<<<صفحه هفتم صفحه هشتم صفحه نهم>>>
« ادامه مبحث قطعات اصلی سیستم ایربگ الکترونیکی »
تاریخ انتشار:95/04/15
4- airbag Module ( مدول ایربگ) : جریان ارسالی از Sas Unit به سمت پرایمر داخل مدول می رود و باعث ایجاد حرارت می شود گرمای حاصل موجب ایجاد جرقه و تولید آتش شده و آتش مزبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد، گاز حاصل، از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده عبور می کند و کیسه هوا ، کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین باز می شود با تخلیه گاز از سوراخهای ایربگ ،کیسه خالی می شود تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تامین گردد.
سيستم ايمني ايربگ
تاریخ انتشار:95/04/22
«سيستم ايمني ايربگ شامل قسمت هاي زير است» :
1 . كيسه هوا 2 . سنسورها 3 . مركز كنترل 4 . سيمهاي رابط
5 . كپسول گاز
«طرز كار» :
در جلوي خودرو دو سنسور بكار رفته كه در دو طرف خودرو و قسمت محفظه چرخها قرار گرفته اند و به وسيله سيم به واحد كنترل مركزي ارتباط دارند . در هنگام اصابت ضربه محكم ، يك سنسور الكترومكانيكي به كار مي افتد و علامت لازم را به دستگاه كنترل مركزي مي دهد . دستگاه كنترل مركزي ، جريان مدار پر شده خازني را براي سوزاندن سوخت جامدي كه در محفظه فرمان قرار دارد ، به كار مي اندازد . بخار حاصل از گاز توليد شده در اسرع وقت كيسه را پر مي كند . همزمان با آن كمربند ايمني سفت شونده ، كه اغلب داراي ماده منفجره است ، در هنگام تصادف ، پيستون داخل سيلندر آن ، در اثر انفجار كشيده شده ، كمربند را محكم مي كند و راننده را به صندلي مي چسباند . اين سنسور ، داراي محفظه ايست كه در داخل آن ، يك ساچمه قرار دارد. اين ساچمه ، در حالت عادي به وسيله مگنت جذب شده ، از حركت باز مي ماند . در هنگام وارد آمدن ضربه ، برق مگنت قطع شده ، ساچمه به طرف ترمينالها حركت مي كند و به مدار دستگاه محترق كننده سوخت ، وصل مي شود .
«سنسور هاي برخورد الكترونيكي» :
سنسور هاي برخورد در ايربگ ها ، براي آشكار سازي برخورد و فعال نمودن چاشني ها استفاده مي شوند . يك سنسور الكترونيكي تك نقطه اي ( Single Point ) مي تواند شامل دو شتاب سنج پيزوالكتريك براي اندازه گيري كاهش شتاب در قسمت مسافر استفاده شود .
«يك سنسور برخورد بايد كارهاي زير را انجام دهد» :
1 . آشكار سازي برخوردهايي كه نياز به عملكرد وسيله ايربگ دارد .
2 . آتش كردن چاشني ، حتي بعد از جدايي ( غير فعال شدن ) باتري .
3 . تشخيص عيب سيستم ، ثبت كد خطا و مشخصات خطا .
4 . ثبت حوادث برخورد .
5 . اتصال سريال داده ها .
«آشكار كردن برخورد» :
ميكروپروسسور از سيگنال خروجي سنسور ، نمونه برداري مي كند و تبديل آنالوگ به ديجيتال را اجرا مي كند . در اصل سيگنال بوسيله CPU محاسبه مي شود . اگر دامنه پالس محاسبه شده از ولتاژ آستانه تعريف شده در CPU تجاوز نمايد دستور عملكرد چاشني را صادر مي كند .
«ذخيره انرژي و مبدل ولتاژ» :
سنسور برخورد ، ولتاژ منبع را از خط معين ولتاژ بدست مي آورد . حال اگر تصادف ، كابل منبع قدرت را قبل از آتش شدن چاشني پاره كند ، از منبع ذخيره انرژي مانند منبع قدرت استفاده مي شود . به عبارتي در افزايش انرژي ذخيره شده و زمان باقي مانده بعد از قطع يا شكستن منبع قدرت ، منبع ذخيره انرژي بوسيله مبدل ولتاژ شارژ مي شود .
