<<<صفحه هفتم صفحه هشتم صفحه نهم>>>
آیا می دانید دریفت چیست؟
تاریخ انتشار : 95/07/25
دریفت در لغت به معنای گرد و خاک کردن است. ولی در عالم رانندگی به لیز دادن خودرو با استفاده از ترمز دستی یا بکس باد کردن میگن. گرچه با ماشین های دیفرانسیل جلو هم میشه دریفت کرد ولی به علت این که با این ماشین ها برای اکثر دریف کردن ها نیاز به استفاده از ترمز دستی هستش که چون خیلی سرعت ماشین رو میگیره زیاد با این جور ماشینها دریفت نمی کنن برای همین از ماشین های محور عقب استفاده می کنن.
آیا می دانید؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/07/11
در مورد گرم کردن صبحگاهی موتور به صورت کارکرد درجا چه باید کرد؟ میگویند اگر این کار را نکنیم پوسته موتور ترک میخورد. این گفته صحیح است؟
– حرکت تا 2 کیلومتر با موتور سرد، تا 70 درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آنهم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اغلب اتومبیلهای جدید نیم دقیقه کافیست. در مورد اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.
گفته میشود حتی بی اهمیت ترین اقدامات در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد. این گفته صحیح است؟
– بله. شاید باور نکنید اما حتی در هنگام گردش به چپ بنزین بیشتری مصرف میشود تا در هنگام گردش به راست.زیرا برای گردش به چپ ناگزیر باید توقف کرد و موتور ماشین باید مدتی درجا کار کند و این یعنی بنزین بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانید به چپ گردش کنید.
در این هنگام نیز باید هیکل سنگین اتومبیل را از حالت سکون به حالت حرکت دربیاورید که اینهم مستلزم مصرف کردن بنزین اضافی است. به همین دلیل با دور زدن در میدانی که در نزدیکی شماست، یا از محل دوربرگردان، بنزین کمتری مصرف میشود تا دور زدن در وسط خیابان.
آیا شرایط روحی و روانی راننده در کاهش و افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد؟
– بله. مثلا باید صندلی اتومبیل خود را در راحت ترین وضعیت ممکن تنظیم کنید. تحقیق نشان داده است که رانندگی در وضعیت راحت به راننده کمک میکند که پدال گاز را ملایمتر فشار دهد و وقتی پدال گاز ملایمتر فشار داده شود، بنزین کمتری مصرف میشود.
در صورت رانندگی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، به جای 110 کیلومتر بر ساعت، راننده سبک پایی مثل شما میتواند تا 20 درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کند! مقاومت هوا در سرعت های بالا عیب دیگری هم دارد و آن اینکه عمر شاسی خودرو را نصف میکند.
آیا می دانید؟؟!
تاریخ انتشار:95/06/27
برخی عادت دارند صبح قبل از روشن کردن خودروهایشان، کاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور کنند آیا این کار هر روز ضروری است؟
خودرو با صاحبش حرف میزند و ایرادهای خود را به راننده اطلاع میدهد! مثلا وقتی لوله اگزوز شم صدا میکند یا از درون آن دود بیرون می آید حتما موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!
پیش از روشن کردن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر کاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی هستند و کار خود را درست انجام میدهند یا خیر.
اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمتر جلو میروید. مثلا خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل 15 کیلومتر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف میکند ولی معادل 14.5 کیلومتر جلو میرود.
اگر سوپاپ تهویه کارتر نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش میابد و احتمال آلوده شده روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا 25 درصد افزایش میابد.
اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونواکسید و هیدروکربنهای خروجی از اگزوز به اندازه 40 تا 50 درصد کاهش میابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش میابد و هم عملکرد موتور بهتر میشود.
اگر تسمه های مختلفی که پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل میکنند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت کاهش میابد. تسمه باید حدود 1.25 سانتیمتر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ نما نباشد.
اگر ترمزها تنظیم نباشند، ممکن است در حین حرکت خودرو با کاسه یا دیسک ترمز تماس داشته باشند و در برابر حرکت چرخ مقاومت نشان دهند. این مقاومت سبب میشود که چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است که زیر هر چرخ جک بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با کاسه یا دیسک اصطکاک داشته باشد، وقتی میخواهید چرخ را بچرخانید مقاومت آنرا حس خواهید کرد.
اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی میدهد، ممکن است سوراخ شده باشد.
آیا تفاوت کراس اوور با SUV را می دانید؟
تاریخ انتشار:95/06/20
اگر اطلاعات چندانی در مورد کراس اوورها (Crossover) ندارید و یا حتی در مورد آن ها چیزی نشنیده اید، ناراحت نباشید، چرا که یک اصطلاح جدید در خودرو محسوب میشود. کراس اوور خودرویی است که فضا و بدنه یک شاسی بلند (SUV) را در اختیار دارد، در حالی که از پلت فرم یک خودروی سواری بهره میبرد. در حال حاضر کراس اوورها بر بخشی از بازار خودرو که در اختیار شاسی بلندها بوده، چیره شده و به خودروی همه کاره بسیاری از خانواده های آمریکایی تبدیل شده است. با وجود اینکه کراس اوورها بازار را در اختیار گرفته اند، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کمپانی های خودروسازی تصمیم به تولید محصولاتی با بدنه بزرگ شاسی بلندها بر روی پلت فرم خودروهای سواری گرفته اند؟
اینطور که به نظر میرسد، فواید بسیاری در طراحی یک کراس اوور وجود دارد. در این نوع از اتومبیل شما دارای ارتفا بیشتر صندلی هستید که در نهایت بر دید شما میافزاید. از دیگر فواید این اتومبیل میتوان اشاره ای به فضای داخلی زیاد در کنار ایمنی بیشتر در تصادفات داشت. البته خودروهای شاسی بلند نیز، از تمامی موارد مذکور در بالا بهره میبرند اما دارای چندین نقطه ضعف نیز میباشند. از آنجایی که اتومبیل های شاسی بلند سوار بر پلت فرم کامیون هستند، دارای وزن بسیار زیادی میباشند که خود منجر به عدم کارایی مناسب ترمزها برای توقف و افزایش مصرف سوخت میشود. همچنین این خودروها برای رانندگی در مسیرهای آف رود به سیستم تعلیق محکم تری مجهز میباشند، در حالی که در مسیرهای هموار بسیار خشک و ناخوشایند هستند و در آخر به دلیل داشتن جثه بسیار بزرگ، رانندگی با آن ها کمی دشوار میباشد.
