<<<صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم>>>
بهترین زمان تعویض لنت ترمز
تاریخ انتشار:95/3/12
وقتی لنتها تا حد آخر ساییده میشود
هر لنت بسته به کیفیت و میزان مواد مصرفی و همچنین سبک و میزان استفاده، عمری مفید دارد که به مرور زمان با کمشدن عمرش، کمکم ساییده شده و تا حد تمامشدن نیز پیش میروند. اگر لنتها ساییدگی بیش از حد داشته باشند که تعویضشان را در دستور کار قرار میدهد، نشانههای زیر را از خود بروز میدهند:
هنگام ترمزگیری، از سیستم ترمز صدای جیغ شنیده میشود.
هنگام ترمزگیری، نیاز به طی کردن بیشتر مسیر عملیاتی پدال حس میشود (پدال بیش از حد به کف خودرو نزدیک میشود).
قدرت ترمزگیری به میزان محسوسی کاهش مییابد.
هنگام ترمزگیری، خودرو به یک سمت کشیده میشود.
روغن ترمز در مخزن پایین میآید.
وقتی لنت چرب میشود:
گاه پیش میآید که به دلیل نشتی مدارات روغن، لنتها آغشته به روغن میشوند. اگر میزان روغن بسیار زیاد بود و با شستوشوی لنت با حلالهای نهچندان قوی (جهت جلوگیری از آسیب احتمالی روی مواد تشکیلدهنده لنت) پاک نشدند، تعویض لنت مساوی است با حفظ ایمنیتان. لنتی که چرب شده باشد، برخی نشانههای زیر را به همراه دارد:
با وجود اندازه بودن میزان گوشت لنت، عملیات ترمزگیری با ضعف آشکار انجام میشود.
هر لحظه امکان دارد که با نقص در عملیات ترمزگیری لنت روغنی شده، خودرو به کنارهها کشیده شود.
به دلیل گرمای بسیار زیاد حاصل از سایش، از روی لنت دود بلند میشود.
سوختن روغن روی لنتها علاوه بر دود، مقداری بو نیز به همراه دارد.
ممکن است صدای جیغ به گوش برسد.
روغنیشدن لنت همانطور که عمل ترمزگیری را تضعیف میکند، میتواند حالت برعکس داشته باشد که حساسیت ترمز را افزایش دهد.
وقتی لنت شکسته شده باشد
گرمای بیش از حد تولیدی در سیستم ترمز و یا ضربههای فیزیکی، گاهی شکستن بخشی از لنت را به همراه دارند. اگر نشانههای زیر را دیدید، لنتها را چک کنید:
پدال ترمز کورس بیشتری را میپیماید و به کف اتاق نزدیک میشود.
ممکن است صداهای غیر طبیعی از سمت ترمز به گوش برسد (شل شدن پرچها نیز دلیل بر تولید صداست).
عملکرد ترمزی که از نظر فیزیکی آسیب دیده به دلیل کاهش سطح اصطکاک افت شدیدی پیدا کرده و سبب انحراف خودرو از خط مستقیم در زمان ترمزگیری میشود.
اگر در اثر ضربه، لنت تغییر شکل داده باشد، احتمال آنکه دائم روی کاسه و دیسک قفل شود و حرکت چرخ را با اختلال همراه کند وجود دارد.
وقتی لنت از شکل طبیعی خود خارج شود
گاهی پیش میآید که به دلیل فشار بسیار زیاد روی لنت، ایراد در ساخت و یا ضربان فیزیکی، لنت حالت استاندارد خود را از دست داده و گاه دچار زائدههایی شود. در این حالت مشکلات زیر پیش میآید، توجه داشته باشید که ایرادات لنت نشانههای مشترک زیادی دارند:
در زمان ترمزگیری، صدای جیغ یا ضربه به گوش میرسد.
روی دیسک ترمز خط میافتد.
در تمام شرایط رانندگی، از جانب لنت معیوب صدا بلند میشود.
