.

آیا می دانید؟؟؟!

صفحه اول                                                                  صفحه دوم>>>




آیا دلایل لرزش تایر خود را می دانید؟؟؟

تاریخ انتشار: 95/2/28

 همان‌طور که می‌دانیم، لرزش در خودرو می‌تواند نتایج بدی به همراه داشته باشد؛ از بروز عیب و ایراد در بدنه و دیگر قسمت‌ها خصوصا مفاصل و اتصالات چرخ‌ها و قسمت‌های بدنه و حتی به صدا افتادن داخل اتاق تا افزایش مصرف سوخت. به طور کلی زمانی که قسمتی از یک خودرو دچار لرزش می‌شود، نیرویی که توسط موتور تولید می‌شود در این قسمت‌ها هدر خواهد رفت چرا‌که یا قسمتی از آن صرف تولید لرزش می‌شود و یا قسمتی از آن برای کاهش این لرزش باید هزینه شود.

balance

منظور از بالانس تایر‌ها چیست؟

 به طور خلاصه و ساده می‌توان گفت منظور از بالانس‌کردن تایر‌ها، گرفتن لرزش آن در اثر ناهمگنی‌های موضعی آن است. رینگ چرخ و حتی خود لاستیک می‌توانند به صورت ناهمگن ساخته شده باشند و یا در طول زمان و در اثر کارکرد و برخورد با پستی و بلندی‌های مسیر دچار مشکلاتی شوند. این عیوب باعث چرخش نامتوازن تایر ‌حین حرکت در سرعت‌های مشخصی می‌شود که برای رفع این حالت باید تایر را بالانس کنیم. بالانس کردن چرخ‌ها با کمک دستگاه انجام می‌شود و برای این کار در لبه رینگ و مکان مشخصی که کمک به رفع این حالت می‌کند، باید وزنه‌های سربی مناسبی قرار داد.

تایر بد، رینگ معیوب

ریم یا چیزی که در کشورمان به آن رینگ می‌گوییم، قطعه‌ای فلزی است و به همین خاطر می‌تواند‌ حین حمل و نقل و یا حتی پروسه تولید، دچار مشکلاتی شود. این عیوب به‌راحتی منجر به برهم خوردن بالانس تایر‌ها شده و لرزش‌هایی را ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه می‌توانند منجر به خرابی تایر و ایجاد لاستیک‌سایی نیز شوند. همچنین وجود ایراد در تایر حتی در نمونه‌های معروف خارجی نیز هر چند بسیار کم دیده می‌شود اما نادر هم نخواهد بود. به همین خاطر گاهی مواقع‌ حین بالانس‌کردن چرخ‌ها دیده می‌شود که ایراد از خود رینگ مثل تابیدگی و یا خود تایر است.

بالانس درجا و روی دستگاه

گاهی مواقع تایر روی دستگاه و به طور جدا بالانس و تنظیم می‌شود و گاهی مواقع همان طور که در زیر خودرو قرار دارد. از فواید بالانس جدا و روی دستگاه در این است که بعد از بالانس‌شدن تایر‌ها، اگر باز هم ایرادی از سیستم تعلیق وجود داشته باشد، به خوبی نمایان خواهد شد. از طرف دیگر با بالانس روی دستگاه، ممکن است با وجود ایراد کوچکی در قسمتی از سیستم تعلیق باز هم شاهد لرزش در تایر‌ها در سرعت‌های بالا باشیم که با بالانس درجا که تایر از جای خود خارج نمی‌شود، این عیوب تا حد زیادی برطرف خواهد شد؛ چرا که تایر متناسب با وضعیت سیستم تعلیق، تنظیم و وزنه‌گذاری می‌شود.

