<<<صفحه هشتم صفحه نهم صفحه دهم>>>
ایربگ مخصوص دوچرخه
تاریخ انتشا:95/05/16
تاکنون کلاه های محافظ بسیاری برای نجات جان دوچرخه سواران ساخته شده اما هیچ کدام از آنها به دلایل زیادی موفق نبوده اند اما اکنون مخترعان سوئدی کلاهی طراحی کرده اند که دیگر گرم نیست، وزن زیادی ندارد و در مواقع خطر به خوبی ناحیه سر و گردن دوچرخهسواران را حفظ می کند.
به نقل ازمهر، دوچرخه سواران و موتورسواران معمولا به دلایلی مانند گرم بودن بیش از حد فضای داخلی کلاه کاسکت، سنگینی آن بر روی سر یا عدم زیبایی از استفاده مکرر کلاه کاسکت اجتناب می کنند در صورتی که این کلاه می تواند تضمینی برای نجات جان دوچرخه سواران باشد. از سوی دیگر، با وجود اینکه موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند اما در اثر حوادث مختلف از ناحیه گردن دچار مشکل می شوند.
اکنون مخترعان سوئدی کلاهی طراحی کرده اند که دارای مزیت های بسیاری است. این کلاه جدید دیگر گرم نیست، وزن زیادی ندارد و ناحیه سر و گردن دوچرخهسواران را از هرگونه خطری حفظ می کند.
مخترعان در بررسی های جدید خود دریافتند که جنس کلاه کاسکت های سنتی می تواند یکی از عواملی تشدید کننده مرگ و میر باشد اما این کلاه، یک کیسه هوای پوشیدنی است که دور گردن پیچیده می شود و در زمان حادثه جادوی آن آغاز می شود.
این کلاه کیسه هوایی (ایربگ) با نام Hövding مجهز به سنسورهایی است که با تشخیص کوچکترین خطری فعال شده و کیسه هوای قدرتمندی باز شده و دور تا دور مغز و ناحیه سر و گردن دوچرخه سوار را می پوشاند. مخترعان سوئدی معتقدند، این کلاه کیسه هوا دار تنها برای دوچرخه سواران تولید و ساخته خواهد شد و برای موتورسواران، اسکیت بازان و کسانی که از اسکیت بورد استفاده می کنند مناسب نیست
مخترعان این کلاه تصمیم گرفتند تا فروش این کلاه 300 یورویی (400 دلار) در انگلیس و کشورهای اروپایی را تا تکمیل شدن نتایج تحقیقات به تعویق بیاندازند و هنوز اطلاعات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است.
ترکیب کیسه هوا با لباس موتور سواری
تاریخ انتشار:95/05/21
دو شرکت BMW Motorrad و Alpinestars به تازگی همکاری انحصاری شان را برای ساخت نوعی لباس ایمنی دارای ایربگ آغاز کرده اند. نخستین محصول این همکاری نوعی لباس موتورسواری خواهد بود که مجهز به جلیقه ایربگ است و بر مبنای فناوری کیسه هوای کمپانی Alpinestars موسوم به Tech-Air ساخته شده است.
شرکت Alpinestars مدعی شده است که فناوری Tech-Air نخستین سیستم ایربگ سرخود است که می تواند بدون نیاز به کار گذاشتن حسگر در داخل موتور کار کند و نیازی به نصب یا جفت کردن لباس با موتورهای مختلف وجود نخواهد داشت و تنها کاری که موتور سوار باید انجام دهد این است که لباس را بر تن کند تا به صورت خودکار فعال گردد.
نوعی نمایشگر LED هم درست روی آستین این لباس تعبیه شده که به صورت تصویری اعلام می کند سیستم کار گذاری شده در آن فعال گردیده و میزان شارژ باتری اش را نیز نشان می دهد.
زمانی که باتری لباس به صورت کامل شارژ شده باشد، باید بتواند انرژی مورد نیاز آن را تا 25 ساعت استفاده تامین کند. علاوه بر این، شرکت سازنده اعلام کرده است که یک ساعت شارژ باتری این لباس برای چهار ساعت موتور سواری کفایت می کند.