وقتی لنت ضخامت بیش از حد و فاصله جابهجایی کم داشته باشد
اگر لنت خریداری شده استاندارد خودروی شما نباشد و با جا زدن تحت فشار سعی در استفاده از آن را داشته باشید و یا فضای کافی برای بازی کردن نداشته باشند:
چرخ مجهز به لنت ضخیم به سختی و در اصطکاک میچرخد.
گرمای بیش از حدی در مجموعه تولید میشود که میتواند موجب تاب برداشتن دیسک شود.
حرکت با خودرو چه در زمان ترمزگیری و چه در زمان عادی با سر و صدا همراه است.
گرمای تولید شده باعث سوختن لنت و بلند شدن بوی آن میشود.
عملکرد سیستم ترمز مختل شده و با کوچکترین فشاری از طرف پدال، ترمزها عمل کرده اما این سرعت غیراستاندارد در عملکرد، ضررش از سود اندکش به مراتب بیشتر است.
بهترین زمان تعویض لنت که نه ایمنی را به خطر بیندازد و نه جیب شما را بیمورد خالی کند، وقتی است که میزان روغن موجود در مخزن، از حد استاندارد توصیه شده توسط سازنده پایینتر برود. در این شرایط به دلیل سایش لنتها، سطح روغن در مخزن پایین میرود. وقتی سطح روغن به قسمت تعیینشده رسید، لنتها را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که پایین رفتن سطح روغن در مخزن به دلیل نشتی روغن از مجموعه مدار ترمز نباشد. هرازگاهی بهصورت منظم زیر خودرو رفته و سلامت مجموعه مدار ترمز و شلنگهای منعطف را بررسی کنید.
سیستم ترمز الکتروهیدرولیکی SBC
تاریخ انتشار: 95/3/13
این سیستم ترمز به صورت الکتروهیدرولی کی عمل می کند به این معنی که روی سیستم هیدرولیکی ترمز ، کنترل الکترونیکی صورت می پذیرد سیستم فوق ترکیبی از عملیاتهای (Function) تقویت ترمز به همراه تجهیزات سیستم ABS که شامل ESP نیز هست ، می باشد
عملکرد پدال ترمز در این سیستم همانند سیستمهای استاندارد فعلی (General) نیست به این معنی که میزان فشار پدال ترمز از طریق یک عملگر دریافت و محاسبه می گردد و پس از آن به کامپیوتر مربوطه ارسال می گردد . فرمانهای کنترلی نیز بر اساس الگوریتم خاصی محاسبه شده و به مدولاتور هیدرولیک فرستاده و پیرو این عمل نیز مدولاتور ، فشار را برای سیلندهای ترمز تامین می نماید. در صورتی که سیستم کنترل الکترونیکی دچار نقص فنی گردد ، سیستم هیدرولیکی بطور اتوماتیک وارد عمل شده و مدار را مستقلاً کنترل می نماید. لازم به ذکر است که انتقال اطلاعات بین قطعات الکترونیکی این سیستم ، از طریق شبکه مولتی پلکس صورت می گیرد.
شرح و عملکرد سیستم :
با استفاده از قابلیتهای سیستم ترمز Brake by-wire سیستم SBC فشار هیدرولیکی در سیلندرترمزهای چرخ را مستقل از نیروی وارده از طرف راننده به پدال ، کنترل می نماید . به این ترتیب عملکرد این سیستم مکمل عملیات سیستمهای ABSو TCS و ESP می باشد
سیستم SBC عملیات اصلی سیستم ترمز را که شامل موارد زیر است ، انجام میدهد:
کاهش سرعت خودرو
متوقف نمودن خودرو
جلوگیری از حرکت خودرو هنگام پارک
ضمناً عملیات زیر را بعنوان سیستم ترمز فعال انجام می دهد:
فعالسازی ترمزها
افزایش نیروی ترمز
تنظیم (تقسیم) نیروی ترمز
SBC یک سیستم کنترل الکترونیکی با عملگرهای هیدرولیکی است که توزیع نیروی ترمز بر اساس شرایط جاده برای هر چرخ بصورت الکترونیکی صورت می پذیرد . در این سیستم مانند سیستمهای عمومی (General) در مجموعه تقویت ترمز به وجود خلاء نیازی نمی باشد و در صورت ایجاد ، خطا در مجموعه ، کامپیوتر بطور اتوماتیک آن را پیدا کرده و تشخیص می دهد.SBC با استفاده از سیستم هیدرولیکی که فشار دقیق و کامل آن را کنترل می کند ، می تواند به آسانی خود را با سیستمهای هدایت خودرو ، به صورت شبکه درآورد.
