<<<صفحه چهارم صفحه پنجم صفحه ششم>>>
دستهموتور چیست و چه کاربردی دارد؟
تاریخ انتشار:95/3/17
فردی را تصور کنید که در یک حالت نامتعادل در حال راه رفتن روی یک لبه باریک است. این شخص یا باید به جایی تکیه دهد و یا با متمایل شدن به چپ و راست، باید به نوعی تعادل خود را حفظ کند. یک خودرو نیز همانطور که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است، از تکیهگاههای گوناگونی نیز بایستی برخوردار باشد. اتومبیل در واقع یک پازل از بخشهای مختلف ثابت و متحرک است و هر کدام از این بخشها، روی دیگری سوار است. به همین خاطر باید تکیهگاههایی در خودرو وجود داشته باشد که هم وزن آنها را تحمل کند و هم لرزش آنها را بگیرد. دسته موتور مهمترین و شناختهشدهترین تکیهگاه درون یک خودرو است. دسته موتورها در بالا و پایین و یا دو طرف یک موتور قرار میگیرند و چون پیشرانه را به شاسی ارتباط میدهند، از لرزش و تکان خوردن آن نیز جلوگیری میکنند. اما ببینیم این دسته موتورها چه انواعی دارند و از چه قسمتهایی تشکیل میشوند.
دسته موتور یا همان Engine Anchor Mount وظیفه تحمل وزن موتور را دارد. البته این اتصال به معنی یک اتصال ساده و بدون خاصیت نیست و در کنار این ارتباط باید اهداف و انتظاراتی که مد نظر قرار دارد، تامین شود.
خودرو برای تحمل وزن جعبه دنده نیز دارای اتصالاتی است که به آن دسته گیربکس یا به قول برخی مکانیکها دسته موتور گیربکس نیز گفته میشود و این دستهها در خودروهایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد، بهراحتی قابل دیدن هستند و کارکرد مهمی نیز دارند. موتور در هنگام تولید نیرو، گاز خوردنهای ناگهانی، عبور از دستانداز، به واسطه لرزشهای ذاتی خود پیشرانه، تقههای ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیری و خلاص شدن تایرها و … به خاطر حالت گردشی که دارد و از طرفی چون به بقیه قسمتها وصل شده است، علاقه زیادی به تکانهای جانبی پیدا میکند تا این انرژی را دفع کند.
در اینگونه مواقع پیشرانه نباید بیشتر از حد مشخصی بازی کند و به همین خاطر باید به جایی محکم شود. تنها جایی که میتواند این گشتاورهای پیچشی را تحمل کند، شاسی است.
اما اگر موتور یا جعبه دنده به طور کاملا ثابت مثلا با استفاده از پیچ و مهره و یا جوش به شاسی متصل شود، تکانهایی که از این دو قسمت به شاسی وارد میشود باعث خرابی و پیچش شاسی و خود موتور و جعبه دنده میشود. پس باید یک انعطافپذیری بین محل اتصال موتور و گیربکس با شاسی باشد که در این زمان وجود دسته موتور کاملا حس میشود.
