صفحه اول صفحه دوم>>>
ایربگ (SRS) چیست و چگونه کار می کند؟
تاریخ انتشار:95/2/2
سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در بیشتر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت مینمایند به کار میرود.کیسه هوا نقش بسیاری در جلوگیری از ایجاد خسارات سهمگین در تصادفات بازی مینماید.
در حال حاضر کمربند ایمنی، کمربند سفت کن و کیسه هوا موثرترین سیستمهای محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند. وقتی سرعت اتومبیل از 40 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد،کمربند به تنهایی کافی نیست .
تحقیقات پس از حوادث رانندگی نشان داده است که در 68 درصد موارد کیسه هوا سطح خوبی را تامین میکند. بر اساس بررسی های به عمل آمده پیش بینی میشود که اگر خودروها در سرتاسر جهان به کیسه هوا مجهز شوند تعداد مقتولان حوداث رانندگی در هر سال بیش از 50000 نفر کاهش مییابد.
مقاله زیر در مورد سیستم کیسه هوا Air Bag در اتومبیلها میباشد که به طور مختصر درباره آن توضیحاتی داده شده است.
روشی که امروزه برای ساخت کیسه هوا متداولتر است، مجتمع کردن اجزای لازم به صورت یک واحد است. بدین ترتیب مقدار سیمکشی و اتصالات، کاهش و اعتماد پذیری سیستم افزایش می یابد.
نوعی سیستم پایش را نیز باید در کیسه هوا تعبیه کرد زیرا این کیسه را نمیتوان امتحان کرد و در اصل فقط یک بار کار می کند.
طرز کار کیسه هوا
وقتی خودرویی با سرعت حدود 35 کیلومتر در ساعت با سر تصادف کند رویدادهای زیر به ترتیب رخ میدهند:
•پیش از برخورد راننده در وضعیت عادی نشسته است
•در حدود 15 میلی ثانیه پس از برخورد خودرو به شدت شتاب منفی پیدا میکند و کیسه هوا در آستانهی راه اندازی قرار می گیرد
•مشتعل ساز، سوخت موجود در باد کننده را مشتعل میکند
•پس از حدود 30 میلی ثانیه تای کیسه هوا باز می¬شود و در این لحظه با مچاله شدن بخشهای از جلو خودرو راننده به جلو پرتاب شده و کمربند ایمنی بسته به نوع آن قفل یا سفت شده است.
•در حدود 40 میلی ثانیه پس از برخورد کیسه هوا کاملا باد شده است و اندازه حرکت راننده را جذب می کند
•در حدود 120 میلی ثانیه پس از برخورد، راننده به عقب بر میگردد و با کیسه هوا از سوراخهای جانبی آن خال می شود تا راننده دید پیدا کند.
کیسه هوای سرنشین نیز به همین ترتیب کار میکند کیسه هوا را به صورت های مختلف نصب می کنند. متداولتر از همه نصب همه اجزا در وسط فلکه فرمان است به هر حال اساس کار تفاوتی نمی کند.


اجزا و مدار کیسه هوا
اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از:
•کیسه هوای راننده و سرنشین
•چراغ هشدار دهنده
•کلیدهای صندلی سرنشین
•باد کننده اتشی
•مشتعل ساز
•حسگرهای ضربه
•واحد کنترل الکتریکی
کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و از داخل آستر دارد. پیش از ان که کیسه هوا باد شود تا شده است و زیر درپوش مناسبی قرار دارد. این پوشش با خطوط گسست خاصی طراحی شده است. در اطراف کیسه هوا سوراخهایی تعبیه شده است که پس از عمل کردن کیسه به سرعت باد آن را خالی می کنند. حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160 لیتر است.
باورهای درست و غلط در مورد ایربگ
دنیای خودرو : ایربگ از جمله بخشهایی است که هر چند نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد اما کمتر اطلاعاتی در مورد آن نزد خریداران خودرو وجود دارد چرا که در طول عمر یک خودرو ممکن است هیچگاه ایربگ باز نشود و به همین دلیل باورهای گاه نادرستی در مورد آن وجود دارد. در ادامه ۹ باور رایج در مورد ایربگ را که بعضی درست و بعضی غلط هستند را بررسی میکنیم.