این سیستم با استفاده از آکومولاتور فشار بالا که قادر است فشار دینامیکی را بطور سریع بالا ببرد ، باعث کاهش مسافت ترمزگیری و نیز افزایش تعادل و پایداری هدایت خودرو می شود . تنظیم فشار و ترمزگیری فعال طوری صورت می پذیرد که هیچ احساسی در پدال ترمز (مثلاً لرزش ) مشاهده نخواهد گردید و در نهایت سطح ایمنی بالائی فراهم خواهد آمد.مشخصه های ترمز می تواند با شرایط مختلف رانندگی (مثلاً ترمز گیری سریع در سرعتهای بالا یا با روشهای دینامیک ی مختلف رانندگی ) وفق پیدا کند.
علاوه بر توضیحات فوق، عملیات زیر نیز توسط این سیستم انجام می پذیرد:
کنترل و نگه داشتن خودرو در سراشیبی
افزایش میزان تقویت ترمز
ترمز گیری با استراتژی خاص در ترافیک سنگین
انجام خشک کردن دیسک ترمز حین بارندگی
توقف ملایم خودرو
سیستم ترمز الکترومغناطیسی
تاریخ انتشار: 95/3/16
این سیستم که با نام سیستم ترمز برقی(Brake by-wire) نیز شناخته می شود، فاقد هرگونه مدار هیدرولیکی مانند ترمز فعلی می باشد و اجزاء سیستم صرفاً قطعات الکتریکی و الکترونیکی می باشند . قطعات اصلی این سیستم شامل ECU سیمهای ارتباطی (BUS) سنسورها و عملگرها می باشند
در سیستمهای فعلی کلیه عملگرهای مدار توسط فشار هیدرولیکی روغن ترمز فعال می شوند در حالیکه در این سیستم کلیه عملگرها با جریان الکتریکی عمل می نمایند . در تکنولوژی جدید ولتاژی که سیستم جهت فعال سازی به آن نیاز دارد، 40 ولت می باشد.
نحوه تبادل اطلاعات بین ECU عملگرها ، سنسورها و دیگر اجزاء از طریق پروتکل خاصی (TTP/C) صورت می گیرد(لازم به یاد آوری است که در سیستم مولتی پلکس نیز از پروتکلهای CANیا VAN استفاده می گردد )
این ارتباط به این ترتیب است که پروتکل فوق الذکر، دو کانال ارتباطی مستقل از یکدیگر را فراهم می آورد (شکل زیر )تا اینکه فریمهای اطلاعاتی ، حتی در صورت ایراد در مسیر نیز، انتقال یابند . استراتژی در نظر گرفته شده در این سیستم این است که پیدایش یک عیب نباید در بقیه سیستم تاثیر داشته باشد.
در سیستمهای ABS در صورتی که عیبی در سیستم پدیدار شود، سیستم ترمز به حالت عادی برمی گردد و فقط سیستم ضد قفل ترمز از مدار خارج می گردد اما در سیستمهای الکترومغناطیس ی وضعیت وقوع عیب در سیستم بوسیله اطلاعاتی که از عملگرها و سنسورهای مختلف دریافت می شود، شناسائی شده و وضعیتی را فراهم می آورد تا سیستم ترمز از حالت Back up استفاده کرده و خودرو همچنان قابلیت ترمز کردن را داشته باشد.
