<<<صفحه هشتم صفحه نهم صفحه دهم>>>
انژکتور پيزوالكتريك
تاریخ انتشار: 95/04/27
در سال 1880 ميلادي RIERRE CURIE و برادرش JASQUES پديده پيزوالكتريك را كشف كردند.آنها دريافتند كه بعضي از كريستال ها مانند كوارتز و تورمالين پيزوالكتريك هستند.اجسامي با كريستال شش وجهي با پايداري بسيار زياد داراي خواص فيزيكي مخصوصي هستند.
خاصيت توليد شارژ الكتريكي :
• اگر پيزو الكتريك در معرض نيروي مكانيكي واقع شود،يون هاي منفي و مثبت كريستال به طرف سطوح بيروني كريستال حركت كرده و اختلاف پتانسيل بين دو سطح آن ايجاد شده و شارژ الكتريكي پديدار مي گردد.
تغيير شكل در پيزوالكتريك:
• اگر ولتاژالكتريكي به دو انتهاي كريستال پيزوالكتري وارد شود،يون هاي مثبت به طرف يون هاي منفي و يون هاي منفي به طرف يون هاي مثبت حركت مي كنند.نتيجه اين حركت انقباض در كريستال است.اگر اعمال ولتاژ در جهت مخالف باشد،كريستال انبساط پيدا مي كند.
ساختمان و طرز كار انژكتور پيزوئي :
• سوخت از مجراي ورودي داخل انژكتور شده و تا محفظه فشاري انژكتور ادامه پيدا مي كند.يا اتصال برق انژكتور توسط مدار ECU عملگر پيزو انبساط پيدا كرده و نيروي آن از طريق كوپلينگ هيدروليكي به سوپاپ سرو اي انتقال يافته و در زير سوپاپ سوخت تحت فشار قرار گرفته و از مدار خروجي به سطح فشار انژكتور راه پيدا كرده و سوزن انژكتور با نيروي فشاري سوخت از سيت خود بلند مي شود و سوخت تحت فشار از مجاري انژكتور در اتاق احتراق تزريق مي گردد.
انژکتور پیزوالکتریک
عوامل کاهش دهنده قدرت خودرو
تاریخ انتشار:95/04/28
امروزه تقویت و ایجاد تغییر در خودروها به امری عادی و معمولی تبدیل شده است. این تغییرات اگر چه در پاره ای از موارد به زیباتر شدن خودرو کمک می کند اما گاهی باعث اشکال در عملکرد آن نیز می شود. بنابراین توجه به اثرات جانبی این کار ضروری به نظر می رسد. تیونینگ خودرو شامل تغییر قطعات داخلی و خارجی می شود که هر یک می تواند به نوبه خود روی عملکرد آن تاثیرگذار باشد. مراکز حرفه ای تقویت اتومبیل به صورت علمی به این کار دست می زنند و برای تعویض قطعات وسواس زیادی نشان می دهند تا دست کم عملکرد اتومبیل دچار اختلال نشود. بنابراین در هنگام اعمال تغییرات باید به نکات زیادی توجه کرد تا کار ما نتیجه مثبتی در بر داشته باشد. در ادامه به پنج عامل که باعث کند شدن خودرو می شود، اشاره می کنیم:
چرخ های بزرگ تر
این روزها حتی خودروهای چند منظوره نیز با چرخ های ۲۲ اینچی عرضه می شوند! حال باید پرسید صرف نظر از زیبایی بیشتر در ازای پرداخت مبلغ بیشتر برای این چرخ ها، چه چیزی عاید مشتریان می شود؟ شتاب گیری کندتر، خط ترمز طولانی تر، لاستیک های گران تر، خرابی سیستم تعلیق و تاب برداشتن رینگ در صورت افتادن در چاله های خیابان! اما با توجه به این معایب چرا از چرخ های بزرگ تر استفاده می شود؟ این موضوع بستگی به استفاده شما از اتومبیل دارد. اگر کسی قصد دارد در مسابقات سرعت شرکت کند، می تواند با خرج کردن یک ماه حقوقش رینگ های ۱۸ اینچی کارخانه را فدای مدل ۲۲ اینچی آن کند! لاستیک های پهن تر هندلینگ خودرو را بهتر می کند اما در عوض شتاب را کاهش و خط ترمز را افزایش می دهند. مگر اینکه وزن چرخ های جدید از مدل استاندارد سبک تر باشد. بنابراین اگر به دنبال اسپرت کردن رینگ های اتومبیل خود هستید به دنبال سبک ترین آن که محصول یک برند معروف است، بگردید. علاوه بر سبکی، مقاومت، استحکام و امنیت بیشتری دارد. هیچ چیز بدتر از آن نیست که با افتادن در اولین دست انداز، رینگ ۷۰۰ ۶۰۰ هزار تومانی شما ترک بردارد!