تنها با استفاده از پلت فرم خودروهای سواری، تمامی نقاط ضعف مذکور حذف میشوند و نقاط مثبت شاسی بلندها همچون فضای کافی سرنشینان و طراحی بدنه خشن باقی میماند. در حالی که کراس اوورها از اکثر خودروها سنگین تر هستند، در مقایسه با شاسی بلندها سبک تر میباشند که منجر به کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین به دلیل استفاده از پلت فرم خودروهای سواری، کراس اوورها بیشتر شبیه اتومبیل های معمولی هستند تا اینکه شبیه شاسی بلندها باشند. در حقیقت هنگامی که پشت فرمان یک کراس اوور هستید، بیشتر حس رانندگی با یک خوردوی استیشن را خواهید داشت.
استفاده ار پلت فرم خودروهای سواری در کراس اوورها علاوه بر افزایش فرمان پذیری و قدرت مانور در شهرها به راحت تر پارک کردن آن ها در فضاهای کم نیز، کمک شایانی میکند. از دیگر دلایل تولید کراس اوورها رانندگی آرام تر در کنار فرمان پذیری بهتر نسبت به شاسی بلندها است که در نهایت آن ها را به اتومبیل هایی مناسب برای مسافرت های شهری تبدیل میکند. البته برای رسیدن به چنین نقاط مثبتی در یک خودرو، شما باید از قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار و آف رود و همچنین کشیدن بارهای سنگین بگذرید. با این وجود فروش رو به افزایش کراس اوورها نشان دهنده رغبت هر چه بیشتر مراکز فروش اتومبیل ها به این خودروها میباشد.
آیا از تاثیر مصرف دارو بر رانندگی خبر دارید؟
تاریخ انتشار:95/06/14
آیا تا به حال شده صبح از خواب با کسالت بلند شوید و حس کنید سردرد شدیدى دارید ؟ احتمالا در این گونه مواقع خود درمانى مى کنید سپس به سمت خودرواتان رفته و عازم محل کارتان مى شوید اما باید بدانید که با مصرف دارو نه تنها ممکن است ایمنى خودتان را به خطر بیندازید بلکه امکان دارد با جریمه سنگینى نیز رو به رو شوید یا اخطار گواهى نامه اى بگیرید. بسیارى از خودروسواران هیچ آگاهى از دارویى که مصرف مى کنند، ندارند. واقعا مهم است که آن ها تاثیر جانبى داروهایى را که مصرف مى کنند بدانند و این که چه تاثیرى بر رانندگى آن ها مى گذارد. براى بیشتر مردم رانندگى نشان دهنده آزادى، کنترل و استقلال است. رانندگى بیشتر مردم را قادر مى سازد تا هر زمان که نیاز دارند به مکان هاى مورد دل خواهشان بروند. از طرفى رانندگى براى بیشتر مردم از نظر اقتصادى مهم است. براى بعضى رانندگى بخشى از شغل شان به حساب مى آید و بعضى فقط با خودرو شان به سر کار مى روند. رانندگى مهارت پیچیده اى است. توانایى ما براى ایمن رانندگى کردن تحت تاثیر تغییراتى در وضعیت ذهنى، احساسى و فیزیکى است.
قانون ترافیک جاده اى در انگلیس
بسیارى از رانندگان از اثراستفاده دارو بر رانندگى بى خبرند و بین داروهایى که توسط یک پزشک براى بیمارى تجویز شده و داروهایى که بى نسخه از داروخانه خریدارى مى شود و یا داروهایى که به شکل غیر قانونى به دست مى آید، فرقى نمى گذارند. اگر به شما هنگام رانندگى دستور ایست داده شود و بعدا مشخص شود که به دلیل دارویى که مصرف کرده اید صلاحیت رانندگى را ندارید در این موقع شما تحت پیگرد قانونى قرار مى گیرید و ممکن است که گواهى نامه تان را از دست بدهید. هر وقت که مردم صحبت از دارو و رانندگى مى کنند بیشتر ما فکر مى کنیم که این مساله مربوط به افرادى است که به صورت غیر قانونى و بدون تجویز پزشک دارو مصرف مى کنند و به سمت جاده حرکت مى کنند. مصرف هر نوع دارو و سپس پشت فرمان نشستن واقعا مى تواند خطرناک باشد بنابراین مهم است بدانید چه مقدار دارو مصرف مى کنید و چقدر تحت تاثیر قرار مى گیرید.
انواع داروها و تاثیرات آن
افسردگى یا بیمارى روانى
افرادى که دچار افسردگى یا بیمارى روانى هستند ممکن است که حواس شان پرت شود و گاهى نتوانند بر رانندگى تمرکز کنند. به هر حال اگر والیوم یا داروهاى مسکن براى بیمار تجویز شد تا با ناراحتى و افسردگى مبارزه کند مصرف آن هنگام رانندگى آسیبى را مى رساند که مى تواند همانند آسیبى باشد که غلظت الکل خون بالاى0.08 است. این نوع دارو نیز مى تواند تاثیراتى مانند خواب آلودگى، دید ناواضح و تلوتلو خوردن را در بر داشته باشد.
تسکین درد
داروهاى مسکنى که استفاده مى شوند هم باعث تسکین درد شده و هم موجب تمرکز ضعیف و خواب آلودگى راننده مى شود.
خستگى مفرط
داروهایى که براى مقابله با خستگى استفاده مى شوند،مى توانند بیش از حد تحریک کننده باشند و منجر به آگاهى وهوشیارى غیر واقعى، اعتماد به نفس کاذب، سرگیجه و هیجان زدگى بیش از حد شود.
مشکلات قلب و فشار خون بالا
داروهایى که براى مشکلات قلب و فشار خون بالا تجویز مى شوند باعث گیجى و دید ناواضح مى شوند.