برای به کار افتادن ایربگ خودرو باید حتماً کمربند ایمنی بسته باشد
غلط
البته این یک واقعیت مهم است که برای «تأثیر بهتر» کارکرد ایربگ باید کمربند ایمنی را ببندید اما اینکه کمربند ایمنی را بسته باشید یا نه هیچ تأثیری در باز شدن ایربگ ندارد. البته در بسیاری از خودروها سیستم پیشکشنده کمربند ایمنی (که در آن به محض تشخیص تصادف و قبل از آنکه بدن راننده رو به جلو حرکت کند کمربند ایمنی اندکی رو به عقب کشیده میشود) از اطلاعاتی استفاده میکند که سنسور شتاب سنج ایربگ ارسال میکند اما این مسأله به آن معنا نیست که بستن یا نبستن کمربند ایمنی میتواند در باز شدن یا باز نشدن ایربگ نقش داشته باشد. با وجود همه اینها، هنوز هم بستن کمربند ایمنی مهمترین اصل در حفاظت از جان راننده و سرنشینان در زمان وقوع تصادف است و ایربگ تنها یک سیستم کمکی برای ارتقا ایمنی خودرو به شما میرود و از سوی خودروسازان به عنوان ابزاری «کمکی» در کنار کمربند ایمنی معرفی میشود چرا که اگر در زمان تصادف، کمربند ایمنی را نبسته باشید، شدت برخورد به ایربگ میتواند بسیار زیاد و فاصله زمانی لحظه تصادف تا رسیدن به ایربگ بسیار کم باشد و به همین دلیل ایربگ کارآیی مطلوب خود را نخواهد داشت و به همین دلیل است که همواره توصیه میشود کمربند ایمنی خود را ببندید.
خودروی من پنج ستاره ایمنی را دارد پس نیازی به ایربگ ندارم
تا حد زیادی غلط
اینکه در خودرویی نشستهاید که پنج ستاره ایمنی از مؤسسات ارزیابی ایمنی خودروها دارد تنها به معنای آن است که خودروی شما «ایمنتر» از سایر خودروها است اما به هیچ عنوان نمیتوان گفت با وجود پنج ستاره ایمنی، شما نیازی به ایربگ و کمربند ایمنی ندارید. البته این مسأله درست است که بخش زیادی از ایمنی خودرو نه به تجهیزات کمکی آن مانند ایربگ و کمربند ایمنی، که به ساختار خودرو و چگونگی جذب ضربه تصادف توسط آن باز میگردد اما حتی در تعیین تعداد ستارههای ایمنی یک خودرو نیز وجود این تجهیزات نقش مهمی دارد و به همین دلیل هم گفتیم جمله بالا تا حد زیادی غلط است. در زمان انجام یک آزمون تصادف استاندارد و در ابتدای تصادف، بدنه خودرو بخش زیادی از نیرو را جذب میکند و با تغییر شکل، مانع از انتقال آن به کابین میشود اما در عین حال به دلیل شتاب منفی ایجاد شده در اثر توقف ناگهانی خودرو، بدن راننده رو به جلو پرت شده و باید توسط کمربند ایمنی و ایربگ محافظت شود و این مسأله هیچ ارتباطی نیز به نوع خودرو ندارد و در مورد همه خودروها صادق است. در آزمونهای تصادف موسسات مختلف، در نهایت میزان آسیب به آدمکهای تست تصادف است که بخش عمدهای از ستارههای یک خودرو را تشکیل میدهد و اینکه بدنه خودرو تا حد زیادی نیروی تصادف را جذب کند قطعاً امتیاز مثبتی است اما بخش اصلی ستارهها با حفاظت از راننده و سرنشینان به دست میآید که در این بخش خودروها بیش از هر چیز به ایربگ و کمربند ایمنی وابسته هستند و به همین دلیل خودروی شما در شرایطی پنج ستاره شده که آدمکهای تست تصادف کمربندهای ایمن خود را بسته بودند و ایربگها هم باز شده و بهتر است شما هم همین روند را ادامه دهید.
خودروهای امروزی در بازارهای جهانی باید به صورت اجباری ایربگهای جانبی پرهای را داشته باشند و فقط در ایران این ایربگها اجباری نیست.