لاستیک های ارزان
تجارت لاستیک یکی از کارهای پردرآمد است. شما می توانید با مبلغی ناچیز لاستیک های چینی را در هر اندازه ای خریداری کنید. تایر درست همان چیزی است که خودرو را به حرکت در می آورد، متوقف می کند و در سر پیچ ها روی جاده حفظ می کند بنابراین، لاستیک قطعه بسیار مهمی محسوب می شود. راه های زیادی برای صرفه جویی وجود دارد اما مسلما خرید لاستیک ارزان یکی از آنها نیست. بخش عمده ای از تولیدکنندگان روی مسابقات، ارتباط با مشتریان و آزمایش های مختلف سرمایه گذاری های هنگفتی می کنند اما واقعا یک کمپانی چینی که از دوچرخه گرفته تا باتری و لاستیک تولید می کند چنین دقتی دارد؟ خرید یک لاستیک از کمپانی های نام آشنا و معروف به ایمنی خودرو کمک زیادی می کند.
ٓ مکنده هوای سرد
بسیاری فکر می کنند با به کارگیری مکنده هوای سرد می توانند توان خودروی خویش را تا حد زیادی بالا ببرند. اما در واقعیت شرایط این چنین نیست فقط افرادی می توانند چنین تصوری کنند که منیفولد هوای اتومبیل شان دچار مشکل باشد. بهترین کیت افزایش توان، نهایتا ۱۵ اسب بخار به قدرت اتومبیل اضافه می کند اما با مکنده هوای سرد کوچک ترین افزایش توانی احساس نمی شود. وقتی محصولات برندهایی نظیر K&N، کامپتک یا موزن فقط تا درصد کمی می توانند توان خودرو را افزایش دهند، از یک مکنده هوای سرد ۵۰ هزار تومانی چه انتظاری می توان داشت؟
ٓ لوله اگزوز نامناسب
لوله اگزوز بزرگ تر فشاری را در پشت خودرو ایجاد می کند که می تواند توان را افزایش دهد اما اگر مناسب با سایز منبع اگزوز یا منیفولد دود انتخاب نشود توان زیادی را می گیرد. البته در صورت انتخاب صحیح قدرت بسیار کمی را به خودرو اضافه خواهد کرد. اگر قصد تعویض آن را دارید باید منیفولد و سایر قطعات مربوط به آن نیز عوض شوند تا تاثیر خود را به درستی نشان دهد در غیر این صورت تعویض لوله اگزوز جز کاهش توان اثر دیگری ندارد.
دانش قلابی!
گاهی اوقات برخی کمپانی های نوظهور لوازمی را معرفی می کنند که می توانند به راحتی توان خودرو را افزایش دهند اما این لوازم و قطعات هیچ گونه پشتوانه علمی ندارند و به همین دلیل کمپانی های سازنده آنها به سرعت ناپدید می شوند. استفاده از ادوات عجیب و غریب تنها باعث صدمه دیدن اتومبیل می شود و هیچ سود دیگری ندارد. بهترین راه تقویت یک خودرو بررسی مرحله به مرحله قطعات آن است. برای انجام یک تیونینگ اصولی باید به ترتیب قطعات قابل تقویت را تعویض کرد و نتیجه را مورد بررسی قرار داد در غیر این صورت عملکرد خودرو کاهش می یابد.
موتورهای نیم کره ای
تاریخ انتشار:95/04/29
اگر به خودرو علاقه مند اید احتمالا درباره ی موتور های نیمکره ای شنیده اید،اگر در ١٩٦٠ و یا قبل از آن متولد شده اید پدیده ی خلق شده توسط موتور نیمکره ای شرکت کرایسلر در سالهای ٦٠،١٩٥٠و ٧٠ را بخاطر می آورید.
