<<<صفحه دوم صفحه سوم صفحه چهارم>>>
آیا می دانید چگونه خودروی خود را برای مقابله با فصل تابستان آماده کنید؟ ( سری دوم-پایانی)
تاریخ انتشار:95/3/16
در پر کردن مايع شيشه شور دقت کنيد
در زمستان براي يخ نزدن مايع شيشه شور به آن ضد يخ اضافه نکنيد در فصل گرما و سرما منبع شيشه شور را فقط از مايع پر کنيد. نبايد منبع شيشه شور رو در فصل تابستان خالي بزاريد با توجه به اينکه منبع در نزديکي موتور قرار دارد گرماي زياد باعث خشکي و شکنندگي و خرابي آن ميشود.براي شستشوي بهتر مايع داخل مخزن را ميتوان به نسبت 50 – 50 با مواد تمييزکننده و آب مخلوط کرد.
ترموستات را باز نکنيد
با توجه به اينکه موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتري براي گرم شدن نياز دارد هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنيد. برخلاف نظر اغلب تعميرکاران و رانندگان وجود ترموستات بر روي موتور در فصل تابستان نيز ضرورت دارد و باعث مي شود موتور در ساعات اوليه صبح و پس از روشن شدن، به سرعت به دماي نرمال برسد و سرد کار نکند. اگر فکر مي کنيد وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور مي شود از سالم بودن آن مطمئن شويد.
استفاده از برچسب شيشه دودي
با استفاده از برچسب شيشه دودي ضمن زيباتر شدن خودروتون باعث نفوذ کمتري از نور خورشيد به داخل ماشين ميشويد و از پوسيدگي روکش ها و ترک خوردن داشبورد و رودري هاجلوگيري ميکنيد
استفاده از سايبان
از سايبان براي محافظت از خودرو در برابر نور خورشيد استفاده کنيد . رنگ بدنه در برابر نور خورشيد کيفيت اوليه خود را از دست مي دهد و استفاده از سايبان مي تواند از اين موضوع پيشگيري کند
شستشوي خودرو در تابستان
هيچ موقع ماشين را در زماني که بدنه آن داغ است مثلا بعد از رانندگي يا زماني که زير نور مستقيم آفتاب بوده است نشوريد زيرا اين کار باعث به وجود آمدن لکه يا رسوب ميشود.توصيه ميشود بعد از شستن ماشين و زماني که ماشين خيس است آن را زير نور مستقيم خورشيد پارک نکنيد
و در آخر دقت کنيد که :
هر 15 روز يا بعد از گذشت 1000 کيلومتر، سطح آب را در رادياتور بازديد کنيد
هر 10000 کيلومتر سالم بودن تسمه پروانه را چک کنيد توجه داشته باشيد که خلاصي تسمه بافشار دادن انگشت دست بر روي آن به اندازه 1cm قابل قبول است (نه بيشتر نه کمتر)
هر دو سال يک بار بايد آب درون رادياتور را خالي کرده و اقدام به تميز کردن و رسوبزدايي لولههاي آن نمود
آیا مفهوم علامت های پشت آمپر را می دانید ؟؟؟!(سری اول)
تاریخ انتشار:95/3/13
طبق آمار یک شرکت انگلیسی ، بیشترین تعداد علائم هشدار دهنده به کار رفته در یک اتومبیل مربوط به مرسدس بنز کلاس E است.
در تصاویر زیر تمامی علائم هشدار دهندهای که میتوان در نمایه آمپرهای اتومبیل دید، به کوتاهی توضیح داده شده:
1. Fog Light – Front : چراغ مه شکن جلو
2. Power Steering Warning Light : چراغ ایراد در سیستم فرمان هیدرولیک
3. Fog Light – Rear : چراغ مه شکن عقب
4. Washer Fluid Low : چراغ کم بودن سطح آب شیشه شور
5. Brake Pad Warning : چراغ اخطار اتمام لنت ترمز
6. Cruise Control On : چراغ اعلام روشن بودن کروز کنترل
7. Direction Indicators : چراغ اعلام روشن بودن راهنما
8. Rain and Light Sensor : چراغ نمایش فعال بودن سنسور نور و باران
9. Winter Mode : چراغ نمایش فعال یا غیر فعال بودن رانندگی در حالت زمستانی
10. Information Indicator : چراغ هشدار دهنده دریافت اطلاعات
آیا می دانید ؟؟؟!
