صفحه اول صفحه دوم>>>
توجه: بخش بخاری به صفحه 9 مراجعه کنید
برای ورود به صفحه نهم کلیک کنید
استفاده از گازهای استاندارد روز دنیا ، سازگار با محیط زیست ، استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک ، شارژ گاز ایتالیایی که پس از تست و سرویس سیستم خنک کننده گاز را تزریق می کند .
اجزاء و نحوه ی کار کردن سیستم کولر خودرو
در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل بهعنوان یک وسیله لوکس تلقی نمیشود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح میگردد که ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.
احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، میتوانید با اعصاب آرامتر و راحتتر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را مینمایند. کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک مینماید تا رانندگی راحتتری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.
کولر خودرو از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مختصر هر یک و وظایف آنها میپردازیم:
1-کمپرسور
کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل میباشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل مینماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش میدهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق میدهد.
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل بکار برده میشوند، میبایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.
2-کندانسور
کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال میدهد.
3-کپسول خشک کننده
کپسول خشک کننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مینماید. معمولاً این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی میباشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید. همچنین بر روی این کپسول شیشهای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.
4-شیر انبساط
شیر انبساط، تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی کاهش میدهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار مینماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل میگردد.
زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب مینماید، شیر انبساط اجازه میدهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور میباشد.
5-اواپراتور
یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعهای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جب رطوبت از هوای داخل کابین میباشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانالها و دریچههای هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال میدهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت ایدهآل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل میگردد.
سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری مینماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ میتواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.
6-مجموعه لوله و شلنگ
شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم رابر عهده دارد، بهگونهای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، بخوبی انجام وظیفه کنند. این شلنگها به دلیل شرایط کاری خاص بایستی مطابق با استانداردهای بینالمللی نظیرSAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته شوند.
لایه داخلی شلنگ که از نفوذ مبرد جلوگیری میکند و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنة -30°Cتا120°C دارد.
قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته شده منسوج تشکیل شده است تا باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشارهایی بالاتر از 175 atm شود.
لایه بیرونی که از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته شده است.
اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگها بکار میروند متناسب با نحوه اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب میشوند که بر همین اصل مهمترین انواع آن، فیتینگهای اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگهای اورینگ دار (o-ring fitting) میباشند.
این اصل مهم را همواره باید در نظر گرفت که اتصالات میبایست به راحتی و به سرعت قابل وصل باشند و در عین حال آببندی خود را در تمام شرایط کاری حفظ کنند.
7-کلید کنترل فشار
کلید کنترل فشار که معمولاً آن را مانوستات (MANOSTAT) مینامند، دارای دو وظیفه مهم میباشد: اول محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابیهای ناشی از تغییرات فشار و دوم کنترل تغییرات فشار کندانسور.
این سوییچ به سه نوع اصلی تقسیم میشود:
1-کلید کنترل فشار پایین
2-کلید کنترل فشار بالا
3-کلید کنترل فشار سه مرحله
8-کلید A/C
این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکلهای متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش میدهد.
لازم بذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تحویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال در میآید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.
9-سیمکشی کولر
وظیفه انتقال فرمانهای اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برقرسانی به این اجزا بر عهده درخت سیم کولر میباشد.
لازم بذکر است در خودرو های جدید معمولا تمام فرامین توسط ECU و بوسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده میشوند.
10-فن
وقتیکه فن الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان آن را روی کندانسور و یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن بگونهای نصب میشود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور میدمد (وضعیت رانشی). در صورتیکه فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور میدمد.
شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط بکارگیری آنها متفاوت است. در صورتیکه یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد، در غیر اینصورت فن بصورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار میشود.
در بعضی حالات فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (thermistor) کنترل میشود. بدین صورت که با فن موتور همزمان روشن و خاموش میشود و در واقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.
نکات در مورد کولر:
*شارژ گاز کولر هر 2 سال یکبار باید بازدید شود.
*کولر در زمستان حداقل باید چند بار مورد استفاده قرار گیرد تا سیستم دشارژ نشود.
*برای از بین بردن بخار بر روی شیشه در فصل زمستان باید بخاری همراه کلید A/C وصل باشد تا بخار هر چه سریع تر خشک شود.
نکاتی که باعث عمر طولانی و پیشگیری از خرابی کولر اتومبیل شما می گردد:
شيشه اي كه درقسمت بالاي كپسول ذخيره و خشك كننده گاز تعبيه شده است براي مشاهده عبور گاز در مدار گاز سيستم ميباشد. هنگامي كه گاز مايع در مدار به اندازه كافي وجود داشته باشد، عبور مايع سفيد رنگ پر فشار را بهمراه حبابهاي فراوان از زير شيشه ملاحظه مينماييد. اگر فقط حبابها را به همراه كف كم فشار ميبينيد، گاز مايع در سيستم به اندازه كافي وجود ندارد و اگر حباب و مايع سفيد رنگ در مدار مشاهده نميشود، سيستم كولر شما فاقد گاز ميباشد
*سيستم كولر را بدون گاز يا با گاز كم روشن نكنيد. در صورت عدم رعايت اين موضوع به كمپرسور كولر آسيب خواهد رسيد.
*هنگام شارژ گاز مطمئن شويد تا گاز داخل سيستم كولر شما با گاز ديگري اشتباه مخلوط نگشته و همواره از گازي كه با سيستم كولر اتومبيل شما سازگار است استفاده شود.