اگر مسابقات اتوموبیل رانی را دنبال می کنید می دانید که موتور نیمکره ای ٤٢٦ به خاطر کارآیی آن یک موتور محبوب است،احتمالا راجع به موتور های نیمکره ای که کرایسلر از سال ٢٠٠٣در وانت دوج استفاده کرده است شنیده اید. در این مقاله درباره ی موتور های نیمکره ای خواهید آموخت و می فهمید چه چیزی موتور های نیمکره ای را این چنین ترسناک ساخته است.
حتی اگر کمی درباره ی خودرو و موتور بدانید لغت نیمکره ای احتمالا برایتان معنی دارد،در دنیای خودرو ها این کلمه مترادف با موتور های بزرگ و قدرت مند شده است.
موتور نیمکره ای برای خودرو ها در سال ١٩٤٨ متولد شد که هری وست لیک و دیگران یک موتور ٦ سیلندر نیم کره ای برای جگوار طراحی کردند،چند سال بعد در سال ١٩٥١ کرایسلر یک موتور نیمکره ای ١٨٠ اسب بخاری را در مدل های مختلف معرفی کرد،موتور نیمکره ای کرایسلر جابه جایی هوایی برابر با ٣٣١ اینچ مکعب،٤/٥ لیتر داشت،بنابر این به عنوان یک موتور نیمکره ای ٣٣١ شناخته شد.
کرایسلر به بهتر کردن موتورهای نیمکره ای ادامه داد و یک موتور ٣٥٤ اینچ مکعبی را در ١٩٥٦،یک ٣٩٢ اینچ مکعبی در ١٩٥٧ و سر انجام یک ٤٢٦ اینچ مکعبی،٧ لیتری ،را در ١٩٦٤ طراحی کرد موتور ٤٢٦ افسانه ی موتورهای نیمکره را بر سنگ ثبت کرد زیرا مکان اول،دوم و سوم را در مسابقات NASCAR ١٩٦٤ بدست آورد،موتور ٤٢٦ برا ی استفاده در شهر ها با ٤٢٥ اسب بخار قدرت در ١٩٦٥ به بازار آمد.
هنوز هم سیلندر و سرسیلندرهای موتور ٤٢٦ پیدا می شود،چیزی که به موتور نیمکره ای ١٩٥١ کرایسلر اجازه می داد نسبت به موتورهای دیگر آن روز قدرت بیشتری داشته باشد،بهبود بخشیدن به محفظه ی احتراق است.
در موتور های نیمکره ای بالای محفظه ی احتراق ،همان طور که در تصویر بالا می بینید،به شکل نیمکره است،چنین موتوری سرسیلندر نیمکره ای دارد و معمولا شمع در بالای محفظه ی احتراق و سوپاپ ها در طرف های مخالف هم قرار دارند.
بیشتر خودرو های قبل از ١٩٥٠ از سر سیلندر تخت استفاده می کردند و هنوز هم بیشتر ماشین های چمن زنی از این نوع سرسیلندر استفاده می کنند زیرا ساخت آن ارزان تر است،درموتورهای با سرسیلندر های تخت،سوپاپ ها در بدنه سیلندر جای دارند و در محفظه کنار پیستون باز می شوند.
سرسیلندرهای تخت بسیار ساده اند و با ریخته گری و ایجاد یک سوراخ برای شمع ساخته می شوند،میل بادامک در سیلندر مستقیما دسته سوپاپ را هل می دهد تا سوپاپ باز شود،همه چیز در سر سیلندر های تخت ساده تر است اما مشکل این نوع موتور ها راندمان حرارتی است.
تا اینجا با مفهوم موتور نیم کره آشنا شدید در ادامه به مزایا و معایب آن را خواهیم پرداخت
ادامه مبحث موتورهای نیم کره ای
تاریخ انتشار:95/05/10
مزایا
چیز های متفاوتی در طراحی یک موتور مقدار انرژی بدست آمده از هر احتراق را کنترل می کند،برای مثال
ـ شما می خواهید تمام سوخت در سیلندر بسوزد،اگر درموتور طراحی شده مقداری سوخت نسوخته بماند،انرژی آزاد نشده ای خواهیم داشت
ـ وقتی میل لنگ در زاویه مناسب قرار دارد باید بیشترین مقدار فشار را داشته باشیم ،زیرا تمام انرژی از فشار بدست می آید
ـ باید کمترین مقدار انرژی برای کشیدن سوخت و هوا و خروج دود هدر رود
ـ تا جایی که ممکن است گرمای دیواره سیلندر کمتر ازدست برود زیرا گرما چیزی است که فشاررا تولید می کند و از دست دادن گرما یعنی فشار بیشینه کمتر
آخرین مورد یکی از برتری های اصلی سرسیلندر نیمکره ای در برابر سرسیلندر تخت است،دیواره محفظه احتراق گرما از دست می دهد و سوخت نزد یک دیواره آنقدر سرد است که بخوبی نمی سوزد،در سرسیلندر تخت مساحت دیواره نسبت به کل محفظه احتراق زیاد است اما در موتور های نیمکره ای مساحت دیواره خیلی کمتر از سرسیلندر های تخت است بنا بر این گرمای کمتری هدر می رود و فشار بیشینه بیشتر است.