مزایای استفاده از پروتکل TTP/C عبارت اند از:
سرعت بالای انتقال اطلاعات در سیمها (25 مگابایت در ثانیه)
راندمان 70 تا 90 درصدی انتقال اطلاعات
وجود دو کانال ارتباطی مستقل
کاهش هزینه خدمات پس از فروش به دلیل کیفیت بالا
آزبست از کجا وارد لنتهای ترمز میشود؟
تاریخ انتشار:95/3/17
حتماً در چند سال اخیر، بارها نام آزبست را شنیدهاید، مادهای سمی در لنتهای ترمز که با هر بار ترمزگیری، بخشی از آن وارد هوای اطراف میشود و در نهایت عاملی برای مرگ شهرنشینها است. تلاشهای زیادی در این مدت انجام گرفته است تا به هر شکل ممکن، آزبست را از مواد مختلف و به ویژه بخشهایی از خودرو حذف کنند تا جایی که گفته میشود در حال حاضر هیچ لنت ترمز دارای آزبستی در کشور تولید نمیشود اما آزبست چیست و از کجا وارد لنتهای ترمز شده است؟ جواب این سؤال را در این مقاله بررسی میکنیم. //
تفاوتی نمیکند سوار بر چه نوع خودرویی هستید چون در هر صورت،حرکت هر چه قدر هم سریع یا کند باشد در نهایت توقفی به دنبال دارد و اینجا است که پای ترمزها به میان میآید. خودروی متحرک، مانند هر وسیله نقلیه و به طور عمومیتر هر جسم متحرکی، دارای انرژی جنبشی است و برای متوقف کردن آن باید این انرژی جنبشی را از جسم گرفت و به انواع دیگر انرژی تبدیل کرد. ترمز خودرو، بدون توجه به نوع و قیمت خودرو، یک وظیفه اساسی بر عهده دارد و آن متوقف کردن خودرو از طریق مستهلک کردن انرژی جنبشی خودرو و تبدیل این انرژی به انرژی گرمایی است. برای این کار، ترمزها از اصطکاک بهره میبرند و با برقراری اصطکاک میان دو بخش، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل میکنند. به این ترتیب انرژی جنبشی خودرو به گرما تبدیل میشود و محیط اطراف محل اصطکاک که شامل لنتها، دیسک، روغن ترمز و در نهایت هوای اطراف است را گرم میکند. در این تبدیل انرژی است که جسم متحرک که در اینجا خودرو است، انرژی جنبشی خود را از دست میدهد و سرعت آن کم شده و در نهایت متوقف میشود.
اصطکاک در سیستم ترمز خودرو میان دو بخش انجام میگیرد؛ یکی از دو بخشی که در ایجاد این اصطکاک نقش دارد لنت ترمز است و بخش دیگر میتواند دیسک یا کاسه ترمز باشد. دیسک و یا کاسه ترمز از مواد فلزی با جنس سخت ساخته میشوند تا در مقابل اصطکاک و خوردگی ناشی از آن مقاومت داشته باشند اما در مقابل لنت ترمز بافت نرمتری دارد تا در اصطکاک میان این دو بخش خورده شود چون اگر قرار بود دو فلز سخت (مانند چدن) به طور مستقیم با هم تماس داشته باشند اصطکاک به حد کافی قوی نبود و به علاوه صدای تولید شده هم بسیار آزاردهنده میشد.
کمی اصطکاک لطفاً!
با در نظر گرفتن این شرایط، جنس لنت ترمز باید از مادهای انتخاب شود که اصطکاک بالایی دارد تا بتواند بخش عمدهای از انرژی جنبشی خودرو را مستهلک کند، اما این اصطکاک بالا عواقبی هم به دنبال خواهد داشت که مهمترین آن گرما است. به طور طبیعی هر چه گرمای بیشتری در اثر اصطکاک ایجاد شود نشاندهنده تبدیل میزان بیشتر انرژی است و مشخص میشود میزان بیشتری از انرژی جنبشی جسم (در اینجا خودرو) مستهلک شده است اما این افزایش دما تأثیرات نامطلوبی را به دنبال دارد. گرما میتواند باعث آسیب به لنت ترمز شود و به همین دلیل لنتهای ترمز از موادی ساخته میشوند که بتوانند در مقابل گرما دوام داشته باشند. انتخاب جنس و ماده مناسب برای لنتهای ترمز حتی در اوایل قرن بیستم (بیش از یک قرن پیش) که فردریک لنکستر انگلیسی سیستم ترمز دیسکی را ابداع کرد یک مشکل بزرگ بود.
