<<<صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم>>>
فیلر گیری چیست؟
تاریخ انتشار:95/3/22
فیلر گیری موتور
فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن )را انجام دهد هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند
نکات لازم برای فیلر گیری موتور
1- شناخت سوپاپها برای فیلر گیری
2- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم
3- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است
4- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راههای مختلف
5- اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز قبل از تشریح فیلر گیری به شناخت حالات و بدست اوردن ترتیب ان می پردازیم
چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟
تاریخ انتشار:95/3/23
برای بعضی از افراد، حال موتور ماشینشان ممکن است از حال خودشان برایشان با اهمیتتر باشد و با کوچکترین تغییری در صدای موتور و یا شرایط کاری آن، حساس شده و عامل بروز ایراد را با پیگیری تمام دنبال کنند.
درست است که خودرو، وسیلهای شخصی است، اما وجود هرگونه عیب و اختلالی درسیستمهای عملکردی آن ممکن است باعث به خطر افتادن جان دیگر رانندگان در یک جاده شلوغ شود.
در کار عیبیابی، گازهای تولید شده از مانیفولد خروجی سامانه اتومبیلها که در حقیقت محصول احتراق و ترکیب سوخت با هوا است، به عنوان در دسترسترين سيال مورد آزمايش، میتواند بسیار کمک کننده باشد. به طور كلي در شرايط غير عادی، ممكن است شما با سه نوع دود متفاوت سفيد، سياه و آبي مواجه شويد، که به زبانی ساده عوامل مهم در ايجاد اين مشكلات را بررسی می کنیم. ضمن اینکه گاهی با توجه به ساختار موتورهای مختلف ممکن است بروز ایراد در همه آنها دقیقا به یک شکل نباشد و هر خودروساز و هر مدلی از خودرو که تولید میشود نقاط ضعف خود را دارد که بسیاری از تعمیرکاران با توجه به دانستن آنها و تجربیات قبلی اقدام به تعویض قطعات میکنند.
دود ســـــــفيد
دود سفيدی که هنگام صبح و زماني كه خودرو در شرايط سرد كار میکند از اگزوز خارج میشود طبيعي است و در حقیقت همان بخارات آبی است که به دلیل پایین بودن دمای موتور به صورت مرطوب دیده میشوند و جنس آنها از نوع دود نیست، یکی از محصولات احتراق سالم همان مولکولهای آب هستند، اما به دلیل دمای بالای محفظه احتراق زمانی که موتور گرمتر میشود، در همان مسیر خروجی تبخیر میشوند و به چشم ما نمیآیند .
اما اگر پس از گذشت زمانی از کارکرد موتور، همچنان اين بخارات به صورت ابری و غیر معمول از اگزوز خارج شدند، احتمال وجود خرابي در واشر سرسيلندر اتومبیل شما وجود دارد، البته این مشکل، بد روشن شدن موتور را هم به دنبال دارد و دلیل آن میتواند عدم آب بندی مناسب و خوردگی در بین واشر سرسیلندر و سیلندر خودرو باشد که در زمان روشن شدن خودرو مایع سیستم خنک کننده به داخل اتاقک احتراق و به ویژه سر شمعها نفوذ کرده و باعث عدم ترکیب سوخت و هوای مناسب و ایجاد شعله ناقص میشود.
ادامه مبحث چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟
تاریخ انتشار:95/03/24
دود آبـــــــي
دود آبی که ممکن است کمی هم متمایل به سیاه باشد. حتي در حد خيلي كم، علامت خوبی نیست. اين ایراد كه معمولا در خودروهايي با كارکرد بالا ديده ميشود، بيشتر اوقات به خاطر نشتي روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر ميشود، فقط چند قطره روغن ميتواند دود خروجي را به اين رنگ در بياورد.
اگر روغن سوزي موتور همراه با كم شدن توان موتور به خصوص در سربالاييها و زمانی که اتومبیل تحت بار است، باشد ميتواند حاکی از ضعيف شدن رینگهای آببندی دور پیستون باشد.