خصوصیت دیگر سرسیلندر نیمکره ای اندازه سوپاپ هاست،از آنجایی که سوپاپ ها در دو جهت مخالف سرسیلندر قرار دارند برای هر سوپاپ جای بیشتری است،موتورهای قبل از نیمکره دارای محفظه احتراق گوه ای شکل با سوپاپ های در یک جهت بودند،چیدن خطی سوپاپ ها اندازه آنها را محدود می کند،اما در موتور های نیمکره سوپاپ ها می توانند بزرگ باشند و جریان هوا به موتور بهتر باشد.
موتور نیمکره ای دوج
موتور نیمکره ای ۳۴۵ اینچ مکعبی ، ۷/٥ لیتری،دوج رکورد قدرت موتور های نیمکره ای را شکسته است.
این موتور ۳۴۵ اسب بخار قدرت دارد و نسبت به سایر موتور های بنزینی این رده بهتر است.
ـ موتور ۷/٥ لیتری دوج، ۳۴۵ اسب بخار در ۵۴٠٠ دور بر دقیقه
ـ فورد ۴.۵ لیتری،۲۶۰ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
ـ جنرال موتورز،۶ لیتری ۳٠٠اسب بخار در ۴۴٠٠ دور در دقیقه
ـ جنرال موتورز،١/٨ لیتری،۳۴٠ اسب بخار در ۴٢٠٠ دور در دقیقه
ـ دوج ٨ لیتری ،٣٠٥ اسب بخار،۴٠٠٠ دور در دقیقه
ـ فورد ٨/۶ لیتری، ۳١٠ اسب بخار در ۴٢۵٠ دور در دقیقه
موتور نیمکره ای دوج دو سوپاپ و دو شمع برای هر سیلندر دارد،وجود دو شمع برای هر سیلندر به حل مشکل انتشار که موتورهای نیمکره های کرایسلر در گذشته با آن روبرو بودند کمک می کند ،دو شمع دو نقطه شروع سوختن را بوجود می آورد،و سوختن کاملتر را تضمین می کند.
معایب
اگر موتور های نیمکره ای این همه مزایا دارند چرا همه موتور ها به این شکل ساخته نمی شوند؟ چون امروزه روش های بهتری موجود است.
چیزی که یک سرسیلندر نیمکره ای هیچوقت ندارد چهار سوپاپ برای هر سیلندر است،زاویه چهار سوپاپ آنقدر بد می شود که تقریبا نمی توان چنین سرسیلندری ساخت،داشتن چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر برای خودرو های مسابقه مهم نیست زیرا این خودرو ها به داشتن دو سوپاپ محدود شده اند اما در مورد خودرو های شهری داشتن چهار سوپاپ کمی کوچکتر به موتور اجازه تنفس بهتری نسبت به دو سوپاپ بزرگ می دهد،موتور های امروزی از طرح pentroof برای جا دادن چهار سوپاپ استفاده می کنند.
دلیل دیگر استفاده نکردن از سرسیلندر نیمکره ای در موتور های قدرتمند علاقه به وجود داشتن محفظه احتراق کوچکتراست،محفظه کوچکتر در حین احتراق حرارت کمتری از دست می دهد و نیز در زمان کمتری تمام سوخت می سوزد که هر دو به افزایش فشار کمک می کنند در نتیجه طرح pentroof فشرده مفید تر است.
وقتي موتور از تايم خارج ميشود
تاریخ انتشار:95/05/14
به زمان باز و بسته شدن سوپاپها و زدن جرقه و در مجموع انجام عمل احتراق، تايم موتور گفته ميشود. اما گفتيم كه عاملهاي اصلي رعايت تايم موتور، نسبت دندههاي سر ميللنگ و دنده ميل سوپاپ است.