*مطمئن شويد لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در اين صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبيل نشت مينمايد.
*دقت فرمائيد تا هنگام استارت زدن ، سيستم كولر اتومبيل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سيستم، بهتر است اجازه دهيد تا موتور اتومبيل كمي گرم شود.
*سيستم كولر اتومبيل را در سرعت و دور موتور بالا روشن ننمائيد. بهترين زمان جهت راه اندازي سيستم ، قبل از حركت يا در سرعت بسيار پائين مي باشد. خاموش نمودن سيستم در هر سرعتي بلامانع است.
*به منظور كاركرد و بهره دهي هرچه بهتر كولر اتومبيل، پنج دقيقه پس از روشن نمودن سيستم، شيشه هاي اتومبيل را ببنديد.
*در زماني كه سيستم كولر در حال كار كردن مي باشد، حداقل يكي از دريچه هاي اواپراتور را باز بگذاريد تا هوا به داخل اتاق اتومبيل جريان پيدا نمايد.اين امر از يخ زدن اواپراتور جلوگيري مي نمايد.
*در زمان استفاده از سيستم كولر اتومبيل، درِ محفظه موتور بايد بسته باشد. در غير اينصورت عملكرد سيستم خنك كننده موتور و همچنين سيستم كولر اتومبيل دچار اختلال مي گردد.
*از سيستم كولر اتومبيل بايد حداقل هفته اي يك مرتبه هر چند در مدت زمان بسيار كوتاه استفاده نمود. رعايت اين امر حتي در فصولي كه استفاده از سيستم ضروري به نظر نمي رسد نيز لازم است. اين عمل باعث ميشود تا روغن موجود در داخل سيستم به گردش در آيد. در واقع با اين عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سيستم را روغن كاري مينماييد. رعايت اين موضوع احتمال نشت گاز و بوجود آمدن خشكي در واشره را كاهش ميدهد.
*در فصولي كه از سيستم كولر اتومبيل استفاده نمي گردد، به هيچ وجه تسمه مربوط به كمپرسور را باز ننماييد و دقت فرمائيد كه اين تسمه همواره در شرايط استاندارد خود باشد.
*چكيدن قطره هاي آب از لوله تخليه اواپراتور در زير اتومبيل به هنگام كار كولر، امري طبيعي مي باشد. اين قطرات همان رطوبتي است كه توسط سيستم كولر اتومبيل از هواي داخل اتاق گرفته مي شود.
*با توجه به اينكه هم اكنون در سيستمهاي كولر اتومبيل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده مي شود، قطعات مصرفي در هريك قابليت جايگزيني ندارند.
*جهت حفاظت از موتور و افزايش بازدهي سيستم خنك كننده موتور، همواره از ضد جوش و يا ضد يخ استاندارد استفاده نمائيد.
*براي افزايش كارآئي سيستم و جلوگيري از هر گونه مشكل، در خصوص رسيدگي و كنترل شرايط باتري اتومبيل همواره دقت لازم را مبذول فرمائيد.
*دماي آب موتور در هنگام كاركرد كولر، معمول كمي بالاتر از دماي كاركرد آن بدون استفاده از كولر مي باشد. چنانچه نمايشگر به مدت طولاني، مخصوصا در ترافيك دماي آب را اضافه تر از حد مجاز نشان مي دهد، كولر را خاموش نموده و اجازه دهيد تا دماي موتور قدري پايين بيايد.
*در طول روز، حتي الامكان سعي كنيد اتومبيل را در سايه پارك نماييد. اتومبيل شما در حالتي كه هواي داخل كابين بيش از اندازه گرم نشده باشد، بسيار سريعتر خنك مي شود.
*ميزان روغن موتور اتومبيل را بصورت منظم كنترل نماييد. هنگام تعويض روغن موتور، دقت كنيد تا روغن بر روي كلاچ كمپرسور يا تسمه ها نريزد.
*زماني كه به مدت طولاني در جاده اي با سربالايي تند رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به كاهش بار موتور و افزايش برودت سيستم كولر كمك مي نمايد.
*هنگامي كه در سرعت بسيار پائين رانندگي مي نماييد، از دنده سنگين استفاده نماييد. اين امر به افزايش برودت ايجاد شده توسط سيستم كولر كمك مي نمايد
*كولر اتومبيل با وزش هواي خنك ، دما و رطوبت داخل كابين را پائين مي آورد. نتايج بررسي ها بر روي سلامت انسان نشان مي دهد كه مناسب ترين جهت دريچه ها براي وزش هواي خنك به سمت سقف و كناره هاي كابين مي باشد.
*كندانسور و رادياتور آب اتومبيل خود را بطور مرتب كنترل نموده، مطمئن شويد گل و لاي و حشرات منافذ عبور هواي آنها را پر نكرده باشند. براي برطرف كردن آنها مي توانيد از آب پر فشار استفاده نماييد.
*كمبود آب رادياتور مي تواند باعث گرم شدن بيش از اندازه موتور اتومبيل گردد. همواره كنترل كنيد تا ميزان آب رادياتور اتومبيل در حالت استاندارد آن باشد.
*در صورت عدم كاركرد مناسب سيستم كولر، سيستم را خاموش نموده و به تعميرگاه هاي مجاز كولر مراجعه نماييد . كولر اتومبيل خود را براي تعمير به كساني بسپاريد كه آنرا بهتر از سايرين مي شناسند
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است