<<<صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم>>>
آیا می دانید گرم شدن شدید موتور صدمات زیادی به خودرو وارد می کند؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/3/24
خودروی سمندی را دیدم که به دلیل گرم کردن شدید موتور در جاده متوقف وتقاضای اب می کرد.
موضوع را که جویا شدم; به دلیل پرتاب سنگ از عقب یک کمپرسی شن کش و برخورد ان با رادیاتور باعث سوراخ شدن و نشتی اب از رادیاتور شده بود. راننده می گفت که از عقب کمپرسی سنگ زیادی خارج می شد و چند تائی از انها با بدنه وشیشه ماشین برخورد کردند.در ابتدا دما روی حالت نرمال و90درجه سانتیگراد بود ولی دیدم که به ارامی دمای موتور در حال افزایش است.توجهی نکردم تا اینکه دما به بالای 120درجه رسید.
خودرو را متوقف کردم و با بالازدن کاپوت و بازدید از موتور متوجه شدم که رادیاتور نشت پیدا کرده است. وبرای خنک کردن ان بلافاصله موتور را خاموش ومقداری که اب همراه داشتم به موتور پاشیدم تا زودتر خنک شود.
متاسفانه این اقدام نه تنها سودی ندارد بلکه باعث صدمه شدید به موتور خواهد شدو در واقع باعث گیرپاژ موتور خواهدشد.
در گرمای بالا به دلیل اینکه قطعات در بیشترین انبساط خود هستند سرد کردن سریع نه تنها سودی ندارد بلکه انقباض سریع انها باعث چسبیدن رینگها به پیستون شده و ادامه حرکت باعث خراشهای زیادی بر روی بلوکه موتور خواهد شد.از طرفی سرد وگرم شدید پیستون نیز باعث ترک خوردگی بر روی سطح پیستون خواهد شد.تاب برداشتن سرسیلندر و ایجاد ترک در بلوکه نیز به ان اضافه میگردد.یعنی یک تعمیر موتور اساسی با هزینه ائی بیش از پانصد هزار تومان.
پیشنهاد:
در مواقعی که موتور خیلی گرم شده و هیچ اب خنک کننده ای نیز همراه ندارید بلافاصله خودرو را دریک موقیعت مناسب متوقف نموده و کاپوت را بالا زده و هر سی ثانیه موتور را چند ثانیه روشن کنید و بعد خاموش نمائید. این کار را چندین مرتبه ادامه دهید تا موتور به دمای محیط اطراف خود برسد.در این حالت از چسبیدن رینگها و صدمات دیگر که ذکر شد جلوگیری خواهد شد. البته باید به فکر تعویض یک واشر سر سیلندر به دلیل بالابودن دمای زیاد موتور که اولین خسارت ان واشر سرسیلندر است باشید البته د ر صورت وارد شده اب به روغن موتور و یا بالعکس ورود روغن به اب رادیاتور این کار باید انجام شود.
در صورتیکه اب همراه دارید وقصد اضافه کردن به رادیاتور را دارید باید دقت بسیار زیادی انجام شود.لازم است خودرو را روشن کرده تا حرکت و پمپاژ واتر پمپ اب را به سمت بلوکه موتور هدایت کرده و از ایجاد فشار زیادی در رادیاتور خودداری نماید.برای باز کردن درب رادیاتور میباید دقت لازم صورت پذیرد.پیشنهاد میگرددبا یک لوله و یا هر وسیله دیگر باز کردن ان را به ارامی و از فاصله حداقل یک متری انجام دهید تا در صورت وجود فشار زیاد در رادیاتور اب بسیارگرم ان به سر وصورت شما نپاشد که بسیار خطرناک است.پس از بازکردن در رادیاتور به ارامی اب را در چند مرحله به ان اضافه می کنیم و دور موتور را بالا برده تا اب سریعا گردش پیداکرده و دمای موتور را پایین بیاورد. وپس از خنک شدن موتور ان را خاموش کرده و به فکر سایر اقدامات بعدی نطیر انتقال به تعمیرگاه مجاز و رفع نشتی باشید.در خودروهای امروزی به دلیل مدار بسته بودن انها لازم است هواگیری از سیستم خنک کاری انجام پذیرد. در غیر این صورت موتور با گرم کردن مجدد مواجه خواهد شد.
چند نکته:
1.توصیه میگردد در مواقعی که قصد کارواش خودروی خود را دارید حتما به موتور اجازه دهید به دمای نرمال خود رسیده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمائید.
2. همیشه بالا رفتن غیر عادی امپر حرارت موتور را جدی بگیرید.
3.بالا رفتن خیلی سریع امپر درجه حرات می تواند به دلیل گیرکردن ترموسات; خرابی واتر پمپ و یا تخلیه خیلی سریع اب رادیاتور به دلیل باز شدن جنتهای رادیاتور و یا نشتی شدید از رادیاتورباشد.
