<<<صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم>>>
ادامه مبحث اهمیت سیستم ترمز و انواع آن
تاریخ انتشار:95/03/26
طرز کار سیلندر اصلی ترمز :
وظیفه سیلندر اصلی ترمز افزایش فشار در روغن و ارسال آن به مدارت روغن در چرخ های مختلف ، برای کاستن سرعت یا توقف خودرو است، و همان طور که ذکر کردم از تقویت کننده بوستر برای افزایش فشار روغن استفاده می شود.
برای ایمنی بیشتر در مدارات سیستم ترمز ، از سیستم ترمز دومداری استفاده می شود. در این سیتم دو مدار جداگانه و مستقل از هم بکار می رود، که در صورت خرابی یکی از مدارها ، مدار دوم به کار خود ادامه دهد.
از مهمترین عواملی که برای استفاده از ترمزهای دیسکی می توان نام برد:
1)ایجاد شتاب منفی بیشتر نسبت به ترمزهای کاسه ای
2)سایش مساوی در هر دو لنت، به شرطی که سیستم درست عمل کند و انتقال حرارت بخوبی انجام شود
3)ایجاد صدای کمتر به نوع کاسه ای
4)ضریب افزایش نیرو در سرعت های مختلف ثابت است، و کیفیت ترمز در طول متوقف شدن کامل، نسبت به سرعت تغییر نمی کند.
5)حساسیت ترمز در مقابل ساییدگی کمتر، وسیستم ترمز گرمای کمتری را جذب می کند.
معایب ترمز دیسکی:
1)در مقابل گرد و غبار و رطوبت، حساسیت زیادی دارد
2)نیروی زیادی برای ترمز کردن نیاز است، چون نیروی عمل خودکار و افزایش ضریب نیرو در آن وجود ندارد.
3)قیمت تمام شده این نوع ترمز گران تر از نوع کاسه ای است. به همین دلیل امروزه از نوع شناور که ساختمان ساده تر و نسبت به نوع ثابت یک پیستون کمتر دارد بیشتر کاربرد دارد.
سیستم های ترمز مختلفی برای موقف کردن مطمئن وایمن تا به امروز طراحی و ساخته شده اندکه در خودرو های معمولی، ترمز هیدرولیکی پایی دومداری و ترمز دستی از آن جمله اند.
تولید سیستم ترمز هیدرولیکی یک مداری از سال 1960 میلادی به بعد در اروپا ممنوع شدو از آن پس کلیه خودرو ها با ترمز هیدرولیکی دومداری ساخت می شوند.
تشریح سیستم Esp یاپایداری خودرونوشته از کارشناس فنی تعمیرگاه ماهر:
تاریخ انتشار:95/03/26
امیداحمدنژاد:سیستم ESPهمان سیستم پایداری خودرو میباشد که کار این سیستم از زمانی شروع میشود که خودرو شروع به حرکت میکند ودر واقع با کنترل چرخ ها وفرمان خودرو به همان جهتی که راننده تصمیم دارد هدایت میکند برای مثال یک راننده ناشی در سر پیچ تند با سرعت 120 کیلومتر برای کاهش سرعت ترمز ناگهانی میزند و چون عقب خودرو سبک تر بوده عقب ماشین به سمت گارد ریل میرود ولی یک راننده با تجربه در سرپیچ ترمز را شل وسفت میکند تا خودرو کنترلش را از دست ندهد این سیستم کار یک راننده باتجربه را انجام میدهد واگر راننده با 120 کیلومتر در پیچ ترمز کند این سیستم اگر ببیند ماشین داردبه چپ درحال انحراف است، ترمز همان چرخ را آزاد میکند وتعادل ماشین را حفظ میکند واین سیستم در تمام خودروهای وارداتی به ایران از سال 2005 نصب میباشد ولی شرکت های داخلی هنوز از نصب این سیستم بر اکثر تولیدات خود خودداری میکنند این سیستم طبق آمار 30 درصد تصادفات را کاهش میدهد.
ادامه مبحث اهمیت سیستم ترمز و انواع آن
تاریخ انتشار:95/03/27
ترمز دستی (ترمزپارک):
از ترمز دستی که معروف به ترمز پارک است برای ساکن کردن خودروی پارک شده(خاموش یا روشن)استفاده می شود.
سیستم های ترمز باید به گونه ای باید طراحی شود که این توانایی را داشته باشد که خودرو را در شیب 30% یا زاویه ای معادل 16.7 ساکن نگه دارد، و از حرکت خودرو جلو گیری کند.
مراقبت از سیستم ترمز:
معمولترین سرویس لازم برای ترمزها تعویض لنت ترمز می باشد. لنتهای ترمز معمولا دارای یک قطعه فلزی به نام سایش نما (نمایش دهنده میزان سایش و فرسودگی) هستند . وقتی لنتها به اندازه کافی فرسوده شوند، در زمان گرفته شدن ترمز سایش نما با دیسک ترمز باعث تماس این قطعه با دیسک ترمز شده و صدای سوت به گوش می رسد که از تماس قطعات فلزی(لنت و دیسک)حاصل می شود.