مسئله اصلی در اینجا یافتن مادهای است که از یک سو نرمتر از فلز دیسکهای ترمز (چدن یا فولاد) باشد و از سوی دیگر اصطکاک بالایی با آنها داشته باشد و در نهایت در مقابل گرما بتواند از خود مقاومت نشان دهد. مجموع این عوامل بود که پای آزبست را به میان کشید، مادهای که میتوانست همه این نیازها را در یک مجموعه بر آورده کند.
آزبست و دردسرهای لنت ترمز
آزبست با نام صحیح آزبستس یا آنگونه که در کشورمان معروف است پنبه نسوز، ترکیبات حاوی سیلیکات و بعضی مواد معدنی دیگر است که به صورت سنگ از طبیعت استخراج میشود. مهمترین خصوصیت آزبست، تحمل دمای بالای آن است و به همین دلیل از آن حتی در تهیه لباسهای آتشنشانها و تولید سیمان نسوز هم استفاده میشود ضمن آنکه به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی دیگری که دارد استفاده از آن در تولید مواد دیگری از جمله سیمان و قطعات پوشش سقف نیز رایج بوده است. از نخستین استفادههای صنعتی از آزبست بیش از یکصد سال میگذرد اما از همان آغاز، تأثیرات آن بر سلامت افرادی که به طور مستقیم با آن درگیر بودهاند آشکار شد. ذرات بسیار ریز آزبست درون هوا معلق و به داخل ریه افرادی که در این محیطها کار میکنند، وارد میشوند. این ذرات آنقدر کوچک هستند که با راحتی تا اعماق ششها نفوذ میکنند و در نهایت بیماریهای مختلفی از جمله سرطان ریه و بیماری که بعدها آزبستوسیس نامیده شد را باعث میشوند که همگی مرگ بیمار را به دنبال دارند. به همین دلیل کارگران این کارگاهها باید با لوازم حفاظتی کامل وارد محیطهای دارای غبار آزبست میشدند.
آزبست سالها جزو اصلی تشکیلدهنده لنتهای ترمز و البته سیستم کلاچ خودرو بود و کارآیی مناسبی هم داشت چون هم اصطکاک بالایی دارد و هم میتواند دمای بالایی را تحمل کند تا آنجا که ترکیبات آزبست میتوانند بدون آنکه از بین بروند با حضور ماده مشتعله (مانند نفت) بسوزند. اما به مرور تأثیرات مخرب آزبست موجود در این قطعات بر سلامت انسان آشکار شد. لنت ترمز در اثر اصطکاک به صورت گرد ریزی در میآید که حاوی آزبست است و این گرد ریز در هوا پراکنده شده و در نهایت در ریه افراد رسوب میکرد.
نکته قابل توجه در این زمینه آن است که برخی از بزرگترین صادرکنندگان آزبست در جهان خود از کشورهایی هستند که ممنوعیت استفاده از آن را در کشور خود وضع کردهاند ولی بسیاری از کشورهای جهان سوم، به دلیل نبود جایگزین برای آن و یا گرانتر بودن مواد جایگزین به ناچار استفاده از آزبست را ادامه میدهند.
مواد جایگزین
حذف آزبست از تمامی صنایع هر چند ایدهآل است اما در حال حاضر ناممکن به نظر میرسد و به همین دلیل در زمینههای مختلف، دانشمندان به دنبال یافتن جایگزینی برای آن هستند. در خودرو، حذف آزبست به معنی حذف سیستم ترمز کلاچ است و به همین دلیل امروزه جایگزینهای نیمهفلزی و غیرفلزی مناسبی (ترکیباتی از مس و فولاد و گرافیت و سرامیک) برای آزبست در سیستم ترمز و کلاچ وجود دارد.