4.بالا رفتن ارام اما مدام امپر درجه حرارت نیز به دلیل کمبود اب رادیاتور ;نشتی کم اب از رادیاتور و یا جنتها و مسیرهای هدایت اب رادیاتور است.
5.از سالم بودن درب رادیاتور مطمئن باشید چون خرابی ان باعث خروج اب در مواقعی که اب به دمای بالا می رسد میشود و مرتبا سیستم نیاز به رفع کسری اب خواهد داشت.که در دراز مدت باعث ایجاد رسوبات در جداره رادیاتور و بلوکه موتور می شود که باعث گرم کردن دائمی موتور خواهد شد و تنها راه باقیمانده ان تعویض رادیاتور و یا بازکردن ترموسات است. که باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد.البته شویندهائی در بازار وجود دارد که کار شستشو را انجام می دهندکه متاسفانه باعث مشکلات دیگری می شوند که سعی خواهد شد در یک پست جداگانه به ان پرداخته شود.
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری سوم)
تاریخ انتشار:95/3/23
17 : Press Clutch Pedal : فرمان فشار دادن پدال کلاچ
18. Press Brake Pedal : فرمان فشار دادن پدال ترمز
19. Steering Lock Warning : چراغ هشدار فعال بودن قفل فرمان
20. Main Beam Headlights : چراغ نمایش روشن بودن چراغ های جلو
21. Tyre Pressure Low : چراغ هشدار کم بودن باد لاستیک (تایر)
22. Sidelight Information : چراغ اعلام روشنایی داخل اتومبیل
23. Exterior Light Fault : چراغ هشدار ایراد در چراغ های خارجی اتومبیل
24. Brake Lights Warning : چراغ هشدار ترمز ها
آیا می دانید در هنگام ترکیدن لاستیک خودرو چه باید کرد؟
تاریخ انتشار:95/3/22
هنگام ترکیدگی لاستیک ترمز نکنید
ترکیدن لاستیک درحین رانندگی به شدت خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد،بسیار تعیین کننده است و حتی در شرایط خطرناک می تواند جان فرد را نیز نجات دهد.
سرهنگ کسری سیروسی رئیس پلیس راه شمال استان فارس طی یادداشتی به بایدها و نبایدهای رانندگان در هنگام ترکیدگی لاستیک پرداخته است.
در این یادداشت آمده است:
واکنش اولیه انسان هنگام مواجهه با خطر غریزی است و ما در هنگام مواجهه با خطر به طور ناخودآگاه از خطر دور می شویم یا عاملی که برای ما خطرآفرین است را حذف می کنیم که در لحظات خطرناک حین رانندگی نیز غریزه ما به همین صورت عمل میکند.
اما توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.
1. مانند دیگر شرایط اضطراری، نکته کلیدی این است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید.
2. ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیکها با سطح جاده است، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها 25 درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر میکند.
3. گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.
4. مهمترین اقدامی که باید انجام دهید این است که مجدداً کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید، مسیر حرکت خودرو را کنترل کنید و اجازه ندهید خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود.
5. فرمان را با دو دست نگه دارید. روی مسیر پیش رو تمرکز کنید و در همین حال با نگاه کردن در آینه ها، امن ترین راه گریز را پیدا کنید.
6. واکنش شما در لحظات اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک های عقب به لاستیک های جلویی منتقل شود.
7. اگر احساس کردید که خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.
8. هرگز ترمز نکنید. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند. اگر لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر باعث چپ شدن خودرو می شود.
9. اگر لاستیک های عقبی خودروی شما پنچر شده باشد، ترمز ناگهانی حرکت روبه جلوی خودرو را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.
10. اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه میداد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کنید و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید.
11. این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.
12. وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.
آیا می دانید؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/3/20
آیا می دانید؟؟؟!
در فصول سرد سال ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.
آیا می دانید؟؟؟!
درهنگام استارت زدن، کلاچ را فشار دهید تا فشار اضافی به استارت وارد نشود.
آیا می دانید؟؟؟!
در زمان نقص در سیستم برق رسانی به دلیل موتور شویی و یا رطوبت محیط و سردی هوا می توانید به وسیله یک سشوار قسمتهای دلکو، کوئل و شمع ها را گرم کنید تا اتومبیل آسان تر روشن شود.
آیا می دانید؟؟؟!
در زمان بکسوات کردن خودرو در گل ولای و برف می توان با کم کردن باد تایرها و قرار دادن کفی لاستیکی یا گونی در زیر آنها باعث اصطکاک بیشتر شوید و خود را از مهلکه نجات دهید.
آیا می دانید؟؟؟!