درمان هاى بدون نسخه پزشک
داروهایى مانند شربت سینه و قرص هاى خواب آور که در درمان سرماخوردگى و آنفلوآنزا موثرند موجب کاهش تمرکز و توانایى رانندگى مى شود و آنتى هیستامین ها که براى آلرژى مصرف مى شوند به راننده احساس بى حالى، خواب آلودگى و حواس پرتى مى دهد.
داروهاى ترکیبى
گاهى ممکن است براى شما انواع داروهایى تجویز شود که به طور جداگانه و به تنهایى هیچ مشکلى را به وجود نیاورند. در حالى که اگر داروها با هم ترکیب شوند، تاثیر متفاوتى خواهند داشت. شما هرگز نباید از ترکیب داروهاى نسخه دار و بدون نسخه استفاده کنید چون احتمالا تاثیرات آن غیر قابل پیش بینى و به صورت بالقوه خطرناک است. بیشتر مردم گاهى بیشتر از یک دارو استفاده مى کنند. ترکیب داروهاى متفاوت مى تواند باعث بروز مشکلاتى براى بعضى افراد به ویژه براى بزرگ سالان شود زیرا آن ها داروهاى بیشترى را نسبت به گروه هاى سنى دیگر دریافت مى کنند. تغییراتى که در بدن افراد با توجه به سن به وجود مى آید نشان مى دهد که افراد مسن بیشتر به دارو روى مى آورند. هر چه بیشتر به دارو روى بیاورید خطر بیشترى را متحمل خواهید شد چون که داروهاى زیاد توانایى براى رانندگى ایمن را تحت تاثیر قرار مى دهند. براى این که کمک کنید تا مشکلات رفع شود باید حداقل سالى یک بار با پزشک یا دکتر داروساز در باره همه داروهاى نسخه دار و بدون نسخه اى که مصرف مى کنید، صحبت کنید. دکتر مى تواند به شما کمک کند تا تاثیر منفى داروها بر رانندگى به چندین روش از جمله مقدار و زمان مصرف دارو کاهش یابد، یا این که دارو را تغییر بدهد تا باعث خواب آلودگى کمترى شود حتى مى توانید در باره مکمل هاى غذایى نیز با پزشک مشورت کنید تا مصرف همزمان و یا ترکیب داروها و مکمل ها باعث بروز مشکل در رانندگى شما نشود.
رانندگى ایمن با مصرف دارو
سعى کنید از عوارض و تاثیرات جانبى دارو آگاه باشید تا در زمان رانندگى خطرى شما را در رابطه با مصرف دارو تهدید نکند. همیشه به یاد داشته باشید که از داروساز در باره تاثیرات دارو بر توانایى رانندگى خود سوال کنید. اطلاعاتى را که همراه مصرف این دارو است بخوانید و از دستورالعمل آن پیروى کنید. هرگز دارو را ترکیب نکنید مگر این که به شما توسط مشاور پزشکى توصیه شود. مهم ترین چیزى که باید به یاد داشت این است که به صداى بدن تان گوش دهید تا اگر احساس ناراحتى مى کنید یا به هر طریقى در رانندگى ناتوان هستید خطر نکنید. تاکسى بگیرید و استراحتى بکنید. بسیارى از مردم در انگلیس مجبور هستند که از درمان هاى بدون نسخه و داروهاى نسخه دار براى تعدادى از بیمارى ها استفاده کنند که دامنه آن از بیمارى هاى جدى تا نه چندان جدى است.
مشکلات مخفى
صرع، سرگیجه یا نزدیک بینى از علائم بیمارى هایى هستند که بلافاصله به ما هشدار مى دهند که ما نباید پشت فرمان قرار بگیریم. خیلى آسان نیست تاثیرات دارویى را که تجویز شده بر بدن مان مشاهده کنیم اما باید در نظر داشت که ممکن است خطرناک باشند.
داروهاى ضد افسردگى
براى مثال داروهاى ضد افسردگى را در نظر بگیرید. تقریبا سه میلیون افرادى که در انگلیس در یک دوره اى از زمان به عنوان افراد افسرده شناخته شده اند و بالاى یک میلیون نفر از آن ها بر این عقیده هستند که مى توانند به رانندگى مشغول شوند در حالى که داروهاى ضد افسردگى مصرف مى کنند و تاثیرات جانبى آن ها که شامل اضطراب، نگرانى، گیجى و بینایى ناواضح است به صورت فهرست آمده است. در سال 2003 ادموند کینگ Edmund Kingمدیر اجرایى یکى از موسسات انگلیس ،گفت: یک افزایش هشدار دهنده در خصوص بیمارى افسردگى و تعداد نسخه هاى مربوط به آن وجود دارد. در سال 2001 حدود 30 میلیون نسخه براى داروى ضد افسردگى در انگلیس وجود داشت. شواهد قابل توجهى وجود دارد که نسل قدیمى تر داروهاى ضد افسردگى و آرام بخش ها تاثیر بسیار بدى بر رانندگى دارند و مى توانند خطر تصادفات را افزایش دهند اما کارى براى رابطه بین اشکال جدید دارو و رانندگى انجام نشده است. بیمارانى که داروهاى ضد افسردگى استفاده مى کنند باید رفتار رانندگى شان را کنترل کنند و باید از این موضوع آگاه باشند که توانایى رانندگى آن ها ممکن است به دلیل مصرف دارو یا تاثیرات جانبى دارویى آن، تحت تاثیر قرار گیرد و باید مسوولیت کارشان را در نظر داشته باشند. اگر هر نوع شکى به توانایى رانندگى شان دارند باید با پزشک مشورت کنند. دکتر تونى لاول Tony Lavelle مشاور پزشکى یکى از موسسات انگلیس گفت: داروهاى مختلفى که براى افسردگى تجویز مى شوند مى توانند منجر به بروز انواع واکنش ها در افراد مختلف شوند. بدیهى است، بیمارانى که داروهاى جدید دریافت مى کنند باید به آن ها توصیه شود که ممکن است این داروها ایمنى رانندگى شان را تحت تاثیر قرار بدهند. از این رو باید پرینت کوچکى را که شامل اطلاعات دارو است، بخوانند. به هر حال توصیه مى شود هر کسى که داروى جدیدى براى درمان افسردگى استفاده مى کند نباید تا دو، سه روز بعد رانندگى کند تا این که به واکنش واقعى داروهاى جدید پى ببرد. بعضى از داروها مى توانند تاثیر متناقضى بر افراد خاص داشته باشند؛ براى مثال دیازپام به طور معمول تاثیر آرام بخش دارد اما مى تواند منجر به تحریک پذیرى بالا نیز بشود. این موضوع تنها براى داروهاى ضد افسردگى که منجر به ایجاد مشکل مى شوند، نیست.
