<<<صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم>>>
ادامه مبحث بررسي پارامترهاي بيومكانيكي در آزمونهاي طراحي Air bag
تاریخ انتشار:95/03/29
معيار سنجش صدمات ناحيه قفسه سينه10
معيار ارزيابي شكستگي دندهها
فشردگي (Compression): دندهها داراي كامپليانس الاستيك قابلتوجهي بوده و قادر به تحمل ميزاني از فشردگي قبل از شكست هستند. لذا ميزان فشردگي قفسهي سينه به جاي نيرو، معيار ارزيابي شكستگي دندهها قرار ميگيرد.
شکل 8 : ضایعات مفصلی
معيار ارزيابي ارگانهاي داخلي قفسه سينه
معيار ويسكوزيته (V*C): معيار ارزيابي ميزان لهشدگي ارگانهاي داخلي است (نرخ فشردگي).
جدول 3 : حدود مرزي معيارهاي ارزيابي صدمات گردني در استانداردها
4 . صدمات ناحيه شكمي11:
*Peak force (KN)
*Compression (%)
* Force x Compression (KN × %)
* Viscous Criteria (Ms-1)
* Pressure (N/mm)
* Energy Input
5 . صدمات ناحيه لگن
ضايعات ناحيهي لگن عبارتند از:
* شكستگي لگن
*دررفتگي لگن
*ضايعات ساكروم و دنبالچه
معيار سنجش صدمات ناحيه لگن
*معيار صدمات فوقاني لگن
*معيار صدمات جانبي لگن
ادامه مبحث بررسي پارامترهاي بيومكانيكي در آزمونهاي طراحي Air bag
تاریخ انتشار:95/03/30
6. صدمات ناحيه دست و پا
ضايعات ناحيه دست و پا عبارتند از:
*شكستگي استخوانهاي بلند
*دررفتگي مفاصل بر اثر آسيب ديدن تاندون و ليگامانها
*جراحتهاي پوستي
معيار سنجش صدمات ناحيه دست و پا
*معيار ارزيابي صدمات استخوانهاي بلند
معيار ارزيابي شكستگي استخوانهاي بلند عبارتند از:
شکستگي اتفاق ميافتد اگر FI ≥1 :
اين عامل، براي تمامي استخوانهاي بلند فوقاني و تحتاني شامل استخوانهاي بلند دست (استخوان بازو، اولنا و راديوس) و استخوانهاي بلند ناحيه تحتاني بدن (فمور، تيبيا و فيبولا) تعريف ميشود:
* Humerus Index Criterion
* Ulna Index Criterion
*Radius Index Criterion
*Femur Index Criterion
*Tibia Index Criterion
*Fibula Index Criterion
جدول 4 : حدود مرزي معيارهاي ارزيابي صدمات قفسه سينه در استانداردها
جدول 5 : حدود مرزي معيارهاي ارزيابي صدمات استخوان لگن در استانداردها
معيار ارزيابي ضايعات مفصلي
مكانيسم آسيبهاي مفصلي عبارتند از:
*آسيب سطوح غضروفي يا سطوح تحمل بار
*در رفتگي ناشي از نيروهاي خمشي و برشي و ناشي از پاره شدن ليگامانها، تاندونها و بافتهاي نرم اطراف
معيار ارزيابي دررفتگي مفصل
*جابجايي بر حسب ميليمتر: زماني كه ليگامانها بر اثر اعمال شديد نيرو به تيبيا، پاره ميشوند، حداكثر جابجايي اتفاق ميافتد.
جدول 6 : حدود مرزي معيارهاي ارزيابي صدمات اندام تحتاني در استانداردها
حفظ امنیت با کیسه هوا
تاریخ انتشار:95/03/31
کیسه هوا یا ایربگ ، وسیله امنیتی بسیار مفید، بخصوص در حوادث شدید جادهای است که در اثر کاهش ناگهانی سرعت به دلیل فعالشدن گیرندههایی در سپر خودرو فعال میشود.
