.

اجزای مکانیکی

صفحه اول                                                                  صفحه دوم>>>




شمع چیست و چه کاربردی دارد؟

با شنیدن نام شمع spark plugs ممکن است سوالاتی مانند؛ شمع چیست ؟ شمع در موتور اتومبیل چه کاری را انجام می دهد؟ به ذهنتان خطور کند. حال به بررسی و شرح مختصری از این قطعه در موتور اتومبیل می پردازیم.

شمع اتومبیل

اولین عمل موثر شمع درموتور اتومیبل (یا انواع موتور)، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت دراحتراق داخلی موتور است.شمع ماشین باید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با ٢۵٠٠٠ ولت بصورت مکرر به داخل محفظه احتراق موتور انتقال دهد.الکترودهای با دوام را از بین آنهایی که جریان الکتریکی را می توانند قوس داده یا جرقه بزنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق، پیش بینی و تهیه کنند. تحت شرایط فشار و حرارت شدید آماده اند تا میلیونها بار جرقه بزنند. میزان عملکرد شمع در موتور خودرو همزمان با افزایش توان خروجی خودرو ، سخت تر و شدید تر می شود.

ساختار شمع

شمع‌ها بطور کلی از چندین بخش تشکیل شده‌اند:

1)بخش فلزی

2)عایق چینی

3)الکترودها

4)واشرها

5)مهره سرشمع

6)پودرهوا بند

شمع اتومبیل

بخش فلزی یا بدنه:

هر شمع دارای یک بخش فلزی است. بالای این قسمت فلزی به شکل شش گوش است تا شمع به طور محکم درجای خود نصب شود.

قسمت پایین این بخش رزوه شده به روی سر سیلندر پیچیده می‌شود یک الکترود منفی از قسمت پایینی بخش بیرون آمده است، یک واشر نسوز در زیر رزوه‌ها قرار دارد که در مقابل لبه بیرون آمده جای گرفته است در محل قرار گرفتن شمع در سر سیلندر موتور واشر مسی با ترکیبی از مس و آزبست با مقطع یو شکل (u) قرار گرفته تا از نشت گاز در اتاقک احتراق به خارج جلوگیری شود، در ضمن محل نصب بعضی از شمع‌ها به شکل اوریب بوده و به خوبی آب بندی می‌شود. بیشتر شمهای امروزی دارای پیچی به قطر ١۴ میلیمتر می باشد. هر چند بعضی از شمع ها دارای ١٨ میلیمتر قطر و بعضی دیگر قطرشان١٠ میلیمتر است. معمولاً رزوه ها با گام ٢/١ یا ۵/١ میلیمتری می باشند که طبق مشخصات پیچ پایه شمع ها عبارتست از ٢۵/١ گاهی هم پیچ های قطورتراز ١۴ برای موتورهای دو زمانه و قطر کمتربرای موتور سیکلتها ساخته می شود.پایه شمع وقتی در سر سیلندر قرار گرفت بایدبا اطاق احتراق تراز باشد.چنانچه کوتاه تر انتخاب شود موجب جرم گیری شده و اگر بلندتر باشد قسمت بیرون زده داغ می ماندو در هر دو صورت ایجاد خودسوزی می کند.

عایق شمع :

عایق شمع از جنس نوعی سرامیک است که دربرابرحرارت، فشار و ولتاژ بالا بسیار مقاوم است.این عایق طوری قرار داده شده که از پوسته صدفی بیرونی، به وسیله یک واشر نسوز داخلی و ترکیبات آب بندی کننده کاملا جدا است.

این عایق علاوه براین که الکترودمرکزی رانگه می‌دارد به منزله یک محافظ برای الکترود نیز هست و جریان الکتریسیته مجبور است فقط از داخل الکترود بگذرد.عایق باید در مقابل حرارت زیاد، خنک شدن و لرزش مقاومت داشته باشد قسمت بالایی عایق که درمعرض گرد و خاک است باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا از هدر رفتن الکتریسته جلوگیری شود. در بعضی از انواع شمع‌ها، عایق‌های پشته‌ای وجود دارند که گاه گاه می‌توان از طریق این پشته گثافت‌های جمع شده را دور انداخت.

