<<<صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم>>>
کروز کنترل چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟
سیستم کروز کنترل (Cruise Control) یا به عبارتی سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو برای سهولت در رانندگی در بزرگراهها و مسیرهای باز بکار میرود.
این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جادهها، بزرگراهها، یا اتوبانهاست. بهطور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعالسازی کروز کنترل بهراحتی میتواند این کار را انجام دهد.
اساس این ابزار بهگونهای است که خودرو بهصورت اتوماتیک میتواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال میکنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار میدهد تا بی آنکه نیازی به فشردن پدالهای ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد
لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج میشود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل میتوان آنرا در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعتهای زیر 40 تا 50 کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبانها، بزرگراهها، و جادههای کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. همچنین یادآوری میشود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جادهها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمیشود.
اجزای سیستم کروز کنترل:
سیستم كروز كنترل از سه قسمت اصلی تشكیل شده است:
واحد كنترل الكترونیكی (ECU):
در واقع قلب سیستم را تشكیل میدهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنالهای خروجی مناسب را ایجاد میكند.
واحد فرمان (Command Module):
به راننده این امكان را میدهد كه فرمانهای لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا كاهش سرعت و … را به سیستم وارد كند.
عملگر (Actuator):
بهعنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را كنترل میكند.
ادامه مبحث کروز کنترل
تاریخ انتشار: 95/3/11
چگونگی كار با سیستم كروز كنترل:
شاید دکمههای Set/Accel ،Resume ،On/Off و Decelerate/Coast را روی ابزار کروز کنترل دیده باشید. محل قرارگیری این دکمهها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت است.
بهطور مثال، در برخی خودروهای آمریکایی، دکمههای کروز کنترل بر روی فرمان و در برخی دیگر، بر روی دسته راهنما، دسته برف پاککن، و یا به شکل دسته جداگانهای پشت فرمان، زیر دسته راهنما، یا برف پاککن قرار دارند. اکنون باید دید که هر یک از این دکمهها چه عملکردی از خود نشان میدهند.
دکمه On/Off:
از آنجاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها بهطور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعالسازی آن استفاده میشود.
دکمه Set/Accel:
پس از فعالسازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. از دکمه Accel که مخفف Accelerate و به معنای افزایش سرعت خودرو میباشد، برای افزایش سرعت خودرو به میزان یک کیلومتربرساعت در هر بار فشار دادن، استفاده میشود. پس از افزایش سرعت از این طریق، این سرعت به عنوان سرعت ثابت خودرو در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت ثابت قبلی میشود.
دکمه Resume:
از این دکمه زمانی استفاده میکنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال میخواهیم آنرا مجدداً فعال کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، کروز کنترل در حین فشار دادن پدالهای ترمز (در خودروهای دنده اتوماتیک) یا کلاچ (در خودروهای دنده دستی) از مدار خارج میشود. با استفاده از این دکمه میتوان سرعت ثابت قبلی را از حافظه فراخوانی و فعال کرد.
دکمه Decelerate/Coast:
این دکمه در واقع نقش معکوس دکمه Accel را ایفا میکند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه میتوان سرعت خودرو را کاهش داد و آنرا ثابت کرد.
دکمه Cancel:
برخی شرکتهای خودروسازی بهمنظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفتهاند. اما از آنجاکه با فشار دادن ترمز نیز میتوان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمیبینید.
ادامه مبحث کروز کنترل
تاریخ انتشار: 95/3/12
مکانیسم فعالسازی کروز کنترل:
کروز کنترل در واقع با تنظیم دریچه گاز خودرو، سرعت خودرو را کنترل میکند. در خودروهای مجهز به سیستم کروز کنترل، به محض اینکه این سیستم فعال میشود، کنترل دریچه گاز از پدال گاز به این ابزار منتقل میشود و باز و بسته شدن دریچه گاز، تحت کنترل این ابزار در میآید.
مکانیسم فعالسازی ابزار کروز کنترل دو نوع است:
فعالسازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum):
فعال سازی از طریق مکانیسم نوع وکیوم شباهت بسیار زیادی به عملکرد بوستر ترمز دارد و مانند پدال گاز، با سیم به دریچه گاز وصل میشود.
فعالسازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical):
فعالسازی از طریق مکانیسم الکتریکی نیز شباهت زیادی به سیستم استپر (Stepper) موتور دارد و دریچه گاز خودرو را بهطور الکتریکی کنترل میکند.
کروز کنترل هوشمند:
نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل میکند. با این تفاوت که این سیستم از آنجاکه مجهز به حسگرهای خاصی میباشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم میکند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو بهطور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج میشود و کاهش مییابد. این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گرانقیمت نصب شده است.
نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل میکند. با این تفاوت که این سیستم از آنجاکه مجهز به حسگرهای خاصی میباشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم میکند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو بهطور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج میشود و کاهش مییابد. این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گرانقیمت نصب شده است.
منبع: وبسوار
سنسور باران چیست؟
این سنسور قادر به تشخیص وجود قطره های آب بر روی شیشه و همینطور مقدار آنها می باشد. خودرو بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسور، در صورت پاشیدن آب بر روی شیشه برف پاک کن را روشن کرده تا شیشه را برای راننده تمیز نماید.
تکنولوژی و نحوه کار این سنسور بدین صورت است که اشعه مادون قرمز با زاویه 45 درجه توسط یک فرستنده نوری(LED) بر روی سطح شیشه تابانیده می شود. در حالت عادی نور تابانیده شده توسط سطح شیشه به همان زاویه برگردانده می شود که در مقابل آن یک گیرنده (فتودیود) قرار داده شده تا آنرا دریافت کند. وجود قطرات آب بر روی شیشه سبب انحراف اشعه مادون قرمز شده و مقدار کمی از نور تابانیده شده به گیرنده می رسد. بنابراین کم شدن دریافت اشعه بازتابی به منزله وجود آب بر روی شیشه است و سنسور در این لحظه وجود آب را به خودرو گزارش می کند. شکل زیر به خوبی طرز کار آنرا نشان می دهد.
تعداد 4 عدد از این نوع فرستنده و گیرنده در مجموعه سنسور تعبیه شده تا با تشخیص قطرات آب توسط هر کدام از آنها، شدت بارش باران نیز بر روی شیشه قابل تشخیص باشد.
نحوه فعالسازی سنسور باران
با قراردادن اهرم برف پاک کن روی پله اول و حالت تایمر متناوب (I)، خودرو با یکبار حرکت دادن تیغه های برف پاک کن، فعال شدن سنسور باران را تایید خواهد کرد.(درصورت داشتن صفحه نمایش تایپ بی یا سی، پیغام Automatic Light Active بر روی صفحه نمایش داده می شود) سنسور به محض تشخیص قطرات آب بر روی شیشه با حرکت دادن برف پاک کن عکس العمل نشان داده و سرعت تیغه ها با توجه به مقدار باران و سرعت خودرو بصورت اتوماتیک تنظیم می شود.
در هنگام بارندگی شدید جهت ایمنی بیشتر، (حتی با وجود روشنایی کافی) چراغهای خودرو نیز بصورت اتوماتیک روشن خواهد شد.
عملکرد این سنسور مانند سنسور های دیگر در خودرو است.با این تفاوت که این سنسور به گونه ای عمل میکند که در زمان بارندگی یا خیس شدن شیشه ی جلوی خودرو , وجود مایعات روی شیشه را تشخیص میدهد و یا ارسال اطلاعات تعریف شده ECU را با خبر میکند.
این سنسور معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب میشود.این سنسور بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار میکند.طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال میشود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور میکند اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور میرسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه میکند. در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را میدهد.
ECU نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر میکند.همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص میدهد.
سیستم پارک اتوماتیک خودرو
تاریخ انتشار:95/3/16
پارک کردن اتومبیل یکی از مشکلات روزمره ی رانندگان در خیابان های شلوغ شهر های بزرگ به حساب می آید و به مهارت و سرعت بالایی نیازمند است. چرا که بی دقتی در آن سبب برخورد با اتومبیل های دیگر و تاخیر در انجام منجر به بروز ترافیک می شود. خوشبختانه تکنولوژی مثل همیشه راه حلی برای رفع این مشکل ارائه کرده است: اتومبیل هایی که به صورت اتوماتیک پارک می شوند یا به طور ساده تر خود را پارک می کنند.
تصور کنید که در یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد جای پارک مناسبی یافته اید . حال تنها کافی است به جای تلاش برای پارک دوبل و عقب و جلو کردن اتومبیل تنها یک دکمه را فشار دهید و آرام و آسوده به صندلی خود تکیه زنید.
برخی خودروسازان بزرگ با توجه به نیاز مشتری عرضه ی اتومبیل های دارای این سیستم ها را آغاز نموده و یا در حال تحقیق بر روی آن هستند. پارک دوبل معمولا سخت ترین مرحله ی یک آزمون رانندگی به شمار می آید. افرادی که در شهر های بزرگ زندگی می کنند مجبور هستند تا این کار را چند بار در روز انجام دهند و مطمئنا کاهش سختی و بلاتکلیفی راننده در این شرایط بسیار ارزشمند و خوشایند خواهد بود. سیستم پارک خودکار می تواند به بهبود برخی مشکلات ترافیکی در شهر های بزرگ منجر شود. یک خودروی مجهز به این سیستم می تواند در فضاهای کوچکتری پارک شود و همین امر سبب می گردد خودروهای بیشتری در کنار خیابان پارک شوند. همچنین پارک خودرو در خیابان های پر رفت و آمد باعث ایجاد ترافیک می شود. اگر شخص مهارت مناسب نیز نداشته باشد عملیات پارک کردن ممکن است چندید ثانیه به طول انجامد و خود باعث بروز ترافیک بیشتر گردد.