اما به راستي اين روغنريزي از كجا شروع ميشود؟ همانطور كه ميدانيد در موتور خودرو تعداد زيادي واشر آب بندي و اورينگ وجود دارد که وظیفه آنها روغن کاری دیواره سیلندر است و مسوولیت دیگر رینگها در عین حال جلوگيري از ورود روغن به حریم اتاقک اشتعال سوخت است، اگر ورود اين روغن به محفظه بسيار زياد باشد، جرقه شمعها هم خاموش شده و باعث از دست رفتن احتراق خواهد شد كه در اين صورت شمعها هم بايد تعويض يا تميز شوند.
يكي از نشتيهاي شايع، عدم آب بندي در راهنماهاي سوپاپهاي دود و هوا است كه نشانه آن هم قطع شدن روغن سوزی در صورت گاز دادن و شتاب دادن به موتور است با افزایش دور موتور لقی ایجاد شده بین قطعات جبران شده و روغن سوزی کاهش مییابد، اما روغنسوزی که با کم شدن حجم روغن موتور همراه است،این مشکل در موتورهای دیزلی ممکن است ناشی از خرابی کاسه نمدها و واشرها در توربوشارژر که نوعی افزایش دهنده راندمان حجمی موتور است اتقاق بیفتد، توربوها به دلیل دوران بالایی که در جای خود دارند مجهز به سیستم روغن کاری هستند و با توجه به حضور مستقیمشان در مسیر دودهای خروجی میتوانند باعث ایجاد دود آبی در اگزوز شوند.
روغن سوزی میتواند باعث تجمع هیدروکربنهای نسوخته در مبدل کاتالیتیکی شود که در اگزوز قرار دارد و وظیفه آن تبدیل گازهای آلاینده به گازهای بیضرر است. محفظه احتراق هم از تجمع روغنهای سوخته بر روی شمع در امان نخواهد بود و باعث عدم جرقه زنی و کاهش قدرت موتور میشود. هم در روغنسوزی و هم خام سوزی با تجمع هیدروکرنهای نسوخته در مسیرهای تنفسی موتور روبرو هستیم که میتواند در اندازهگیری مقادیر فیزیکی و شیمیایی توسط حسگرهای خودرو آشفتگی ایجاد کند و باعث تصمیمگیری اشتباه توسط ECU یا واحد کنترل الکترونیکی موتور شود.
ادامه مبحث چگونه با دیدن دود اگزوز عیب موتور را تشخیص دهیم؟
تاریخ انتشار:-95/03/25
دود سيــــــاه
از دلايل مهم تولید دود سیاه توسط موتور میتواند عدم مخلوط سوخت و هواي صحیح باشد كه يا سوخت در آن بيش از حد است و يا هوا به مقدار كافي وجود ندارد.
مشكلات مختلفي ممكن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد از جمله اين موارد وجود گرفتگي در فيلتر هوا و گذرگاههای ورود هوا است و نوعی مقاومت نسبت به ورود هوا به موتور ایجاد میکند. بسته به این که موتور شما کاربراتوی باشد و یا انژکتوری نوع عیبیابی آن متفاوت است.
درموتور های مجهز به سیستمهای الکترونیکی، سنسورهايي از قبيل فشار هواي ورودي، جرم هواي ورودي، اكسيژن و دما آب از عوامل تعيين كننده مقدار سوختي هستند كه قرار است توسط انژكتورها در محفظه احتراق تزریق شوند، البته خود انژكتورها هم از دور اورینگهای آب بندی پس از کارکرد بالا دچار نشتي شده و ترکیب سوخت و هوا را دچار اختلال کرده و باعث تولید کربنهای نسوخته و دود سیاه میشوند.
اما اگر خودرو كاربراتوري است درصورت تنظيم نبودن مدارهاي شتاب و يا دور آرام و يا دريچه ي ساسات با این حالات روبرو هستیم. در موتورهای دیزلی قدیمی که مکانیزم پاشش سوخت و رگلاتور در آنها بصورت مکانیکی بودند به راحتی از تنظیم خارج شده و به دلیل فشار بالای تزریق سوخت، نیازمند حساسیت خاصی بودند که در صورت عدم سرویس و فرسودگی بیش از حد، شاهد بروز دود غلیظی در اگزوز آنها بودیم.