ادامه مبحث سیستم ایمنی ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/24
«سيستم هشدار دهنده در ايربگ» :
چون آزمايش عملكرد كيسه هوا هنگام رانندگي ممكن نيست ، پس بايد مدارات هشدار دهنده طراحي شوند تا ازاين طريق هشدارهاي لازم را به راننده بدهد .
كار اين سيستم مطمئن شدن از :
1 . كاركرد صحيح واحد ECU تحت شرايط برخورد مي باشد .
2 . جلوگيري واحد ECU از حالتي كه منجر به عملكرد ناخواسته سيستم ايربگ مي شود .
3 . واحد ECU اطلاعات معتبر از وضعيت سيستم فراهم مي كند .
« عناصر الكتريكي يك سيستم ايربگ » :
عناصر الكتريكي يك سيستم ايربگ عمدتاً شامل يك واحد كنترل الكترونيكي ( ECU ) ، سنسورهاي آشكار ساز برخورد ، يك وسيله اخطار ، واحد متورم كننده قسمت راننده و سرنشين و اتصالات و اسباب و وسايل سيم كشي ها مي باشد .
ECU از يك سنسور الكترونيكي و مدار فيلتر ، براي فيلتر كردن سيگنال ، استفاده مي كند . سيگنال ناشي ازسنسور ، تقويت شده و فيلتر مي گردد و بعد از مبدل آنالوگ ( A/D ) و تايمر ( زمان سنج ) براي تخمين سيگنال شتاب و آشكار كردن تصادف ، از داخل ميكروپروسسور عبور داده مي شود .
« »ايمني شتاب سنج ها ( Accelerometers ) » :
امروزه سنسورهاي الكترومكانيكي ، پيزوالكتريكي ، پيزورزيستيو و خازني موجود هستند و مورد استفاده قرار مي گيرند . در حال حاضر شركت هاي زيادي سخت تلاش مي كنند تا يك شتاب سنج كامل اتومبيل را با قابليت اطمينان بالا و قيمت مناسب ، براي استفاده در عملكرد ايربگ ، كنترل قفل در و . . . گسترش دهند . همه شتاب سنج ها در اثر كاهش شتاب به يك نيرويي تبديل مي شوند كه اين نيرو مي تواند عامل جابجايي گردد كه در نتيجه يك سيگنال الكتريكي توليد مي شود .
ادامه مبحث سیستم ایمنی ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/26
«شتاب سنج هاي پيزوالكتريك» :
در اثر اعمال فشار ( Stress ) به يك كريستال كوارتز يا مواد ديگر پيزوالكتريك ، باعث بوجود آمدن بار الكتريكي ، در نتيجه ولتاژ مي شود .
پس ، با نصب يك جرم سنگين روي يك كريستال كوارتز ، وسيله اندازه گيري شتاب ايجاد مي شود . اين سنسور پيزو الكتريك به دلايل امپدانس خروجي زياد و رانش دمايي بالا و اندازة نسبتاً بزرگ ، مانع از كاربرد وسيع آنها در اتومبيل ها شده است .
«شتاب سنج هاي پيزورزيستيو» :
يك خاصيت سيليكون كه باعث استفاده آن براي ساخت شتاب سنج ها مي گردد ، اثر پيزورزيستيو آن مي باشد . استرين گيج ها از مقاومت سيليكوني نازك مخصوص تنظيم شده در كريستال سيليكون ، ساخته شده اند . مقاومت الكتريكي اين وسيله ها نسبت به كشش بسيار حساس است .
«شتاب سنج هاي خازني» :
شتاب سنج هاي خازني از تغيير در فضاي بين صفحه هاي خازن ، براي آشكار كردن شتاب استفاده مي كنند .
با يك صفحه متحرك معلق ، بالاي يك صفحة ثابت ، ظرفيت بين صفحه ها ، وقتي كه صفحة متحرك حركت كند ، تغيير خواهد كرد . اين تغيير ، مي تواند آشكار شود .
«سنسور شتاب پيزورزيستيو سه محوري ( Tri-Axial ) براي كاربرد در اتومبيل» :
درست است كه اتومبيل در سطح دو بعدي رانده مي شود ، اما پيوسته از شتاب در سه بعد در حركت هايي مانند ترمز ، رانندگي و سراشيبي و … تأثير مي پذيرد .
