.

توضیح در مورد کولر خودرو و بخاری

صفحه اول                                                                         صفحه دوم>>>




 

توجه: بخش بخاری به صفحه 9 مراجعه کنید

برای ورود به صفحه نهم کلیک کنید



استفاده از گازهای استاندارد روز دنیا ، سازگار با محیط زیست ، استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک ، شارژ گاز ایتالیایی که پس از تست و سرویس سیستم خنک کننده گاز را تزریق می کند .

اجزاء و نحوه ی کار کردن سیستم کولر خودرو

اجزای اصلی کولر

در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل به‌عنوان یک وسیله لوکس تلقی نمی‌شود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد که ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.
احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند. کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک می‌نماید تا رانندگی راحت‌تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.
کولر خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مختصر هر یک و وظایف آنها می‌پردازیم:

1-کمپرسور

کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.
کمپرسورهایی که در سیستم‌های کولر اتومبیل بکار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.

2-کندانسور

کندانسور کولر خودرو

کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

3-کپسول خشک کننده

کپسول خشک کننده کولر خودرو

کپسول خشک کننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع ‌نماید. همچنین بر روی این کپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

4-شیر انبساط

شیر انبساط کولر خودرو

شیر انبساط، تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی کاهش می‌دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.
زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد.

5-اواپراتور

آواپراتور کولر خودرو

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جب رطوبت از هوای داخل کابین می‌باشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت ایده‌آل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.
سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.

6-مجموعه لوله و شلنگ

لوله و شلنگ کولر خودرو

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم رابر عهده دارد، به‌گونه‌ای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، بخوبی انجام وظیفه کنند. این شلنگ‌ها به دلیل شرایط کاری خاص بایستی مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظیرSAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته شوند.
لایه داخلی شلنگ که از نفوذ مبرد جلوگیری می‌کند و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنه -30°Cتا120°C دارد.
قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته شده منسوج تشکیل شده است تا باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشار‌هایی بالاتر از 175 atm شود.
لایه بیرونی که از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته شده است.
اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ‌ها بکار می‌روند متناسب با نحوه اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب می‌شوند که بر همین اصل مهم‌ترین انواع آن، فیتینگ‌های اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگ‌های اورینگ دار (o-ring fitting)‌ می‌باشند.
این اصل مهم را همواره باید در نظر گرفت که اتصالات می‌بایست به راحتی و به سرعت قابل وصل باشند و در عین حال آب‌بندی خود را در تمام شرایط کاری حفظ کنند.

7-کلید کنترل فشار

کلید کنترل فشار کولر خودرو

کلید کنترل فشار که معمولاً آن را مانوستات (MANOSTAT) می‌نامند، دارای دو وظیفه مهم می‌باشد: اول محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار و دوم کنترل تغییرات فشار کندانسور.
این سوییچ به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:
1-کلید کنترل فشار پایین
2-کلید کنترل فشار بالا
3-کلید کنترل فشار سه مرحله

8-کلید A/C

کلید A/C کولر خودرو

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می‌دهد.
لازم بذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تحویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال در می‌آید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.

9-سیم‌کشی کولر

سیم کشی کولر خودرو

وظیفه انتقال فرمان‌های اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برق‌رسانی به این اجزا بر عهده درخت سیم کولر می‌باشد.
لازم بذکر است در خودرو های جدید معمولا تمام فرامین توسط ECU و بوسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می‌شوند.

10-فن

فن کولر خودرو

وقتی‌که فن الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور و یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن بگونه‌ای نصب می‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌دمد (وضعیت رانشی). در صورتیکه فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌دمد.
شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط بکارگیری آنها متفاوت است. در صورتی‌که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد، در غیر این‌صورت فن بصورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می‌شود.
در بعضی حالات فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (thermistor) کنترل می‌شود. بدین صورت که با فن موتور همزمان روشن و خاموش می‌شود و در واقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.

نکات در مورد کولر:

*شارژ گاز کولر هر 2 سال یکبار باید بازدید شود.

*کولر در زمستان حداقل باید چند بار مورد استفاده قرار گیرد تا سیستم دشارژ نشود.

*برای از بین بردن بخار بر روی شیشه در فصل زمستان باید بخاری همراه کلید A/C وصل باشد تا بخار هر چه سریع تر خشک شود.

 

نکاتی که باعث عمر طولانی و پیشگیری از خرابی کولر اتومبیل شما می گردد:

شیشه ای که درقسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده است برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم می‌باشد. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پر فشار را بهمراه حبابهای فراوان از زیر شیشه ملاحظه می‌نمایید. اگر فقط حبابها را به همراه کف کم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما فاقد گاز می‌باشد

*سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت عدم رعایت این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.

*هنگام شارژ گاز مطمئن شوید تا گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری اشتباه مخلوط نگشته و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود.

*مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌نماید.

*دقت فرمائید تا هنگام استارت زدن ، سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سیستم، بهتر است اجازه دهید تا موتور اتومبیل کمی گرم شود.

*سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن ننمائید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم ، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پائین می باشد. خاموش نمودن سیستم در هر سرعتی بلامانع است.

*به منظور کارکرد و بهره دهی هرچه بهتر کولر اتومبیل، پنج دقیقه پس از روشن نمودن سیستم، شیشه های اتومبیل را ببندید.

*در زمانی که سیستم کولر در حال کار کردن می باشد، حداقل یکی از دریچه های اواپراتور را باز بگذارید تا هوا به داخل اتاق اتومبیل جریان پیدا نماید.این امر از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می نماید.

*در زمان استفاده از سیستم کولر اتومبیل، درِ محفظه موتور باید بسته باشد. در غیر اینصورت عملکرد سیستم خنک کننده موتور و همچنین سیستم کولر اتومبیل دچار اختلال می گردد.

*از سیستم کولر اتومبیل باید حداقل هفته ای یک مرتبه هر چند در مدت زمان بسیار کوتاه استفاده نمود. رعایت این امر حتی در فصولی که استفاده از سیستم ضروری به نظر نمی رسد نیز لازم است. این عمل باعث می‌شود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش در آید. در واقع با این عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سیستم را روغن کاری می‌نمایید. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز و بوجود آمدن خشکی در واشره را کاهش می‌دهد.

*در فصولی که از سیستم کولر اتومبیل استفاده نمی گردد، به هیچ وجه تسمه مربوط به کمپرسور را باز ننمایید و دقت فرمائید که این تسمه همواره در شرایط استاندارد خود باشد.

*چکیدن قطره های آب از لوله تخلیه اواپراتور در زیر اتومبیل به هنگام کار کولر، امری طبیعی می باشد. این قطرات همان رطوبتی است که توسط سیستم کولر اتومبیل از هوای داخل اتاق گرفته می شود.

*با توجه به اینکه هم اکنون در سیستمهای کولر اتومبیل از دو نوع مختلف گاز مبرد R12   و R134a   استفاده می شود، قطعات مصرفی در هریک قابلیت جایگزینی ندارند.

*جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور، همواره از ضد جوش و یا ضد یخ استاندارد استفاده نمائید.

*برای افزایش کارآئی سیستم و جلوگیری از هر گونه مشکل، در خصوص رسیدگی و کنترل شرایط باتری اتومبیل همواره دقت لازم را مبذول فرمائید.

*دمای آب موتور در هنگام کارکرد کولر، معمول کمی بالاتر از دمای کارکرد آن بدون استفاده از کولر می باشد. چنانچه نمایشگر به مدت طولانی، مخصوصا در ترافیک دمای آب را اضافه تر از حد مجاز نشان می دهد، کولر را خاموش نموده و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید.

*در طول روز، حتی الامکان سعی کنید اتومبیل را در سایه پارک نمایید. اتومبیل شما در حالتی که هوای داخل کابین بیش از اندازه گرم نشده باشد، بسیار سریعتر خنک می شود.

*میزان روغن موتور اتومبیل را بصورت منظم کنترل نمایید. هنگام تعویض روغن موتور، دقت کنید تا روغن بر روی کلاچ کمپرسور یا تسمه ها نریزد.

*زمانی که به مدت طولانی در جاده ای با سربالایی تند رانندگی می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به کاهش بار موتور و افزایش برودت سیستم کولر کمک می نماید.

*هنگامی که در سرعت بسیار پائین رانندگی می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به افزایش برودت ایجاد شده توسط سیستم کولر کمک می نماید

*کولر اتومبیل با وزش هوای خنک ، دما و رطوبت داخل کابین را پائین می آورد. نتایج بررسی ها بر روی سلامت انسان نشان می دهد که مناسب ترین جهت دریچه ها برای وزش هوای خنک به سمت سقف و کناره های کابین می باشد.

*کندانسور و رادیاتور آب اتومبیل خود را بطور مرتب کنترل نموده، مطمئن شوید گل و لای و حشرات منافذ عبور هوای آنها را پر نکرده باشند. برای برطرف کردن آنها می توانید از آب پر فشار استفاده نمایید.

*کمبود آب رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه موتور اتومبیل گردد. همواره کنترل کنید تا میزان آب رادیاتور اتومبیل در حالت استاندارد آن باشد.

*در صورت عدم کارکرد مناسب سیستم کولر، سیستم را خاموش نموده و به تعمیرگاه های مجاز کولر  مراجعه نمایید . کولر اتومبیل خود را برای تعمیر به کسانی بسپارید که آنرا بهتر از سایرین می شناسند

به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است

**برای ورود به صفحه دوم کولر خودرو کلیک کنید**