<<<صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم>>>
ایربگ های کناری مهمتر است یا ایربگ های جلویی؟ / بررسی عملکرد کیسه های هوای خودرو
تاریخ انتشار:95/3/20
در این گزارش به بررسی عملکرد ایربگ خودرو می پردازیم و چگونگی عملکرد آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
یکی از مهمترین آپشن های ایمنی خودرو کیسه هوا است که در اکثر کشورها، وجود آن جز ویژگیهای ایمنی خودرو محسوب می شود و تحقیقات نشان داده است که در تصادف های شدید کیسه هوا جان بسیاری را نجات داده و میزان آسیب را تا حد زیادی کاهش می دهد. اما نکته جالب این است که وجود ایربگ در قسمت کناری مانند در خودرو اهمیت بیشتری نسبت به ایربگ های جلویی دارد به دلیل اینکه در تصادفات از جلو بخش زیادی از تصادف را بدنه ماشین جذب می کند و بدنه ماشین مانند سپر دفاعی عمل می کند.
همچنین وجود کیسه های هوا بر روی درب ها اهمین بیشتری دارد و مهمتر از سایر قسمتهای ماشین است و تحقیقات نشان داده که خودروهایی که دارای ایربگ کناری هستند آمار تلفات آنها بسیار کمتر از خودروهایی است که فاقد ایربگهای کناری هستند.
این مبحث دارای فیلمی می باشد که شما میتوانید در قسمت گالری ویدیو سایت آن را با همین موضوع پیدا کنید.
دود و بوی سوختگی ناشی از عملکرد ایربگ چیست؟
بر اساس این گزارش زمانی که تصادف رخ می دهد و شدت تصادف به حدی است که موجب فعال شدن سنسورهای ایربگ می شود، ایربگ عمل کرده و کیسه هوا با استفاده نیتروژن گرم به سرعت باد می شود که این امر باعث عدم برخورد مستقیم فرد با فرمان یا شیشه خودرو می شود و سر انسان که مهمترین قسمت بدن است تا حد زیادی در برابر تصادف حفظ می شود.
نکته قابل توجه این است که زمانی که ایربگ فعال می شود بخاطر اینکه کیسه هوا براثر افنجار چاشنی باد می شود بوی سوختگی از خود ساطع می کند و همچنین گردی سفید رنگ که در کیسه هوا وجود دارد باعث ترس افراد شده و تصور می کنند که خودرو در حال سوختن است.
لازم به ذکر است که این بو بخاطر انفجار چاشنی بوده و هیچ مشکلی برای سرنشینان بوجود نمی آورد ولی بهتر است در زمان تصاف های شدید بعد از برخورد، سریعا خودرو را ترک کنیم.
منبع: دانا خبر
کیسه هوا و مسایل ایمنی مرتبط با آن
تاریخ انتشار:95/3/22
چکیده
در حال حاضر، خودروهای وارداتی و اکثر خودروهای داخلی با کیسه هوای راننده و سرنشین جلو تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. اما با توجه به جدید بودن آپشن کیسه هوا (ایربگ) چه نوع اطلاعاتی می تواند برای آگاهی عموم مردم در شناخت، استفاده و عملکرد آن مفید باشد؟ این مقاله با بیان مطالبی در خصوص تفاوت کیسه هوا و کمربند ایمنی، تشخیص سیستم ایربگ، مسائل ايمني در مورد كيسه هوا و غيرفعال نمودن آن، برخوردهایی كه ممکن است منجر به فعال شدن یا نشدن كيسه هوا شود، هشدارها و موارد احتیاطی، سعی در ارائه پاسخ مناسب به سوال فوق دارد.
نياز به استفاده از تكنولوژي كيسه هوا در خودرو
طی سالیان طولانی کمربندهای ایمنی تنها وسیله مهارکننده کنشپذیر در خودروها بودهاند. زيرا كمربند ايمني به عنوان ارزانترين و آسانترين وسيله ايمني در خودرو مطرح مي باشد كه در كليه تصادفات اعم از ضربات جلو، پهلو و حتي وارونه شدن خودرو، غلتش و غيره تاثير بسزائي در حفظ جان سرنشينان دارد. هدف هر سیستم مهار کننده کمکی، کمک به متوقف کردن سرنشین با ایجاد کمترین آسیب ها به وی است. كيسه هوا به عنوان يك سيستم كمكي (Supplemental Restraint System) نقش مكمل كمربند ايمني را در خودرو به عهده دارد و روز به روز استفاده از آن بيشتر مي شود. کاری که یک کیسه هوا انجام می دهد کاهش سرعت سرنشین به صفر با کمترین یا بدون آسیب است. کمربند ایمنی سرنشین را در موقعیت خود نگه می دارد، در حالی که کیسه هوا یک مانع نرم برای توقف اعضای بدن او را فراهم می آورد. سيستم كيسه هوا به واسطه مدار الكتريكي، تحليل گر، عيب ياب و نمايش دهنده عيب سيستم از ايمني و اطمينان بسيار بالائي برخوردار مي باشد. ترکیبی از کیسه های هوا و کمربند ایمنی می تواند خطر ابتلاء به کشته شدن را تا 85% و ميزان جراحت هاي وارده به ناحيه سر را در تصادفات تا 75 درصد كاهش دهد. كيسه هوا در كاهش صدمات ناحيه سر نقش بيشتري دارد و حدود 40 درصد آن را كاهش مي دهد. كمربند ايمني و كيسه هوا بايد به صورت توام با يكديگر استفاده شوند و گرنه كارآيي كيسه هوا كاهش مي يابد. حفاظت ایجاد شده توسط کیسه هوا به علاوه کمربند ایمنی قابل مقایسه با هیچ نوع حفاظت دیگری نیست.