همچنين ترتيب قرار گرفتن بادامكها روي ميل سوپاپ بسيار مهم است. اين ترتيب در هنگام طراحي و توليد ميل سوپاپ رعايت شده و هيچ فردي در آن نميتواند دخالت كند. گفتيم كه براي انتقال نيروي ميللنگ به ميل سوپاپ از يك تسمه استفاده شده كه به تسمه تايم معروف است.
اين تسمه در كاركرد موتور نقش بسيار مهمي دارد. به گونهاي كه در صورت خرابي آن موتور آسيب جدي ميبيند. خرابي سرسيلندر پيستونها، كجشدن سوپاپها و بسياري ديگر از مشكلات، از مواردي هستند كه در صورت از تايم خارجشدن موتور به وجود ميآيند.
اما در اين موارد كار منطقي، جلوگيري از خارجشدن موتور از تايم است. اما براي جلوگيري از بهم خوردن تايم موتور، موارد زيادي هستند كه فرد بايد رعايت كند. اما مهمترين آنها 3 يا 4 مورد هستند كه به اختصار به هر يك از آنها ميپردازيم.
مهمترين عامل بهم خوردن تايم موتور، پارگي تسمه تايم است.وقتي اين تسمه پاره ميشود، نسبت بين ميللنگ و ميلسوپاپ كاملاً از بين رفته و نيروي ميللنگ به ميل سوپاپ منتقل نميشود، در نتيجه موتور روشن نميشود. همچنين به راحتي در اولين لحظه پارگي تسمه سوپاپها كج شده و پيستون و سرسيلندر آسيب ميبيند. پارگي تسمه تايم نيز خود، مشكلات و دلايل مربوط به خود را دارد كه در رابطه با آنها نيز صحبت ميكنيم.
يكي ديگر از عيوبي كه بسيار شايعه است جدا شدن دندانههاي تسمه است. وقتي جنس تسمه چندان مرغوب نباشد، در اثر گذشت زمان و يا كاركرد، دندانههاي آن به راحتي كنده شده و نسبت ميللنگ و ميلسوپاپ بهم ميخورد. بهم خوردن اين نسبت حتي به اندازه يك دندانه نيز باعث بهم خوردن تايم موتور ميشود.
اما براي برطرف كردن عيوب اول و دوم بايد چند نكته را رعايت كرد. براي جلوگيري از پارگي تسمه توصيه ميشود آن را حتماً در زمان اعلام شده تعويض كنيد. هزينه تهيه تعويض يك تسمه بسيار كمتر از تعمير موتور است. پس اصلاً ريسك آن منطقي به نظر نميرسد. همچنين براي برطرف كردن عيب دوم، توصيه ميكنم كه از تسمه مرغوب و با كيفيت ضمناً استاندارد استفاده كنيد.
هر چقدر قيمت آن بالا باشد، ولي بسيار تاثيرگذار است. هميشه تسمههاي نامرغوب در حين كار، دندههاي آنها جدا شده و تايم موتور بهم ميخورد. اما يكي ديگر از عواملي كه باعث خارجشدن موتور از تايم ميشود، شلبودن زياد تسمه تايمينگ كه بيشتر به دليل خرابي تسمه سفتكن اتفاق ميافتد. تسمه سفتكن نيز بايد با فشار استاندارد و مناسب بسته شود. تسمه سفتكن در خودروهاي مختلف به شكل مختلف است كه معمولاً يك فنر داشته كه خرابي آن باعث شلشدن تسمه تايم و سفتي بيش از حد آن ميشود.
اما اگر تمامي اين نكات را رعايت كنيد، شايد نتوان گفت ديگر هيچگاه خودرو آسيب نميبيند. يكي از مهمترين عيوبي كه به موتور آسيب ميرساند، خطاي انساني در هنگام نصب تسمه است.
موتور به هر دليلي باز ميشود، تسمه تايم نيز باز ميشود. در اين مواقع فرد تعميركار بايد در هنگام جمعكردن موتور و نصب تسمه تايم دقت فراواني بكند تا تسمه در جاي خود و طبق قوانين و علائم مخصوص جا زده شود. اين عيب بسيار شايع است. چون علائم نصب تسمه تايم كوچك بوده و زياد نمايان نيست. ممكن است فرد بيدقتي كرده و دچار اشتباه شود، همچنين نصب تسمهتايم كمي نياز به دقت و مهمتر از همه حوصله دارد كه اين موارد باعث ايجاد اشتباه ميشود.