انواع رایج دسته موتورها
دسته موتورها انواع گوناگونی دارند اما روی خودروهای معمولی دو نوع بیشتر از بقیه نصب میشوند و استفاده از آنها بسیار گسترده است. دسته موتورهای لاستیکی و دسته موتورهای هیدرولیکی که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. دسته موتورهای لاستیکی ارزانتر هستند، ساختار سادهای دارند، ابعاد مختلفی داشته و بدون نیاز به نگهداری هستند. این دسته موتورها یک قطعه لاستیکی سادهاند که همین قابلیت ارتعاش و ضربهگیری آنها موجب جذب ضربات و تکانهای موتور و گیربکس میشود. اما دسته موتورهای هیدرولیکی از مجموع قابلیتهای فنر و لاستیک و یک سیال هیدرولیک روغنی برای دفع و جذب ضربه بهره میبرد که منظور از هیدرولیکی بودن آن به لایههای فنر و وجود روغن در بین آنها مربوط میشود. در این دسته موتورها، دو لایه فنر که در هم قلاب هستند، کار اصلی جذب نیروهای وارده را انجام میدهند. دسته موتورها بر اساس محل قرارگیری و نوع طراحی موتور متفاوتند. برای مثال در خودروهایی که محور محرک آنها در جلو است و موتور به صرت عرضی قرار گرفته است، معمولا سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا وجود دارد و در موتورهایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب میشوند، دسته موتورها در دو طرف موتور قرار میگیرند. اما در خودروهایی که دارای پیشرانه عرضی هستند، معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی است که خرابی آن نیز میتواند در کنار هزینه بالاتر، خطرناک نیز باشد. برای مثال، در خودرویی مثل محصولات پژو و سیتروئن، خرابی این دسته موتور حتی در بدترین حالت میتواند باعث کجشدن موتور و در نتیجه برخورد تسمه تایم با قاب خودش و پارگی تسمه تایم و هزینههای سنگین بعد از آن باشد. اما دسته موتور پایینی که از نوع لاستیکی است، جدا از تحمل تکانهای موتور و گشتاورهای پیچشی آن، به خاطر اینکه در پایین قرار دارد، بیشتر مسئول تحمل وزن پیشرانه است و خرابی آن نیز مشکلات خاصی را ایجاد نمیکند. دسته موتور بعدی در واقع برای تحمل وزن و ثابت نگهداشتن جعبه دنده است. این در حالی است که در خودروهایی که محور محرک عقب دارند و گیربکس در فضای زیر اتاق بین دو صندلی جلو قرار میگیرد، دسته گیربکس روی رام شاسی بسته میشود و یا مستقیما مثل دسته موتورها، روی شاسی است.
علل خرابی دسته موتور و دسته گیربکس چیست؟
همانطور که گفته شد، دسته موتورها برای تحمل تکانها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته میشوند. حال اگر این تکانها بیش از حد معینی باشد و یا فشارهای وارده به آنها زیاد شود، مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنشهای وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگیهای حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات میتواند ناشی از تیکآفهای شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتورها میتواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچشهای شدید شاسی در عبور از پستی و بلندیها باشد.
اما به طور کلی کارهایی مثل گذر از ناهمواریهایی که موجب پیچیدن شاسی میشود، تیکآفها و شتابگیریهای ناگهانی که لگد موتور را در پی دارند و به دنبال آن معکوس کشیدنهای شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکانهای شدید میشود، عبور از دستاندازهای بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزشهای پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دستهها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث واردشدن ضربههای مسیر راه به شاسی اتومبیل شود و… از جمله مهمترین موارد خرابی دسته موتور و دسته گیربکس است.
ضمن اینکه در خودروهای محور محرک عقب، خرابی قطعاتی مثل گاردان و چهارشاخ آن، به خاطر ایجاد لرزش در گیربکس و موتور نیز میتواند منجر به خرابی این پایه نگهدارنده شود.
نشانههای خرابی دسته موتور و دسته گیربکسها
از آنجا که پیشرانه و جعبه دنده کاملا به هم متصل هستند، خرابی دستههای نگهدارندههای آنها میتواند بر کارکرد هر دو قسمت اثر منفی بگذارد. خرابی دسته موتورها جدا از اثراتی که در حین کارکرد پیشرانه دارند، با چشم نیز قابل تشخیص هستند. دسته موتورهای لاستیکی اگر پاره شوند، به راحتی میتوان خط برش را در قسمت لاستیکی آنها دید و از طرفی در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز میتوان با کمی بازی دادن به گیربکس و موتور، خرابی دسته موتور و دسته گیربکس را آزمایش کرد. دسته موتورهای لاستیکی با پاره شدن از قسمت محل پیچ شدن خود، جدا میشوند و دسته موتورهای هیدرولیکی نیز در صورت معیوب شدن، دچار نشتی روغن خواهند شد و چون معمولا در بالای موتور قرار دارند، به راحتی قابل معاینه کردن هستند. اما آشکارترین و واضحترین عیبی که در صورت پارگی دسته موتور یا دسته گیربکس در خودرو بروز میکند، لرزشهای حین کار است که به کل اتاق منتقل میشود.