حساسیت فصلى
در تابستان هاى داغ و طولانى، بینى افراد قرمز مى شود، آب ریزش بینى دارند و عطسه مى کنند. این موارد براى کسى که آلرژى دارد خوشایند نیست و مى تواند خطرناک باشد. ممکن است که براى شما تعجب انگیز باشد که یک عطسه ناگهانى از طرف یک راننده خودروى سوارى که 70 مایل در ساعت (112 کیلومتر در ساعت ) رانندگى مى کند مى تواند منجر به از دست دادن نیم مایل شود.
سرماخوردگى و آنفلوآنزا
این بار با سرفه ها و سرماخوردگى هایى مواجه هستیم که ما را در شب بیدار نگه مى دارد. ما قرص هایى را مى خوریم که به ما کمک مى کند تا بخوابیم. پس از یک خواب عمیق (البته تحت تاثیر داروها) برخاسته و به سمت خودرو مى رویم تا رانندگى کنیم؛ غافل از این که ممکن است واکنش هاى ما در برابر حوادث رانندگى به خطر افتد. خستگى یکى از عوامل اصلى در خطاى رانندگان است که دلیل اصلى تصادفات جاده اى به شمار مى آید. استرس، سفتى گردن، درد مفاصل، سرماخوردگى، آنفلوآنزا و تب نیز در بروز این حوادث بسیار موثرند. پیش از این که سوار خودروتان شوید مطمئن شوید که حال تان مناسب رانندگى است. همیشه اطمینان حاصل کنید که بروشور دستورالعمل همراه دارو تان را خوانده اید. اگر به شما توصیه شده است از رانندگى اجتناب کنید بنابراین خطر رانندگى را نپذیرید.
خودتان را کنترل کنید
از این که بدن شما چگونه به داروها و مکمل ها واکنش نشان مى دهد یادداشت بردارید؛ از جمله این که بعد از مصرف دارو چه احساسى به شما دست مى دهد؟ آیا احساس خواب آلودگى دارید؟ آیا دید شما تار مى شود؟ آیا احساس ضعیفى و کرختى مى کنید؟ چه موقع این موارد اتفاق مى افتند؟ به هر صورت اگر پس از مصرف دارو مجبور شدید رانندگى را براى مدت کوتاهى رها کنید هنوز مى توانید استقلال خود را حفظ کنید. انتخابى که شما دارید این است که مى توانید با خانواده و دوستان به مقصدتان بروید و یا از تاکسى، مترو و … استفاده کنید.
چگونه خودرو را از گل و لای خارج کنیم؟
تاریخ انتشار:95/06/4
باتلاقها مناطقی هستند که دارای خاک بسیار شور می باشند و پوشش گیاهی در این مناطق بسیار نا چیز است . معمولا سفره های آب زیر زمینی در این مناطق بسیار به سطح زمین نزدیک هستند و جنس …
باتلاقها مناطقی هستند که دارای خاک بسیار شور می باشند و پوشش گیاهی در این مناطق بسیار نا چیز است . معمولا سفره های آب زیر زمینی در این مناطق بسیار به سطح زمین نزدیک هستند و جنس خاک این مناطق در اثر مجاورت نمک، بسیار پوک می باشد .
در مناطق کویری ایران در فصول بارش ، زمینها در اثر بارندگی گل شده و در اثر حرارت بالا ، سطح زمین به سرعت خشک می شود و لایه نازک و سختی از مخلوط نمک و خاک تشکیل شود . این لایه نازک مانع تبخیر لایه های مرطوب زیرین می شود . در نتیجه لایه های زیرین در تمام فصول سال مرطوب باقی می مانند.
در اکثر نقاط کویری ایران، باتلاقها قابل رویت هستند . مهمترین روش تشخیص باتلاقی بودن زمین، عدم پوشش گیاهی و سفید بودن سطح زمین در فصول گرما و گلی رنگ بودن آن در فصول بارش می باشد . علاوه بر این، معمولا زمینهای باتلاقی توسط زمینهای پف کرده با خاک پوک محصور هستند.
پیشنهاد می شود حتی المقدور از حرکت با وسایل نقلیه بر روی زمینهای باتلاقی خودداری کنید . در صورتی که در این زمینها قصد تردد دارید به خاطر داشته باشید که ترمز کردن ناگهانی و یا حرکت بر روی رد بجامانده از حرکت خودرو جلویی می تواند باعث شکسته شدن لایه سخت نازک گردد و برای گروهتان دردسر ساز شود. از این رو در این زمینها از حرکت بر روی رد خودرو جلویی جدا خودداری کنید . تا حد امکان از توقف در زمینهای باتلاقی پرهیز کنید و در این زمینها با سرعت یکسان برانید . هرگونه تغییر ناگهانی سرعت می تواند باعث گیر کردن خودرو در گل شود.
برای حرکت در نواحی باتلاقی حتی المقدور از تایرهای با عرض زیاد و عاج های بزرگ استقاده کنید . این تایرها قادرند به راحتی گل و لای و آب را از میان شیارهای خود عبور دهند و در نتیجه کمک بسیار زیادی به حرکتی آسان بر روی مناطق باتلاقی خواهند کرد.
قبل از عبور از مناطق باتلاقی از راهنمایان محلی و افراد آشنا به منطقه نسبت به وضعیت باتلاقها و میزان نفوذ پذیری و چسبندگی گل اطلاعات کافی کسب کنید. در بعضی از نقاط کویر مرکزی ایران باتلاقهایی وجود دارند که قادرند خودرو را در کسری از دقیقه به پایین بکشند . در کویر بی گدار به آب نزنید.
روشهای خارج کردن خودرو از گل :
هنگامی که در زمین باتلاقی گیر کردید از فشردن پدال گاز و استفاده از دنده عقب برای بازگشت خوداری کنید.این روش باعث بیشتر فرو رفتن در گل خواهد شد. قبل از هر اقدامی از خودرو خارج شوید و چند دقیقه ای را به بررسی وضعیت اختصاص دهید.