الکترودها :

شمع دارای دو الکترود میانی (مثبت) و کناری (منفی) است که به بدنه آن متصل هستند. الکترود میانی در وسط عایق سرامیکی قرار گرفته و در مقابل فشار زیاد تا ۴٠ اتمسفر و حرارت بالا تا ٢٠٠٠ درجه سانتیگراد مقاوم است. الکترود کناری به پوسته فلزی چسبیده و با الکترود میانی فاصله هوائی دارد که فاصله دهانه شمع نامیده می‌شود. فاصله بین دهانه دو الکترود شمع، نخستین عامل جرقه زنی است. این فاصله باید مطابق خصوصیات موتور باشد،اگر فاصله دو الکترود خیلی کم باشد، جرقه ضعیف شده و موجب بد کار کردن و روشن نشدن موتور می‌شود.

اگر فاصله دو الکترودخیلی زیاد باشد، موتور در دورهای کم خوب کارخواهد اما در دورهای زیاد یا داشتن بار،به کوئل فشار زیادی می‌آید و موجب روشن نشدن و یا بد کارکردن موتور می‌شود. سطح الکترودها در قسمتی که روبروی هم قرار می‌گیرند باید کاملا موازی و به شکل چهار گوش باشند، به این طریق جهش جرقه از دهانه شمع راحت تر صورت می‌گیرد.

الکترود میانی شمع‌های جدید دو تکه بوده و وایر شمع به قسمت بالای آن وصل شده و قسمت پایینی تا داخل اتاقک احتراق ادامه پیدا می‌کند. در بعضی از مقاومت ١٠٠٠ اهم قرار داده شده است. این مقاومت پارازیت‌های رادیو و تلویزیون را گرفته و همچنین عمر شمع را افزایش می‌دهد. جنس الکتروها از فلز دیرگدازی مانند آلیاژ نیکل و یا آلیاژ آهن و کروم است که هم هادی جریان الکتریسیته خوبی بوده و نیز در مقابل حرارت زیاد مقاومت می‌کند.

عملکرد شمع :

شمع‌ها دارای دو قسمت هادی یا الکترود می‌باشند. یک الکترود به سیم درب دلکو و دیگری به بدنه، سر دیگر هریک از الکترودها در شمع و به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند، موجی از ولتاژ قوی سبب القای اتصال می شود، جریان الکتریکی از کوئل به داخل درب دلکو گردیده و از آنجا از طریق وایرها به یکی از الکترودهای شمع می‌رسد.

شمع اتومبیل

سپس این جریان از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع جستن کرده و به طرف الکترود دیگر و بدنه می‌رود و به این ترتیب ضمن جهش جریان برق از شکاف و فاصله بین الکترودهای شمع، مدار کامل شده و عبور جریان برق همچنان ادامه می‌یابد.

کامل کردن مدار برق یکی از کارهای مهم سیم پیچ ثانویه است، حقیقت مهم دیگر آن است که وقتی که جریان الکتریسیته از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع ‌می گذرد، یک جرقه ایجاد می‌شود و این آخرین کاری است که مدار جرقه زنی انجام می‌دهد.

معنای، شمع سرد و شمع گرم و محدوده حرارتی :

شمع اتومبیل

به طور کلی شمع‌ها به دو نوع، گرم و سرد تقسیم می‌شوند. شمع گرم به گونه‌ای طراحی شده است که دما به اندازه کافی در دماغه سرامیک نگهداری شود تا رسوبات روغن و کربن بسوزند، در این حالت حرارت، روی دماغه عایق پخش می‌شود.