این لرزشها خصوصا در نواحی نزدیک به دور موتور بیشترین گشتاور، نمود بارزتری دارد. در این حالت با نگاه کردن به دسته دنده میتوان لرزش آن را مشاهده کرد. ضمن اینکه با رها کردن کلاچ، به خاطر اینکه لگد موتور به خوبی گرفته نمیشود به کل مجموعه ضربه و تکان وارد خواهد شد. همچنین اگر خرابی ناشی از دسته گیربکس باشد، لرزش کلاچ زیر پا کاملا مشهود خواهد بود. اما باید مراقب باشیم تا در خودروهای دارای گاردان، این لرزشها ناشی از تاب برداشتن گاردان و یا خرابی چهارشاخها نباشد، هر چند که هزینه و تعمیر دستههای نگهدارنده بهمراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض گاردان و قطعات مربوط به آن است.
ترک خوردن بلوک سیلندر
تاریخ انتشار:95/3/18
کمتر کسی است که اهمیت ضدیخ و ضدجوش برایش آشکار نباشد. اما باز با این حال اتفاق میافتد کسانی از ریختن ضدیخ درون سیستم خنککاری موتور غفلت میکنند و در سرمای زمستان، با ترکیدن بلوک موتور، خرج و دردسر بسیار زیادی برای خود درست میکنند. ترکیدن موتور به معنی درز باز کردن در آن و اختلال در کار دیگر بخشهاست و این ترکیدن میتواند شدت و ضعف داشته باشد. یک موتور ترکیده که حالا دوخته شده است، حتی در صورتی که دارای کارکرد مناسب و درستی باشد، باز هم در لبه تیغ خرابشدن قرار دارد و از هر نظر هر خریدار و آدم اهل فنی، یک مورد مردود شده به حساب میآید. پس بهتر است تا با این اتفاق و این اصطلاح بیشتر آشنا شویم.
یکی از عباراتی که در آگهی خودروهای قدیمی به چشم میخورد «موتور بدون ترکیدگی و دوخته شدن» است. اما این عبارت چه معنی دارد و چه راهکاری؟ همان طور که میدانیم، موتور از دو قسمت اصلی بلوک سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده است و این دو بخش، قسمتهای دیگر را دربردارند. مشکل ترکیدگی هم ممکن است در بلوک سیلندر رخ دهد و هم در سرسیلندر. اما این مشکل معمولا در بلوک سیلندر رو به بیرون دیده میشود ولی در سرسیلندر ممکن است بین خانهها (سیلندر) اتفاق بیفتد و یا در سرسیلندر مثل کف آن و بین لبههای سوپاپها، جای شمع، بین خانهها و … رخ دهد.
ترکیدن علل و عوامل مختلفی دارد؛ گرمشدن بیش از حد موتور، سرد شدن ناگهانی موتور که ممکن است با تابیدگی سرسیلندر نیز همراه باشد و ترکهای ریزی در سرسیلندر ایجاد کند، ضربه خودرن سرسیلندر یا بلوک موتور مثلا حین تعمیر و البته شایعترین علت آن که یخزدگی است. بسیاری از موتورهایی که از ناحیه بلوک سیلندر دچار ترک میشوند، به علت یخزدگی آب درون موتور در هوای سرد زمستان است که این اتفاق نیز همیشه از ناحیه مجاری گردش آب اتفاق میافتد. هوای سرد زمستان باعث کاهش دمای آب میشود و چون ضدیخ درون سیستم خنککاری موجود نیست و یا به میزان کافی درون رادیاتور ریخته نشده است، آب با کاهش دما افزایش حجم پیدا میکند و باعث ترکیدن بلوک موتور و یا حتی سرسیلندر (بسته به نوع موتور) میشود. این ترکیدن میتواند هم به صورتی باشد که آب به شکل کمی اما محسوس به بیرون درز پیدا کند و هم میتواند فقط باعث لب باز کردن بلوک یا سرسیلندر شود. ترکیدگیها نیز معمولا بر اساس نوع موتور متفاوت است؛ یعنی در موتورهای قدیمی آمریکایی این ترکیدن در ناحیه بلوک بیشتر اتفاق میافتد و یکی از شایعترین مشکلات این موتورها خصوصا در ساختههای AMC است اما نکته مشترک همه آنها، درز بازکردن راهگاه آب به بیرون از موتور است. البته باید متذکر شویم که بدترین حالتی که ممکن است اتفاق بیفتد نیز ترکیدن بلوک موتور آن هم از قسمت جداره داخلی سیلندر است که باعث میشود تا کمپرس موتور از سیلندر به راهگاه آب نفوذ کند. این اتفاق شوم هم باعث افت توان موتور میشود و هم اینکه نیاز به تعویض بلوک موتور پیدا میکند که به خاطر باز و بست دوباره همه قطعات موتور که معمولا نیاز به تعویض آنها هم خواهد شد، هزینههای زیادی به دنبال خواهد داشت.