اگر اين شتاب هاي سه بعدي ( محوري ) را بتوان اندازه گرفت ، رفتار اتومبيل بهتر مشخص مي شود و قابليت كنترل ، مطمئناً بهبود خواهد يافت . براي رسيدن به اين هدف، سنسور سه محوري طراحي و نخستين نمونه آن با مشخصات زير ساخته شد :
– حس كننده سه محوري
– پيزورزيستيو و ديافراگم
– پاسخ DC
– عمل خود آزمايي ( self-test )
– اندازه فشرده و سهولت پايه ها
– Shock resistant ( مقاوم – پايدار )
«حساسيت سنسور براي كاربردهاي مختلف ، به سه نوع تقسيم مي شود »:
1) g 2 براي كنترل حركت هاي اتومبيل مانند ABS (Anti-lock braking system )
2) 10 g براي كنترل توقف ( suspention control )
3) 50 g براي آشكار سازي تصادف
«وظيفه واحد كنترل» :
1 . ارسال ولتاژ لازم براي راه اندازي سيستم
2 . اصلاح اطلاعات ارسال شده از سنسورها و تصميم گيري مناسب
3 . ثبت اطلاعات غلط و نگهداري آن در حافظه
4 . روشن كردن لامپ نشاندهنده كيسه ايمني
«در موقع بروز تصادف و اصابت ضربه موثر سيستم عمليات زير را انجام مي دهد»:
1 . شناسائي تاخير زماني و عكس العمل مناسب
2 . فعال نمودن سيستم حفاظتي و آماده سازي كيسه ايمني در زمان درست
ادامه مبحث سیستم ایمنی ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/27
«ارتباط بین ایمنی کیسه هوا(airbag) و فاصله راننده تا فرمان»:
داده های آماری نشان می دهدکه استفاده از کیسه هوا خطر مرگ را در تصادفات رانندگی به میزان 11 درصد کاهش می دهد هرچند گزارشاتی نیز مبنی بر آسیبهای ناشی از کیسه هوا(اعم از صدمات جدی و کشنده تا آسیبهای سطحی) عنوان شده است.
فاصله راننده تا کیسه هوا فاکتور بسیار مهمی در ایمنی آن خواهد بود بطوریکه همواره به رانندگان خودروها توصیه می شود که فاصله ای استاندارد و مطمئن را تا فرمان داشته باشندو در غیر این صورت حتما ” کلید قطع دستی کیسه هوا را در خودرو خود قرار دهند” هر چند رانندگان غالبا درک درستی از فاصله خود تا فرمان نداشته و به همین دلیل اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب می شوند.در این زمینه تحقیقی از طرف مرکز بررسی و تحلیل خطر هاروارد در بوستن انجام گرفته که به نظر جالب می آید. در این تحقیق که هدف آن بررسی میزان اشتباه راننده در تخمین فاصله خود تا فرمان بود 1000راننده در پمپ بنزینی در بوستن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
فاصله مورد تحقیق از مرکز فرمان تا برآمدگی بینی راننده در نظر گرفته شده بود.اندازه این فاصله هم از دید راننده و هم مقدار واقعی آن ثبت گردید و نهایتا ” با در نظر گرفتن مواردی که راننده این فاصله را 12 اینچ تخمین زده و یا واقعا 12 اینچ (فاصله استاندارد)بوده” نتایج زیر بدست آمد:
از بین رانندگان 234 نفر (اکثرا بانوان)گمان می کردند که در فاصله 12اینچ قرار دارند.
22 نفر(19 زن و 3 مرد) واقعا در این فاصله قرار داشتنددر حالی که تنها 8 نفراز آنها این فاصله را به درستی تخمین زده بودند.
پس راننده ای که فکر می کند در فاصله نزدیک تری از حد استاندارد به فرمان قرار دارد(در حالی که فاصله اش استاندارد بوده) و به همین دلیل کیسه هوا را غیر فعال می کند و یا بلعکس ،درهر دو حالت متضرر خواهد شد.