بالانس عقب و جلو

به طور معمول و تجربی ثابت شده است که اگر تایر‌های جلو خودرو دچار نابالانسی باشند، در سرعت‌های بین 80 تا 90 کیلومتر ایجاد لرزش می‌کنند و این حالت برای تایر‌های عقب در سرعت‌های بالاتر یعنی بین 120 تا 140 کیلومتر رخ می‌دهد. نکته قابل ذکر این است که بهتر است هر بار بعد از تعویض تایر‌ها به صورت ضربدری و یا خطی، آنها را دوباره بالانس کنیم.

اتصالات و پلوس‌ها

گاهی مواقع لرزش در تایر‌ها و محور‌ها، ناشی از نابالانسی آنها نیست و به خرابی و وجود مشکل در اتصالات بازمی‌گردد. از شایع‌ترین آنها که در خودرو‌های محور محرک جلو دیده می‌شود، ایراد در پلوس‌هاست که غالبا هنگام شتاب‌گیری در دنده 2 خود را به خوبی نشان می‌دهد.

آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری دوم)

تاریخ انتشار: 95/2/21

آیا می دانید؟؟!

efi: (electronic fuel injection)

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی میباشدوبجای کاربراتور از انژکتو ر استفاده شده ومقدار آلایندگی کم میباشد.

 

egr:  (exhaust gas recirculation) 

این سیستم موجب بر گشت دو باره مقدار معتنا بعی از گازها ی خروجی وهوا می شود.

eon: (enhanced other network)

درصورت وجود ترافیک ویاخرابی هوا سسیتم ضبط وسی- دی بصورت خودکار قطع وبخش خبر اطلاعات فوق راگزارش مینماید.

esp: (electronic brake force distribltion)

برنامه پایداری الکترونیکی (درگیر کنده ترمز هادر ویراژها می باشد) وکنترل برای حرکت اتومبیل ازانجام مانورهای سریع وتقسیم قدرت ترمز به چهار چرخ ویا سیستم تعلیق ایرماتیک قابل تنظیم میباشد.

این سیستم به راننده کمک میکند که درانجام مانورهای سریع کنترل خودروی خود را از دست ندهد ولی نباید تصور کرد این سیستم می تواند کنترل خودرو را به عهده گیرد

هرزمان که انحرافی از مسیر تعیین شده تشخیص داده شود سیستمesp بااستفاده از کاهش نیروی تورک .

eps :

پخش نیروی ترمز به چهار چرخ همواره باچراغ چشمک زن خطر را به اتومبیل پشتی اعلا م میدارد

 fsi:

سیستم سوخت رسانی؛ که مخلوط هوا و سوخت با تخلیه الکتریکی مشتعل می شود وحرکت در محفظه احتراق کنترل شده وفنر این سیستم سوخت قبل از محفظه احتراق انجام می شود همین امر موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت است .

چون مخلوط کامل هوا وسوخت در محفظه احتراق اشتعال پذیریی بالایی دارد. از آنجایی که در موتورهای مسابقه ای تنها از مخلو ط همگن استفاده می شود وممکن است از این طریق استفاده بهینه ازسوخت بشود.

fcs : ( flonting  car  data system )

سیستم اطلاع رسانی خودروی در حال حرکت این سیستم درظرف چندسال آینده قادر خواهد بود ،تصویر بسیار جامعی از ازوضعیت ترافیک در سراسر آلمان رادر اختیار افراد مسئول ترافیک قراردهد.

 gdi:   (gasoline direct injection engine)

سیستم سوخت پاش مستقیم
ابتدا هوا وارد سیلندر شده وبعد در بهترین زمان از لحاظ  تراکم و زمان جرقه زنی ، سوخت درون آن تزریق میگردد . بااین روش موتور ازنظر مصرف سوخت وکارآیی دررتبه بالاتری قرار می گیرد.


آیا اطلاحات ماشین را می دانید؟؟؟(سری اول)

تاریخ انتشار: 95/2/19

آیا می دانید؟؟!
acc: مخفف adaptive cruise control) سیستم کروز کنترل (بسیار سازگار وهما هنگ با شرایط) جاگوار سیستمی است که بدون کم کردن سرعت به راننده اجازه می دهد از امواج رادار بهره بگیرد وهمواره در ترافیک و وجود مانع بهترین عملکرد را داشته باشد.