نوع سرد به منظور جلوگیری از احتراق زودرس طراحی شده است. در این حالت حرارت، سریع‌تر انتقال می‌یابد و به همین دلیل است که این نوع شمع‌ها درزمانی که موتورها باید بار زیادی را تحمل کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوع گرم، به دلیل جریان بیشتر، سطح دماغه بیش از نوع سرد در معرض گازهای احتراقی قرار دارد و در مقایسه با شمع سرد، به درجه حرارت بیشتری می‌رسد.

شمع اتومبیل

اما در محدوده حرارتی، مهمترین شاخص عملیاتی شمع موتور خودرو به شمار می‌رود،(توصیه می‌شود که شمع‌ها در محدودهای حرارتی گوناگون طراحی شوند). دلیل در نظر گرفتن محدوده حرارتی آن است که سر شمع‌ها باید دردماهای بالا عمل کنند تا از جرم گیری یا کثیف شدن جلوگیری شده و به اندازه کافی خنک بمانند تا ” پیش اشتغال ” نیز پیش نیاید سرعت انتقال حرارت- چه سریع، چه آهسته- به طراحی شمع مربوط می‌شود و تفاوت بین شمع گرم و سرد را نشان می‌دهد.

انواع شمع از نظرساختار جدید  :

شمع سوپر(c)

شمع مقاومتی یا رزیستور (r)

شمع‌های (سه الکترود) مسابقه‌ای یا سه پلاتینه (d)

شمع با الکترود پلاتین (p) .

 فیلتر هوا چیست؟

2214-new-air-filter

فیلتر هوا چیست و جایگاهش کجاست؟

فیلترهوا وسیله ای است که درخودرو، بر سر راه هوای ورودی به موتور قرار می گیرد :

1) ذرات و ناخالصی های موجود در هوا را جذب می کند

2) میزان هوای مجاز ورودی به موتور را تنظیم می کند.

فیلتر هوا و موتور خودرو:

بدون فیلتر هوا مقادی ربسیار زیادی از ذرات آلاینده، قادرند اجزای مهم موتور مانند: سوپاپ ها، یاتاقان ها، رینگ ها ی پیستون و بدنه داخلی سیلندر را شدیدا دچار سایش و فرسایش نمایند. ذرات متفاوت با اشکال و اندازه های متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و… درهوای ورودی به موتور وجود دارد که در صورت عدم جلوگیری از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدی به موتور می گردند، فیلتر های هوا از ورود این ذرات به داخل موتور جلوگیری کرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتورمی گردد.

3945b998d1582dfb6e4554384fdffce9x change_air_filter (1)

فیلتر هوا و مصرف بنزین:

فیلتر کثیف ونامناسب باعث افزایش میزان مصرف بنزین می گردد. به دلیل بالا بودن هزینه سوخت ، تعویض دیر هنگام فیلتر هوا و نیز غیر استاندارد بودن آن، از نظر ا قتصادی برای دارندگان اتومبیل مقرون به صرفه نمی باشد.

فیلتر هوا و حفاظت از محیط زیست:

در اثر کثیف بودن و نامرغوب بودن فیلتر هوا ،بنزین به صورت ناقص می سوزد و ناقص سوختن بنزین، آلودگی شدید هوا را به دنبال دارد.

عمرمفید فیلتر هوا:

تمام فیلتر های هوا، عمر محدودی دارند، که پس از آن باید تعویض و به درستی جایگزین شوند. استاندارد تعویض فیلتر هوا بین 3 تا 5 هزارکیلومتر میباشد. به کار بردن فیلتر نامرغوب و غیر استاندارد علاوه بر افزایش زیاد مصرف سوخت می تواند صدمات زیادی را به موتور اتومبیل وارد سازد.

جایگاه فیلتر هوا :

محل جایگیری فیلتر هوا و شکل آن در اتومبیل های مختلف، متفاوت است. در صورتی که فیلتر هوا در این جایگاه به درستی قرار نگیرد و درزهای آن به طور صحیح بسته نشود، هوای ورودی به جای عبور از سطح کاغذ از میان درزها، وارد موتور شده و عمل فیلتراسیون انجام نمی شود.