ایربگ لباس مبتکرانه این دو شرکت نیز از طریق نوعی واحد الکترونیکی کوچک کنترل می گردد که در داخل یک محفظه بادوام و ضد آب قرار داده شده و با استفاده از الگوریتمی مشخص خطرات قریب الوقوع را تشخیص می دهد.
این نرم افزار تحلیلی پیچیدگی خود را مدیون تجربیاتی است که از مسابقات موتورسواری MotoGP کسب شده. خود سیستم ایربگ Tech-Air در اصلی برای قهرمانان جهانی از جمله «مارک مارکوئیز، جورگ لورنزو و دانی پدروسا» طراحی شد و بعدها دو شرکت سازنده تصمیم گرفتند که نسخه ویژه ای از آن را برای استفاده در سطح خیابان طراحی کنند.
اما الگوریتم های به کار گرفته شده در نسخه خیابانی این لباس به نحوی بهینه سازی شدند که بتوانند تمامی شرایط خطرناک احتمالی را تشخیص دهد. محصول مورد بحث حتی قادر است تصادفاتی که احتمال می رود در حین توقف موتور برای آن رخ دهد را شناسایی کند و برای نمونه زمانی که موتور پشت چراغ راهنمایی توقف کرده و خطر برخورد وسایل نقلیه از پشت سر آن را تهدید می کند وارد عمل شود.
این سیستم بسته به نوع سانحه می تواند هرگونه برخورد را در بازه زمانی 30 الی 60هزارم ثانیه تشخیص دهد و در 25 هزارم ثانیه بعدی فعال شود و قفسه سینه، نواحی قرار گیری کلیه ها، کمر و شانه ها را مورد حفاظت قرار دهد.
سازگاری بالا یکی دیگر از نقاط قوت سیستم Tech-Air به شمار می رود. با وجود آنکه این فناوری تنها همراه با جلیقه های مشخصی قابل بکارگیری است، می توان بر حسب نوع موتور سیکلت، شرایط آب و هوایی یا صرفا خواست موتور سوار جلیقه مجهز به آن را به لباس موتورسواری مورد نظر خود متصل کرد.
کارکرد کیسه هوا
تاریخ انتشار:95/05/27
توضیحات کاملی در صفحه های گذشته داده شده است و توضیحات مختصری در پایین داده شده است
سه جز اصلی در کیسه هوا وجود دارد. کیسه هوا، سنسور و سیستم تورم کیسه هوا
کیسه هوا
کیسه هوا از یک نایلون جنس خوب ساخته شده که درون فرمان، داشبورد و پنل های در و گاهی ریل های سقف بالای درب قرا دارد.
سنسور کیسه هوا
این سنسور زمان باد شدن کیسه را هنگامی که نیرویی معادل برخورد با دیوار آجری با سرعت 10-15 مایل بر ساعت رخ دهد، اطلاع می دهد. در سنسورهای جدیدتر سیستم هوشمندی قرار دارد که تشخیص می دهد آیا در صندلی جلو کسی حضور دارد یا نه و همچنین بر اساس وزن شخص که سبک است یا سنگین، حجم کیسه باد می شود.
متورم شدن کیسه هوا
ممکن است گاهی فرایندهای شیمیایی که در اتومبیل رخ می دهد از جمله سوختن بنزین یا واکنش های شیمیایی در باتری برای تولید برق نادیده گرفته شود. یکی دیگر از این واکنش ها کیسه هواست. این کیسه ها از منابع گاز فشرده نیست بلکه نتیجه واکنش های شیمیایی است.
درون کیسه هوا معمولا ترکیبی از نیترات پتاسیم و سدیم آزید بوده که از گاز نیتروژن تشکیل شده. گاز داغ با سرعتی بیش از mph 200 کیسه را متورم می کند و بلافاصله پس از تزریق، گاز توسط سوراخ های کوچک درون کیسه منتشر می شود. کل این رویداد در زمان 1.25 ثانیه اتفاق می افتد.