سیستم کروز کنترل سرعت وفاصله را بطور اتوماتیک کنترل میکند، با استفاده از رادار بطور دائم فاصله خود را با اتومبیل جلویی اندازه گیری کرده ومیزان سرعت رادرهر لحظه ثبت می کند وهمواره فاصله منا سب را بطور خودکار باآن حفظ می کند .

حداقل سرعت 30کیلو متر در ساعت وحداکثر 80کیلومتر در ساعت میباشد بیشتر از این و کمتر از این سرعت کنترل ازمدار خارج می شود.

arts: مخفف ( adaptive restraint technology system )سیستم سازگار مهار کردن اتو مبیل(تحت هر شرا یطی)این سیستم بر روی مد لها ی(xj) بهره گرفته وسیستم سازگار مهار کردن اتومبیل ؛ برای راننده وسر نشینان جلو حسگرها ی صدا تعبیه شده که بطور خود کار عمل می کند واز لحاظ ایمنی کار آیی بسیار دارد.

agma: مخفف american gear manufacturers association )اتحادیه آمریکایی سیستمهای انتقا ل نیرو (دنده)

awd: مخففall well drive) انتقال نیرو به چهار چرخ، ترمز ضدبلوکه abs ،پخش نیروی تر مز به چهار چرخ.

ast: مخفف all season traction)کشش در تمام فصول درهرشرایطی نیروی مناسب رابه هرچهار چرخ میر ساند تابهترین کشش حاصل شود. این سیستم بر روی 5 bmw x نصب شده است.

abc: مخفف active body control)) کنترل فعال بدنه است

bas: مخففbrake assist system) )سیستم الکترونیکی کمکی ترمز،این سیستم در موقع حادثه وارد مدار شده وجهت ترمزکردن به پدال فشار می آورد.

command : سیستم کنترل دستورات راننده (در خصوص رادیو ،cd پلیر،تلویز یو ن ، راهیاب ماهواره ای،تلفن،0000)

cvirss : مخفف( contnvously variable roadsensing suspention)

سیستم فنر بندی هوشیار و قابل تغییر بسته به شرایط جاده علا وه بر بالا بردن ضریب امنیت خودرو راحتی بیشتری رادرشرایط گوناگون رانندگی به خودروبخشیده است.

crash test: آ زمایش تصادف

ncapمخفف european new car assessment drogram )تست آزمایش تصادف توسط این مرکز اروپایی اجرا میشود.

طریقه آزمایش تصادف:

1- ازجلو باسرعت 60کیلومتر درساعت انجام میشود.

2- ازجانب باسرعت 50کیلومتر درساعت بادیوار متحرک ضربه می زند.

distronic : کنترل سرسخت هوشمند وکنترل فاصله ازاتومبیل جلو یی.

disi : مخفف direct injection spark iguition )تزریق مستقیم سوخت وجرقه زدن شمع در موتور

did: مخفف (direct injection diesel)سوخت پاش مستقیم گازوئیل

dsc: مخفف dynamic stability control) سیستم کنترل مقاومت حرکتی دینامیکی

ebfd: مخفف (electronic brake force distribvtion) ترمز abs مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو.

ebd : electronic brake force distribution) سیستم ضد بلوکه ترمز وتوزیع الکترو نیکی نیروی ترمزکه در داخل abs نصب میشود ووظیفه دیگرش تنظیم مداوم نیرو وترمز بین چرخهای عقب وجلو میباشد.طرز کار آن اینگونه است که به محض اینکه بروز پدیده قفل شدن در یک چرخ تشخیص داده شود ،کامپیوتر مرکزی از طریق واحد کنترل هیدرولیکی یک سیستم هماهنگ کننده راوادار به انجام واکنش مینماید.