غلط
شاید باورش دشوار باشد اما نه تنها این جمله غلط است، بلکه هنوز هم در بعضی از کشورهای جهان حتی نصب ایربگهای جلو هم اجباری نیست! شاید به نظر عجیب بیاید اما قوانین در برخی از کشورها نصب ایربگ بر روی خودرو را اجباری نکردهاند و این مسأله در اختیار تولیدکننده است چه برسد به ایربگهای جانبی و پردهای که برای تصادفهای از کنار کارآیی دارند، هر چند حتی در این کشورها هم بسیاری از خودروها با حداقل دو ایربگ تولید میشوند. اگر خیلی متعجب شدهاید اجازه بدهید کمی توضیح دهیم؛ در برخی از کشورها برای نصب سیستمهای ایمنی بر روی خودرو اجباری در کار نیست اما از یک سو خودروسازان به دلیل رقابت در بازار خودرو این تجهیزات را بر روی خودرو نصب میکنند و از سوی دیگر با نصب این تجهیزات در تلاشاند امتیاز بیشتری در تستهای تصادف به دست آورند. در این آزمونها وجود ایربگ و عملکرد درست آن باعث بالا رفتن امتیاز خودروها میشود و به همین دلیل هم هست که خودروسازان خودروهای خود را با ایربگ به فروش میرسانند. در مورد ایربگهای جانبی هم وضعیت به همین شکل است و اجباری برای نصب آنها وجود ندارد اما خودروسازان برای ارتقاء ایمنی خودروهای خود این ایربگها را نصب میکنند. البته فراموش نکنیم در بسیاری از کشورها، معیار ایمن بودن یک خودرو را آزمونهای مراکز معتبر تعیین میکند نه تعداد ایربگ نصب شده بر روی خودرو.
ضربه زدن به بدنه خودرو با چکش در زمان صافکاری میتواند باعث باز شدن ایربگ خودرو شود.
تقریباً درست!
احتمالاً این یکی دیگر به نظرتان خیلی عجیب و غیرقابل باور میرسد اما این مسأله هر چند عمومیت ندارد اما واقعیت دارد. ضربه زدن به نقاط خاصی از خودرو در زمان صافکاری ممکن است باعث باز شدن ایربگها شود و این مسأله بیش از هر چیز در مورد ایربگهای جانبی وجود دارد چرا که سنسورهای این ایربگها در ستون میانی و بخش پایینی ستون وسط نصب میشوند و نسبت به بسیاری از سنسورهای دیگر حساسترند و به همین دلیل ممکن است در هنگام برخورد چکش برای صافکاری خودرو این سنسورها فعال شده و ایربگهای جانبی باز شوند. البته گزارشهایی مبنی بر باز شدن ایربگ در زمان بستن بسیار شدید دربهای خودرو هم شنیده شده هر چند تاکنون منبع موثقی این مسأله را تایید نکرده است اما قطعاً برخورد چکش میتواند خطرناک باشد و به همین دلیل باید با قطع کردن برق خودرو از بروز این حادثه جلوگیری کرد.
ایربگ خودرو حتی اگر چراغ اخطار آن روشن باشد کار میکند و این چراغ تنها میگوید سیستم را باید بررسی کرد.
غلط
همه خودروهای مجهز به ایربگ دارای سیستمی به نام ACU یا واحد کنترل ایربگ هستند. این بخش از زمانی که سوییچ خودرو را باز میکنید به طور پیوسته وضعیت تمامی بخشهای مرتبط با ایربگ را بررسی میکند و در صورت وجود هرگونه مشکلی که منجر به باز نشدن ایربگ شود این مسأله را از طریق روشن کردن چراغ اخطار در نشاندهندهها به اطلاع راننده میرساند. روشن شدن این چراغ نشاندهنده آن است که ایربگ خودرو عمل نمیکند و راننده برای رفع مشکل باید در سریعترین زمان برای رفع عیب به نمایندگی مجاز مراجعه کند. البته در زمان باز کردن سوییچ خودرو این چراغ روشن میشود و یا به صورت چشمک زن کار میکند و بعد از مدت کوتاهی (معمولاً حدود ۵ ثانیه) خاموش خواهد شد. این مسأله نشان میدهد سیستم به درستی در حال کنترل همه بخشها است اما روشن ماندن این چراغ نشانه کار نکردن ایربگ
است.
بخارهایی که بعد از باز شدن ایربگ در خودرو ایجاد میشود سمی و خطرناک است.
غلط
گازی که بعد از باز شدن ایربگ در فضای خودرو پخش میشود ترکیبی از گاز نیتروژن و پودرهایی است که بر روی ایربگ پاشیده شده تا مانع از چسبیدن بخشهای مختلف آن در زمان تا کردن شود و همه اینها هم بیضرر است. البته ممکن است نفس کشیدن در محیطی که این پودرها وجود دارد برای افرادی که حساسیت شدید و یا آسم دارند آزاردهنده باشد اما قطعاً کشنده نیست و به همین دلیل توصیه میشود پس از باز شدن ایربگ در سریعترین زمان ممکن
خودرو را ترک کنید اما قطعاً از نفس کشیدن درون خودرو آسیبی نخواهید دید.