تفاوت کیسه هوا و کمربند ایمنی از نقطه نظر نیروی وارده
هر چند متوسط نیروهای وارده به راننده ای که از کمربند ایمنی مناسب یا ازکیسه هوا استفاده میکند یکسان است، ولی کیسه هوا طبق اصل پاسکال، فشار یکسانی به تمام نقاطی که با آن در تماس هستند، وارد میکند. همان نیرو که توسط کمربند ایمنی مناسب به راننده وارد میشود، این بار توسط کیسه هوا، در سطحی بزرگتر پخش شده و فشار کمتری به بدن وارد میشود. در هر برخوردی، اصل کار و انرژی باید صدق کند و این بدان معنی است که کار لازم جهت متوقف کردن راننده، برابر با انرژی جنبشی راننده است. هرچه مسافت توقف کوتاه تر باشد، ضربه وارده نیز بیشتر است. کمربند ایمنی با بیشتر کردن مسافت توقف راننده، باعث کاهش ضربه وارده میشود.
تشخیص سیستم ایربگ
اگر کلمات SRSو ياAIRBAG برروی فرمان و داشبورد و قسمت ایربگ کناری حک شده باشد شما دارای یک سیستم مکمل جلوگیری کننده (Supplemental Restraint system) در جلو و کناره های خود هستید. در تعداد کمی از از خودروها روی فرمان یا داشبورد کلمه 1SIRحک شده است که این هم به معنای سیستم مکمل بادکنندگی جلوگیری کننده است. همچنین SAR2 و عدد مشخصه خودرو VIN3 نيز مي تواند دليل وجود كيسه هوا در خودرو باشد همچنین 4SRP سیستم جدید محافظتی و نگهدارنده رنو می باشد.
مسائل ايمني در مورد كيسه هاي هوا (ارتباط بین ایمنی کیسه هوا و فاصله راننده تا فرمان)
طولي نكشيد كه محققان دريافتند باز شدن ايربگ مي تواند به كساني كه در فاصله نزديكي با آن قرار داشته باشند آسيب هاي شديدي وارد نمايد. آنها به اين نتيجه رسيدند كه منطقه خطر در حدود 5 الی 8 اينچي محل باز شدن ايربگ است. لذا اگر راننده 10 اينچ معادل 25 سانتيمتر با فرمان فاصله داشته باشد در منطقه ايمن قرار دارد. اين فاصله را از مركز فرمان تا محل پيشاني راننده محاسبه مي كنند. اگر حالت فعلي صندلي شما فاصله كمتر از 25 سانتيمتر ايجاد مي كند يكي از راه هاي زير را هنگام رانندگي انتخاب نماييد:
1- صندلي خود را تا جاي ممكن عقب ببريد. تا جايي كه همچنان به راحتي با پدال ها ارتباط داشته باشيد.
2- پشت صندلي خودرا اندكي خم كنيد. بايد به هر صورت ممكن فاصله 25 سانتيمتر را حفظ كنيد. اگر با خم شدن صندلي ديد جاده كم مي شود مي توانيد در بعضي خودروها از بالابر اتوماتيك استفاده كنيد و در غير اين صورت از بالشي كه لغزنده نباشد استفاده نماييد.
3- در صورتي كه از فرمان هاي تلسكوپي (قابل تنظيم) استفاده مي كنيد ايربگ را به جاي سر و گردن روي سينه خود تنظيم كنيد.
قوانين براي كودكان متفاوت است. ايربگ مي تواند موجب آسيب ديدگي شديد و حتي مرگ كودكي شود كه در صندلي جلو و بدون محافظت تسمه كمربند قرار دارد. اين خطر هنگام ترمز ناگهاني و پرت شدن كودك به جلو نيز وجود دارد. محققان رعايت نكات ايمني زير را لازم مي دانند:
-كودكان زير 12 سال بايد توسط كمربند يا صندلي مخصوص تحت حفاظت قرار گيرند.