 

سیستم ebd سیستمهای مکانیکی راکه درحکم یک سوپاپ یا دریچه تقسیم کننده نیرو به چرخهای عقب وجلو هستند حذف کرده واطلاعات برای کار خود رااز حسگرها یabs دریافت کرده وسیستم هیدرولیکی رابکار می اندازد وطرز کاری بسیار پیچیده ترودر عین حال پیشرفته تر دارد.

ebs : موتور ویافعال کردن ترمز برروی یک ویا چند چرخ عاملی می شود برای بازگشت مجدداتومبیل به مسیر اصلی آن ، درصورت بروز پدیده under steer یا انحراف چرخهای جلو اگر شدت انحراف زیاد نباشد عمل کنترل از طریق دوچرخ دایره پیچ انجام میگیرد وچنانچه شدت آن زیاد باشد کنترل برروی هرچهار چرخ اعمال می شود.

eco: دراین حالت چنانچه خودرو توقفی بیش از 4 ثانیه داشته باشد موتور خود بخود خا موش میشود.

ecu: واحد کنترل الکترونیکی

آیا زمان سرویس دوره ای را می دانید؟؟؟

تاریخ انتشار: 95/2/11

آیا می دانید؟؟!
صافی بنزین با تعویض هر روغن باید تعویض شود.

آیا می دانید؟؟!
لنت ترمز هر 15000 کلیومتر بازدید شود.

آیا می دانید؟؟!
شمع هر 15000الی20000 کیلومتر تعویض گردد.

آیا می دانید؟؟!
سرویس روغن( تعویض فیلتر روغن،فیلتر هوا،روغن) حداکثر هر 5000 کیلومتر و بهترین زمان هر 3000 کیلومتر باید انجام گردد.

آیا می دانید؟؟!
تعویض و بازدید ضد یخ هر سال باید انجام گردد.

آیا می دانید؟؟!
تعویض روغن واسکازین هر 40000 کیلومتر باید تعویض گردد.

آیا می دانید؟؟!
روغن گیربکس اتوماتیک باید هر 40000 کیلومتر باید تعویض گردد.

آیا می دانید؟؟!
روغن ترمز هر 2سال یا 60000 کیلومتر باید تعویض گردد.

آیا می دانید؟؟!
تنظیم موتور با دیاگ هر 5000کیلومتر باید انجام گردد.

آیا می دانید؟؟!
تست دستگاه 5 گاز هر 5000 کیلومتر باید انجام گردد.

آیا می دانید؟؟!
سرویس انژکتور کامل هر 30000 کیلومتر می باشد.

آیا می دانید؟؟!
سرویس دریچه گاز هر 10000 کیلومتر باید انجام گردد.

آیا می دانید؟؟!
فیلر گیری باید هر 40000 کیلومتر انجام شود.

آیا می دانید؟؟!
شارژ گاز کولر باید هر 2 سال بازدید شود.

آیا می دانید های کوتاه ؟؟؟

تاریخ انتشار: 95/2/11
آیا می دانید؟؟!
ذرات موجود در فیلتر هوا سرطان زا می باشد.از تمیز کردن فیلتر هوا جدا خودداری کنید.

آیا می دانید؟؟!
در هنگام روشن شدن چراغ استپ خودرو را متوقف کرده و با نمایندگی تماس بگیرد.

آیا می دانید؟؟!
از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

آیا می دانید؟؟!
در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.

آیا می دانید؟؟!
کولر در زمستان باید حداقل چند بار مورد استفاده قرار گیرد تا سیستم دشارژ نشود .

آیا می دانید؟؟!
در زمستان جهت از بین بردن بخار شیشه باید همراه با بخاری کلید AC وصل شود تا بخار شیشه خشک شود.