دودهاي خروجي خودرو از نظر راننده خودرو مي توانند بسيار مهم باشند و هشداري براي تعويض قطعات مصرفي، كه در صورت بي توجهی ميتوانند تعميرات سنگينتري را به دنبال داشته باشند. و امروزه با توجه به وجود تجهیزاتی همچون دستگاه تست پنج گاز سرنخهایی را به ما میدهد که با استفاده از آن میتوان دریافت که چه اتفاقاتی هم اکنون در محفظه احتراق در حال رخ دادن است.
با اندازهگیری دقیق مقادیر پنج گاز مهم که محصول احتراق است میتوانیم هم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم و هم به دردهای خودرو برسیم.
کم شدن شتاب خودرو، روغن سوزی، خام سوزی، سوختن واشر سرسیلندر و ورود آب به محفظه احتراق، نامنظم بودن جرقه و… از جمله ایراداتی هستند که میتوان با یک اسکن کامل از دود اگزوز شناسایی و درمان شوند. همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان با مشاهده مقادیر به دست آمده توسط سنسورها و به دست گرفتن نبض آنها بسیاری از ایرادات خودرو را یافت.
کاسه نمد چیست؟
تاریخ انتشار:9503/26
کاسه نمد نوعی درزگیر است که مانع این می شود که مواد شناور از داخل قطعات دستگاه بیرون بریزند. این نوع درزگیر معمولا در پروانه کشتی یا در موتور اتومبیل به کار برده می شود. اگر آب، بخار و دیگر مواد شناور در موتور یا پروانه کشتی نفوذ کنند ممکن است بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل وجود کاسه نمد ضروری است.
وقتی کاسه نمد در کارهای مربوط به کشتی رانی به کار برده می شود، دور محور اصلی پروانه کشتی پیچانده می شود. از آنجایی که بیشتر کشتی ها دارای پروانه ای هستند که زیر آب می رود، اگر کاسه نمد وجود نداشته باشد، مایع ممکن است به راحتی پروانه را دچار نقص کند. مواد داخل این درزگیر از حلقه های کوچکی ساخته شده اند که با روغن کتان روغن کاری شده اند. بعد از این که حلقه ها محکم دور محور اصلی پروانه پیچانده شدند، برای اطمینان از محکم بودن محور اصلی، یک مهره و یک میله به کار برده می شوند.
اگرچه هدف اصلی کاسه نمد در کشتی رانی جلوگیری از ورود آب به پروانه است اما به طور عمدی به مقدار کمی آب اجازه می دهند تا وارد محدوده مورد نظر شود. ورود این درصد کم از آب به داخل کاسه نمد به پروانه های کشتی آسیب نمی رساند اما می تواند موجب روغن کاری بهتر قطعات شود. حلقه های کتان مفید هستند هرچند درزگیرهای غیر قابل نفوذ از تفلون یا کربن ساخته شده اند که بازده بسیار بالایی دارند.
به این ترتیب، کاسه نمدها را می توان برای درزگیری موتور اتومبیل نیز به کار برد. در موتورهای اتومبیل ، کاسه نمد در محدوده پیستون قرار می گیرد. پیستون کمکفنر درون یک محفظه بسته (تیوپ) فلزی که حاوی یک سیال هیدرولیکی (عموماً روغن) است، حرکت مینماید. اطراف محل حرکت میله به داخل و خارج محفظه به وسیله یک کاسهنمد کاملاً آببندی شده و سیال تحت فشار، امکان خروج از محفظه را دارا نیست. گسیختگی کاسهنمد باعث نشتی روغن از کمکفنر میشود، هر گاه نشتی از کمک فنر دیده شد، زمان تعویض آن است.
کاسه نمد ها را می توان به راحتی با تماس گرفتن با کارخانه های سازنده آنها یا از طریق جستجو در اینترنت خریداری کنید. معمولا آنها را تمام کارخانه های ساخت موتورهای اتومبیل و کارخانه های کشتی سازی می سازند. نکته دیگر اینکه معمولا این قطعات باید بعد از مدتی تعویض شوند اما بدون کمک گرفتن از فرد مجرب در این زمینه تعویض کردن آنها کار مشکلی است.
