<<<صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم>>>
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری هشتم)
تاریخ انتشار:95/04/14
47. Hill Descent Control : چراغ فعال بودن سیستم کنترل اتومبیل در سرازیری
48. Temperature Warning : چراغ اخطار دمای بالای موتور
49. ABS Warning : چراغ اعلام خطا در عملکرد ABS
50. Fuel Filter Warning : چراغ اعلام کثیف بودن فیلتر سوخت (بنزین ، گازوئیل)
51. Door Open : چراغ اخطار باز بودن درها
52. Bonnet Open : چراغ اخطار باز بودن کاپوت
استفاده از تایرهای زمستانی چقدر ضرورت دارد؟
تاریخ انتشار:95/04/13
برای رانندگان حرفه ای و البته آن هایی که سلامت خودرو و امنیت خود و دیگر سرنشینان همواره برایشان اهمیت دارد، معمولا آماده کردن خودرو برای فصل سرما از واجبات است.
حتی اگر برف و سرما در منطقه ای که زندگی و رانندگی می کنید آغاز شده، فکر نکنید دیر شده و همین حالا تجهیز خودرویتان را آغاز کنید. تعویض خودروی مناسب فصل زمستان تقریبا مهم ترین بخش این آماده سازی است که طبق آمارها رانندگان بسیاری از کشورها، حتی کشورهای سردسیر، از آن غفلت می کنند. بسیاری از رانندگان فکر می کنند تایرهای معمولی تایرهایی هستند برای تمام فصول، اما این باور فقط در مناطقی صدق می کند که در تمام سال آب و هوایی معتدل و یکنواخت دارند. این تایرها برای رانندگی در خیابان یا جاده های برف گرفته و یخ زده مناسب نیستند و اگر در جایی زندگی می کنید که احتمال بارش برف و به تبع آن یخ بندان وجود دارد، تهیه دو جفت تایر زمستانی کاملا ضروری است. استفاده از تایرهای زمستانی دو توجیه کاملا عقلانی دارد: اول اینکه این تایرها چنان ساخته شده اند که در برابر انقباض ناشی از کاهش دما، مقاوم و درواقع انعطاف پذیرند و دوم اینکه از موادی خاص و با طرحی خاص ساخته شده اند که امکان اصطکاک و درگیری با سطح حامل خودرو را بسیار بالا می برد. نباید از یاد برد که در زمستان مساله اصلی فقط حرکت امن تایرها روی سطح خیس، برف گرفته یا یخ زده نیست، بلکه دوام و عمر آنها هم اهمیت دارد. درست به همین دلیل است که این تایرها برای استفاده در تابستان یا رانندگی در مناطق گرمسیری مناسب نیستند، زیرا مثلا فضای بین عاج های آنها در جاده های گرم به سرعت از بین می رود. بنابراین در فصل زمستان هرگز به تایرهای معمولی که کیفیت چندانی ندارند اعتماد نکنید. بررسی آمار تصادفات رانندگی ناشی از لغزندگی کف و سرخوردن خودرو در ماه های سرد سال نشان می دهد که این اعتماد بی پشتوانه در بسیاری اوقات نتایجی فاجعه بار در پی داشته است.
دلایل متعدد موافق، دلایل اندک مخالف
رانندگان خودروهایی که نیروی محرکشان در محور دو چرخ عقب است (دیفرانسیل عقب) سال هاست که دو چرخ عقب را به یک جفت تایر زمستانی مجهز می کنند و حتی برای انتقال مناسب نیرو تایر دو چرخ جلو را هم عوض می کنند، اما از آشنایی رانندگان خودروهایی با نیروی محرک در جلو یا نیروی محرک در هر دو محور (دیفرانسیل چهار چرخ) با مزایای استفاده از تایر زمستانی بیش از یک دهه نمی گذرد؛ چرا که باور عمومی این است که خودروهای گروه دوم در برف و سرما راحت تر حرکت می کنند، اما در واقع تفاوت چندانی در کار نیست: تایر زمستانی نه تنها انتقال نیرو به چرخ ها و حرکت اولیه خودرو را تسهیل می کند، بلکه توانایی راننده را در هدایت خودرو، مثلا سر پیچ ها، و مهار آن در هنگام کاهش سرعت یا ترمز ناگهانی بالا می برد. بنابراین علاوه بر افزایش ایمنی، خودروی شما و بخش های حساسی چون جعبه دنده و قطعات سیستم انتقال نیروی آن فشار کمتری متحمل می شوند و از آسیب به دور می مانند.