راه تشخیص ترکیدگی
اگر ترکیدگی و پارگی موتور زیاد باشد و به چشم دیده شود، نیاز به انجام آزمایش خاصی نیست اما گاهی اوقات این پاره شدن بسیار جزئی است و آب به میزان کمی از سیستم خنککاری کم میشود و یا اصلا این ترکیدگی دیده نمیشود. برای این کار معمولا بلوک موتور باز میشود تا در بیرون آزمایشها انجام شود. اما همیشه بهتر است تا اول در صورتی که حس میشود تا ترکیدگی از درون سیلندرها اتفاق افتاده است، با استفاده از فشارسنج که به جای شمعها بسته میشود، فشار درون یک سیلندر اندازهگیری شود. هرچند که این افت فشار میتواند به خاطر خرابی واشر سرسیلندر، ضعف رینگهای کمپرسی و یا خط افتادن روی جداره سیلندر و … نیز باشد اما در صورت بروز این عیب، اختلاف فشار یک سیلندر با خانه بعدی بیش از حد مجاز و خارج از عرف خواهد بود. راه دیگری که برای تشخیص ترکیدگی انجام میشود، استفاده از فشار آب گرم و یا هوای فشرده است. هر چند که راه و روش استاندارد، استفاده از اشعه X است که البته در کشور ما این راه اصلا مرسوم نیست.
راهحل ترمیم پارگی موتور
برای رفع عیب این اتفاق راههای مختلفی وجود دارد اما نکته جالب اینجاست که این راهها همگی یک درمان موقت هستند و همیشه مالک پس از مدتی اقدام به تعویض بلوک موتور و یا سرسیلندر و یا کل موتور میکند. خودرویی که قرار است سریعا فروخته و به نوعی خریدار بدشانس درگیر این مشکل شود، با یک درمان سرپایی مداوا میشود. اما تعویض بلوک موتور نیز هزینههای زیادی در پی دارد و مهمتر اینکه نیاز به انجام کارهای قانونی برای تغییر شماره موتور و کوبیدن شماره قبلی یا یک شماره جدید در سند خودرو دارد. اما گاهی مواقع دیده میشود که هزینههای بازکردن، دوختن و تعمیر یک موتور، از خرید یک موتور کارکرده اما سالم و بدون نیاز به تعمیر بیشتر است و بسیاری از افراد اقدام به خرید یک موتور کارکرده اما سالم میکنند؛ چرا که معمولا با باز کردن یک موتور نیاز به تعمیر و تعویض دیگر قطعات نیز خواهد شد. یک راه سرپایی استفاده از پودرهای حاوی گرد فلزات است که در بازار موجود است و اسامی مختلفی دارد هر چند که همه آنها را با نامهای واندربل و واندرسیل میشناسند اما این پودر اسامی مختلفی دارد و توسط کمپانیهای مختلفی تولید میشود. این پودر را از درب رادیاتور درون سیستم خنککاری میریزیم. با گرم شدن موتور و آب درون آن، دانههای این پودرهای فلزی درون ترک قرار میگیرند و آنجا را پر میکنند. راه دیگر استفاده از چسبهای مخصوص است. هر چند گفته میشود با استفاده از چسبهایی مثل چسب دوقلو، چسب هل و یا چسب آکواریوم میتوان این عیب را رفع کرد اما این چسبها در برابر حرارت زیاد پس از مدتی از بین میروند و مشکل سر باز میکند. چسب چدن و آلومینیوم گزینه بهتری است. اما اگر ترک زیاد باشد، با این کارها نمیتوان جلوی آن را گرفت خصوصا که وقتی دریک قطعه فلزی، ترک جوانه زد پس از مدتی و به خاطر سرد و گرم شدن قطعه، ترک ایجاد شده کم کم پیشروی میکند و زیاد میشود. در این حالت دو راه خواهیم داشت؛ جوش فلزی و دوختن و حتی ترکیبی از هر دو.