آیا راهی برای افزایش عمر تایر می دانید؟


1 (3)

همه راننده‌ها می‌دانند انداختن تایر نو زیر ماشین هزینه‌بر است، از طرفی هیچ تایری عمر ابدی ندارد. با این حال، امکان‌پذیر است که با رعایت چند نکته ساده، عمر تایرها را افزایش بدهیم. اگر به مرتب تایرها را چک و از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم جان خود و همراهان‌تان را از خطر محفوظ نگه دارید.
نکته اول
باد تایرها را به طور هفتگی چک کنید. سر والو را بردارید و دستگاه سنجش باد را به تایر متصل کنید. هر چهار چرخ ماشین ممکن است در معرض کم باد شدن قرار داشته باشند.

-اگر از میزان باد مناسب برای خودرو خودتان اطلاع ندارید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

-علاوه بر دفترچه راهنما، میزان باد مناسب به روی تایرها حک شده است. میزان بادی که توسط خودروساز توصیه شده است با میزان باد حک شده بر روی تایر ممکن است قدری تفاوت داشته باشد، ولی بهتر است بدانید اندکی کم باد بودن عمکلرد را بالا می‌برد، و اندکی پر باد بودن نیز عمر تایر را افزایش می‌دهد.

-تایرها هیچ وقت بیش از حد کم باد نکنید چون باعث می‌شود آج در قسمت وسط تایر بسیار ساییده بشود.
نکته دوم
به طور چشمی تایرها را واررسی کنید و ببینید آیا روی آن‌ها شیار یا سوراخی و جود دارد یا نه. جاده‌ها پر از اشیاء ریز هستند و برخی از آن‌ها مانند شیشه و میخ ممکن است دارای نوک یا لبه‌های تیزی باشند. اگر میخ داخل تایر فرو برود، بلافاصله باعث پنچری نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث نشت آهسته باد بشود و پایین آمدن فشار آن بشود و پس از گذشت مدتی تایر را کاملاً پنچر کند.

-برای این که مجبور نشوید کنار جاده توقف و پنچرگیری کنید، سوراخ‌های کوچک تایر را بگیرید و تایرهایی که دارای سوراخ‌های بزرگ یا ساییدگی زیاد هستند را تعویض کنید.
نکته سوم
هر 9700 کیلومتر یک بار تایرها را جابجا کنید. شاید بهتر باشد هر بار که روغن عوض می‌کنید، تایرها را هم جابجا کنید. این کار را می‌توانید خودتان انجام بدهید یا انجام آن را به یک مکانیک بسپارید.

-اگر خودتان می‌خواهید کار جابجایی تایرها را انجام بدهید، از یک جک قوی و مطمئن استفاده کنید تا آسیب و جراحتی به شما وارد نشود. تایرهای عقب و جلوی یک طرف را با هم عوض کنید.

-تایرهای یک محور را با هم عوض نکنید، تعویض ضربدری نیز مناسب نیست. این گونه تعویض تایر باعث فرسایش بیشتر تایرها خواهد شد.
نکته چهارم
تایرها را همیشه بالانس نگه دارید. اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید، تجهیزات مخصوصی برای بالانس کردن تایرها وجود دارد و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمود بر زمین و به موازات یکدیگر قرار بگیرند.

-علایم به هم خوردن بالانس تایرها عبارتند از: هندلینگ ضعیف، کشیده شدن دائمی خودرو به سمت راست یا چپ و گیجی فرمان. اگر از روی دست‌انداز بزرگی عبور یا با سرعت زیاد به جدول کنار خیابان برخورد کنید نیز لازم است بالانس بودن تایرها را بررسی نمایید.

-یک دستگاه بادسنج برای خودتان خریداری کنید تا در هر زمان بتوانید تایر کم یا پر باد را تشخیص بدهید. چک کردن باد تایرها نه تنها باعث بالا رفتن عمر آن‌ها می‌شود، بلکه میزان مصرف سوخت را نیز پایین می‌آورد.
هشدار
شاخص فرسایش تایرها را به طور مرتب چک کنید. همه تایرها دارای شاخص‌هایی در بین آج‌ها هستند. بیشتر اوقات این شاخص‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که آج با لبه تایر تلاقی پیدا می‌کند. اگر شاخص فرسایش بلندتر از آج است، تایر را عوض کنید تا جلو پنچری یا ترکیدگی آن را بگیرید.