اتومبیل های خود پارک کن موجود در بازار کاملا مستقل نیستند ولی پارک را بسیار آسانتر می سازند. در خودرو های دارای این سیستم نیز هنوز راننده با کنترل و فشار آوردن و یا آزاد کردن پدال ترمز سرعت خودرو را در دست دارد. با شروع عملیات پارک سیستم کامپیوتری آن بورد کنترل غربیلک فرمان را به عهده می گیرد. خودرو به سمت جلو حرکت می کند تا در موقعیتی قرار بگیرد که در کنار خودروی جلویی باشد و یک علامت راننده را آگاه می سازد که چه موقع باید خودرو را متوقف کند. سپس راننده با زدن به دنده عقب به آرامی پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارد و خودرو شروع به حرکت به سمت عقب می کند. کامپیوتر چرخ ها را در مسیر درست می گرداند و به درستی و دقت خودرو را در مکان تعیین شده پارک می کند. وقتی خودرو به اندازه ی کافی به عقب رفت علامت و اخطاری دیگر برای ترمز کردن توسط راننده اعلام می شود و راننده تعویض دنده نموده و خودرو کمی جلوتر می رود تا به درستی و متناسب پارک شود. در تویوتا پریوس پس از این مرحله یک اعلام نهایی انجام می شود که در آن جمله ی به پایان رسید اعلام می گردد. در تویوتا پریوس یک صفحه نمایش بزرگ روی داشبورد وجود دارد که زمان مناسب ترمز گیری تعویض دنده و برداشتن پا از روی پدال ترمز را به راننده اعلام می کند.
سیستم های پارک اتوماتیک مختلف راه های گوناگونی برای درک اشیاء اطراف خود دارند. برخی از آن ها دارای سنسورهایی هستند که در اطراف سپر های عقب و جلوی خودرو پخش هستند و به عنوان گیرنده و فرستنده کار می کنند. این سنسورها سیگنال هایی را به اشیاء اطراف اتومبیل می فرستند و دوباره آن ها را دریافت می کنند. سپس کامپیوتر خودرو با محاسبه ی مقدار زمان صرف شده برای بازگشت سیگنال ها موقعیت اشیاء پیرامون را محاسبه می کند. سیستم های دیگری موجود بوده که دارای دوربین هایی هستند که بر روی سپرهای خودرو قرار گرفته اند و یا برای کشف اشیاء از رادار استفاده می کنند. نتیجه ی نهایی در همه ی آن ها یکسان است: اتومبیل می تواند اتومبیل های پارک شده ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله ی مناسب تا لبه ی جدول را تشخیص دهد و سپس به درستی پارک شود. در ادامه به برخی مدل های موجود در بازار و نیز نمونه های آینده ی این سیستم می پردازیم.
در سال 1992 کمپانی فولکس واگن از تکنولوژی پارک اتوماتیک در پروژه ی IRVW خودروی کانسپت آینده ی خود استفاده کرد. IRVW کاملا مستقل عمل می کرد به طوری که راننده می توانست با خیال راحت از آن خارج شده و به تماشای پارک شدن خودروی خود بپردازد. یک کامپیوتر در اندازه ی یک PC که در صندوقعقب جاسازی شده بود سیستم را کنترل می کرد. محاسبات صورت گرفته نشان داد این خصوصیت می تواند در حدود 3000 دلار به قیمت یک خودرو بیفزاید و از این رو هرگز روی هیچ مدلی از این کمپانی نصب نشد. در سال 2003 کمپانی تویوتا یک آپشن پارک اتوماتیک بر روی خودروی پریوس هیبریدی ژاپنی خود قرار داد . 3 سال پس از آن رانندگان بریتانیایی نیز می توانستند با پرداخت 700 دلار این سیستم را در خودروی تویوتا پریوس خود داشته باشند که با استقبال قابل ملاحظه ای روبرو شد و 70%از خریداران خواستار نصب این سیستم بر روی خودرویشان شدند با وجود اینکه تویوتا در حال حاضر تنها کمپانی دارای خودرویی با سیستم پارک اتوماتیک در بازار است خودروسازان بزرگ دیگر جهان نیز در حال کار بر روی این سیستم ها هستند.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است
**برای ورود به صفحه پنجم اجزای الکترونیکی ECU کلیک کنید**
ادامه دارد . . .