در شرایط عادی سدیم آزید یک مولکول پایدار است . در اثر حرارت این ماده به سدیم و گاز نیتروژن تجزیه می شود. تعداد انگشت شماری (130 گرم) سدیم آزید، حدود 67 لیتر گاز نیتروژن تولید می کند که برای باد شدن کیسه هوای معمولی کافی است. محصول دیگر این واکنش سدیم است که به سرعت با آب واکنش داده و هیدروکسید سدیم تولید می کند که برای دهان، بینی و چشم بسیار مضر است. برای کم کردن خطرات ناشی واکنش سدیم ترکیبات دیگری جایگزین می کنند که مضرات کمتری داشته باشد.
ایربگ روی بدنه خودرو
تاریخ انتشار:95/06/02
رانندگی در شهرها همیشه با تصادف همراه است. یک شرکت حالا خودرویی را طراحی کرده که هزینه صافکاری و نقاشی تصادفهای معمولی و مختصر را به صفر میرساند.
به گزارش پایگاه خبری«کارزنیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران، این خودرو که نمونه آزمایشی آن تولید شده Fresby نام دارد و برایش کلی ایربگ در نظر گرفته شده است. این ایربگها اما به جای سرنشینهای خودروی روی بدنه طراحی شدهاند تا امنیت خودرو را تامین کنند.
به گفته طراحان این خودرو که در نمایشگاه خودرو توکیو به نمایش درامد برخوردها و تصادف تبدیل به جزئی از زندگی شهری شدهاند و این خودرو با داشتن ایربگهای ساخته شده از فوم پلیاورتان هزینه این مسئله را بسیار کاهش میدهد.
این ایربگها می توانند جلوی بسیاری از خسارات تصادفهای شهری را بگیرند.
چند ایربگ کافی است؟
تاریخ انتشار:95/06/13
شاید شما هم دیده باشید که بعضی از تولید کنندگان نوپا خودرو، خصوصا انواع کره ای و چینی از تعداد بیشتری از ایربگ در خودروهای خود نسبت به انواع اروپایی استفاده می کنند.
به گزارش پایگاه خبری«کارزنیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاید برای شما هم عجیب به نظر برسد که برنده های صاحب نام اروپایی چرا از تعداد کمتری ایربگ در قیاس با رقبای کره ای خود استفاده می کنند ولی امتیاز ایمنی بالاتری در سامانه ایمنی اروپا (EuroNCAP)دریافت می کنند.
واقعیت این است در این سامانه تعداد ایربگها منجر به افزایش نمره ایمنی نمی شود. در واقع تستهای که نهایتا به سطح ایمنی خودرو منجر می شود شامل تسسهای تصادف از جلو، عقب و پهلو ها و برخورد به عابر پیاده است.
در این تستها، میزان نیروی وارده به آدمکی که در خوردو مورد نظر قرار می گیرد اندازه گیری می شد. مقدار نیرو، سطح جراحت را مشخص می کند. این نیرو و جراحت متناسب با آن برای سرنشینان بزرگ سال و کودکان که در صندلی کودک باشند اندازه گیری می شود. نتیجه این اندازه گیری سطح ایمنی را مشخص می کند که متناظر با آن ستاره ایمنی به خودرو داده می شود.
تردد خودرو نو با دریافت کمتر از سه ستاره ایمنی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است. ایربگ وسیله ای برای کاهش صدمات وارده به مسافرین می باشد.
در حال حاضر امکان اخذ ستاره ایمنی بالا بدون نصب حداقل ۶ ایربگ وجود ندارد. ولی وجود ایربگ های زیاد خصوصا در مدلهای قدیمی تر خودروهای کره ای نشاندهنده این موضوع است که اتاق خودرو از استحکام کافی برخوردار نیست و مهندسین برای دستیابی به حداقلهای لازم ناچار به استفاده زیاد از ایربگ شده اند. در واقع این خودروها علگزینش پروندههای رغم تعداد زیاد ایربگ از ایمنی بسیار کمتری از انواع اروپایی برخوردارند.
ایربگ کمربند ایمنی عقب برای فورد فیوژن
تاریخ انتشار:95/06/18
رضا واحدی: فیوژون ششمین محصول فورد خواهد بود که کمربند ایمنی عقب آن به ایربگ مجهز خواهد شد. ایربگ کمربند ایمنی می تواند شدت ضربه به سر ، سینه و گردن سرنشینان عقب را کاهش دهد. نصب ایربگ کمربند ایمنی عقب مخصوصا برای سالمندان و کودکان می تواند مفیدتر باشد.