حقیقت آن است که هدایت خودرو به هنگام فشار دادن پدال ترمز، اصلی ترین توجیه استفاده از تایر زمستانی برای خودروهایی با دیفرانسیل در جلو یا دیفرانسیل در هر دو محور است. مهم ترین فایده این تایرها کاهش زمان توقف خودرو از زمان فشار دادن پدال ترمز و همچنین کاهش مسافتی است که خودرو تا توقف کامل طی می کند. آخرین بررسی ها نشان می دهند که عملکرد خودرویی مجهز به تایر زمستانی در هنگام ترمز، ۳۵ درصد بهتر از خودرویی با تایرهای معمولی است. این اختلاف گاهی فاصله بین مرگ و زندگی است؛ برای شما، سرنشینان خودروی شما یا عابر پیاده ای در اطراف. یکی از مهم ترین دلایلی که راننده ها را از استفاده از این تایرها منصرف می کند هزینه خرید آنها است؛ مثلا در آمریکا قیمت یک جفت تایر زمستانی با کیفیت بالا ممکن است تا ۱۰۰۰ دلار هم برسد و حتی برای صاحبان خودروهای بزرگ و شاسی بلند با تایرهای بزرگ گران تر از این هم تمام شود. (بدیهی است که قیمت این تایرها در ایران بسیار کمتر از اینها است.) حتی اگر خطر تلفات سنگین جانی ناشی از این تصادفات را نادیده بگیریم، چه کسی می تواند انکار کند که هزینه های بعدی تصادف خودرویی که به طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و ناگهان سر می خورد و حتی ترمز کردن هم کمکی به وضعش نمی کند، کمتر از هزینه خرید یک جفت تایر تازه است؟ این همه ماجرا نیست: تعویض تایرهای معمولی با تایرهای زمستانی عمر تایرهای معمولی را هم افزایش می دهد، چرا که اغلب این تایرها برای حرکت در دمای پایین یا چرخش روی سطوح یخ زده طراحی نشده اند و انقباض و انبساط مداوم آنها در فصل سرما عمرشان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. و توصیه آخر: پیش از آنکه فصل سرما آغاز شود و اولین برف زمستانی غافلگیرتان کند، به فکر خرید دست کم یک جفت تایر زمستانی باشید. این تایرها ممکن است همیشه و همه جا در دسترس نباشند. ممکن است بارش برف سنگین بسیاری رانندگان دیگر را هم ناگهان به فکر خرید تایر زمستانی بیندازد و بنابراین نتوانید به موقع تایر مورد نیازتان را تهیه کنید. پس کار را هرچه زودتر شروع کنید.
آیا شهر شماره پلاک خودرو ها را می شناسید؟(سری سوم)
تاریخ انتشار:95/04/12
ایران 72 استان مازندران- حومه
ایران 73 استان فارس- حومه
ایران 74 استان یزد- یزد
ایران 75 استان کرمان- حومه
ایران 76 استان گیلان – حومه
ایران 77 استان تهران- تهران
ایران 78 استان تهران- شهرستانهای حومه
ایران 79 استان قزوین- قزوین
ایران 81 استان چهارمحال و بختیاری- حومه
ایران 82 استان مازندران- حومه
ایران 83 استان فارس- حومه
ایران 84 استان هرمزگان- بندرعباس
ایران 85 استان سیستان و بلوچستان- زاهدان
ایران 86 استان سمنان- سمنان
ایران 87 استان زنجان- زنجان
ایران 88 استان تهران- تهران
ایران 89 استان قزوین- حومه
ایران 91 استان اردبیل- اردبیل و حومه
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری هفتم)
تاریخ انتشار:95/04/10
41. Water In Fuel Filter : چراغ اعلام وجود آب درون فیلتر بنزین:
42. Airbag Deactivated : چراغ اعلام غیر فعال کردن کیسه هوا
43. Fault Problem : چراغ اعلام بروز خطا
44. Dipped Beam Headlights : چراغ اعلام روشن بودن چراغ های جلو
45. Dirty Air Filter : اعلام کثیف بودن فیلتر هوا
46. Eco Driving Indicator : رانندگی در حالت اقتصادی
آیا می دانید؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/04/09
1. گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو:
اين کار خود باعث اين ميشود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده ميشود و زماني که کلاچ و ترمز باهم فشار داده ميشود خود باعث ديرتر ايستادن خودرو ميشود بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده وقبل از اينکه خودرو به لرزش بي افتد کلاچ را بگيريم.
2. با سرعت پايين در لاين سرعت حرکت کردن و بالعکس:
بسيار ديده شده که رانندگاني با سرعتهاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت ميکندد و در عوض رانندگاني با سرعتهاي زياد در لاينهاي کناري حرکت ميکنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبرا ن نا پذيري ميشوند.