اولین کار در هنگام گیر کردن در زمین باتلاقی، آزاد کرد شاسی خودرو از تماس با گل است . این کار بسیار سخت و زمانبر است ولی تا هنگامی که شاسی آزاد نباشد سایر روشها تقریبا غیر ممکن هستند. این کار را میتوانید با قرار دادن جک بادی در زیر خودرو انجام دهید . همچنین جکهای معمولی نیز در صورتی که در زیر آنها یک صفحه چوبی یا فلزی قرار گیرد تا در گل فرو نروند می توانند کار ساز باشند. حتی المقدر سعی کنید با ارتفاع دادن به خودرو شاسی را آزاد کنید چون کندن زمین باتلاقی بسیار کار سخت و مشکلی است و همچنین سطوح زیرین به دلیل بالا بودن رطوبت از استحکام به مراتب کمتری نسبت به سطوح بالایی برخوردارند. پس از بالا بردن خودرو ، زیر چرخها را با قلوه سنگ پر کنید و این روش را تا جایی که شاسی خودرو آزاد گردد ادامه دهید . همچنین در صورتی که تخته چوبی همراه دارید می توانید در زیر چرخها قرار دهید .
در صورتی که چندین خودرو همراه شما هستند در صورتی از روش بکسل کردن استفاده کنید که پیش از آن اطمینان حاصل کرده اید که سایر خودرو ها بر روی زمین باتلاقی قرار ندارند . در غیر این صورت روش بکسل کردن باعث می شود که سایر خودروها نیز در گل فرو روند . بهتر است روش بکسل کردن در زمین باتلاقی با بیش از یک خودرو انجام شود.
یکی از روشهای کارآمد استحکام بخشیدن به گل زیر چرخهای خودرو می باشد . با قرار دادن خار و گیاهان کویری در اطراف چرخها می توانید مقاومت و اصطکاک چرخها با گل را افزایش دهید تا خودرو راحت تر از گل خارج شود. به یاد داشته باشید در هنگام گیر کردن حتما از کمک سبک استفاده کنید . استفاده از کمک سنگین باعث وارد شدن فشار بیشتری به زمین و درنتیجه بیشتر فرو رفتن خواهد شد .
در صورتی که تکیه گاه مطمئنی در زمینهای مجاور وجو دارد می توانید از وینچ استفاده کنید . قبل از وارد شدن نیرویی به کابل وینچ کلیه افراد را از اطراف کابل و خودرو دور کنید.
در صورتی که تنها سفر کرده اید سعی کنید به سراغ کمک در اولین آبادی بروید چون خارج کردن خودرو از باتلاق بدون نیروی کمکی کاری بسیار دشوار و خسته کننده است و کلیه انرژی شما را هدر خواهد داد.
هل دادن خودرو در صورتی که به روش صحیح انجام شود و برآیند فشار به سمت بالا باشد میتواند کمک بزرگی باشد.هیچ وقت قدرت یک فرد و میزان کمکی که به خارج کردن خودرو از گل خواهد کرد را دست کم نگیرید.
تفاوت خودروهای یورو 2 و یورو 4
تاریخ انتشار:95/05/28
در این مقاله بر آن شدیم تا به سوال خیلی از دوستان در مورد خودرو های یورو 2 و خودرو یورو 4 بپردازیم که در ابتدا بایستی یه مقدمه ای راجب این مقاله بنویسم.
موضوع هوای آلوده در جهان که بیش تر در شهرهای بزرگ نمود پیدا کرده است، امروزه به بحث اصلی حوزه صنعت و محیط زیست تبدیل شده است، به طوری که برای مثال، چند دوره اخیر نمایشگاههای بزرگ خودرو در جهان با محوریت و زمینه اصلی «هوای پاک» و «محیط زیست» برگزار میشوند. در این میان، شرکتهای خودروساز داخلی نیز بنا بر وظیفه اجتماعی خود و مقررات حاکم، در صددند تا حد امکان محصولات خود را به تجهیزات و استانداردهای کنترل آلایندگی مجهز سازند تا در کاهش مضرات این پدیده در کشور، سهمی ایفا کنند.این استانداردهای آلایندگی در اصل میزان مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروی نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند را تعریف میکند.انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربنها (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن(CO) و ذرات معلق (PM) را در این استانداردها لحاظ میشوند. استاندارد بودن موتور خودرو با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی میشود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند.
آلاینده های اصلی
1- ذرات معلق (Particulate Matters)
ذرات معلق به گروهی از ذرات جامد یا مایع اطلاق می شود که به اندازه کافی برای معلق ماندن در هوا سبک باشند. بعضی ذرات مثل دوده سمی نیستند ولیکن بعضی ذرات مثل آزبست سمی اند. مهمترین مشکل ذرات معلق، باقی ماندن تا مدتی در جو زمین است: قطر بیشتر از 10 میکرون پس از یک یا چند روز انتشار روی زمین می نشیند و ذرات کوچک تر و سبکتر با قطر کم تر از یک میکرون چندین هفته در هوا می ماند.
2- منوکسید کربن (CO)
گازی است بیرنگ، بیبو و سمی که از احتراق ناقص سوخت های کربن دار به وجود می آید. غلظت این گاز در مناطق اصلی شهرهاکه تعداد خودروها زیاد است، بیشترین مقدار است. منوکسید کربن پایداری زیادی در جو ندارد.
3- دیاکسید گوگرد(SO2)
گازی است بی رنگ که بیشتر، از سوختن سوختهای حاوی گوگرد نظیر زغال سنگ و نفت پدید می آید. این گاز می تواند اکسید شده و آلاینده ثانویه نظیر تریاکسید گوگرد به وجود آورد. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید سولفوریک تشکیل می شود.
4- اکسیدهای نیتروژن (NOx)
زمانیکه اکسیژن هوا با نیتروژن موجود در دمای بالا احتراق ترکیب شود، اکسید نیتروژن به وجود می آید. دوآلاینده مهم آن، مونوکسید و دیاکسید نیتروژن هستند. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید نیتریک تشکیل می شود. منابع اصلی اکسیدهای نیتروژن، خودروها، نیروگاهها و سیستم دفع زباله است.