باز کردن سر باتری باعث میشود تمام کدهای خطا در ایربگ پاک شود و چراغ ایربگ را خاموش میکند.
غلط
این روش در مورد خودروهایی که فناوری ساخت آنها به پیش از میانههای سال ۹۰ باز میگردد درست است چرا که در آن زمان سیستمهای کنترل الکترونیکی خودروها پیشرفته نبودند اما برای خودروهایی که فناوری ساخت آنها جدید است نمیتوان از این تکنیک بهره برد و با برداشتن سر باتری و وصل مجدد آن بار دیگر اخطارهای خطای سیستم آشکار میشود. چراغ اخطار سیستم ایربگ تنها در صورتی خاموش میشود که سیستم بتواند رفع شدن خطا را تشخیص دهد و یا با اتصال اسکنر به خودرو بتواند کد خطا را شناسایی و برطرف کند و یا در
نهایت باید کل سیستم کنترل را تعویض کرد.
یک اسکنر میتواند سیستم ایربگ همه خودروها را بررسی کرده و اشکالات آن را رفع کند.
غلط
تولیدکنندگان متعددی در جهان سیستم ایربگ را تامین میکنند و به همین دلیل اسکنرهای مختلفی هم برای عیبیابی آنها وجود دارد ضمن آنکه با پیشرفت پیوسته سیستم ایربگ این اسکنرها هم باید به روز شوند. حتی اسکنرهایی که میتوانند سیستمهای چند خودروی مختلف را بررسی و عیبیابی کنند نیز بدون به روز رسانی کارآیی مطلوبی نخواهند داشت.
همه خودروها پشت سپر جلو سنسوری برای تشخیص برخورد دارند.
غلط
در حال حاضر یک سنسور شتاب سنج، وظیفه تشخیص تصادف و باز کردن ایربگهای جلو را بر عهده دارد. این سنسور در صورتی که شتاب منفی از حد مشخصی فراتر برود تشخیص میدهد خودرو نه به دلیل ترمز کردن، که به دلیل ضربه متوقف شده و به همین دلیل ایربگ را باز میکند. البته در نسل اول ایربگها سنسورهایی در پشت سپرها وظیفه تشخیص برخورد را بر عهده داشتند اما به مرور این سنسورها با سنسور شتاب جایگزین شدند. البته هنوز هم بعضی از خودروسازان برای اطمینان بیشتر از کارکرد سیستم، سنسور سپر را نصب میکنند اما این مسأله عمومیت ندارد.
سه روش برای ایمنی بیشتر در برابر ایربگ
با وجود فراخوانهایی که به خاطر کیسههای هوای تاکاتا اعلام شده، برخی شاید ترجیح دهند که این کیسههای هوا را غیرفعال کنند تا کمتر در معرض خطر احتمالی برخورد قطعات نوکتیز با صورت و بدن خود در هنگام تصادف باشند. البته این کار کاملاً نادرست است و شما هیچ مکانیکی را پیدا نمیکنید که واقعاً بخواهد این کار را برای شما انجام دهد. بهعلاوه، شانس اینکه کیسه هوای شما تبدیل به چیزی شبیه به یک نارنجک شود، بسیار اندک است. صرفاً اتکا به کمربند ایمنی چیزی است که بههیچوجه در هنگام یک تصادف جدّی رانندگی توصیه نمیشود.
در حال حاضر، زمان زیادی تا جایگزینی قطعات کیسههای هوای تمام خودروها باقی مانده و برخی آن را در حدود ۵ سال تخمین زدهاند. در نتیجه، مدت زیادی را باید با یک تهدید بالقوه در پشت فرمان سپری کنید.
بهترین توصیه برای چنین شرایطی، پرهیز از رانندگی دیوانهوار است. بهترین راه برای در امان ماندن از یک تصادف این است که اول از همه، خود را وارد آن نکنیم. هر چقدر هم که راننده ماهری باشید، اگر رفتار پرخطری در هنگام رانندگی داشته باشید، تصادف همیشه در کمین شماست؛ فقط هنوز با آن روبرو نشدهاید.