اما گفتيم كه يكي از مهمترين عيوبي كه باعث بهم خوردن تايم موتور ميشود، پارگي تسمه تايم است. ضمناً كندهشدن دندانههاي آن نيز جزء عيوب شايع ميباشد. اما عوامل زيادي هستند كه باعث اين عيوب شايع ميشوند ولي مهمترين عواملي كه باعث پارگي تسمه تايم و يا كنده شدن دندانههاي آن ميشود حدود هشت مورد هستند كه به مرور به آنها ميپردازيم.
شايد بتوان گفت اصليترين عاملي كه باعث پاره شدن تسمه تايم ميشود، استفاده از دورهاي بالاي موتور، مخصوصاً دورهاي بيشتر از 4000 دور در دقيقه كه باعث استهلاك سريع قطعات ميشود. بسياري عادت دارند در مواقعي كه هيچ نيازي به شتابگيري سريع و زياد نيست به موتور فشار بياورند، حركت در بيشتر دندهها را تا دور موتورهاي بالا، ادامه ميدهند به گونهاي كه عقربه دور موتور به محدوده قرمز (Red Line) ميرسد. در اين شرايط نه تنها، تسمه تايم بلكه تمامي قطعات موتور تحت فشار شديد قرار ميگيرند. پس سعي كنيد حتيالامكان از دورهاي بالا موتور استفاده نكنيد.
دليل ديگر كه باعث خرابي تسمه تايم ميشود عدم استفاده از دنده مناسب در سربالاييها و عبور از روي سرعتگيرها ميباشد. در سربالاييها وقتي از دنده مناسب استفاده نميشود، فشار زيادي روي موتور به خصوص تسمه تايم وارد ميشود. در سربالاييها حتماً از دنده سنگين استفاده نماييد. از شتابگيريهاي بيهوده در اين موارد نيز خودداري كنيد.
دليل ديگر كه باعث پارگي تسمه تايم ميشود، خرابي تسمه سفتكن است كه در صورت گيرپاژكردن آن باعث كشيدگي و پارگي تسمه تايم خواهد شد. زياد سفتكردن تسمه كه در ابتدا باعث خرابي تسمه سفتكن و در نهايت خرابي تسمه خواهد شد نيز يكي از عوامل پارگي تسمه ميباشد. گاهي تمامي عوامل رعايت ميشود فشار تسمه سفتكن، رانندگي و استفاده از دنده مناسب و … همگي در شرايط ايدهال ميباشند. ولي باز هم تسمه پاره ميشود در اين مواقع، عيب از خود تسمه است.
تسمههاي نامرغوب امروزه بسيار ديده ميشوند. اين تسمهها استاندارد نبوده و توان تحمل بارهاي زياد را ندارند. به سرعت مستهلك شده و پاره ميشوند. براي خريد تسمه مناسب توصيه ميشود با يك تعميركار مجرب مشورت كنيد. بعد از خريد تسمه آن را يك بازديد كلي چشمي بكنيد تا از وجود هرگونه شكستگي در سطح تسمه مطمئن شويد. از قراردادن آن در جاي نامناسب مثل داخل جعبه و يا زير چيزي خودداري كنيد. اين كار باعث تركخوردن تسمه ميشود. دندههاي سرتاسر تسمه را نگاه كنيد. اگر سيمهايي شبيه نايلون مشاهده كرديد از تسمه استفاده نكرده و آن را تعويض كنيد. شايد تمامي اين مواردي كه گفته شد، نصف يك عامل تاثير نداشته باشد.
رانندگي بدون تنش مهمترين عامل است كه اهميت آن قابل قياس با بقيه نيست. شايد اصليترين عامل در بهم خوردن تايم در تمامي خودروها، رانندگي پر تنش است. تيكآفكردنهاي مداوم، رانندگي در دورهاي موتور بسيار بالا و … باعث ايجاد يك رانندگي پر تنش ميشود. در نتيجه تمام عيوبي كه گفته شد، در يك چنين رانندگي به راحتي نمايان ميشود. حتي در صورت بستن بهترين تسمه تايم نيز با رانندگي اين چنيني، عمر تسمه تايم و تمامي قطعات كم ميشود.