کیسه هوا یا ایربگ ، وسیله امنیتی بسیار مفید، بخصوص در حوادث شدید جادهای است که در اثر کاهش ناگهانی سرعت به دلیل فعالشدن گیرندههایی در سپر خودرو فعال میشود.گاز تولیدی در مخزن باعث بادشدن کیسه هوا میشود که با سرعت بالایی از داخل فرمان یا داشبورد بهسمت راننده یا سرنشین باز میشود. نشت همین گاز میتواند به سوختگی شیمیایی در پوست و چشم منجر شود.با بررسی این موارد، دستورالعملهایی برای کاهش این عوارض بیان شده است. در صورتی که از کیسه هوا در خودرو بهره میگیرید باید به این موارد دقت کنید:
۱ ـ حتما کمربند ایمنی ببندید. کیسه هوا به تنهایی نهفقط مفید نیست، بلکه به دلیل حرکت سرنشین فاقد مهار، کمربند ایمنی میتواند باعث برخورد شدید بین فرد در حال حرکت به جلو و کیسه هوا در حال بازشدن بشود.
۲ ـ تا حد ممکن بین خودتان و محل قرارگیری کیسه هوا فاصله بیندازید. هدف از نصب کیسه هوا ممانعت از برخورد شما با اجسام سخت درون خودرو است، اما سرعت بادشدن سریع کیسه هوا میتواند به فردی که نزدیک به فرمان یا داشبورد قرار دارد، آسیب برساند.همین مسأله در افراد با قد بسیار کوتاه که برای دید بهتر صندلی را بسیار نزدیک به فرمان قرار میدهند، رخ میدهد.
۳ ـ نشاندن طفل شیرخوار در صندلیهای مخصوص این سنین ممکن است به آسیب گردن منجر بشود.
۴ ـ کودکان را در صندلی جلو قرار ندهید. کودکان حین باد شدن کیسه هوا ممکن است دچار آسیب گردن شوند. علت این است که به دلیل باز شدن کیسه هوا از یکطرف و سر کودک که در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است به حرکت رو به عقب گردن کودک در حین بازشدن کیسه هوای منجر شود.
۵ ـ باید از خوردن و آشامیدن، مطالعه، سیگار کشیدن و تمام شرایطی که در صورت بادشدن کیسه هوا میتواند شرایط خطرناکی برای فرد ایجاد کند، اجتناب کرد. زمانی که کیسه هوا فعال میشود، اگر جسمی جلوی شما باشد با شدت به سمت صورت شما پرتاب شده و میتواند آسیبرسان باشد.
۶ـ افرادی که به علت طبی یا برای محافظت چشم از آفتاب از عینک استفاده میکنند، نباید کیسه هوای خودرو را فعال کنند. شکستن شیشه عینک میتواند به چشم آسیب جدی برساند.
۷ ـ هرگز کیسه هوا را پاره نکنید، زیرا باعث سوختگی در پوست و تحریک چشم میشود.
چراغ ایربگ
تاریخ انتشار:95/04/01
با قرار دادن سوییچ در وضعیت ON چراغ ایربگ برای مدت 6 ثانیه روشن و سپس خاموش میگردد. در صورت وجود هر گونه عیب و نقصی در سیستم ایربگ خودرو، پس از سپری شدن این مدت چراغ ایربگ شروع به چشمک زدن میکند.
توجه: در هنگام خرید خودروی بسیار دقت کنید، در بیشتر مواقع فروشندگان خودرو به منظور متوجه نشدن شما در خصوص خرابی سیستم ایربگ، لامپ مربوط به چراغ را از کیلومتر جدا میسازند.
چراغ چشمک زن به دو صورت گویای نقص است:
1- پس از قرار گرفتن سوییچ در وضعیت ON و سپری شدن 6 ثانیه چراغ چشمک میزند:
توضیح: در این حالت در سیستم ایربگ نقص وجود دارد.
2- پس از قرار گرفتن سوییچ در وضعیت ON و سپری شدن 6 ثانیه چراغ چشمک نمیزند:
توضیح: بنابراین همیشه خاموش شدن چراغ ایربگ پس از 6 ثانیه به معنی سالم و درست کار کردن ایربگ نیست. در این حالت دارنده خودرو پس از رفع نواقص و تعویض قطعات اقدام به رفع کد عیب نکرده است. بنابراین پاک کردن کد عیب حتما باید انجام شود. در غیر این صورت در صورت بروز تصادف ایربگ عمل نخواهد کرد. بنابراین این مساله هم خود یک نقص بزرگ محسوب میشود.
توجه: در صورت تعویض یونیت ایربگ (SAS یونیت) امکان دارد پس از قرار دادن سوییچ در وضعیت ON، چراغ ایربگ دایما روشن بماند یا دایم و به صورت متوالی و منظم چشمک بزند. برای رفع این مساله کافیست سوییچ را بسته و مجددا در وضعیت ON قرار دهید تا چراغ ایربگ طبیعی عمل کند.