و نهايتا اينکه انواع سيستم های ايمنی از جمله ايربگ به سرعت در حال پيشرفت هستند.مهندسان طراح با انديشه های نو در جهت تکميل سيستم های پيشين و بالا بردن هر چه بيشتر ايمنی آنها هستند…
«سنسورهاي برخورد الكترومكانيكي» :
در هنگام تصادف با توجه به زمان عملكرد سنسور ايربگ خودرو را مي توان به دو ناحيه تقسيم نمود :
1 . ناحيه برخورد : ناحيه اي است كه سرعتشان نسبت به ديگر قسمتهاي اتومبيل بيشترين تغيير را كرده است .
2 . ناحيه غير برخورد : ناحيه اي است كه هنوز با سرعتي نزديك به سرعت قبل از تصادف در حركت است .
سنسور هاي مركزي تك نقطه اي در نواحي غير برخورد و سنسور هاي مكانيكي در نواحي برخورد نصب مي گردند . اطلاعات ناكافي در ناحيه غير برخورد ممكن است مانع از تشخيص به موقع همه تصادف ها گردد . تغيير سرعت در ناحيه غير برخورد در خلال چند ميلي ثانيه اول تصادف كوچك است . بطوري كه در اين زمان تشخيص ميزان دقيق تصادف با يك سنسور مركزي مشكل است . براي رفع اين مشكلات دربيشتر ايربگ هاي امروزي از سنسور هاي مكانيكي متعدد در ناحيه برخورد استفاده مي كنند .
«ارسال ولتاژ لازم براي راه اندازي سيستم» :
جريان الكتريكي لازم براي راه اندازي سيستم از باتري گرفته شده و دستگاه مولد گاز را فعال مي كند . يك مبدل ولتاژ ، ولتاژ باتري را تا 35 ولت افزايش داده و يك خازن الكتريكي را شارژ مي كند . اين انرژي الكتريكي در تمام طول رانندگي در خازن ذخيره مي شود . در موقع تصادف انرژي خازن قطع مي شود ، انرژي ذخيره شده خازن براي فعال نمودن گاز كيسه هوا ، تخليه مي گردد .
ادامه مبحث سیستم ایمنی ایربگ(قسمت پایانی)
تاریخ انتشار:95/04/28
« چراغ نشاندهنده فعال بودن كيسه ايمني » :
وقتي كليد آماده بودن سيستم ايمني روشن شود ، چراغ مربوطه نيز روشن مي شود و پس از تقريباً 6 ثانيه خاموش مي گردد يعني در اين حالت سيستم آماده بوده و قابل استفاده است
« شناسائي تاخير زماني عملكرد دستگاه » :
هر دو سنسور جلو و كيسه ايمني آنها به واحد كنترل اصلي مربوط هستند و وظيفه دارند در اسرع وقت حالت و چگونگي ضربه را گزارش دهند . در سرعت 20 km/hr هرگاه ضربه شديد باشد سيستم فعال مي شود .
« ژنراتور گاز »:
نگهدارنده كيسه و آتش زنه گاز در يك محفظه و در وسط فرمان جاسازي شده اند . و با اتصال جريان الكتريكي و تخليه خازن كه از واحد كنترل دستور مي گيرد مقدار معيني سوخت جامد را آتش مي زند ، انفجار سوخت جامد و سوختن آن توسط يك پيل الكتريكي ، گاز بي خطري توليد و كيسه داخل فلكه را باد نموده و كيسه از داخل محفظه بيرون پريده و حائل بين سر و صورت راننده و فلكه فرمان مي شود .
راهنمای عیب یابی و تعمیرات ایربگ و کمربند ایمنی سمند سورن
تاریخ انتشار:95/04/29
در پایین شما میتوانید یک فایل پی دی اف که تعمیرگاه ماهر تهیه دیده است را مشاهده کنید .
این فایل پی دی اف در مورد عیب یابی و تعمیرات ایربگ و کمربند ایمنی خودروی سمند سورن می باشد که با حجم 1.64 مگابایت در اختیار شما قرار می گیرد:
راهنمای تعمیرات ایربگ و کمربند ایمنی پژو 206W
تاریخ انتشار:95/05/02
راهنمای تعمیرات ایربگ و کمربند ایمنی تیبا (سایپا)
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است