زمان تعويض يك تسمه تايم 60000 كيلومتر ميباشد. در اين ميزان حركت حتي اگر خودرو كاملاً بيعيب نيز باشد تسمه تايم را عوض كنيد. در مجموع بايد گفت نقش اين تسمه و نحوه كار آن تاثير بسيار زيادي دارد. در گذشته به جاي اين تسمه از زنجير استفاده ميشد. ولي شايد زنجير اطمينان بيشتري داشته باشد و پارگي آن تقريباً غيرممكن باشد ولي توليد صداي زياد، استهلاك بسيار زيادتر و وزن بسيار، باعث شد كه اين تسمه جاي زنجير فلزي را بگيرد.
اندازه تسمه تايم، نحوه نصب آن، شكل تسمه سفتكن و … همگي در انواع خودروها، بستگي به طراحي موتور دارد. پس هيچ كدام مزيتي نسبت به ديگري ندارد. در اين هفته سعي شد تا هر چيزي كه مربوط به تسمه تايم و تايم موتور ميشود، خدمت شما خوانندگان بيان شود. من توصيه ميكنم هماكنون به فكر تسمه تايم خودرو باشيد و در صورت پايان عمر آن، به تعويض آن اقدام كنيد.
سیستم های تخلیه دود
تاریخ انتشار:95/05/26
آشنایی با سیستم های تخلیه دود
سیستم تخلیه گازهای حاصل از احتراق را از سیلندر ها بیرون می برد. دود و گاز های حاصل از احتراق معمولا از عقب خودرو در هوا تخلیه می شود.
سیستم تخلیه دود
سیستم تخلیه دود(شکل 1) وظیفه جمع آوری، خنک کردن، کاهش صدا و پاکیزه سازی دود خروجی از موتور را بر عهده دارد. این سیستم دود را به عقب خودرو انتقال می دهد و از آنجا در هوا تخلیه می کند. اجزای سیستم تخلیه دود عبارت اند از منیفولد دود، لوله اگزوز، مبدل کاتالیزوری، منبع اگزوز (در بعضی خودروها) و قسمت انتهایی لوله اگزوز. اکنون بسیاری از سیستم های تخلیه دود را از فولاد زنگ نزن می سازند تا بهتر در برابر خوردگی مقاومت کند و دوام بیشتری داشته باشد.
درسیستم تخلیه دود، مبدل کاتالیزوری، با تبدیل بیشتر آلاینده های موجود در دود به گاز های بی زیان، دود را پاکیزه میکند. منبع اگزوز و منبع عقبی اگزوز صدا را کاهش می دهد. دود از صریق قسمت انتهایی لوله اگزوز وارد محیط می شود.
شکل 1
در شکل 1 یک سیستم تک اگزوزی ربای موتور راست نشان داده شده است. در این سیستم دود فقط یک مسیر عبور دارد که از طریق آن از منیفولد دود به قسمت انتهایی لوله اگزوز می رسد. در موتور های خورجینی، هر ردیف سیلندر یک منیفولد دود دارد. به هر منیفولد دود یک اگزوز متصل می شود. در شکل 2 سیستم تک اگزوزی برای موتور خروجینی نشان داده شده است. مبدل های کاتالیزوری بسته جفتی در هر لوله اگزوز به مبدل کاتالیزوری زیر کف متصل می شوند. دودی که از مبدل کاتالیزوری بیرون می آید از طریق یک لوله به منبع اگزوز و منبع غقبی (بعضی خودرو ها) می رسد و از انتهای لوله اگزوز بیرون می رود.
شکل 2
در نوع دیگری از سیستم تک اگزوزی برای موتور های خورجینی دو لوله اگزوز از طریق لوله ای عرضی به هم متصل می شوند. پس از آن دود از طریق سیستم تک اگزوزی به انتهای لوله اگزوز می رسد(شکل1)
بعضی از خودروهایی که موتور خورجینی دارند به سیستم دو اگزوزی مجهزند. در این حالت دو سیستم اگزوز جداگانه، یک سیستم برای هر ردیف از سیلندر ها، وجود دارد. برای کاهش سر و صدا یک لوله عرضی، دو لوله میانی را به هم متصل می کند.
ادامه مبحث سیستم های تخلیه دود
تاریخ انتشار:95/06/01
منیفولد دود
منیفولد دودمجموعه ای از مرا ها یا لوله هاست که دود را از دریچه های دود سر سیلندر تحویل می گیرد و به لوله اگزوز می دهد. شاخه های منیفولد دود را در یک مجرای تکی جمع آوری می کنند. که وارد لوله اگزوز می شود(شکل3).