5- ترکیبات آلی فرّار (VOC)
ترکیبات فرار، گروهی از ترکیبات آلی است که انواع هیدروکربنها را نیز شامل می شوند. این گروه گاهی به گروه متان و گروه هیدروکربن های غیر متان تقسیم می شود. ترکیبات فرار در دمای اتاق ممکن است به سه حالت جامد، مایع و گاز موجود باشد. بیشترین مقدار در این ترکیبات را متان که خطری برای سلامتی ندارد، تشکیل می دهد. بعضی از voc ها جذب کننده قوی اشعه مادون قرمز هستند و به اثر گلخانه ای و گرم شدن زمین کمک می کنند.
استاندارد یورو 2 و یورو 4
استاندارد یورو 2 و یورو 4 در اصل استاندارد آلایندگی هواست و به دید من ارتباطی به مردم نداره جزء سلامتیشون منظورم اینه که مردم نباید اختلاف چند میلیونی بابت این قطعه پرداخت کنند و این وظیفه کارخانه سازنده اس که طبق تعهدش و سودآوریش خودرو هایی پاک تولید کنه و به مردم نحویل بده در اصل این چرخه کامل نمی شه مگر اینکه حتی استاندارد آلایندگی بنزین یورو 2 در حد یورو 2 باشه نه بیشتر!!!
در حالی که بسیاری دم از عرضه خودرو با استاندارد یورو 4 می زنن کجاس بنزین یورو 4 ؟و کدام جایگاه ها عرضه می کنند این در حالی است که خودرو سازان در این سالها پا فرا تر گذاشته و ایربگ خودرو ها را کم می کنند همانند تندر 90 ولی صحبت از سلامتی و حفظ محیط زیست!
در انتها مقاله خودرو های یورو 2 و یورو 4 جزء در کاتالیزور و سنسور گاز اکسیژن خودرو (میزان خروجی گازهای سمی متساعد از سوخت بنزین خودرو) هیچ تفاوتی ندارند از نظر طراحی و یا حجم موتور و میزان قدرت خودرو و یا کشش خودرو و…
آیا تفاوت 2WD و 4WD و AWD می دانید؟
تاریخ انتشار:95/05/23
دیفرانسیل جلو
بسیاری از وسایل نقلیه به صورت تکدیفرانسیل (2WD) هستند و در آنها نیروی خروجی موتور تنها به یک جفت از چرخها منتقل میشود. بسیاری از خودروهای امروزی، مینیونها و حتی برخی شاسیبلندهای کراساور نیز از سیستم دیفرانسیل جلو استفاده میکنند؛ چرا که کاربرد این سیستم، هم از نظر اقتصادی مقرونبهصرفه است. همینطور فضای بهینهای در طراحی ایجاد میکند و نفش تعیینکنندهای در ایجاد فضای مناسب برای پاها در صندلیهای عقب دارد. در شرایط لغزنده، سیستم FWD از توزیع وزن مناسب بر روی چرخهای جلو بهره میبرد؛ چرخهایی که در این حالت، هم برای سیستم فرمان و هم برای ایجاد کشش استفاده میشوند.
دیفرانسیل عقب
سیستم دیفرانسیل عقب (RWD) معمولاً در پیکاپها و شاسیبلندهای مبتنی بر تراکها و همینطور خودروهای اسپورت و سدانهای با عملکرد بالا مشاهده میشود. برای تراکها، دیفرانسیل عقب امکان استفاده از قطعات سنگین و حجیم را فراهم میآورد و هنگام بارگیری با وزن بالا، کشش بهتری را ایجاد میکند. برای یک خودرو با عملکرد بالا، دیفرانسیل عقب با توزیع وزن با تناسب بیشتر بین دو محور، هندلینگ را بهبود میبخشد و با کاستن از وظیفه چرخهای جلو، آنها را در شرایط بهتری برای سیستم فرمان قرار میدهد. امّا در همین حال، باید توجه داشت که استفاده از دیفرانسیل عقب، کشش کمتری را در مسیرهای لغزنده به همراه خواهد داشت.
تمام تراکهای سبک موجود در بازار امریکا از مدل سال ۲۰۱۲ دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در کنار کنترل کشش هستند که باعث بهبود قابلتوجه رانندگی در شرایط زمستانی، بهخصوص برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب میشود. با این وجود، مشاهده شده که سیستمهای دیفرانسیل تمامچرخ و چهار چرخ متحرک، کشش به مراتب بالاتری در شرایط لغزنده ایجاد میکنند.
دیفرانسیل تمامچرخ متحرک
همانطور که از نام این سیستم برمیآید، سیستم AWD نیرو را به هر گوشه از خودرو منتقل میکند. این سیستم در هنگام شتابگیری، بیشتر کشش را در جلو ایجاد میکند. ولی مزیت و کارآیی آن بیشتر در شرایط زمستانی و رانندگی در یک مسیر متعادل خارج از جاده است. بسیاری از سیستمهای AWD در ابتدا نیرو را به یک جفت از چرخها، عقب یا جلو، منتقل میکنند و وقتی لغزش تشخیص داده شده، نیرو به چرخهایی که بیشترین کشش را دارند، ارسال میشود. سیستمهای دیفرانسیل AWD بهویژه در شرایط آبوهواییای که مدام در حال تغییر باشد یا رانندگی در مسیری با بارش متناوب برف و یخبندان مفید واقع میشود. از این سیستم معمولاً در شاسیبلندهای مبتنی بر خودروهای ساده و همینطور بسیاری از خودروها و مینیونها استفاده میشود.
دیفرانسیل چهار چرخ متحرک
با اینکه در تبلیغات خودرویی معمولاً از عناوین AWD و 4WD به جای یکدیگر استفاده میشود، ولی ایندو در واقع، دو چیز متمایز هستند. در حالت کلی، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ محرک (4WD) برای شرایط سخت رانندگی آفرود مانند بالا رفتن از تختهسنگها، عبور از آبهای عمیق و رانندگی در سراشیبیهای تند با سطح لغزنده و با کشش کم بهینهسازی شده است. برخی از سیستمها، دارای دیفرانسیلهایی هستند که امکان قفل شدن برای ایجاد بیشترین کشش را فراهم میکند و در همین حال میتواند سرعت چرخهای راست و چپ و همینطور محورهای جلو و عقب را تنظیم کند.
