجا است که منیفولد دود برای هر چهار سیلندر، از یک خروجی استفاده میکند که با نصب هدرز استیل، میتوان برای فضای هر سیلندر یک خروجی در نظر گرفت تا دود و گازهای اضافی سریعتر خارج شوند.
هدرز استیل، خمکاریهای مهندسیشدهای دارد که به عبور سریعتر گازهای خروجی کمک میکند و درنتیجه، سبب بهبود عملکرد موتور میشود. هدرز استیل در هنگام کار بسیار داغ میشود؛ لذا لازم است عایقبندی مناسبی برای آن صورت گیرد تا دمای زیاد آن، به بقیه اجزای موتور آسیب نزند.
4. پورت و پولیش سرسیلندر
در پروسه ساخت موتور خودرو در کارخانه سازنده، همیشه روی دیواره سیلندر رسوباتی ایجاد میشود که بهمرور زمان، این رسوبات افزایش مییابند و باعث میشوند احتراق بهخوبی صورت نگیرد. با پولیشکاری فضای سیلندر، دیوارههای این فضا کاملاً صیقل داده میشود تا تراکم موتور خودرو بالا برود و احتراق کاملی در موتور صورت بگیرد. کلمه پورت هم به معنای گشادکردن است که با اعمال این عمل بر روی سیلندر، این امکان فراهم میشود که با بزرگشدن ورودی سوخت و هوا، مقدار بیشتری ماده اولیه احتراق وارد سیلندر شود تا شتاب خودرو افزایش پیدا کند.
5. پیستون و شاتون سفارشی
خودروهای معمولی در بازار ایران، تراکمی حدود 10 دارند؛ اما با افزایش تراکم به 12، میتوانی توان خودرو را به طور قابلتوجهی ارتقاء داد. پیستون و شاتونهای مسابقهای که در ایران به آن پیستون و شاتون کله قندی، مشبک یا ریس هم گفته میشود، به دلیل ساختار متفاوت خود، باعث افزایش تراکم موتور خودرو میشوند و درنتیجه، شتاب خودرو افزایش مییابد. تعویض پیستون و شاتون، کاری نسبتاً تخصصی است و باید توسط افراد خبره انجام شود.
6. سبکسازی فلایویل و میللنگ
قطعاتی در موتور وجود دارند که متحرک هستند. با سبکسازی این قطعات، وزن موتور کم میشود و درنهایت، این عمل به حرکت سریعتر خودرو کمک خواهد کرد. وظیفه فلایویل، کنترل حرکات میللنگ است؛ بنابراین نیاز است فلایویل و میللنگ باهم سبکسازی شوند تا عملکرد بهتری به خودرو دهند. این نکته را فراموش نکنید که اگر دو جسم دوار در موتور به هم متصل هستند، حرکات آنها توسط وزن یکدیگر صورت میگیرد و اگر فقط یکی را سبکسازی کنید، در راندمان خودرو مشکلات جدی به وجود میآید.
7. کیت مکش
همانطورکه گفتیم، موتور خودرو برای احتراق کامل و بینقص، نیاز به هوا دارد. کیت مکش قطعهای است که هوای تازه و خنک را از بیرون موتور میگیرد و وارد تراتلها میکند و یک احتراق تازهنفس را به وجود میآورد. نصب کیت مکش روی خودرو باعث میشود تا هوای بیشتر و مناسبتری وارد سیلندرها شود، عمل احتراق بهتر صورت گیرد و درنهایت، شتاب خودرو افزایش پیدا کند.
8. ریمپ (Remap)
این کلمه از دو بخش «Re» به معنای «تکرار» و «Map» به معنای «نقشه» یا «برنامه خودرو» تشکیلشده است. ایسیو در خودرو، مانند سی پی یو در کامپیوتر عمل میکند. این قطعه یک سیستم الکترونیکی است که مانند یک مغز متفکر تمامی عملکردهای خودرو را از میزان سوخت و هوای ورودی به سیلندر گرفته تا برق خودرو و… کنترل میکند. بعد از نصب قطعات تیونینگ، لازم است با یک برنامهریزی دقیق، قطعات جدید را با نرمافزار هماهنگ کنیم تا بهترین نتیجه را شاهد باشیم.
بخش غیراتمسفریک
بخش غیراتمسفریک از راهکار های افزایش شتاب خودرو دربردارنده موارد زیر است:
1. استفاده از توربو شارژر
همانطور که قطعاً تا الان متوجه شدهاید، کلید موفقیت در افزایش شتاب، ورود و خروج هوا است. در این قسمت، در مورد توربوشارژر صحبت خواهیم کرد که یقیناً شاهکلید افزایش شتاب خودرو محسوب میشود.
پرههای توربین تعبیهشده در توربوشارژر، توسط گازهای خروجی موتور میچرخند، هوای ورودی را فشرده کرده و بهسرعت وارد محفظه احتراق میکنند. این کار باعث میشود تا این چرخه دریافت گازهای خروجی و تبدیل آن به هوای ورودی، هیچ اتلاف نیرویی نداشته باشد و افزایش شتاب با راندمان بالایی انجام گیرد. برای همین است که راندمان توربوشارژر از سوپرشارژر بیشتر است؛ زیرا سوپرشارژ نیروی خود را از خود موتور میگیرد و این یک عامل مضر برای توان خروجی موتور محسوب میشود.
یکی از قابلیتهای توربو شارژ این است که میتوانید به دو شکل متفاوت از دو توربوشارژر در یک موتور استفاده کنید. اگر دو توربوشارژر یکسان کنار هم قرار دهید، به آن تویین توربو گفته میشود و اگر از دو توربوشارژر متفاوت (مثلاً یک مدل قوی و یک مدل ضعیفتر) استفاده کنید، بای توربو نامیده میشود.
2. سوپرشارژر
هدف سوپرشارژر نیز مانند توربو شارژر، درنهایت افزایش هوارسانی به موتور است؛ اما با مسیری متفاوت به این هدف میرسد. سوپر شارژر برخلاف توربوشارژر، برای متراکمکردن هوا، نیازی به استفاده از گازهای خروجی ندارد و نیروی مکش خود را از چرخش پولی میللنگ میگیرد. سوپرشارژر در تمامی دورها فعال و آمادهبهکار است و اصلیترین عیب توربوشارژر، یعنی تأخیر و دسترسی در دورهای محدود را ندارد؛ اما به دلیل طرز کار متفاوت، نیاز به تغییرات بیشتری در موتور وجود خواهد داشت.
نتیجهگیری
تیونینگ خودرو مخصوصاً درزمینه فنی، کاری بسیار هزینهبر، تخصصی و دشوار است و نیاز است که در همه بخشها از افراد خبره و حرفهای کمک بگیرید. قبل از شروع پروژه تیونینگ، هدف خود را از این کار مشخص کنید. اگر هدف شما بهینهسازی راندمان خودرو و صرفاً کمی شتابگیری بهتر است، استفاده از چند مورد بخش اول در راهکار های افزایش شتاب خودرو کافی است و نیازهای شما را برطرف میکند؛ اما اگر به دنبال ساختن یک هیولا هستید که در مسابقات برنده باشید، قطعاً استفاده ترکیبی از موارد بخش اول و دوم تاثیر بهسزایی را در افزیش تواناییهای خودروی شما خواهد داشت.
منبع :همراه مکانیک