در نتیجه به مرور زمان با ورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فیلتراسیون نامناسب، آسیب های بسیار جدی به بدنه سیلندر ها و پیستون ها وارد می آید.

diy_oil_air1_2flat-car-air-filter

1-ظرفیت فیلتر هوا به چه معناست؟

به مقدار گرد و غباری که فیلتر می تواند، پس از پالایش هوا بدون برگرداندن آن به جریان هوای ورودی موتور در خود نگه دارد ظرفیت فیلتر گویند.

19338

با پر شدن ظرفیت فیلتر زمان تعویض آن فرا می رسد. این مقدار در یک منطقه پر گرد و غبار همچون خاورمیانه حدودا ۵٠٠٠ کیلومتر برای فیلترهای کاغذی می باشد.

2-هوادهی فیلتر به چه معناست؟

حجم هوایی که در واحد سطح از فیلتر در واحد زمان می گذرد را دبی هوا ی گذری می نامند و با مقیاس فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می کنند. بطور مثال یک فیلتر هوای معمولی خوب برای پارس elx در حدود 319 فوت در دقیقه هوادهی دارد.

3-هوا دهی بالا چه نقشی در کارکرد موتور خودرو دارد؟

هوادهی بالا به معنی مقاومت کمتر فیلتر هوا در برابر جریان عبوری از فیلتر و ورودی به موتور می باشد. این بدین معناست که موتور نیروی کمتری برای مکش هوا به داخل خود به کار می برد و در واقع اتلاف نیرو کم می شود. همچنین امکان رسیدن هوای کافی بنا به مقدار مورد نیاز موتور ،به معنی اکسیژن بیشتر برای احتراق سوخت در موتور می باشد و این به معنی بالا رفتن راندمان موتور و افزایش قدرت خروجی آن می باشد.

4-اهمیت راندمان فیلتر های هوا در چیست؟

موتور خودرو یک محیط بسته است که تنها هوا و بنزین به آن وارد می شود. ورود ذرات میکرونی غبار هوا به داخل محوطه اتاق انفجار و چسبیدن به جداره سیلندر آنها به مرور زمان تحت سایش قطعات متحرک که با فشار بالا در موتور در تحرک هستند مانند ذرات کوچک سنباده عمل کرده و اصطکاک موتور و کوتاه شدن عمر آن را باعث می شود.

5-اگرهوای ورودی بدون مقاومت،افزایش قدرت به ارمغان می آورد پس چرا اصلا فیلتر هوا برای موتور قرار دهیم؟

اول آنکه بدلیل جواب سوال قبلی ، عدم استفاده از فیلتر هوا برای موتور بسیار خطرناک می باشد، از طرف دیگر فشار داخلی منیفولد ورودی توسط سنسورهایی کنترل می شود که این فشار می بایست در نقطه بهینه طراحی موتور باشد و همچنین وجود پدیده ای به نام ضربات پالس ورودی (pulse induction) که در صورت عدم وجود آن سیلندر به خوبی پر نخواهد شد.

6- آیا فیلتر هواباعث مصرف سوخت می شود؟

بدلیل بالا رفتن راندمان موتور و احتراق کامل تر امکان استفاده مناسب از سوخت فراهم می شود و در واقع موتور در دور پایین تر با باز شدن کمتر دریچه گاز ، بنزین یا گازوییل به قدرت موتور مورد نظر می رسد.در صورت رانندگی در شرایط مطلوب بطور متوسط 30% کاهش مصرف سوخت اندازه گیری شده است.