درمواقع بارندگی که برف پاک کن خراب است می توانید یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی شیشه بمالید. (نشاسته موجود در سیب زمینی باعث پایین آمدن قطرات آب شده و مزاحم دیدتان نمی شود)
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری دوم)
تاریخ انتشار:95/3/19
11. Glow Plug / Diesel Pre-Heat Warning : چراغ هشدار گرمای بالای دیزل
12. Frost Warning : چراغ هشدار یخ زدگی جاده
13. Ignition Switch Warning : چراغ هشدار استارت (سیستم جرقه زنی)
14. Key Not In Vehicle : چراغ هشدار نبودن کلید در اتومبیل
15. Key Fob Battery Low : چراغ هشدار کم بودن میزان باطری کلید اتومبیل
16. Distance Warning : چراغ هشدار حرکت در مسیر نادرست
آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری چهارم)
تاریخ انتشار:95/3/18
trc – مخفف( traction control systam): سیستم کنترل کشش ،این سیستم در لحظه شروع حرکت اگر چرخها حرکت دورانی تندی رابه دور خود شروع کنند ویا اگر در پیچها احتمال خروج اتومبیل از جاده وجود داشته باشد وارد مدار شده و از قدرت موتور می کاهد وبدین ترتیب به ایمنی سرنشینان کمک میکند.
van – مخفف(vahicle area network): این سیستم توسط شرکت رنو وپژو طراحی شده است ،این شبکه الکترونیکی سیستم هایی راکه سرعت بالا برای انتقال اطلاعات نیاز ندارند، مانند کیسه های هوای ایمنی ،سیستم صوتی ،تهویه مطبوع ،قفل مرکزی ،نور چراغها،صفحه نشان دهنده را کنترل میکند.
vvb – مخفف (varaiable valve ballistic): بر روی خودرو فراریf-60 نصب میباشد.سوپاپ متغیر بالستیکی ، بر جستگی هایی روی سوپاپ تعبیه شده است که دردوره های بسیار بالا عملکرد سوپاپها بصورت کاملآ مستقل انجام میگردد.سیستم عملکردvvbحتی در دوره های پایین دارای راندمان بالا است بطوریکه دردور2000 دردقیقه راندمان حجمی 30 درصد افزایش پیدا می کند ورانندگانی که با این اتومبیل رانده اند کاملآ بهبود عملکرد موتور دردورهای پایین را درک کرده اند .
welcab :تجهیزات ویژه افراد استثنایی.
distance controlling system)-dcs ):مخفف سیستم کنترل کننده فاصله با خودرو جلویی یاطرفین که برروی اتوبوس تراوگو بنزسوار میباشد.44 حسگردرسه صفحه.
aic: برف پاک کن مجهز به حسگر با ران به میزان رطوبت روی شیشه بستگی دارد.
asc+t: نوعی کنترل وسیستم قابلییت حرکت که از بکسباد چرخها در شرایط غیرعادی جلوگیری کرده ومانع ناپایدارشدن اتومبیل میشود ،asc+t از طریق سیستم اداره موتور و باکنترل کردن گاز اتومبیل عمل میکند.
asr- مخفف(accelaration skin control): سیستم مانع از بکسباد چرخها ی خودرو در سطوح لغزنده میشودو همچنین موجب شروع حرکت وشتابگیری سریع می گردد.
این سیستم ضد لغزش بهمراه abs عمل می کند اگر در هنگام گاز دادن یک یا چند چرخ محر ک بلغزد در واقع سرعت چرخش آن از سرعت حرکت اتومبیل بیشتر است.
پس این عدم هماهنگی در سرعت چرخها از طریق بخش کنترل به ترمزچرخ مربوط دستورمی دهد باترمز گیری خودکار سرعت آن چرخ راکم کند .دربرخی اتومبیلهای دیگر سیستم asr به همراه یک دیفرانسیل (torque sensor torse) یا حساس به گشتاور عمل می کند که دیفرانسیل بصورت خودکار نیروی مستقل شده رابه چرخ هرزگرد بصورت موقت از لحاظ کوتاهی قطع می کند.
سيستم asr يا سيستم ضد بلوکه ترمز abs در ارتباط بوده و همراه با سيستم vcd یک سيستم ايمنی فعال وکاملاً یکپارچه را تشکيل می دهند.
آیا می دانید؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/3/17
آیا می دانید؟؟؟!
خطرناکترین زمان رانندگی در روز بین ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر و 6 تا 8 صبح است. در این زمان بدن انسان به طور طبیعی دچار کاهش انرژی می شود.
آیا می دانید؟؟؟!
هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده و در سر بالایی های طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید و یا با گرفتن کلاچ و یا خلاص کردن ماشین، کولر را روشن نمایید.
آیا می دانید؟؟؟!
سوراخ کردن فیلتر هوای نو هنگام تعویض سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران ناپذیری دارد.
آیا می دانید؟؟؟!
هر از گاهی برای پاک کردن رسوبات موتور و جلوگیری از فرسایش زود رس آن و روان سازی سوپاپ ها از بنزین سوپر نیز استفاده نمایید.
آیا می دانید؟؟؟!
با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده و بسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید. (در صورت خاموش نشدن چراغ، به نمایندگی مراجعه نمایید)
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است