-نوزادان هرگز نبايد در صندلي جلو خودرويي كه داراي ايربگ سرنشين كناري است قرار داده شوند.
-اگر كودك بالاي 1 سال در صندلي جلو قرار گرفت حتما بايد توسط صندلي مخصوص يا كمربند ايمني قابل تنظيم در جاي خود مستقر شوند و صندلي تا جاي ممكن عقب برده شود.
غيرفعال نمودن كيسه هوا
براي پاسخ به نگراني در مورد كودكان و ساير سرنشينان اتومبيل به خصوص سرنشيناني كه از نظر جثه كوچكتر هستند از لحاظ قدرت زياد ايربگ كه موجب آسيب يا مرگ آنها مي شد سازمان 5NHTSA (اداره ملی ایمنی بزرگراه های امریکا) در سال 1997 قوانيني تصويب كرد كه به خودروسازان اجازه مي داد از ايربگ هايي با قدرت 20% الی 35% كمتر استفاده نمايند. علاوه بر اين در سال 1998 به فروشندگان و مراكز خدمات خودرو اجازه داده شد تا براي ايربگ ها كليد فعال يا غير فعال قرار دهند تا بتوان در مواقع لزوم ايربگ را از مدار خارج نمود.
دارندگان خودروهايي كه در معرض يكي از خطرات زير هستند می توانند حالت غیرفعال را انتخاب نمایند:
1- براي طرف راننده و سرنشين كنار: بستگي به شرايط جسمي افراد دارد. در حالتي كه خطر آسيب ديدگي با باز شدن ايربگ افزایش می یابد از این حالت استفاده می کنند.
2- براي طرف راننده: كساني كه نتوانند فاصله حداقل 10 اينچ را از مركز فرمان حفظ كنند.
3- براي طرف مسافر: كساني كه در طول سفر در صندلي جلو نوزاد حمل مي كنند به دليل اينكه خودرو صندلي عقب ندارد و يا اينكه باید کودک را تحت نظر داشته باشند.
4- براي طرف مسافر: كساني كه در طول سفر در صندلي جلو كودك 1 تا 12 سال حمل مي كنند به دليل اينكه:
الف: خودرو صندلي عقب ندارد
ب: تعداد كودكان بيشتر است
ج: بايد كودك را تحت نظر داشته باشند.
چنین کلیدهایی باید مجهز به یک چراغ هشداردهنده باشند که وضعیت فعال یا غیر فعال بودن کیسه هوارا نشان دهند.
گروهي از پزشكان در كنفرانسي كه درباره ايربگ و غيرفعال ساختن آن برگزار شد طي گزارشي خواهان مجوز قطع ايربگ در موارد ضروري شدند. موارد عمومي دستور قطع ايربگ كه بيان شد عبارتند از:
1- كساني كه مشكل قلبي دارند
2- كساني كه عينك مي زنند
3- كساني كه مبتلا به ورم گلو هستند
4- كساني كه مبتلا به اسم (تنگي نفس) هستند
5- كساني كه جراحي در ناحيه سينه داشته اند
6- كساني كه جراحي گردن داشته اند
7- افراد مسن
8- كساني كه داراي ورم مفاصل هستند
9- خانم هاي باردار
ادامه مبحث کیسه هوا و مسایل ایمنی مرتبط با آن
تاریخ انتشار:95/3/23
– مواردي كه ممکن است كيسه هواي جلو فعال نشود:
مواردي وجود دارند که به رغم تصادفات خودرو از جلو کيسه هوا فعال نمی شوند، این موارد عبارتند از:
1- تغییر شکل شدیدی که در یک نقطه متمرکز باشد همانند برخورد با دکل های تلفن.
2- تغيير شكل هايي كه به تدريج صورت مي گيرد. مانند برخورد از پشت به كاميون در حال حركت.
3- در تصادف های که خودرو به طور مورب از جلو به مانع برخورد نماید.
– مواردي كه كيسه هواي جلو فعال نمی شود:
1- در تصادف هاي كه مانع مورد برخورد تغيير شكل زيادي بدهد مانند برخورد به پهلوي ماشين ديگر.
2- در تصادف هایي كه ضربه و تغيير شكل در نواحي متعدد و پس از برخوردهاي مكرر صورت پذيرد. چرخش روی سقف.
3- وقتی یک خودروی دیگر از پشت به خودروی شما برخورد نماید.
4- اگر خودرو دو يا چند بار بصورت پياپي تصادف كند و در يكي از آنها كيسه هوا فعال شود در تصادف بعدي كيسه هوا عملكردي نخواهد داشت. زيرا كيسه های هوا طوري طراحي شده اند كه پس از عمل كردن و منبسط شدن خالي شده و منقبض مي گردد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است