فیوژن پیش از این تواسنته بود بیشترین امتیاز ایمنی از دو سازمان ایمنی آمریکا IIHS و NHTSA را کسب کند و هنوز مشخص نیست نصب این ایربگ ها چقدر می تواند این امتیازات را افزایش دهد.
ایربگ های به کار رفته شده مجهز به گاز سر هستند در نتیجه از سوختن سرنشین جلوگیری می شود. با توجه به اینکه قرار نیست این ایربگها سرعت سرنشین را کاهش دهند فورد تاکید کرده سرعت باز شدن این نوع ایربگ ها هم نسبت به ایربگ های دیگر کمتر شده است.
احتمال تجهیز خودروها به ایربگ مرکزی در آیندهٔ نزدیک
تاریخ انتشار:95/06/25
طی چند دههٔ گذشته، خودروسازها ایربگ های مختلفی را برای جلوگیری از آسیب دیدن سرنشینان هنگام تصادف از جلو و کنار طراحی و تولید کردهاند، ولی تاکنون هیچ شرکت خودروساز یا قطعه سازی خطرات مربوط به برخورد سرنشینها با یکدیگر یا با قسمتهای داخلی خودرو را جدی نگرفته است. شرکت جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که در سال ۲۰۱۳ استفاده از ایربگ های داخل کنسول مرکزی در خودروهای خود را اعلام کرد، تویوتا و مرسدس بنز هم در حال تست و آزمایش سیستمهای مشابه هستند.
از آن جایی که نهادهای نظارتی در حال بررسی دقیق این موضوع هستند سیستمهای موجود ممکن است در آیندهای نزدیک دچار تغییرات گستردهای شوند.
دیرک شولتز، از مدیران شرکت ZF TRW که در زمینهٔ تولید ایربگ فعالیت میکند در این مورد میگوید: “ما در حال حاضر با افزایش روز افزون علاقهٔ خودروسازان مختلف به استفاده از این تکنولوژی جدید ایربگ ها مواجه هستیم. موسسهٔ یورو NCAP نیز در حال حاضر در حال طراحی پروتکلهای جدید تستهای تصادف برای ۲۰۱۸ و سالهای آینده میباشد. اگر اجرای این پروتکلهای جدید اجباری شوند، بسیاری از خودروهای جدید مجبور به استفاده از این نوع ایربگ های جدید خواهند بود.”
شرکت آلمانی ZF TRW یک طراحی جدید برای ایربگ مرکزی ارائه کرده است که میتواند از سرنشینان خودرو در تصادفات شدید نیز محافظت کند. در تصادفهای شدید، حتی با وجود عملکرد مناسب و به موقع ایربگ های کناری، سرنشینان همواره به دلیل برخورد با یکدیگر آسیبهای شدیدی میبینند.
طراحی ایربگ مرکزی جدید این شرکت در قسمت داخلی پشت صندلی قرار میگیرد و در یک تصادف میتواند از سر، شانهها و سینهٔ سرنشینان محافظت کند. درصورت فعال شدن، این ایربگ راننده و سرنشین را در صندلی ثابت نگه داشته و ریسک آسیب دیدن آنها را به میزان زیادی کاهش میدهد. خود ایربگ توسط یک باد کننده هیبریدی باد شده و از یک کیسهٔ یک تکه یا کوسن مانند دوخته شده تشکیل شده است.
مزیت این سیستم خاص جدید این است که طراحی آن به گونهای انجام شده که به راحتی میتوان آن را با طراحی صندلیهای خودروسازان مختلف سازگار کرد. حتی در این سیستم میتوان با استفاده از یک مکانیسم افسار مانند یک ایربگ مثلثی شکل را نیز در آن تعبیه نمود.