فن يا پروانه
تاریخ انتشار:95/03/27
اگر دقت كرده باشيد در تمام خودروها يك پروانه در قسمت جلويي وجود دارد كه در بسياري از مواقع در حال چرخيدن است. اين پروانه چيست و چه كاري انجام ميدهد؟ گفتيم كه در موتور خودرو در اثر عمل احتراق گرماي فوقالعاده زيادي توليد و مقدار زيادي از آن به محيط داده ميشود. اما آب خودرو توسط پمپي به نام واترپمپ (Water Pomp) در حال چرخيدن دور موتور است. گرماي موتور نيز به آب داده شده و آب گرم بايد در نقطه گرمايش گرفته شود تا بتواند موتور خودرو را خنك كند. آب پس از چرخيدن به دور موتور وارد رادياتور شده و آنجا خنك ميشود اما آب در رادياتور در طي دو فرايند خنك ميشود. 1- عبور از يك مسير طولاني با سطح مقطع كم 2- برخورد هواي محيط با آب در تمام مدت عبور از رادياتور.
اما چگونه ميتوان هواي محيط را در رادياتور عبور داد؟ براي اين كار از يك پروانه استفاده شده كه نقش آن به جريان انداختن هوا و عبور آن از رادياتور است. در حقيقت اين پروانه نقش يك دمنده را به عهده دارد ، اما اين پروانه چگونه ميچرخد؟ آيا بايد هميشه در حال چرخش باشد؟
در خودروهاي نسل گذشته نيرو اين پروانه از موتور خودرو گرفته ميشد و هميشه در حال چرخش بود. به اين صورت كه پروانه توسط يك پولي و تسمه از ميللنگ نيرو گرفته و با دور موتور، دور پروانه نيز تغيير ميكرد اما اين روش مشكلاتي را به دنبال دارد. مهمترين آنها گرفتن نيرو از ميللنگ است . عيب ديگر آن استهلاك بالاي اين روش است. چون اين سيستم مكانيكي است، ميتواند در بسياري از مواقع، مثلا در شرايط آب و هواي نامطلوب دچار هرزگردي و تلفكردن نيرو شود و از كار بيافتد. همچنين به علت كار دائم پروانه، سروصداي زيادي توليد ميكرد كه باعث عدم بيصدايي خودرو ميشد. پس از مدتي كمپانيهاي خودروسازي به اين نتيجه رسيدند كه اين سيستم مقرون به صرفه نيست و سيستم الكتريكي را جايگزين آن كردند. در سيستم الكتريكي نيروي لازم جهت چرخش پروانه از باتري گرفته ميشود.
اين سيستم به اين صورت است كه نيروي يك موتور الكتريكي به پروانه منتقل و نيروي برق باتري به موتور وصل ميشود. موتور سر پروانه را به چرخش درميآورد، اما اين سيستم برخلاف نوع قبلي هميشه كار نميكند و فقط زماني كه دماي آب بالا ميرود روشن ميشود و شروع به چرخش ميكند. در خودروهاي كاربراتوري كه از يك فشنگي استفاده شده و با گرماي آب در رابطه مستقيم است وقتي گرماي آب بالا برود، فشنگي عمل ميكند و باعث وصلشدن جريان برق به موتور الكتريكي يا همان فن ميشود.
اما در خودروهاي انژكتوري كار فشنگي را سنسور دماي آب انجام ميدهد. اين حسگر به ECU دماي بالاي آب را منتقل ميكند. ECU نيز دستور روشنشدن فن را ميدهد. در خودروهاي كاربراتوري اگر فشنگي خراب شود يا جريان برق در بين راه قطع شود، فن به طور دائم كار ميكند تا موقعي كه عيب برطرف شود.
