<<<صفحه ششم صفحه هفتم صفحه هشتم>>>
سوالات متداول در مورد ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/05
سوالات متداول :
-آیا پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ، ایربگ ها فعال می شوند؟
ج: بله- در صورتی که برنامه درست به مدول ایربگ داده شود، ایربگ ها فعال شده و عمل خواهند کرد.
-آیا پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ نیاز به دستگاه عیب یاب می باشد؟
ج: خیر ولی برای کنترل بیشتر و بهتر استفاده از دستگاه عیب یاب پیشنهاد می شود.
-پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ، چراغ ایربگ روشن است، چه کار باید کرد؟
ج: ابتدا باید از تعویض کمربند و کیسه های هوای عمل کرده به طور صحیح اطمینان حاصل کرد، سپس با دستگاه عیب یاب کدهای خطا را چک کرد، اگر کد خطایی مبنی بر خرابی داخلی مدول باشد باید مدول تعویض گردد ولی اگز کدهای خطا مربوط به خرابی بخش های دیگری باشد مدول ایربگ سالم است و باید نسبت به رفع ایرادات موجود اقدام گردد.
-دسته سیم ایربگ دچار آسیب دیدگی شدهف چه کار باید انجام داد؟
ج: تعمیر دسته سیم ایربگ کاری بسیار دقیق می باشد، ابتدا باید از هز گونه هویه کاری و قلع کاری پرهیز کرد و پس از اتصال و تصیح سیم ها انها را با وارنیش حرارتی بپوشانید.
-آیا مدول ایربگ برنامه ریزی شده فرقی با مدول ایربگ نو دارد؟
ج: خیر تنها تفاوت در هزینه تمام شده است.
-آیا می شود کیسه های هوا را شارژ کرد؟
ج: خیر با توجه به توضیحات داده شده در خصوص نحوه بسته بندی کیسه هوا، نمی توان کیسه هوا را تعمیر کرد از سوی دیگر چاشنی کیسه هوا در کپسولی غیر قابل نفوذ قرار گرفته که در صورت سوراخ شدن، ترمیم مجدد آن امکان پذیر نمی باشد. لذا تنها تعویض آن توصیه می شود.
ادامه سوالات متداول در مورد ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/09
-آیا کمربند را می توان تعمیر کرد؟
ج: کمربند ها را تنها می توان آزاد کرد و پس از آن خاصیت پیش کشندگی را از دست خواهند داد و همواره کدهای خطای مربوط به کمربند از طریق مدول ایربگ اعلام می گردد.
-خودروی اینجانب تصادف کرده، کیسه های هوا باز نشده اند ولی چراغ ایربگ من روشن است، علت چیست و چه کار باید انجام داد؟
ج: خودروی شما در هنگام تصادف کمربندهایش تنها عمل کرده و شدت ضربه به حدی نبوده که کیسه های هوا عمل کند، با تعویض کمربندها و برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ و یا تعویض آن مشکل بر طرف خواهد شد.
-آیا ایربگ در هر تصادفی جان سرنشینان را نجات می دهد؟
ج: خیر، ایربگ تا حدی توان کاهش ضربه را دارد و در سرعت های بالا به عنوان مثال 180 کیلومتر، حتی با توجه به عملکرد کیسه های هوا خطر مرگ و صدمات جدی وجود دارد.
-خودروی من چپ کرده ولی ایربگ های ماشین باز نشده، چرا؟
ج: مدول ایربگ تنها با توجه به ضربات وارده به خودرو که توسط سنسورهای ضربه ارسال می شود، چاشنی کیسه های هوا را فعال می کنند، لذا در صورتیکه خودروی شما چپ کرده به علت وارد نشدن ضربه مستقیم به سنسورهای ضربه چاشنی ها فعال نشده اند. باید خاطرنشان کرد در خودروهای نسل جدید در داخل مدول ایربگ سنسوری به نام ROWLING قرار دارد که در هنگام چپ کردن و غلطیدن تصادف را احساس کرده و کلیه کیسه های هوا را فعال می کند.
-آیا تصادف از پشت به خودرو باعث باز شدن ایربگ می شود؟
ج: خیر، امکان ندارد مگر اینکه مدول ایربگ از نوع قدیمی باشد و با توجه به شتاب منفی ناشی از ترمز شدید در هنگام تصادف ایربگ ها را فعال کند.
-آیا امکان دارد با افتادن خودرو در چاله و دست انداز ایربگ عمل کند؟
ج: تنها در خودروهای قدیمی که بر مبنای شتاب منفی عمل می کند این اتفاق امکان دارد، البته بزرگی چاله و یا دست انداز و سرعت خودرو نیز دارای اهمیت است.