7-کثیف بودن فیلتر هوا چقدر می تواند در مصرف سوخت موثر باشد؟

این مسئله به قدری مهم است که اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمتر جلو میروید. مثلا خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل 15 کیلومتر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف میکند ولی معادل 14.5 کیلومتر جلو میرود.

air-filter2

شما می توانید با تعویض به موقع فیلتر هوا و استفاده از فیلتر استاندارد ضمن سالم نگه داشتن و بالا بردن عمر مفید موتور خودرو 20 تا 30 درصد مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهید.

8-چگونه فیلتر هوای خودرو خود را چک کنیم؟

برای بررسی فیلتر ، درپوش آن را باز کنید ( که با بست ها یا سایر اتصالات نگه داشته شده است). فیلتر را درآورده و در برابر تابش نور ( آفتاب ) قرار دهید.

اگر فیلتر خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند ، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر است و باید آن را تعویض نمود.

auto_engine_air_filter-400x266

9-آیا راهی برای تمیز کردن و استفاده بیشتر از فیلتر هوا وجود دارد؟

با ضربه زدن به فیلتر بر روی یک سطح صاف و یا با استفاده از مکنده می توان اندکی عمر آن را تمدید کرد و با کاهش رسوبات قسمت های گرفته شده ، تا حدی منافذ آن قسمت ها را باز نمود. انجام این کارها رسوبات سطحی را برطرف می کند ولی برای جداسازی ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده اند ، سودی ندارد و بهتر آن است که با تعویض به موقع فیلتر هوا عمر موتور خودرو را افزایش داد ، هرگز فیلتر کاغذی خشک را نشویید ، زیرا این کار سبب خرابی فیلتر می شود.( البته من هرگز این کار را به دوستان عزیز پیشنهاد نمی کنم! زیرا بدلیل آلودگی فوق العاده زیاد فیلترهوا موجب بیماری های ریوی و دستگاههای تنفسی خواهد شد).

فیلتر هوا و تأثیر آن در کاهش مصرف سوخت

مهندسین ایرانی ثابت کرده اند، که با رعایت مجموعه ای از نکات ساده فنی که به لحاظ علمی نیز کاملا اثبات شده است می توان مصرف سوخت خودرو را تا ٣٠ درصد کاهش داد وعمر مفید موتورخودرو خود را بالا برد و آلودگی هوا را به حد اقل رساند ودرواقع رانندگان و صاحبان خودرو، با رعایت یک سری نکات فنی و ثابت شده به لحاظ علمی می توانند در موارد زیر به خود و خانواده خود یاری رسانند:

صرفه جویی در هزینه

مصرف بی رویه سوخت های فسیلی (بنزین ،گازوییل و…) بخشی از درآمد خانواده ها را به طور مستقیم برای تامین این کالای مصرفی کم دوام هدر می دهد، همچنین هزینه های درمان و بهداشت خانواده ناشی از آلودگی هوا نیز به طور غیر مستقیم در آمد آن ها را می بلعد.

حفاظت از محیط زیست برای فرزندانمان

کاهش مصرف سوخت های فسیلی، امکان استفاده نسل های آینده از ذخایر طبیعی را فراهم کرده و کاهش پیامدهای ناسازگار زیست محیطی حاصل از مصرف سوخت های فسیلی ، امکان زیستن در محیط زیست پاک را برای فرزندانمان فراهم می کند.

تشخیص فیلتر آلوده

برای بررسی فیلتر ، درپوش محفظه آن را باز کنید (‌که با بست‌ها یا سایر اتصالات نگه داشته شده است). موقع باز کردن کمی دقت کنید تا برای بستن به مشکلی برنخورید. همچنین اتصال یا سیمی را جدا نکنید. سپس فیلتر را درآورده و در برابر تابش نور آفتاب‌ قرار دهید. اگر فیلتر خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند‌، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر است و باید آن را تعویض نمود.