بر روی نوعی از لنت های چرخ جلو یک فیش بصورت جاسازی شده در لنت، بین آخرین نقطه اتصال لنت و بدنه فلزی آن، شرکت های سازنده لنت قرار داده اند که وقتی لنت در آستانه تمام شدن قرار می گیرد بوسیله آن یک چراغ در پشت آمپر به راننده هشدار می دهد تا لنت ها را تعویض کند.
در ضمن یک دریچه(فضای خالی) بازدید در سیلندر ترمز دیسکی وجود دارد که از طریق آن می توانید میزان فرسودگی لنتهای ترمز را مشاهده کنید.
ادامه مبحث اهمیت سیستم ترمز و انواع آن
تاریخ انتشار:95/03/29
سیستم ترمز کاسه ای
ترمزهای کاسه ای:
در ترمز کاسه ای ، کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند.
دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمز بر روی آن کوبیده شده روی طبق ثابت محور نصب شده اند .
در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک ها به طوری تنظیم می شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت های روی کفشک وجود داشته باشد وقتی راننده پدال ترمز را می فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ ها هدایت می شود پیستون های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ی ترمز حرکت می دهند در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن ان است .
علاوه بر نیروی هیدرولیکی موثر بر کفشک های ترمز نیروی دیگری هم در ترمز ها ی کفشکی تولید می شود که عمل خودکار (servo-action) لنت های کفشکی است عمل خودکار در اثر چرخش کاسه و ثابت بودن لنت در هنگام ترمز کردن در کاسه ی ترمز بوجود می اید کفشک ترمز در یک نقطه از طبق ثابت و در نقطه ای دیگر به وسیله پیستون سیلندر چرخ به سمت کاسه ی ترمز فشرده می شود به انتهای قسمتی از کفشک ترمز که در روی طبق ثابت است پاشنه و به قسمتی که به وسیله ی پیستون سیلندر چرخ حرکت می کند پنجه گویند .
هر گاه جهت چرخش کاسه ی ترمز از طرف پنجه به طرف پاشنه کفشک باشد ان را کفشک محرک و هر گاه جهت چرخش کاسه ا ز طرف پاشنه به طرف پنجه باشد کفشک را متحرک گویند پاشنه کفشک محرک در هنگام ترمز کردن مایل است قسمت پایین لنت را در کاسه ی ترمز فرو برده نیروی بسیار زیادی در نزدیکی پاشنه ی لنت ایجاد می شود.
این نیروی فرو رونده درکاسه ی ترمز نیروی اصطکاک نسبتا زیادی را در بین لنت و کاسه تولید می کند و باعث شتاب منفی زیادی درچرخ می گردد در کفشک متحرک جهت نیرو از طرف پاشنه به طرف پنجه بوده و باعث عقب راندن لنت از کاسه می شود.
انواع کفشک بندی ترمز های کاسه ای
تاریخ انتشار:95/03/30
کفشک بندی سیمپلکس
کفشک بندی دوپلکس
کفشک بندی سرو
A ) کفشک بندی سیمپلکس :
چندین نوع کفشک بندی سیمپلکس وجود دارد که بر حسب نوع شناور یا ثابت بودن و نوع تکیه گاه پاشنه کفشک چرخشی یا لغزشی دسته بندی می شود در کفشک های سیمپلکس ضریب مخصوص افزایش نیروی اصطکاک کفشک ها در حدود 2 است که قسمت بیشتر ضریب اصطکاک ایجادی در کفشک محرک و قسمت اندک ان در کفشک متحرک ایجا د می شود بنابراین اختلاف نیرو ی بین دو کفشک خیلی زیاد است بیشترین خوردگی لنت در کفشک محرک است و مقدار کمی از لنت متحرک ساییده می شود به این دلیل گاهی لنت قسمت متحرک را نازک تر می کوبند گاهی سیستم محرک لنت های کفشک از نوع گوه ای است و بعضی اوقات محرک بادامکی از محاسن سیستم بادامکی ساییدگی یکسان لنت ها در کفشک محرک و متحرک است زیرا بادامک محرک کفشک ها در محل ثابتی در روی طبق مستقر شده است و از معایب ان میتوان قدرت زیاد برای راه اندازی و استحکام زیاد قطعات را نام برد زیرا نیروهای نامساوی بر بادامک وارد می شود
B ) کفشک بندی دوپلکس :
در این نوع کفشک بندی دو پیستون به کار رفته است که نتیجه ی ان محرک کردن هر دو کفشک جلو و عقب اس حسن ترمز دوپلکس توزیع یکسان نیرو در بین لنت ها محرک و متحرک است ساییدگی هر دو لنت برابر و ضریب افزایش نیرو نیز در ان C=3 می باشد
C ) کفشک بندی سرو :
از این کفشک بندی در محور عقب کامیون های تجاری سبک استفاده می شود اساسی ترین مزیت کفشک بندی سرو ان است که نیروی تکیه گاهی)پاشنه ای ( کفشک محرک به کفشک متحرک وارد می شود و در نتیجه ضریب افزایش نیرو در ان به C=5 می رسد به این دلیل در اغلب کامیونهای بیش از 5 .7 تن استفاده می شود .
ترمز های کاسه ای در چرخهای عقب اغلب اتومبیل هاي سواري و در خودروهاي سنگين (باري و مسافر بري) هم معمولا در همه ي چرخها کاربرد دارد
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است