سیستمهای مدرن 4WD میتوانند به تماموقت، اتوماتیک یا پارهوقت باشند. «تماموقت» به این معناست که این سیستمها همیشه فعال خواهند ماند. در حالت «اتوماتیک»، خودرو به صورت خودکار بین دو حالت تکدیفرانسیل و دو دیفرانسیل سوئیچ میکند. در حالت «پارهوقت» نیز راننده باید به صورت دستی بین دو حالت دو و چهار چرخ متحرک شیفت انجام دهد. در خودروهای با سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صورت «پارهوقت»، نباید در زمینهای خشک در حالت 4WD رانندگی کرد، زیرا این امر میتواند به سیستم پیشرانه خودرو آسیب بزند.
اگر آفرودبازهای حرفهای را کنار بگذاریم، بسیاری از رانندگان هیچوقت به قابلیتهای بیشتری که سیستمهای 4WD نسبت به AWD ها در دسترس قرار میدهند، احتیاج پیدا نمیکنند.
برای شرایط بارندگی و برفهای بسیار کم، سیستمهای دیفرانسیل دو چرخ محرک عملکرد خوبی خواهند داشت و برای بسیاری از وسایل نقلیه، دیفرانسیل جلو، تنظیم مناسبی خواهد بود. البته برای خودروهای با عملکرد بالا، سیستم دیفرانسیل عقب ترجیح داده میشود، ولی در همین حال، سیستم AWD میتواند باعث افزایش کشش شده و هندلینگ شرایط آبوهوایی خشک را بهبود بخشد. سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک بهویژه در هوای طوفانی، به قابلیت حفظ خودرو در مسیر در هنگام شتابگیری اضافه میکند و برای بسیاری از شرایط برفی نرمال و گشتهای ساده خارج از جاده مناسب است. ولی اگر میخواهید در یک شرایط برفی سخت یا آفرود واقعی رانندگی کنید، و یا به رانندگی خارج از جاده عادت همیشگی دارید، حتماً باید به سراغ گزینه 4WD بروید و همینطور فاصله زیادی نسبت به سطح زمین ایجاد کنید. در همین حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از هریک از سیستمهای AWD یا 4WD وزن قابلتوجهی را به خودروی شما اضافه میکند و مصرف سوخت آن را نیز تحتتأثیر قرار میدهد.
یکی از دلایلی که بیشتر افراد به سراغ یک وسیله نقلیه کاربردی اسپورت میروند، وجود اطمینان بیشتر در کشش با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک است. این در حالی است که بسیاری از محدودیتهای AWD و 4WD باخبر نیستند. با اینکه توزیع نیروی به کل چهار چرخ موجب افزایش کشش در خط مستقیم میشود، ولی هیچ تفاوتی در زمینه ترمزگیری در مقایسه با یک سیستم 2WD ایجاد نمیکند؛ چرا که همه وسایل نقلیه دارای ترمزهای چهار چرخ هستند. همچنین رانندگان معمولاً هنگامی با یک خودروی AWD یا 4WD رانندگی میکنند، نسبت به هشدارهای رانندگی در شرایط لغزنده کمتوجه هستند؛ موضوعی که میتواند عواقبی چون انحراف از جاده و یا غلتزدن در هوا را برای آنها به همراه داشته باشد. سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک امکان شتابگیری بیشتر را در شرایط لغزنده برای خودرو فراهم میکند. دقیقاً به همین دلیل است که نباید از احتیاط و هوشیاری راننده کم شود. شرایط لغزنده، فارغ از هر نوع وسیله نقلیهای که با آن در حال رانندگی باشید، همیشه توجه بیشتری را میطلبد.
آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری نهم)
تاریخ انتشار:95/05/12
welcab : تجهیزات ویژه افراد استثنایی.
distance controlling system) : dcs )سیستم کنترل کننده فاصله با خودرو جلویی یاطرفین که برروی اتوبوس تراوگو بنزسوا ر میباشد.44 حسگردرسه صفحه.
aic :برف پاک کن مجهز به حسگر با ران به میزان رطوبت روی شیشه بستگی دارد.
asc+t : نوعی کنترل وسیستم قابلییت حرکت که از بکسباد چرخها در شرایط غیرعادیجلوگیری کرده ومانع ناپایدارشدن اتومبیل میشود ،asc+t از طریق سیستم اداره موتوروباکنترل کردن گاز اتومبیل عمل میکند.
asr :مخفف(accelaration skin control) سیستم مانع از بکسباد چرخها ی خودرو در سطوح لغزنده میشودو همچنین موجب شروع حرکت وشتابگیری سریع می گردد.این سیستم ضد لغزش بهمراه absعمل می کند اگر در هنگام گاز دادن یک یا چند چرخ محر ک بلغزد در واقع سرعت چرخش آن از سرعت حرکت اتومبیل بیشتر است.پس این عدم هماهنگی در سرعت چرخها از طریق بخش کنترل به ترمزچرخ مربوط دستورمی دهد باترمز گیری خودکار سرعت آن چرخ راکم کند .دربرخی اتومبیلهای دیگر سیستم asrبه همراه یک دیفرانسیل (torque sensor torse) یا حساس به گشتاور عمل می کند که دیفرانسیل بصورت خودکار نیروی مستقل شده رابه چرخ هرزگرد بصورت موقت از لحا ظ کوتاهی قطع می کند.
سيستم asr يا سيستم ضد بلو که ترمز abs در ارتباط بوده و همراه با سيستم vcd یک سيستم ايمنی فعال وکاملاً یکپارچه را تشکيل می دهند.
ads: مخفف(automatische sperr differential) دیفرانسیل قفل شونده به صورت اتوماتیک بر اثر بکسباد یک چرخ وبروز لغزش بوسیله حسگر به چرخهای محرک انتقال یافته و دیفرانسیل به نسبت قفل می نما ید، میزا ن قفل شوند ه گی آن 35الی100درصدمیباشد .این عمل بوسیله کلاچهایی صورت می پذیرد که دردو طرف هوزینگ ها تعبیه شده است که به محض رفع بکسباد این قفل شدن به طور اتوماتیک قطع می شود.