با ضربه زدن به فیلتر بر روی یک سطح صاف و یا با استفاده از مکنده می‌توان اندکی عمر آن را تمدید کرد و با کاهش رسوبات قسمت‌های گرفته شده‌، تا حدی منافذ آن قسمت‌ها را باز کرد. اگر دمنده هوا یا پمپ باد در اختیار دارید نیز می‌توانید با فشار باد گرفتگی و آلودگی‌های فیلتر را تا حد زیادی رفع کنید. انجام این کارها رسوبات سطحی را برطرف می‌کند ولی برای جداسازی ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده‌اند‌، سودی ندارد.

هرگز فیلتر کاغذی خشک را نشویید‌، زیرا این کار سبب خرابی فیلتر می‌شود. انجام این کار کمی در عمر فیلتر موثر است.ولی در نهایت باید آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید سوراخ کردن فیلتر کثیف برای بهبود جریان هوای آن، هر چند در کوتاه مدت می‌تواند تنفس موتور را بهتر کند اما ممکن است باعث عبور ذرات گرد و خاک شود که این امر در بلند مدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به موتور وارد می‌کند.

کاتالیست خودرو چیست ؟


اجزای-کاتالیست-گلوبایت-خودرو
 

کاتالیست خودرو قطعه ای می باشد که درطراحی خودرو، در  مسیر خروج دود  اگزوز نصب می شودو با این کار میزان آلایندگی خودرو را کاهش می یابد. در اینجا می خواهیم بیشتر در مورد کاتالیست خودرو توضیح دهیم . به عنوان مثال بعضی  افراد با حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می شوند. آیا این مسئله صحیح است؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد.

کاتالیست-گلوبایت-خودرو

همانطور که می دانیم همه خودروهایی که دارای موتور احتراقی هستند ، قطعه ای به نام اگزوز دارند . اگزوز خارج کننده  ی دود حاصل از انفجارهای شیمیایی داخل سیلندر به هوای خارج می باشد. اِگزوز خودرو ،قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش های شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو انتقال می دهد.


گلوبایت-خودرو

این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می باشد اما امروزه ویژگیهای اگزوز افزایش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده اگزوز خودرو می باشد. سه وظیفه عمده اگزوز را می توان اینگونه توصیف کرد :

۱-کاهش آلایندگی

۲- کاهش صدا

۳-کاهش دما

اگزوز از سه بخش متصل شده موتور، قسمت میانی و بخش انتهایی ساخته می شود که در این میان کاتالیست به دلیل نیاز به دمای زیاد حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قسمت اول یعنی متصل به موتور تعبیه می گردد و بخشهای دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند.کاتالیست خودرو می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تقویت موتور از اگزوزهایی استفاده می شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد که به تنفس بهتر موتور کمک بسزایی می نماید.

 

انواع-

سیستم اگزوزخودرو به واقع قسمتی از خودرو است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا انژکتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مکانیزمی است که در محل خروجی دود از موتور استقرار یافته تا ضمن کاهش امواج صوتی و کاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد، ضمن آن که با عبور گازهای آلاینده محیط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعت هستند تبدیل می کند.

 


s

مشتریان باید بدانند که متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود بدین منظور است که تولید و عرضه یک اگزوز برتر مبتنی بر دانش و طراحی عملی، ضمن کاهش آلودگی های صوتی و شدت صدا در حد شنوایی مجاز و کاهش و انتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلودگی های تنفسی، با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملکردی موتور و مصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرایط احتراق کامل در موتور خودرو، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب کشور می نماید.

 


اجزای-کاتالیست-گلوبایت-خودرو
 

کاتالیست چیست؟ چرا باید باشد؟ و چرا نباشد؟ این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیرکاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است که این کار علاوه بر معایبی که در بلندمدت برای خودروی شما به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت که با توجه به وضعیت کنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد. البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا که بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب کمتر شدن مصرف سوخت می‌شود.

بنا به موارد بالا که ذکر شد، توصیه اکید متخصصان خودرو استفاده از کاتالیست برای خودرو می باشد.

به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است

**برای ورود به صفحه دوم اجزای مکانیکی کلیک کنید**