تاریخ انتشار:95/3/13
آیا می دانید ؟؟؟!
1-سیاه شدن روغن به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست
آیا می دانید ؟؟؟!
2-گریس روی قطب های باتری مانع سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.
آیا می دانید ؟؟؟!
3-درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.
آیا می دانید ؟؟؟!
از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید.
آیا می دانید ؟؟؟!
ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید
آیا می دانید ؟؟؟!
برای توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.
آیا می دانید ؟؟؟!
سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی , مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد .
آیا می دانید ؟؟؟!
با افزایش سرعت , مصرف سوخت را به طور تصاعدی بالا می برد
آیا می دانید چگونه خودروی خود را برای مقابله با فصل تابستان آماده کنید؟ ( سری اول)
تاریخ انتشار:95/3/12
با نزديک شدن به فصل تابستان و افزايش گرما و نور خورشيد وقت اين است که از خود بپرسيم آيا خودرو هاي ما براي رو يارويي با فصل تابستان که آفتاب داغ و نور شديدي دارد آماده هستند؟
به همين منظور سايت ماهر نکاتي را براي شما گرد هم آورده که خودروي شما با رعايت اين نکات توانايي مقابله با فصل تابستان را پيدا ميکند و در مقابل نور شديد و دماي هواي بالا از مقاومت بيشتري برخوردار خواهد شد
تعويض روغن
با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان دقت کنيد که اگر روغن موتور،روغن جعبه دنده و روغن ديفرانسيل ماشين شما از نوع زمستانه است حتما آن را با روغن موتور هاي چهار فصل تعويض کنيد.
بازديد سيستم کولر
با دقت سيستم کولر خودروتون رو مورد بازديد قرار بديد و و اگر نياز به سرويس از قبيله :شارژ گاز، تعويض تسمه کولر و تعويض فيلتر خشک کن هواي کولر داشت آن را سرويس کنيد. با توجه به اين موضوع که روشن بودن کولر، قدرت زيادي را از موتور مي گيرد و باعث بالا رفتن دماي موتور و مصرف سوخت مي شود بهتره که از کولر فقط در زمان مورد نياز استفاده بشه.
فشار باد لاستيک را کنترل کنيد
همزمان با افزايش دماي هوا فشار باد لاستيک ها در فصل تابستان افزايش ميابد و اين موضوع شمارو مجبور ميکند تا بيشتر باد لاستيک هارو کنترل کنيد
اضافه کردن ضد يخ
قبل از اضافه کردن ضديخ در سيستم خنک کننده بايد از سالم بودن و منظم کارکردن بخش هاي مختلف سيستم خنک کاري مانند ترموستات، پمپ آب، شيلنگ ها و درب رادياتور اطمينان حاصل نمود.
ضد يخ در تابستان و زمستان
ضد يخ در زمستان از يخ زدگي و در تابستان از داغ شدن بيش از حد موتور جلوگيري مي کند . توصيه سايت خريد و فروش جوکار به شما اين است که حداقل سالي يکبار ضد يخ خودروتون رو عوض کنيد .
آیا می دانیدهای مربوط به لاستیک خودرو؟؟؟!
تاریخ انتشار :95/3/11
1. فشار باد لاستيک چرخ ها مهمترين عاملي است که در عمر لاستيک اثر مي گذارد ، فشار باد لاستيک را بايد زماني که لاستيک ها سرد است تنظيم کرد. اگر جلوبندي خودرو سالم و ميزان باشد و چرخ ها هم بالانس باشند با نگهداشتن باد لاستيک ها در فشار درست ، عمر لاستيک ها تقريبا دو برابر مي شود
2. هميشه بايد سالمترين لاستيک ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکيدن کاهش يابد چون ترکيدن لاستيک هاي جلو خطرناک تر از ترکيدن لاستيک هاي عقب است و در سرعت هاي بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر مي شود
3. لاستيک هاي جلو ، قسمت جلويي خودرو را هدايت مي کنند و بالطبع بخش اعظم نيروي خودرو در سر پيچ ها را تحمل مي کنند در حالي که لاستيک هاي عقب نيروهاي رانش را تحمل مي کنند و به همين دليل است که لاستيک هاي چرخ جلو بيشتر در قسمت بيروني آج خورده ميشوند و لاستيک هاي چرخ هاي عقب از قسمت وسط آج آسيب مي بينند .