شولتز در این مورد میگوید: “خطر آسیب دیدگی سرنشینان کناری در تصادف از کنارهها بسیار زیاد میباشد. تحقیقات انجام شده روی تصادفات مختلف نشان میدهد که در آمریکا، حدوداً ۳۰ درصد قربانیان تصادف از کنارهها سرنشینانی هستند که در سوی دیگر خودرو قرار گرفتهاند و در آلمان نزدیک ۳۰ درصد آسیب دیدگیهای وخیم در تصادف از کنارهها مربوط به برخوردهای شدید از طرفین خودرو میباشد.”
این طراحی جدید ایربگ شرکت ZF TRW در آیندهای نزدیک آمادهٔ ورود به بازار خواهد بود و حتی بدون در نظر گرفتن استانداردهای ایربگ اجباری برای خودروهای جدید در آیندهای بسیار نزدیک، به زودی شاهد استفاده از این سیستم در مدلهای مختلف جدید خودروسازها در سراسر دنیا خواهیم بود. با گسترش اطلاعات و بهبود تکنولوژی ایربگ ها و درک بهتر خودروسازها در این زمنیه، امیدواریم در آیندهای نه چندان دور، شاهد کاهش درصد مرگ و میر و آسیبهای جدی در تصادفها باشیم.
غيرفعال نمودن كيسه هوا
تاریخ انتشار:95/07/01
براي پاسخ به نگراني در مورد كودكان و ساير سرنشينان اتومبيل به خصوص سرنشيناني كه از نظر جثه كوچكتر هستند از لحاظ قدرت زياد ايربگ كه موجب اسيب يا مرگ انها مي شد سازمان NHTSA در سال 1997 قوانيني تصويب كرد كه به خودروسازان اجازه ميداد از ايربگ هاي ضعيف تري استفاده كنند. اين قانون به شركتها اجازه داد از ايربگ هايي با قدرت 35%_20% كمتر استقاده نمايند.
علاوه بر اين در سال 1998 به فروشندگان و مراكز خدمات خودرو اجازه داده شد تا براي ايربگ ها كليد رددفعال يا غير فعال قرار دهند تا بتوان در مواقع لزوم ايربگ را از مدار خارج نمود.
دارندگان خودروهايي كه در معرض يكي از خطرات زير هستند ميتوانند اين كليد را روي خودروي خود نصب كنند:
براي طرف راننده و سرنشين كنار: بستگي به شرايط جسمي افراد دارد.در حالتي كه خطر اسيب ديدگي با باز شدن ايربگ افزايش مي يابد از اين حالت استفاده ميكنند.
براي طرف راننده: كساني كه نتوانند فاصله حداقل 10 اينچ را از مركز فرمان حفظ كنند
براي طرف مسافر: كساني كه در طول سفر در صندلي جلو نوزاد حمل ميكنند به دليل اينكه خودرو صندلي عقب ندارد و يا اينكه با كودك را تحت نظر داشته باشند
براي طرف مسافر: كساني كه در طول سفر در صندلي جلو كودك 1 تا 12 سال حمل ميكنند به دليل اينكه الف:خودرو صندلي عقب ندارد ب: تعداد كودكان بيشتر است ج: بايد كودك را تحت نظر داشته باشند.
گروهي از پزشكان در كنفرانسي كه درباره ايربگ و غيرفعال ساختن آن برگزار شد طي گزارشي خواهان مجوز قطع ايربگ در موارد ضروري شدند:
موارد عمومي دستور قطع ايربگ كه بيان شد عبارتند از:
كساني كه مشكل قلبي دارند
كساني كه عينك ميزنند
كساني كه مبتلا به ورم گلو هستند
كساني كه مبتلا به اسم (تنگي نفس) هستند
كساني كه جراحي در ناحيه سينه داشته اند
كساني كه جراحي گردن داشته اند
افراد مسن
كساني كه اراي ورم مفاصل هستند
خانمهاي باردار
باز شدن ايربگهدف ايربگ اين است كه بتواند سرعت حركت رو به جلو سرنشين را تا حد ممكن به ارامي كاهش دهد تا كمتريت اسيب ممكن به سرنشين وارد شود و عمل باز شدن ايربگ بايد در كسري از ثانيه انجام گيرد.