شکل 3
در بعضی موتور ها دود خروجی از دو سیلندر به یک مجرا می رسد. موتور راست یک منیفولد دود دارد. موتور های خورجینی دو منیفولد دارند که هر کدام دود یک سر سیلندر را جمع آوری می کند.
در بعضی از موتور های راست منیفولد های بنرزین و دود در دو طرف سر سیلندر قرار دارند. در سایر موتور های راست منیفولد ها در یک طرف سر سیلندر نصب می شوند. منیفولد دود زیر منیفولد بنزین است. بعضی موتور های کاربراتوری که منیفولد آنها در یک طرف سر سیلندر نصب شده است دریچه تنظیم گرما دارند. وقتی موتور سرد است این دریچه منیفولد بنزین را گرم می کند. درنتیجه، حتی وقتی که موتور سرد است، بنزین بهتر تبخیر می شود و موتور بهتر کار می کند.
منیفولد تنظیم شده دود
با تنظیم منیفولد دود می توان بازده حجمی موتور را افزایش داد. وقتی، در هنگام طراحی، منیفولد درست تنظیم شود، مجراهای دود کمترین فشار رانش دود ممکن را در سیستم تخلیه دود ایجاد می کنند. عامل ایجاد این فشار وجود هر نوع مانع در برابر عبور دود است. هرچه فشار رانش دود بیشتر باشد، بازده حجمی موتور کمتر است.
سرعت عبور دود با افزایش طول مجراها افزایش می یابد. وقتی دریچه دود باز می شود دود به صورت جریانی پر فشار و پر سرعت از سیلندر بیرون می آید. در پس این جریان اولیه پر فشار، جریان بسیار کم فشارتری می آید. در منیفولد تنظیم شده، هر بار که دریچه دود باز می شود، جریان دود در این جریان کم فشار تخلیه می شود. در این حالت سیلندر به صورت کامل تری از دود خالی می شود. در نتیجه، مرتبه بعدی که سوپاپ بنزین باز می شود مقدار بیشتری هوا یا مخلوط هوا- سوخت وارد سیلندر می شود و توان موتور افزایش می یابد. در بعضی موتور ها، همین جریان های پر فشار و منقطع دود، دریچه هواکش اگزوز را به کار می اندازد. این دریچه از این جریان های پر فشار برای تزریق هوای تازه به سیستم تخلیه دود استفاده می کند.
ادامه مبحث سیستم های تخلیه دود
تاریخ انتشار:95/06/10
منبع اگزوز(شکل4) بین مبدل کاتالیزوری و منبع عقبی اگزوز یا قسمت انتهایی لوله اگزوز قرار دارد. هدف از به کارگیری منبع اگزوز خنک کردن و کاهش فشار دود و نیز تخفیف سر و صدای سیستم تخلیه دود است. منبع اگزوز تعدادی سوراخ، مجرا و محفظه دارد که دود از آنها عبور می کند. این مجموعه، امواج پر فشار و پر سر و صدای ناشی از باز شدن سوپاپهای دود را خفه می کند. در بعضی از خودرو های یک منبع اگزوز عقبی (صدا خفه کن)، که از منبع اصلی کوچکتر است، نیز نصب می کنند تا سر و صدا بیشتر کاهش یابد.
شکل 4
در بسیاری از خودروها از لوله های اگزوز جند لایه استفاده می شود( شکل 5). در لوله های دو لایه یک لایه درون لایه دیگر قرار دارد. در لوله های سه لایه یک لایه پلاستیکی بین دو لایه فلزی قرار دارد. هر دو نوع لوله می توانند «طنین» صدای لوله اگزوز را که در بعضی از سیستم های تخلیه مشاهده می شود، کاهش دهند.
شکل 5
بعضی از اتومبیل های اسپورت پر قدرت منبع اگزوز دو حالته یا سیستم تخلیه فعال دارند. با زدن کلیدی در جلوی داشبورد و تغییر وضعیت آن از «گردش» به «ورزش»، دریچه ای در مجرای ورودی منبع اگزوز باز می شود. این دریچه امکان عبور دود از منبع و یک لوله کنار گذر را فراهم می کند. در این حالت چون دود از سطح مقطع بزرگتری عبور می کند برای عبور کمتر با مانع رو به رو می شود و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است