4. فشار باد زياد و فشار باد کم هر دو باعث آسيب رساندن به لاستيک ها مي شوند. پايين بودن فشار باد در هنگام رانندگي باعث اصطکاک بيشتر و در نتيجه توليد حرارت بيش از حد در لاستيک ميشود و عمر لاستيک را به شدت کاهش مي دهد. اگر لاستيک از دو طرف خورده شود ولي در بخش مياني سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستيک در طول رانندگي است و اگر فقط در وسط سائيده شود نشانه زياد بودن فشار باد لاستيک است.
5. معمولا بعد از رانندگي طولاني و به خاطر گرم شدن لاستيک، فشار باد زياد ميشود، اگر در اين حالت فشار باد لاستيک از حد توصيه شده بيشتر شد نيابد آن را کم کرد، بايد پس از خنک شدن لاستيک ، دوباره فشار باد را کنترل کرد .
6. در هنگام خريد لاستيک بايد به نوع خودرو و همچنين نوع رينگ توجه کرد. رينگ حتما بايد استاندارد خودرو باشد و از نظر پهنا و قطر رينگ مشابه لاستيک استاندارد باشد.
7. بايد هنگام استفاده از لاستيک هاي بدون تيوب حتما توجه کرد که اين نوع لاستيک ها را فقط ميتوان روي رينگ مناسب آن استفاده کرد و رينگ نبايد تعمير و يا جوشکاري شده باشد
8. استفاده از لاستيک ها با اندازه هاي مختلف و مارک هاي متفاوت ( به عنوان مثال راديال يا معمولي ) در يک محور اشتباه است. اين کار امنيت خودرو در سرعت هاي بالا را به خطر مي اندازد چون لاستيک هاي با ساختار متفاوت و حتي ساخت شرکت هاي مختلف از نظر ارتفاع و پهناي لاستيک با يکديگر فرق دارند.
9. بار سنگين ، عمر لاستيک را کم ميکند چون به نسوج لاستيک بيش از اندازه فشار وارد ميشود.
10. فشار باد لاستيک خودرو بايد به اندازه اي باشد که از طرف کارخانه سازنده اتومبيل توصيه شده است. باد لاستيک ها را بايد به طور منظم بررسي کرد که کمتر از حد تعيين شده نباشد زيرا در اين صورت حرارت زيادتري توليد مي شود و اين حرارت بزرگترين دشمن لاستيک است و علاوه بر آن فرسايش لاستيک را از دو طرف افزايش مي دهد و مصرف سوخت را بالا مي برد.
البته اين به آن معني نيست که بايد باد لاستيک ها بالا نگه داشته شوند زيرا رانندگي ديگر مطلوب نخواهد بود. بنابراين در شرايط معمولي فشار باد لاستيک وقتي که سرد است بايد درست به همان اندازه توصيه شده باشد.
11. از رينگ هاي زنگ زده ، پوسيده ، تاب دار و جوشکاري شده نبايد به هيچ وجه استفاده شود
12. قبل از مسافرت هاي طولاني بايد از سالم بودن لاستيک ها ، چرخ و زاپاس اطمينان حاصل شود. هرگاه عمق آج لاستيک کمتر از يک و نيم ميليمتر شد لاستيک بايد تعويض شود.
13. حرکات غير عادي خودرو از قبيل کشيده شدن به يک طرف و يا لرزش را بايد جدي گرفت و در صدد رفع نقص فني خودرو برآمد.
14. عمق آج لاستيک هاي خودرو را بايد مرتبا بررسي و کنترل کرد ، بهتر است قبل از اينکه کاملا لاستيک صاف شود از زير خودرو خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتي سرنشينان جلوگيري شود.
15. اگر خودرو براي مدت طولاني متوقف مي شود و مورد استفاده قرار نمي گيرد بهتر است لاستيک ها از زير خودرو خارج شوند و با جک زدن از قرار گرفتن سنگيني خودرو روي لاستيک ها جلوگيري شود
16. لاستيک ها بايد به صورت تيغه اي انبار و نگهداري شوند.
17. از قرار دادن لاستيک در محيط باز و در معرض تابش مستقيم نور خورشيد به شدت جلوگيري شود.
18. لاستيک ها را نبايد در نزديک منبع گرمايي و مواد شيميايي قرار داد.
به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است