سه قسمت در ايربگ وجود دارند كه به تحقق اين امر كمك ميكنند:ايربگ از يك لايه نازك نايلوني تشكيل شده است كه به صورت تاشده درداخل فرمان و داشبورد و اخيرا داخل در نيز تعبيه شده اند.
سنسور ایربگ
تاریخ انتشار:95/07/22
وسيله اي است كه زمان باز شدن ايربگ را مشخص ميكند. زماني كه نيروي تصادف معادل برخورد با يك ديوار اجري با سرعت 24-16 كيلومتر باشد ايربگ باز ميشود.سنسورها اطلاعات را از يك شتاب سنج دريافت ميكنند
v سيستم باز كننده ايربگ از واكنش NAN3 با نيترات پتاسيم KNO3 براي توليد گاز نيتروژن استفاده ميكند.جريان نيتروژن داغ باعث باد شدن كيسه هوا ميشود.
تلاشهاي اوليه با مشكلات زياد از جمله قيمت بالا و مشكلات فني همراه بود. چگونگي باز شدن و همچنين تا شدن مجدد كيسه هوا از اين جمله هستند. محققان نگران بودند كه:
— آيا در اتومبيل فضاي كافي جهت محفظه گاز وجود دارد؟
— آيا گاز ميتواند در تمام طول عمر خود با فشار بالا در محفظه بماند؟
— كيسه هوا چگونه ساخته شود تا بتواند به سرعت باز شود و در دماهاي كاركرد مختلف قابل اطمينان باشد و صداي باز شدن نيز به گوش صدمه وارد نكند؟
آنها بايد فرايند شيميايي طراحي ميكردند كه بتوان نيتروژن مورد نياز براي باد كردن ايربگ را تامين كند و براي اين كار به يك محرك قوي نياز بود.عملكرد اين محرك بي شباهت به تقويت كننده در پرتاب موشك نيست.سيستم ايربگ محرك را مشتعل ميكند.اين محرك با سرعت بسيار بالا مقدار فراواني گاز براي باد شدن ايربگ توليد ميكند. سپس كيسه به سرعت از جاي خود خارج ميشود.اين سرعت در حدود 322 كيلومتر بر ساعت است.يعني حتي سريعتر از يك پلك زدن! يك ثانيه بعد گاز به سرعت ار سوراخي كه در كيسه قرار دارد پراكنده ميشود و شما ميتوانيد از دجاي خود حركت كنيد.
در حقيقت كل فرايند عملكرد ايربگ 1.25 ثانيه طول ميكشد.اما همين زمان كوتاه است موجب جلوگيري و يا كاهش قابل ملاحظه اسيب ديدگي ميشود.در اين قسمت ميخواهيم به مسائل و نگراني هايي كه در مورد ايمني ايربگها وجود دارد( به خصوص در مورد كودكان) بپردازيم.
مسائل ایمنی در مورد کیسه های هوا
تاریخ انتشار:95/08/13
از ابتدای بوجود امدن صنعت ایربگ متخصصان پیش بینی کرده بودند ایربگ و کمربند ایمنی باید پشت سرهم عمل کنند.وجود کمربند ایمنی همچنان ضروری بود زیرا اولا ایربگ فقط در سرعتهای خاصی عمل میکند و ثانیا در تصادف از کنار فقط کمربند ایمنی از سرنشین محافظت می نمود.(به همین علت نصب ایربگ جانبی دردستور کار قرار گرفت) همینطور در تصادف از عقب کمربند ایمنی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.لذا با اینکه تکنولوژی ایربگ بسیار پیشرفت کرده است اما هنوز این وسیله تنها زمانی مفید است که به همراه کمربند ایمنی به کارگرفته شود.