3. ريختن آب لوله کشي داخل رادياتور:
اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واتر پمپ و موتور ميشود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سر سيلندر هم شده. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگزاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بيشتر شود آب سالم تر ميشود فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ريخت ته آب به داخل رادياتور خود داري کنيد البته مايع هاي آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمينان تر است.
4. ريختن آب لوله کشي داخل منبع شيشه شور:
اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن ميشود براي تامين اين آب هم مي توان از روش بالا استفاده کرد البته مايعهاي آماده هم در بازار هست.
5. سنگين کردن بيش از حد خودرو:
پر کردن صندوق عقب با وسايلي که به آن احتياجي نيست باعث بالا رفتن مصرف سوخت ميشود حدالامکان بايد خودرو خود را سبک کنيم .
6. نصب باربند در مواقعي که به آن نياز نداريم:
باربند را فقط بايد زماني ببنديم که به آن احتياج داريم زيرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به ميزان 10 درصد ميشود.
7. نشاندن کودک روي پاي سرنشين جلوي خودروي ايربگ دار:
اين کار بارها ديده شده که بسيار هم خطرناک هست و در يک تصادف کوچک اگر ايربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است هميشه کودک روي صندلي مخصوص در رديف عقب بشيند. .
آیا شهر شماره پلاک خودرو ها را می شناسید؟(سری دوم)
تاریخ انتشار:95/04/5
ایران 51 استان کردستان-سنندج
ایران 52 استان خراسان
ایران 53 استان اصفهان – اصفهان
ایران 54 استان یزد-یزد
ایران 55 استان تهران- تهران
ایران 56 استان گیلان- حومه
ایران 57 استان مرکزی- حومه
ایران 58 استان بوشهر- حومه
ایران 59 استان گلستان- گرگان
ایران 61 استان کردستان- حومه
ایران 62 استان مازندران- ساری
ایران 63 استان فارس- شیراز
ایران 64 استان یزد- حومه
ایران 65 استان کرمان- حومه
ایران 66 استان تهران- تهران
ایران 67 استان مرکزی
ایران 68 استان تهران- کرج
ایران 69 استان گلستان- حومه
ایران 71 استان چهارمحال و بختیاری- شهر کرد
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری ششم)
تاریخ انتشار:95/04/02
36. Headlight Range Control : چراغ کنترل نور چراغ های جلو
37. Rear Spoiler Warning : چراغ نمایش دهنده وضعیف بال عقب
38. Convertible Roof Warning : چراغ نمایش دهنده وضعیف سقف
39. Airbag Warning : چراغ اخطار در عملکرد کسیه هوا
40. Handbrake Warning : چراغ اخطار بالا بودن ترمز دستی
آیا می دانید ؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/04/01
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این كار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اكسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می كند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است كه باید طوری برنامه ریزی كنیم، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را كم كرده و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
بالا كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن
زمانی كه می خواهید ترمز دستی را بالا بكشید دكمه آن را فشار دهید و سپس آن را بالا بكشید. دلیل این كار چیست ؟ این دكمه كار كلاچ ترمز دستی را انجام می دهد و كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
تعویض نكردن به موقع روغن گیربكس
افرادی هستند كه خودروشان 150 هزار كیلومتر یا بیشتر كار كرده و وقتی هم از آنها سوال می شود واسكازین را تا به حال تعویض كردی؟ می گویند مگر واسكازین هم نیاز به تعویض دارد!؟ در جواب باید گفت: بله واسكازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد، تعویض به موقع آن باعث روان كاركردن گیربكس، سلامت گیربكس و… می شود، كیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربكس اتومبیل و شرایط كاركرد آن دارد.
تعویض یكبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده كه افراد فیلتر روغن را یك بار در میان تعویض می كنند و اكثرا همین افراد از فیلتر های با كیفیت پایین استفاده می كنند. ابن كار باعث می شود فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و منجر به آسیب های جدی به موتور خودرو شود. بی شك اگر هربار با تعویض روغن، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهیم شد كه چقدر از هزینه تعمیر موتور و اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.
درجا گرم كردن ماشین به مدت طولانی
این كار نه تنها مفید نیست بلكه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد. درجا كاركردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل می گردد كه به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یك دقیقه ماشین درجا كاركند، سپس چند كیلومتر از مسافت را تا گرم شدن مطلوب ماشین با سرعت پایین حركت كنید.
پایین آوردن شیشه به جای استفاده كردن از كولر دراتوبان
به نوشته ایرنا، تجربه نشان داده است كه اگر یك خودرو در اتوبان كولرش روی درجه یك فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی كه شیشه راننده آن باز است، 40 درصد كمتر است.
خلاص نكردن دنده پشت چراغ قرمز و در ترافیك
این كار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه كلاچ و گیربكس می شود.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است