آزبست در ایران
کشورمان یکی از عمدهترین مصرفکنندگان آزبست در جهان است که البته بیشتر آن برای تولید سیمان مصرف میشود اما لنتهای ترمز نیز تا چند سال پیش به طور کامل بر مبنای آزبست ساخته میشدند تا جایی که آلودگی آزبست هوای شهرهای بزرگ ایران چندین برابر استاندارد جهانی بود. از چند سال پیش قوانین مختلفی در راستای کاهش مصرف آزبست به ویژه در خودروها وضع و به موجب آن استفاده از آزبست در تولید لنتهای ترمز ممنوع شد. در حال حاضر آنگونه که مدیران موسسه استاندارد میگویند، تولید لنتهای ترمز مبتنی بر آزبست در کشور متوقف شده است و تمامی لنتهای ترمز استاندارد موجود در بازار لوازم یدکی نیز لنتهای فاقد آزبست هستند.
دانستنی لنت ترمز
لنتهای ترمز ویژه مسابقات معمولاً بافت نرمتری دارند اما در مقابل اصطکاک بیشتری تولید میکنند و زودتر از بین میروند. در مقابل در خودروهای شهری به دلیل آنکه دوام لنتها هم اهمیت دارد از لنتهایی محکمتر استفاده میشود که هر چند اصطکاک کمتری تولید میکنند اما دوام بیشتری دارند و به همین دلیل توصیه میشود در هنگام تعویض لنت ترمز، به توصیه سازنده خودرو و کاربرد و انتظاری که از خودرو دارید توجه کنید.
چراغ ترمز دستی
تاریخ انتشار:95/3/18
لامپ اخطار دهنده ترمزدستی به جهت جلوگیری از حرکت خودرو با ترمز دستی در جلو داشبورت کنار دیگر نشان دهنده ها قرار گرفته شده است. این چراغ هنگام استفاده از ترمز دستی روشن شده وراننده را از فعال بودن سیستم ترمز دستی آگاه می سازد. این چراغ به خاطر اهمیت غیر فعال بودن ترمز دستی در هنگام رانندگی طراحی گردیده است گاهی اوقات برای همه ما پیش آمده است که در هنگام فعال بودن ترمز دستی به حرکت با خودرو پرداخته ایم خصوصا وقتی که ترمز دستی مدتی مدید کار کرده ودیگر حساسیت لازم را ندارد و نیروی مقاوم محسوسی در برابر حرکت خودرو به وجود نمی آورد در چنین موقعی (حرکت با ترمز دستی) باعث به وجود آمد حرارت زیاد در سیستم ترمز میشود که باعث خراب شدن :
۱- لاستیک های سیستم ترمز
2- روغن ریزی از سیستم وهمچنین به علت بالا رفتن حرارت در اغلب اوقات لنتها اصطکاک اولیه خود را از دست میدهند یا به قول معروف لنتها شیشه میکنند.
در همه این موارد رفع عیب مستلزم هزینه زیاد وتلف شدن وقت مصرف کننده میشود به همین علت این چراغ در جلو داشبورد طراحی ونصب گردیده که همه ما هشدار آن را در بعد از کشیدن ترمز دستی شاهد هستیم و خیلی وقتها ما را سر حواس میاورد تا ترمز دستی را غیر فعال کنیم (بخوابانیم) وسپس شروع به حرکت کنیم . حال که با این لامپ ولزوم وجود آن آشنا شدیم میتوانیم به نحوه کار کرد آن بپردازیم .اجزای این مداروهمچنین ترتیب عبور جریان به ترتیب زیر است.
1- باطری 2- اتومات استارت 3- آمپر متر 4- سوییچ 5- جعبه فیوز 6- لامپ جلو داشبورت 7- کلید ترمز دستی.
نحوه قرار گرفتن اجزا هم در مدار درست مطابق ترتیب بالا میباشد.