تولید کیسه هوا صرفه اقتصادی دارد؟
تاریخ انتشار : 95/04/02
دیگر برای اینکه در هنگام رانندگی یا سفرهای درونشهری و برونشهری با خودروی شخصی ایمنی کاملی داشته باشید، بستن کمربند ایمنی به تنهایی کافی نیست و باید خودروی شما مجهز به کیسه هوا یا همان ایربگ هم باشد.
بالا بودن تعداد جانباختگان تصادفات جادهای در کشورمان به نسبت میزان جهانی آن هم مسئلهای است که هر چه بیشتر ضرورت نصب کیسه هوای خودرو را نمایان میکند. در کشور ما مدت زیادی از اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودرو میگذرد، اما در این مدت کش و قوس زیادی میان خودروسازان، سازمان استاندارد و شمارهگذاری خودرو به وجود آمد. البته بهظاهر کیسه هوا روی خودروهایی که به تازگی تولید میشوند، نصب میشود.
سال گذشته بیش از یکمیلیون و ۱۳۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد اما در خوشبینانهترین حالت حدود 150هزار کیسه هوا در کشور به تولید رسیده است. برای سال 94 وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدفگذاری تولید یکمیلیون و 400هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری خبر داده است و به این ترتیب اگر قرار باشد تمام خودروهای تولیدی کیسه هوا داشته باشند، باید به همین میزان کیسه هوا تولید یا از طریق واردات تامین شود.
این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان کیسه هوا انگشتشمار است، اما در کشورمان فرصتهای بسیار خوب و مساعدی برای سرمایهگذاری در زمینه راهاندازی خط تولید ایربگ وجود دارد. در این گزارش در گفتوگو با محمدباقر رجال، رئیس هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروهای تهران و غلامعلی طالبی، کارشناس صنعت قطعهسازی خودرو، ابعاد سرمایهگذاری و بازار کیسه هوای خودرو را مورد بررسی قرار دادهایم.
استارت تولید زده شده است
محمدباقر رجال، رئیس هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به اینکه در مورد برخی خودروها این اجبار وجود دارد که کیسه هوا روی آنها نصب شود، میگوید: در حال حاضر تعداد محدودی کارخانه در حال تولید کیسه هوا هستند، اما بخش قابل توجهی از کیسه هوای مورد استفاده در خودروها وارداتی است. وی در ادامه میافزاید: هر چند که چند تولیدکننده محدود در این زمینه فعال هستند اما هنوز کیسه هوای خودرو به طور کامل ساخت داخل نیست و این تولیدکنندگان تنها بخشی از آن را تولید میکنند.
رجال با بیان این موضوع که استارت تولید کیسه هوای خودرو با تلاش همین تولیدکنندگان محدود زده شده است، اظهار میدارد: باید امثال همین تولیدکنندگان اقدام به سرمایهگذاری در این زمینه کنند. البته این تولیدکنندگان انگشت شمار در حال تلاش هستند و مسلما اگر به تدریج روبهجلو حرکت کنند، به جایی خواهند رسید که روزی تمام قطعات کیسه هوای خودرو را تولید کنند.
سرمایهگذاران امکانسنجی کنند
به گفته رئیس هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، کیسه هوای خودرو جزو قطعات دانشبنیان است و باید امتیاز تولید آن یا دانش فنی آن از سایر کشورها خریداری شود و در کشورمان به شکل انبوهی تولید شود. در هر صورت او معتقد است که در صورت دستیابی کامل به دانش فنی هم باید بخشی از قطعات و مواد اولیه آن از خارج کشور وارد شود.
رجال یکی از دلایل اینکه کمتر در زمینه راهاندازی خط تولید کیسه سرمایهگذاری شده است مربوط به همین موضوع نبود دانش فنی کافی میداند و میگوید: تولیدکنندگان اصلی کیسه هوا در دنیا کمتر حاضر هستند که دانش فنی آن را در اختیار سایر کشورها قرار دهند. به گفته وی، اگر کسی بخواهد برای سرمایهگذاری در زمینه تولید کیسه هوای خودرو اقدام کند، باید در وهله اول این موضوع را بسنجد که آیا تولید این قطعه توجیه اقتصادی دارد یا خیر و باید امکانسنجی لازم را در این مورد با برآورد هزینههای مختلف انجام دهد.
منبع:اقتصاد آنلاین
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه هفتم ایربگ(کیسه هوا) کلیک کنید**