برای جوش دادن با استفاده از سیم جوش مناسب که با بدنه بلوک موتور و یا سرسیلندر همخوانی داشته باشد، اقدام به جوشکاری قسمت ترکیده میکنند. این قسمت اگر دارای ترک زیاد باشد، بعد از جوشکاری اقدام به دوختن آن نیز میشود. برای دوختن از یک قطعه فلزی دیگر روی قسمت جوشکاری شده استفاده میشود و سپس این قطعه فلزی که معمولا یک ورق مناسب است، با پیچ و سوراخکاری به بدنه بلوک موتور ثابت میشود و نقش یک رفوگری و پینه را بازی خواهد کرد.
سوپاپ (میل بادامک ) چیست؟
تاریخ انتشار:95/3/19
میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه باز و بستن سوپاپ ها را بر عهده دارد بر روی میل سوپاپ دایره کسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت مینماید وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد در روی میل سوپاپ بادامکهای قرار دارند که می توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط تبدیل نمایند شکل بادمکها در کار موتور تاثیر بسزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپها نیز روی بادامکها محاسبه شده است
بادامک در میل سوپاپ
برای هر یک از سوپاپها یک بادامک در نظر گرفته شده است این بادامکها تحت زاویه مخصوص قرار گرفته و با فاصله معینی از یکدیگر عمل خود را انجام می دهند هر بادامک بایستی دارای مشخصات زیر باشد
1- بعد از کار کردن تغییر شکل ندهد 2- در موقع باز و بسته کردن سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند
قسمتهای مختلف بادامک
1- دایره مبنا 2- حد باز شدن (شیب ملایم باز شدن ) 3- پهلوی باز کردن سوپاپ 4- پهلوی بسته شدن سوپاپ 5- حد بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن ) انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ ممکن است به سه صورت (دنده به دنده – زنجیری – تسمه ای ) انجام شود چون در هر 720 درجه گردش میل لنگ یک احتراق در هر سیلندر انجام می شود و در هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هر سوپاپ وجود دارد لذا گردش میل سوپاپ نصف گردش میل لنگ می باشد یعنی (در 360 درجه گردش) و نسبت دنده انها نصف می باشد یعنی دنده میل سوپاپ دو برابر دنده میل لنگ می باشد
انواع بادامک در میل سوپاپ
بادامکهای میل سوپاپ از نظر شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می شوند که هر یک دارای خواص به خود هستند
1- بادامک نوک تیز 2- بادامک با نوک صاف و تخت 3- بادامک با نوک نیم گرد
وظایف میل سوپاپ (میل بادامک)
1- باز و بسته کردن سوپاپ ها توسط چخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها
2- روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز (اکسانتریک)وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین وبالا و پایین رفتن ان انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام می شود
3- روی میل سوپاپ دندانه ای وجود دارد ک این دنده دلکو و اویل پمپ را بکار می اندازد
معایبی که میل سوپاپ می تواند داشته باشد
1- خوردگی بادامکها که این حالت باعث بهم خوردن تایمینگ سوپاپها می شود
2- خوردگی یا شکستگی دنده اویل پمپ و دلکو
3- لقی بیش از حد بین میل سوپاپ و یاتاقانهای ثابت ان که این لقی باعث کاهش فشار روغن می شود در ضمن لقی بین 0.05 تا 0.1 میلیمتر می باشد که به وسیله میکرومتر داخلی یا ساعت اندازه گیری می توان اندازه گیری کرد و هنگام جا زدن بوش باید دقت کرد که سوراخ روغنکاری در محل خود قرار بگیرد