رقابت خودروسازان خارجی در افزایش ایمنی خودروها/ مقایسه ایربگ خودروهای ایرانی و خارجی
تاریخ انتشار: 95/04/10
ایربگ یکی از اصلی ترین تجهیزاتی است که در زمان وقوع برخورد آسیب دیدن سرنشینان را به حداقل میرساند و رقابت خودرو سازان بین المللی روز به روز در استفاده از این شاخص ایمنی در حال افزایش است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس، ایمنی خودروها یکی از شاخصهای اصلی خریداران در ارزیابی کیفی خودروها محسوب می شود و شرکت های خودروسازی نیز همگام با افزایش کیفیت و امکانات خودرو کوشیدهاند تا شاخص های ایمنی خودروهای خود را به خصوص در تجهیز به ایربگ افزایش دهند.
از سال 1987 استفاده از حداقل 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو در برخی کشورها از جمله آمریکا اجباری شده است.
سازمان امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا اعلام کرده است استفاده از این تجهیزات توانسته است سالانه جان 22 هزار سرنشین خودروها در این کشور را در تصادفات نجات دهد.
اگرچه تا قبل از الزام خودروسازان بین المللی به استفاده از ایربگ، این شرکت ها تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این امر نداشتند، اما از زمان الزام به بعد رقابت قابل توجهی در استفاده از ایربگ در بین خودروسازان شکل گرفته است.
بسیاری از شرکتهای خودروسازی با هدف تضمین امنیت سرنشینان در زمان تصاف از چندین نوع ایربگ در خودروهای خود استفاده میکنند به گونهای که استفاده و نوآوری در این بخش به یکی از حوزه های رقابت و پیشی گرفتن شرکت های خودروسازی از یکدیگر تبدیل شده است.
زمان افزایش اهمیت ایمنی سرنشینان در سه دهه گذشته سیستمهای دیگری نیز برای کاهش احتمال تصادف و همچنین کنترل خودرو نیز در جهان ابداع و در خودروهای مورد استفاده قرار می گیرد، اما استفاده از ایربگ و تعداد آنها همچنان یکی از اصلی ترین شاخص های ارزیابی کیفیت از سوی مصرف کنندگان محسوب می شود.
در حالی که در خودروهای تولیدی داخلی مانند پراید، گروه پژو، تندر 90 و … این خودروها به حداکثر 2 ایربگ مجهز می شوند، استفاده از این تجهیزات در بین خودروهای خارجی درحال رسیدن به اوج خود است و این خودروسازان تقریبا تمام نقاط خودروهای خود را به ایربگ مجهز کردهاند.
منبع:خبرگزاری فارس
ادامه مبحث رقابت خودروسازان خارجی در افزایش ایمنی خودروها/ مقایسه ایربگ خودروهای ایرانی و خارجی
تاریخ انتشار:95/04/12
استفاده از 4 یا 6 ایربگ در حال حاضر به استاندارد پایه خودروهای روز جهان تبدیل شده و در بسیاری از موارد تعداد ایربگ در خودروها به 12 و حتی 18 ایربگ افزایش یافته است.
در حال حاضر شرکت های خودروسازی بین المللی نظیر تویوتا، بنز ، بی ام و، جنرال موتورز، لکسوس و… خودروهای خود را به بیش از 10 ایربگ مجهز کردهاند.
این ایربگ ها در فرمان، داشبورد، زیر داشبورد، ستون های خودرو، پشت سری ها، پشت صندلی ها، درب ها و برخی نقاط دیگر نصب می شوند.
منبع:خبرگزاری فارس
« قطعات اصلی سیستم ایربگ الکترونیکی »
تاریخ انتشار:95/04/13
در صفحه های گذشته در مورد نام برده شد اما در اینجا توضیحات مختصری برای هر یک از قطعات ارائه می شود.
1- crash Sensor (حسگر ضربه تصادف ) : محل قرار گیری این سنسور بر روی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال می شود.
2- sas Unit (واحد کنترل الکترونیکی ایربگ ) : اطلاعات ارسالی از حسگر پردازش می شود و جریانی جهت عملکرد کیسه هوا به مدول ایربگ ارسال می شود.
« ادامه مبحث قطعات اصلی سیستم ایربگ الکترونیکی »
تاریخ انتشار:95/04/14
3- Clock Spring (فنر ساعتی ) : با توجه به قرار گیری مدول ایربگ بر روی غربیلک فرمان و گردش فرمان به چپ و راست بایستی اتصالی مطمئن بین غربیلک فرمان و دسته راهنما بوجود آید که این عمل با وجود این قطعه میسر می گردد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است