آیا می دانید فیس لیفت به چه معناست ؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/05/07
به طور کلی بازنگری ، رفع عیوب و زیباتر نمودن یک خودرو نسبت به مدل اولیه را فیس لیفت می گویند.
ایجاد تغییرات بر روی بدنه خودرو و تزئینات داخلی خودرو را از مهم تغییرات در فیس لیفت یک خودرو می توان نام برد ، این تغییرات در دنیا و حتی میان برندهای برتر خودرو سازی نیز رواج داشته به صورتی که شرکتهای بزرگ خودروسازی دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه یک محصول جدید اقدام به ایجاد تغییرات بر روی ظاهر و تزئینات داخلی خودرو میکنند و به این طریق خودرو با پلتفرم قبلی اما با ظاهری جدید و با نام فیس لیفت روانه بازار میشود.
تولید مدلهای فیس لیفت معمولاً تا مدت 10 سال به طول میانجامد و در این مدت شرکتهای خودروساز دو تا سه محصول با فیسلیفت جدید را به بازار عرضه میکنند، اما پس از گذشت 10 سال پلتفرم خودرو به طور کلی تغییر میکند و یک محصول جدید با نام جدید به بازار عرضه میشود.
آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری هشتم)
تاریخ انتشار: 95/04/29
kacs : مخفف (koeniggsegg advenced control system) کنترل راننده را روی سیستم تسبیت کننده ،کمک فنرها، تقسیم برتری ترمزها بر قرار میکند.
lpm : ارتقای سطح کیفی پا نلهای بدنه.
pf : مخفف (particle filter ) فیلتر خاصی است که برای نوع دوم تعبیه شده است ،واز میزان آلاینده ها تا حد بسیار زیادی می کاهد واین امر مهمی در اروپا محسوب می شود.
pta: (مخفف presonel trarel assistant ) دستیار مسافرتهای خصوصی یاری رسا ن ترین ابزار رانندگان آتی – مثال: زمانی که شخصی ازمحل کار به منزل میخواهد برود کامپیوتر نزدیکترین مسیر رانشان می دهد
sbc : مخفف (sensotronic brake control )کنترل ترمز سنسوترونیک میزان فاصله توقف اتومبیل جلویی تا 3 درصد افزایش داده است.
steleaid : سیستم فراخوان هوشمند اورژانس در صورت بروز حادثه. stabilitracu system (نصب بر روی کا د یلا ک 2001 ) سویل سیستم پایداری الکترونیکی خود رو میبا شد که در مواقع بحرانی از قبیل رانند گی با سرعت زیاد در جا ده های پر پیچ وخم ودر جادههای برفگیر بصورت اتو ما تیک با کم یا زیاد کردن فشاربرروی ترمزهای خودرو وضعیت حرکت خودرو رابه حالتی پایدار وقابل کنترل تبدیل میکند بهره مند است.
sam : مخفف(sitution adapted drive management) مدیریت رانندگی سازگار با شرایط محیط سیستم فوق تکمیل کننده سیستم acc در ترافیک وزیر سرعتهای اعلام شده میباشد (30الی 80 کیلو متر در ساعت) .
trc : مخفف (traction control systam) سیستم کنترل کشش ،این سیستم در لحظه شروع حرکت اگر چرخها حرکت دورانی تندی رابه دور خود شروع کنند ویا اگر در پیچها احتمال خروج اتومبیل از جاده وجود داشته باشد وارد مدار شده واز قدرت موتور می کاهد وبدین ترتیب به ایمنی سرنشینان کمک میکند.
van : (مخففvahicle area network) این سیستم توسط شرکت رنو وپژو طراحی شده است ،این شبکه الکترونیکی سیستم هایی راکه سرعت بالا برای انتقال اطلاعات نیاز ندارند، مانند کیسه های هوای ایمنی ،سیستم صوتی ،تهویه مطبوع ،قفل مرکزی ،نور چراغها،صفحه نشان دهنده را کنترل میکند.
vvb : مخفف (varaiable valve ballistic) بر روی خودرو فراریf-60 نصب میباشد.سوپاپ متغیر بالستیکی ، بر جستگی هایی روی سوپاپ تعبیه شده است که دردوره های بسیار بالا عملکرد سوپاپها بصورت کاملآ مستقل انجام میگردد.سیستم عملکردvvbحتی در دوره های پا یین دارای راندمان بالا است بطوریکه دردور2000 دردقیقه راندمان حجمی 30 درصد افزایش پیدا می کند ورانندگانی که با این اتومبیل رانده اند کاملآ بهبود عملکرد موتور دردورهای پایین را درک کرده اند .
آیا می دانید درجه حرارت بالای موتور با کاهش مصرف سوخت رابطه ای دارد؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/04/28
درجه حرارت بالای موتور و رابطه ان با کاهش مصرف سوخت
ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندامروزیگان نیز برای خودروهای خود(از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای 90 درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند.
متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت با لا می گردد.
خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل دماهای بالای 100 درجه رادارند.
هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.
ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.
(جهت نمایش در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)
منبع جدول ذکر شده:کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ
لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشاندهنده درجه حرارت اب توجه نماید که تا دمای 110 درجه موتور در دمای عادی خود فعال است.
جالب اینجاست در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموسات شروع به باز شدن می کند.
تا دمای حدود 90 فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند.و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین 100 تا 120 درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردنند و لامپ STOP روشن می گردد.
در زمانهائی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری دهم)
تاریخ انتشار:95/04/27
58. Windscreen Defrost : چراغ اعلام یخ زدایی شیشه های جلو
59. Boot Open : چراغ اعلام باز بودن صندوق عقب
60. Stability Control Off : چراغ اعلام خاموش بودن سیستم پایداری اتومبیل
61. Rain Sensor : چراغ نمایش فعال بودن سنسور باران
62. Engine / Emissions Warning : چراغ اعلام هشدار در موتور اتومبیل
63. Rear Window Defrost : چراغ اعلام یخ زدایی شیشه های عقب
64. Auto Windscreen Wiping : چراغ فعال کردن اتوماتیک سیستم شیشه پاک کن جلو
**به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است**