4- در موتورهایی که ارتباط حرکتی میل لنگ و میل سوپاپ مستقیما دو چرخ دنده می باشد برای تشخیص دقیق میزان لقی دو دنده می توان از میکرومتر ساعتی استفاده نمود بدین ترتیب که میکرومتر ساعتی را به وسیله پایه اش روی بلوک موتور بسته و نوک ساعت را روی یکی از دنده های چرخ دنده قرار داده و با حرکت چرخ دنده دیگر میزان لقی دنده ها را از روی انحراف عقربه میکرومتر ساعتی معلوم می کنیم
5- برای ازمایش میزان لقی دو دنده می توان با قرار دادن تیغه فیلر در محل تماس دنده ها لقی را اندازه گرفت میزان لقی مجاز بین دو چرخ دنده 0.07 تا 0.12 میلیمتر می باشد در صورتیکه این لقی بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرخ دنده را عوض نمود
6- در موتورهای که از زنجیر استفاده می شود معمولا در اثر کار موتور زنجیره طولش زیاد می شود و همچنین چرخ دنده ها نیز سائیده می شوند برای ازمایش زنجیر طول ان را با یک زنجیر نو مقایسه می کنند اگر افزایش طول زنجیر کم باشد فقط بایستی زنجیر را عوض نمود سپس دنده های چرخ دنده ها را بازدید نمود در صورتی که طول زنجیر خیلی زیاد شده علاوه بر زنجیر چرخ دنده ها نیز بایستی عوض شوند به طور کلی لقی غیر مجاز بین ندها و افزایش طول زنجیر سبب مختل شدن تایمینگ سوپاپها و تولید صداهای غیر عادی می گردد
7- کنترل و بازرسی لقی طولی میل سوپاپ فاصله بین محور یاتاقان جلو و پلاک (واشر گلوئی را زمانی که میل سوپاپ روی پایه مخصوص قرار داده ایم با فیلر اندازه می گیریم که این فاصله 0.03 تا 0.08 میلیمتر می باشد
8- کنترل خمش میل سوپاپ دو محور جا یاتاقانی کناره را روی دو پایه جناغی که روی صفحه صافی قرار دارد می گذاریم سپس ساعت را روی یکی از یاتاقانهای میل سوپاپ قرار داده و میل سوپاپ را بوسیله دست یک دور کامل میگردانیم و مقدار خمش را به دست می اوریم که نباید از 0.05 میلیمتر تجاوز کند در صورت بیشتر بودن می توانیم ان را به وسیله پرس در حالت سرد صاف نمائیم
9- کنترل لقی جانبی به وسیله ساعت اندازه گیر میل سوپاپ را به سمت عقب حرکت می دهیم سپس ساعت را با مقداری پیش فشار روی ان قرار می دهیم و ساعت را صفر می کنیم با کشیدن دنده به سمت جلو و فشار امدن روی سوزن مقدار لقی جانبی را نشان می دهند
زنجیر سفت کن
تاریخ انتشار:95/3/20
زنجیر سفت کن همانطور که از اسم ان پیداست برای گرفتن شلی زنجیر و کم کردن صدای چرخ دنده ها بوده و همچنین از سائیدگی زنجیر و چرخ دنده ها جلوگیری می کند در نتیجه تایمینگ سوپاپها بهم نخورده و سوپاپها بموقع باز و بسته شده امروزه در اغلب موتورها زنجیر سفت کن اتوماتیک نصب شده است این نوع زنجیر سفت کن ها با فشار روغن موتور و فنر کار کی کنند روغن موتور با فشار وارد سیلندر زنجیر سفت کن شده و پیستون مربوطه را روی قسمت لاستیکی فشار داده و از شل شدن زنجیر جلوگیری می کند هر چند زنجیر های کوتاه نیاز به زنجیر سفت کن ندارند ولی اغلب از ان استفاده می شود اغلب زنجیر سفت کن ها مجهز به قطعهای جغجغه ای مانندی هستند که از برگشت قطعه لغزنده جلوگیری می کند در موتورهایی که میل بادامک ان در سر سیلندر تعبیه شده از زنجیر سفت کن شامل یک تیغه فنری با پوشش نئوپرین در طرف شل زنجیر و یک صفحه لاستیکی را با پوشش نئوپرین در طرف دیگر ان می باشد و گاهی از چزخ دنده کمکی قابل تنظیم استفاده می کند
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است