طولی نکشید که محققان دریافتند باز شدن ایربگ میتواند به کسانی که در فاصله نزدیکی با ان قرار داشته باشند آسیب های شدیدی وارد نماید.آنها به این نتیجه رسیدند که منطقه خطر در حدود ۸_۵ اینچی محل باز شدن ایربگ است.لذا اگر راننده ۱۰ اینچ معادل ۲۵ سانتیمتر با فرمان فاصله داشته باشد در منطقه ایمن قرار دارد.این فاصله را از مرکز فرمان تا محل پیشانی راننده محاسبه میکنند. اگر حالت فعلی صندلی شما فاصله کمتر از ۲۵ سانتیمتر ایجاد میکند یکی از راههای زیر را هنگام رانندگی انتخاب نمایید:
صندلی خود را تا جای ممکن عقب ببرید.تا جایی که همچنان به راحتی با پدالها ارتباط داشته باشید
پشت صندلی خودرا اندکی خم کنید. باید به هر صورت ممکن فاصله ۲۵ سانتیمتر را حفظ کنید. اگر با خم شدن صندلی دید جاده کم میشود میتوانید در بعضی خودرو ها از بالابر اتوماتیک استفاده کنید و در غیر این صورت از بالشی که لغزنده نباشد استفاده نمایید.
در صورتی که از فرمانهای تلسکوپی (قابل تنظیم) استفاده میکنید ایربگ را به جای سر و گردن روی سینه خود تنظیم کنید.
قوانین برای کودکان متفاوت است. ایربگ میتواند موجب اسیب دیدگی شدید و حتی مرگ کودکی شود که در صندلی جلو و بدون محافظت تسمه کمربند قراردارد. این خطر هنگام ترمز ناگهانی و پرت شدن کودک به جلو نیز وجود دارد. محققان رعایت نکات ایمنی زیر را لازم میدانند:
کودکان زیر ۱۲ سال باید توسط کمربند یا صندلی مخصوص تحت حفاظت قرار گیرند
نوزادان هرگز نباید درصندلی جلو خودرویی که دارای ایربگ سرنشین کناری است قرار داده شوند.
اگر کودک بالای ۱ سال در صندلی جلو قرار گرفت حتما باید توسط صندلی مخصوص یا کمربند ایمنی قابل تنظیم در جای خود مستقر شوند و صندلی تا جای ممکن عقب برده شود
تا چندی پیش اکثر اقدامات در زمینه ایمنی درباره تصادف از روبه رو و پشت صورت میگرفت.در صورتی که حدود ۴۰ درصد از آسیب های جدی در حوادث رانندگی در تصادف از پهلو بوجود می آمد.ودر کل ۳۰ درصد تصادفات از ناحیه کنار صورت می گرفت.خودرو سازان باید به این آمار پاسخی می دادند و استانداردهای دیگری را لحاظ می کردند. این کار به وسیله تقویت و ضخیم سازی درها تقویت قسمت کف و سقف و ستون های خودروصورت می گرفت.اما خودروهای مدرن به وسیله ایربگ جانبی موج جدید محافظت از سرنشین جلو را عرضه نمودند.
مهندسان می گویند طراحی و ساخت ایربگ جانبی بسیار مشکل تر از ایربگ رو به رو است.علت این امر آن است که در تصادف از رو به رو بخش عمده ای از انرژی و نیروی تصادف توسط سپر جلوو محفظه موتور و خود قسمت موتور جذب می شود و در حدود ۴۰-۳۰ میلی ثانیه طول می کشد تا ضربه به قسمت سرنشین وارد شود.
اما در تصادف از پهلو تنها یک در قرار دارد و فاصله بین خودروی دیگر تا سرنشین فقط چند اینچ است.
و این یعنی ایربگ جانبی باید به طور آنی و در زمانی حدود ۶-۵ میلی ثانیه عمل کند.
مهندسان شرکت ولوو(volvo) راههای مختلفی را برای نصب ایربگ جانبی آزمایش کردند و درنهایت نصب ایربگ جانبی در قسمت پشت صندلی جلو را انتخاب کردند. زیرا این نوع نصب امکان حفاظت از سرنشین در هر ابعادی را فراهم میکند. در این روش سنسورهای مکانیکی را در بالشی که زیر راننده و سرنسین کناری قرار دارد تعبیه میکنند.این کار باعث می شود ایربگ طرفی که اسیب ندیده باز نشود.همچنین از باز شدن ایربگ در تصادفات جزئی مثل تصادف با دوچرخه جلوگیری می کند.این سنسورها در تصادفاتی با سرعت بالای ۱۹ کیلومتر عمل میکنند.