باک بنزین چیست؟
تاریخ انتشار:95/03/29
باک مخزنی است برای نگهداری سوخت مورد نیاز خودرو در طول حرکت.این مخزن باید شرایط زیادی داشته باشد تا بتواند سوخت را به درستی نگه دارد. اولین مرحله جنس آن است. جنس باک باید در مقابل سوختی که خودرو مصرف می کند مقاوم باشد و به هیچ عنوان با آن واکنش شیمیایی نشان ندهد. این مخزن معمولاً فلزی ساخته شده و از ورق های فولادی با پوشش مخصوص آلومینیومی یا گالوانیزه استفاده می کند. البته در خودروهای نسل جدید از مخزن های پلاستیکی یا غیرفلزی نیز استفاده کرده که در مقابل فعل و انفعالات شیمیایی بسیار مقاوم بوده و در مقابل ضربه نیز بسیار خوب عمل می کنند.
باک خودرو دارای یک یا چند صافی است که در هنگام سوخت گیری از ورود مواد زاید و آلودگی ها جلوگیری می کند. همچنین در بسیاری مواقع لوله ورودی این مخزن دارای دریچه ای یک طرفه بوده که می تواند از برگشت سوخت جلوگیری کند. یکی از مهم ترین مشخصات باک وجود صفحاتی در داخل آن است که بسیاری از وجود آنها غافل اند. این صفحات در عین سادگی نقش بسیار مهمی را دارند. وجود این صفحات باعث می شود تا از تلاطم سوخت جلوگیری شده و اصطلاحاً سوخت کف نکند.
وقتی سوخت در اثر تکان های خودرو کف کرده و از حالت عادی خود خارج شود در پمپ کردن آن و کشیده شدن از باک مشکل به وجود آمده و خودرو به درستی حرکت نمی کند. در حقیقت این صفحات وظیفه دارند تا از تلاطم سوخت جلوگیری کرده و آن را آماده کشیده شدن توسط پمپ بنزین قرار دهند.
اما یکی دیگر از مشخصه های یک باک ظرفیت آن است. این میزان که در خودروهای مختلف متفاوت است با توجه به عوامل زیادی تعیین می شود. مهم ترین عامل در تعیین ظرفیت باک یک خودرو مصرف سوخت خودروی مورد نظر است. به طور مثال خودرویی که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین می سوزاند باکی به مراتب کوچک تر از خودرویی با مصرف ۱۲ لیتر دارد.
حجم موتور مصرف سوخت و کاربرد خودرو عوامل عمده ای هستند که در تعیین ظرفیت باک یک خودرو تاثیر دارند. خودروهای کار و تجاری معمولاً به علت پیمودن مسافت طولانی تر مخزن بزرگ تری دارند. در کنار این، مکان مخزن سوخت و نحوه جای گذاری آن بسیار مهم است. این مخزن به علت ذخیره کرده مایع قابل اشتعال و در واقع سوخت خودرو باید در امن ترین نقطه و تحت شرایط خاصی نگهداری شود. باک را معمولاً در بین شاسی خودرو قرار می دهند تا در اثر ضربه یا تصادف هیچ گونه آسیبی نبیند. همچنین به دور از گرمای موتور و تابش آفتاب باشد.
● شناور آمپر بنزین
این قسمت نیز اهمیت فراوانی دارد و شما را از وضعیت سوخت داخل باک مطلع می کند. این سیستم به صورت کلی از یک شناور و یک پتانسیومتر و یک نمایشگر تشکیل شده که در خودروهای مالتی پلکس کمی تفاوت داشته و متعلقات آن بیشتر است.
شناور در باک بنزین قرار داشته و با تغییر سطح سوخت بالا و پایین می رود. انتهای شناور به یک پتانسیومتر وصل بوده که جریان الکتریسیته را کم و یا زیاد کرده و نمایشگر نیز با توجه به آن حرکت می کند. در سیستم های مالتی پلکس که امروزه بسیار به کار می روند این سیستم تحت نظارت چند واحد کامپیوتری بوده توضیحات آن را در شماره های آینده و در قالب مطلبی پیرامون کارکرد سیستم مالتی پلکس ارائه خواهیم کرد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه هفتم اجزای مکانیکی کلیک کنید**