در ادامه، روشهایی را مرور میکنیم که با رعایت کردن آنها میتوانید احتمال آسیبدیدگی از پرتاب قطعات کیسه هوا را کم کنید.
۱) هنگام رانندگی، پیام نفرستید.
اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، بسیاری از ما مشکلی در خواندن پیامهایمان در پشت فرمان نداریم و وقتی در بزرگراه حرکت میکنیم، با خیال راحت ایمیل خود را چک میکنیم و یا حتی نگاهی به پُستهای دوستانمان هم داریم. شرکت AT&T بهتازگی در گزارشی اعلام کرده که علیرغم تلاشها برای آگاهیرسانی، رانندگان در هنگام رانندگی از گوشیهایشان استفادههایی چون پیامنگاری و فراتر از آن دارند. طبق این گزارش، ۳۰ درصد از افراد در هنگام رانندگی حتی در شبکههای اجتماعی اطلاع میدهند که مشغول چه کاری هستند! برخی حتی در این حالت، ارتباط تصویری نیز برقرار میکنند!
اگر واقعاً میخواهید تصادف نکنید، این عادتها را ترک کنید.
۲) جلوگیری از رانندگی تحتتأثیر مواد الکلی
هوشیاری در پشت فرمان، از همهچیز مهمتر است. گزارشی از سازمان MADD در امریکا نشان میدهد که آمار مرگ ناشی از تصادف رانندگان مست از سال ۱۹۸۰ به نصف کاهش یافته است؛ ولی با این حال، هنوز هم افراد زیادی هستند که این کار را انجام میدهند.
بسیاری از افراد شاید از میزان تأثیرگذاری مواد الکلی آگاهی لازم را نداشته باشند، ولی باید گفت که حتی مقدار کمی از آنها میتواند شانس شما برای قرار گرفتن در یک تصادف افزایش دهد.
تا به امروز تنها ۶ مورد مرگ مرتبط با نقص کیسههای هوای تاکاتا گزارش شده، امّا این آمار در مقابل صدمات ناشی از مصرف الکل توسط رانندگان امریکایی بسیار اندک است. در سال ۲۰۱۳، تنها در ایالات متحده، رانندگی در حالت مستی ۱۰ هزار قربانی داشته است. بنابراین، بهتر است قبل از رانندگی، حتماً از هوشیاری خود مطمئن شوید.
۳) پرهیز از رانندگی دیوانهوار
منظور از «رانندگی دیوانهوار» در اینجا، کارهایی مانند عدمرعایت فاصله با خودروی جلو در بزرگراه، حرکت با سرعت بسیار بالا، عوض کردن خط به صورت ناگهانی و عدمرعایت احتیاط در ورود به تقاطعها است. مطالعات زیادی در طول سالها نشان دادهاند که بخش بزرگی از رانندگان در هنگام تصادف، طرف مقابل را مقصر میدانند. با این حال، همیشه برخی رفتارهای مشخص در رانندگی هستند که باعث وقوع تصادف میشوند.
سرعت، با فاصله زیاد، بزرگترین عامل در میزان مهلک بودن یک تصادف است. قوانین پایه فیزیک به ما میگویند که وقتی یک جسم با سرعت بسیار زیاد دچار یک توقف ناگهانی شود، نیروی وارده به بدن انسان در هنگام تصادف چند برابر میشود.
در همین حال، رانندگی در سرعت پایینتر باعث میشود که واکنش بهترین نسبت به شرایط خاص داشته باشید و در صورت لزوم، بهتر بتوانید خودرو را متوقف کنید. همچنین وقتی فاصله مناسب را تا خودروی جلویی حفظ میکنید، فرصت بیشتری برای عکسالعمل در برابر کارهای راننده جلویی خواهید داشت؛ برخی از رانندهها در اثر استرس و نگرانی میتوانند حرکات غیرعادی از خود نشان دهند که تعدادشان چندان کم هم نیست.
فراخوان کیسههای تاکاتا در حال حاضر یک چالش بزرگ در دنیای خودرو محسوب میشود که حل شدن آن، زمان زیادی طول خواهد کشید. بهترین کاری که میتوانید در این شرایط انجام دهید این است که اگر خودرویتان این خطر احتمالی را دارد، تا جای ممکن، خود را از تصادفات دور نگه دارید؛ کمربند خود را ببندید و اصول رانندگی را در پشت فرمان رعایت کنید.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه دوم ایربگ(airbag) کلیک کنید**