مهندسین شرکت معتبر BMW ایربگ های جانبی را در قسمت درب خودرو جاسازی کرده اند.از انجایی که این قسمت فضای بیشتری دارد به انها اجازه میدهد از کیسه های بزرگتری استفاده کنند و از فضای بیشتری محافظت نمایند.
ایربگ قسمت سر از سال ۱۹۹۹ بر روی تمامی خودروهای BMW (به غیر از مدلهای کانورتیبل) نصب گردید. ایربگ سر شبیه یک سوسیس بزرگ است و برخلاف ایربگهای دیگر طوری طراحی شده است که حدود ۵ ثانیه به صورت متورم باقی میماند تا از سر در برابر ضربات احتمالی بعدی محافظت نماید.
با تمام این اوصاف صنعت ایربگ یک صنعت جدید است و به سرعت در راه پیشرفت گام بر می دارد و متخصصین فراواتی بر روی این تکنولوژی مشغول کار و پژوهش هستند.
قبل از شروع صحبت در مورد ایربگ یک یادآوری ومرور خیلی ساده در مورد قوانین حرکت :همانطور که می دانیم هر جسم در حال حرکت دارای مومنتوم خطی است (حاصلضرب جرم جسم در سرعت آن )و نیز می دانیم که اگر نیرویی به جسم وارد نشود جسم در همان جهت قبلی با همان سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.خودرو شامل چندین جسم است ،خود وسیله نقلیه و اجسام متحرک درون آن(یا همان سرنشینان) اگر جلوی حرکت این اجسام را نگیریم با همان سرعتی قبلی (سرعت خودرو)به حرکت خود ادامه می دهند حتی اگر خودرو به دلیل تصادف متوقف شده باشد( نتیجه این هم که خودتان می دانید چه می شود!!)..متوقف کردن جسم و یا همان صفر شدن مومنتوم زاویه ای نیازمند نیرویی است که در یک بازه زمانی بر جسم اعمال شود.اما کاری که سیستم های مکمل مانند ایربگ انجام می دهنداین است که با کمترین صدمه سرعت جسم راکم کرده و به صفر می رسانند( البته در مدت زمانی بسیار کوتاه کمترازیک چشم برهم زدن).
در ایربگ ۳ قسمت وجود دارد که در مجموع باعث انجام کار مذکور می شود:
۱- کیسه نازکی از پارچه نایلونی که در فرمان و داشبورد و این اواخر در درها و صندلیها تا شده و جاسازی می شود.
۲- سنسور تصادف که باعث یا همان بادشدن و فعال شدن کیسه هوا می شود. فعال شدن کیسه هوا وقتی اتفاق می افتد که نیروی تصادف، حداقل، معادل نیرویی باشد که در اثر برخورد با یک دیوار آجری با سرعت ۱۰تا ۱۵ مایل بر ساعت(۱۶ تا ۲۴ کیلومتر بر ساعت) ایجاد می شود.این سنسور اطلاعات موردنیاز را از یک شتاب سنج که در یک تراشه جاسازی شده دریافت می کند.
۳- inflation system یا همان سیستم فعال کردن ایربگ و بادشدن آن NaN3 را با KNO3 ترکیب کرده و گاز نیتروژن تولید می کند.همین نیتروژن گرم است که باعث باد شدن ایربگ می شود.
یک لحظه بعد گاز از سوراخ های بسیار ریز ایربگ خارج شده و کیسه هوا خالی می شود.
این فرآیند فقط ۲۵/۱ ثانیه( یه وقت نخونیدش ۱٫۲۵ثانیه منظورم ۴۰میلی ثانیه بوده) طول می کشدو زمان باقی مانده نیز برای جلوگیری از صدمات جدی سرنشینان خودرو کافی است.همچنین در این بین ماده پودری از ایربگ خارج می شود که معمولا\” پودر تالک یا نشاسته ذرت است که بوسیله سازنده کیسه هوا بکار می رود تا کیسه قابلیت تا شوندگی و نرم بودن خود را در مدتی که بصورت غیر فعال در فرمان یا داشبورد و یا درها (یا هر جای دیگه)قرار دارد حفظ کند.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است