این لامپ در جلو آمپر قرار داده شده است و دو سر سیم آن در پشت آمپر عایق شده یک سیم آن به ترمینال ignition استارت متصل میگردد و سر دیگر سیم به کلید فشاری متصل میگردد (لازم به ذکر است که این کلید طوری اهرم بندی شده است که با کشیدن ترمز دستی قسمت فشاری آن رها میگردد و ترمینال خود را بدنه میکند) این چراغ هشدار دهنده جریان مثبت خود را بعد از قرار گرفتن سویچ در حالت ignition از پشت سوییچ تامین میکند حال اگر ترمز دستی فعال باشد اهرم فشاری کلید قطع و وصل به کار رفته در سیستم آزاد است وچراغ خود را از طریق کلید بدنه میکند در نتیجه روشن میشود این چراغ مادامی که ترمز دستی فعال است ودر عین حال سوییچ هم باز است روشن میماند تا این که یکی از آن دو (کلید فشاری یا سوییچ موتور) قطع گردد قابل ذکر است برخی از خودرو ها علاوه بر این چراغ از آلارم هم استفاده میکنند که در هنگام فعال بودن ترمز دستی آلارم خاص خود را پخش میکند .
ترمز دستی و رگلاژ ترمز ها چیست ؟
تاریخ انتشار:95/3/19
ترمز دستی : ترمز دستی که به ترمز پارک هم معروف است برای ساکن کردن خودروی پارک شده ی خاموش یا روشن به کار می رودترمز دستی توانایی دارد خودروی را در شیب ۳۰ درصد ساکن نگه دارد البته در موقعی که ترمز پایی عمل نکند می توان از ترمز دستی تا حدودی برای متوقف کردن خودرو کمک گرفت ترمز دستی معمولا روی چرخهای عقب نصب می شود و به وسیله کابل یا سیمی با اهرم دستی داخل اتاق به کار می افتد برای انکه هر دو چرخ عقب هم زمان عمل کنند دو طرح وجود دارد در یک طرح یک سیم به اهرم وصل می شود که با کشیدن ان قطعه T شکلی حرکت لولایی کرده دو سیم متصل به چرخ های عقب را در یک زمان به حرکت در می اورد و در طرح دیگر با کشیدن اهرم ترمز دستی دو سیم کشیده می شود که هر سیم ترمز دستی یک چرخ عقب را فعال می کند برای انکه ترمز دستی در وضعیت انتخاب شده به وسیله راننده ثابت بماند دکمه ی ضامن کننده ای در روی اهرم طراحی شده است که با فشردن ان سیستم ازاد می شود و می توان اهرم را به کار انداخت نصب ترمز دستی در سیستم ترمز های دیسکی دشوارتر است در ترمز های دیسکی از اهرمی استفاده شده که با کشیدن ان پایه کشیده شده و دیسک در وسط دو لنت به طور مکانیکی فشرده می شود
رگلاژ ترمز های کفشکی : برای افزایش راندمان ترمز های کفشکی لازم است لقی کمی بین لنت و کاسه وجود داشته باشد به علت سایش لنت ها مقدار لقی تنظیم شده ثابت و پایدار نیست بنابراین هر چند وقت یک بار سیستم ترم ز نیاز به رگلاژ مجدد دارد عمل رگلاژ ترمز گاهی به صورت دستی و گاهی هم به صورت اتوماتیک طراحی می شود در صورت دستی بودن رگلاژ ابتدا به زیر محور چرخ جک زده شده پس از بلند شدن چرخ از زمین پیچ رگلاژ را می چرخانند تا کاسه ی چرخ با لنت ها تماس بگیرد سپس کمی پیچ رگلاژ را در جهت عکس پیچانده در لحظه ی تماس مختصر لنت با کاسه عمل رگلاژ خاتمه می پذیرد در صورت رگلاژ اتوماتیک با دنده ی عقب حرکت کرده به طور ناگهانی اهرم ترمز دستی را می ک سپس با دنده مستقیم حرکت کرده دوباره اهرم ترمز دستی کشیده می شود این عمل ان قدر تکرار میشود تا پدال در ارتفاع بالاتری عمل کند در ضمن گاهی ترمز دستی روی میل گاردان خودرو نصب می شود مانند خودروی لندرور در این صورت با کشیدن اهرم ترمز دستی میل گاردان قفل شده در نتیجه چرخ های محرک خودرو هم قفل می شوند
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است