<<<صفحه چهارم صفحه پنجم صفحه ششم>>>
آیا شهر شماره پلاک خودرو ها را می شناسید؟(سری اول)
تاریخ انتشار:95/03/31
ایران 10 : تهران بزرگ
ایران 11 : تهران بزرگ
ایران 12 : خراسان رضوی مشهد
ایران 13 : اصفهان
ایران 14 : خوزستان اهواز
ایران 15 : آذربایجان شرقی تبریز
ایران 16 : قم
ایران 17 : آذربایجان غربی ارومیه
ایران 18 : همدان
ایران 19 : کرمانشاه
ایران 20 : تهران بزرگ
ایران 21 : حومه تهران
ایران 22 : تهران بزرگ
ایران 23 : اصفهان ;خمینی شهر ، فلاورجان ، زرین شهر ، کاشان ، نجف آباد ، شهرضا ، نایین ، نطنز ، سمیرم ، فولادشهر
ایران 24 : خوزستان سایر شهرستان ها
ایران 25 : آذربایجان شرقی ;سایر شهرستان ها
ایران 26 : قم ;سایر شهرستان ها
ایران 27 : آذربایجان غربی ; بوکان ، مهاباد ، سردشت ، خوی ، سلماس ، نقده ، میاندوآب ، پیرانشهر ، اشنویه ، شاهین دژ
ایران 28 : همدان ;سایر شهرستان ها
ایران 29 : کرمانشاه ;سایر شهرستان ها
ایران 30 : تهران بزرگ
ایران 31 : لرستان ;خرم آباد
ایران 32 : خراسان قوچان ، کاشمر ، نیشابور ، سبزوار ، بجنورد ، بیرجند ، تربت جام ، تربت حیدریه ، فردوس
ایران 33 : تهران بزرگ
ایران 34 : خوزستان سایر شهرستان ها
ایران 35 : آذربایجان شرقی ; سایر شهرستان ها ، بناب
ایران 36 : قم ; سایر شهرستان ها
ایران 37 : آذربایجان غربی ;سایر شهرستان ها
ایران 38 : همدان ; سایر شهرستان ها
ایران 39 : کرمانشاه ; سایر شهرستان ها
ایران 40 : تهران بزرگ
ایران 41 : لرستان ;روجرد ، الیگودرز ، دورود
ایران 42 : خراسان ; سایر شهرستان ها
ایران 43 : اصفهان ; آران و بیدگل ، مبارکه ، شاهین شهر ، تیران و کرون
ایران 44 : تهران بزرگ
ایران 45 : کرمان
ایران 46 : گیلان ;رشت
ایران 47 : مرکزی ; اراک
ایران 48 : بوشهر ;بوشهر
ایران 49 : کهکیلویه و بویراحمد ; یاسوج و سایر شهرستان ها
آیا دلایل سوختن دینام خودرو میدانید؟
تاریخ انتشار:95/03/30
چند روز قبل که به نمایندگی ایران خودرو مراجعه نمودم با تعداد زیادی خودرو سمندوپژو مواجه شدم که منتظر تعمیر دینام بودند.اکثر خرابی دینامها سوختن دیود و یا سیم پیچی ارمیچر ویا استاتور بود
گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور وبه مدار امدن دور فن ثانویه با حداکثر دورمی گردد ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو وبه طبع ان باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه ان پایین امدن قدرت تولید برق دینام می گردد.
وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردنند.این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید. به دلیل پایین امدن دور موتور; دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین میگردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.
پیشنهاد می گردد:
۱-از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل ۶۵امپر) است استفاده گردد.
۲-در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود۲۰۰۰دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.
۳-دور فن کولررا حدالامکان در پایین ترین درجه ان قرار دهید.
۴-شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد.
۵-از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری پنجم)
تاریخ انتشار:95/03/29
30. Seat Belt Not On : چراغ هشدار بسته نبودن کمربند ایمنی
31. Parking Brake Light : چراغ هشدار ترمز پارک
32. Battery / Alternator Warning : چراغ اعلام خطا در دینام / ضعیف بودن باطری
33. Parking Assist : چراغ فعال بودن کمک پارک
34. Service Required : چراغ اعلام انجام سرویس اتومبیل
35. Adaptive Lighting : چراغ فعال بودن میزان حجم نور
آیا می دانید خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟
تاریخ انتشار:95/03/27
تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکانهایی دیده اند .مثلا در لوکوموتیو ها .بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل – الکتریکی بهره میبرند و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل – الکتریکی کار وجود دارند .این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم نوعی تراموا وقتی که به سیمهای برق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خودبهره میبرند و زمانی که به این کابل های برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه میدهند .زیر دریایی ها نیز نوعی ماشینهای هیبریدی هستند که معمولا با یکی از سیستمهای هسته ای – الکتریکی و یا دیزل – الکتریکی کار می کنند .
بطور کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبریدی گوییم.
بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی – الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل – الکتریکی نیز تولید کرده اند .در این مقاله بیشتر به خودروهای بنزینی – الکتریکی میپردازیم.
خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین میباشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است وموتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها میرساند .در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند وموتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند .
در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند.
برای شما و من یک خودروی مفید خودرویی است که حداقل نیازهای ما را بر اورده کند که این نیاز ها میتوانند چنین باشند:
۱- از یک سوخت گیری اولیه حداقل 300 مایل یا 482 کیلومتر تا یک سوخت گیری مجدد راه بروند
۲- هر بار سوخت گیری اسان و سریع باشد و فاکتورهای دیگر …..
یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را براورده میکند اما در عوض الودگی زیادی دارد و یک موتور برقی
با اینکه الودگی خیلی کمی (یا اصلا) ایجاد نمیکند اما این موتور حداکثر بین 50 تا 100مایل (۸۰ تا ۱۶۱ کیلومتر)میتواند بین دو شارژ خود برود و مشکل دیگر موتور الکتریکی این است که شارژ شدنش سخت و خیلی زمانبر است.یک خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است که به نوعی میتوانند مکمل همدیگر باشند .
سیستم هیبریدی بنزینی – الکتریکی شامل اجزا زیر است:
*موتور بنزینی : موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد. ولی این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش الودگی و افزایش کارایی میشود.
* باک بنزین : باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است.
بنزین چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000 پوند باتری معادل 1 گالون (7 پوند) بنزین انرژی دارد.
* موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کا ر است و هم به عنوان ژنراتور به عنوان مثال زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر میگرداند) با استفاده از سرعت در سراشیبی(
* ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکترکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار میرود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.
* باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند . برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که میتواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند (یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق میتوانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمیتواند چنین کاری را انجام دهد.
* سیستم انتقال قدرت دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را میتوان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله:
سری و موازی:
هیبرید موازی : در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی میرساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی میرساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل میشوند و این قدرت به چرخها میرسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باتری ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل هستند.
در نتیجه در هیبریدهای موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تواما نیرو محرکه مورد نیاز را فراهم میکنند.
هیبریدهای سری : در مقابل هیبریدهای موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می اورد و ژنراتور میتواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری چهارم)
تاریخ انتشار:95/03/26
25. Diesel Particulate Filter Warning : چراغ هشدار کثیف بودن فیلتر دیزل
26. Trailer Tow Hitch Warning : چراغ هشدار یدک کش
27. Air Suspension Warning : چراغ هشدار سیستم تعلیق
28. Lane Departure Warning : چراغ هشدار خارج شدن از مسیر جاده
29. Catalytic Converter Warning : چراغ هشدار پر شدن کاتالیست
آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری پنجم)
تاریخ انتشار:95/03/25
:ads (automatische sperr differential)
دیفرانسیل قفل شونده به صورت اتوماتیک بر اثر بکسباد یک چرخ وبروز لغزش بوسیله حسگر به چرخهای محرک انتقال یافته و دیفرانسیل به نسبت قفل می نما ید، میزا ن قفل شوند ه گی آن 35الی100درصدمیباشد .این عمل بوسیله کلاچهایی صورت می پذیرد که دردو طرف هوزینگ ها تعبیه شده است که به محض رفع بکسباد این قفل شدن به طور اتوماتیک قطع می شود.
:arts
سيستم قابل تطبيق حفاظت سرنشينان ، سيستم فوق به کمک تعدادی حسگر به بررسي وضعيت راننده وسر نشين جلو ، وزن سرنشينان، موقعيت راننده دربرابر غربالک فرمان وساير موارد مورد نياز می پردازد.
:arm
کنترل کج شدن بدنه ( اطاق ) .
:4wd ( four wheel drive)
هر زمان نياز باشد ازنيروی چهار چرخ استفاده می شود .
:awd(all wheel drive)
نيروی موتور بطور دائم بين هر چهار چرخ تقسيم می شود .
: cbs
سیستم کنترل ترمز ها در پیچهای مکمل absمیباشد.
:(cng (compressed natural gas
سيستم چهار چرخ حرکت ابداعی آلوار (ژاپن)
:(c.l.c (close loop car bar tor
کاربراتور مدار بسته که بر روی خودرو پرايد سوار می باشد.
:cbc
کنترل ترمز درحال پيچ ؛ هنگام ترمزدرسرپيچ نيروی ترمز درچرخها داخل پيچ راکم ميکند که درنتيجه مسافت ترمز گيری کاهش می يا بد .
:dsc
کنترل کشش وکنترل پايداری ديناميکی سیستمی برای حفظ پایداری اتومبیل در شرایط دشوار مانند رانندگی درپیچهای لغزنده ،این سیستم روی ترمزها عمل میکند وقادر است ترمز رابه هر یک از چرخها به تنهایی وبه میزان لازم اعمال کرده وازاین طریق پایداری اتومبیل راحفظ می کند.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است