آیا می دانید رعایت نکردن نکات زیر در تابستان به خودروی شما آسیب می بیند؟

 

1 (2)

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمی هوا لازم است خودروی خود را برای مقابله با هوای گرم و نور شدید خورشید آماده کنیم. بنابراین در این مقاله، اقداماتی مطرح می شود که خودروی شما با رعایت آنها در درجه حرارت نرمال کار می کند و تا حد زیادی از صدمات احتمالی ناشی از دمای زیاد و نور شدید خورشید مصون می ماند.

در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و به گونه ای تنظیم کنید که دمای سیستم خنک کاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقه زنی و سیستم خنک کاری و رفع عیب آن ضروری است.

هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف نظر اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات بر روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث می شود موتور در ساعات اولیه صبح و پس از روشن شدن، به سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. اگر فکر می کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می شود از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس بقیه سیستم خنک کاری از جمله رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

در خودروی پیکان می توانید جهت لوله پلاستیکی ورود هوا به فیلتر هوا را به سمت مخالف موتور بگردانید. در این صورت هوای خنک تری وارد موتور می شود.

سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویس های مربوطه را انجام دهید (شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر). با توجه به اینکه روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور می گیرد و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت می شود بهتر است از کولر به صورت بهینه استفاده شود.

از قرار دادن خودرویی که بدنه آن را شست وشو داده اید و هنوز کاملاً خشک نشده، در زیر نور شدید خورشید خودداری کنید، زیرا در این صورت رنگ بدن، صدمه خواهد دید. سعی کنید از چادرهای پارچه ای نخی که تهویه مناسبی دارند بر روی خودرو استفاده کنید.

مواد مورد استفاده در داشبورد خودروها به طور کلی در ۲ دسته Hard Touch و Soft Touch قرار می گیرند. داشبورد خودروی پیکان، سمند، پژو و پارس از نوع Soft Touch هستند و این مواد در اثر تابش نور مستقیم خورشید آسیب می بینند و دچار ترک خوردگی می شوند، بنابراین بهتر از با پوشش های مناسبی محافظت شوند.

فشار باد تایرها با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان افزایش می یابد بنابراین در فواصل زمانی کوتاه تری باد تایرها را کنترل کنید.

در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتماً آن را تعویض و از روغن های مناسب فصل و یا چهارفصل (چند درجه ای یا مولتی گرید) استفاده کنید.
آماده سازی سیستم خنک کننده
پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنک کننده باید از سلامت و کارایی قسمت های مختلف سیستم خنک کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و درب رادیاتور مطمئن شوید. با بازکردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلول های ویژه، شست وشو و تمیز شود. بدنه بیرونی رادیاتور به وسیله برس پلاستیکی نرم با محلول آب و صابون شسته می شود تا عبور هوا از میان پره های رادیاتور بهتر انجام شود.
تهیه سیال خنک کننده (مخلوط آب – ضدیخ)
پس از انتخاب ضدیخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آب وهوایی و در نظر گرفتن حجم خنک کننده، مقدار ضدیخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول ۱:۱ ضدیخ و آب (۵۰درصد حجمی آب و ۵۰درصد ضدیخ) را به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها توصیه و به کارگیری آن را در مدت سال تاکید می کنند (این محلول دارای نقطه انجماد C°۳۶ و نقطه جوش C°۱۲۹ تحت فشار سیستم خواهد بود).

آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته ای یکبار باید سطح سیار خنک کننده بازدید شود. زمان تعویض سیال خنک کننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت ۳۰۰۰۰کیلومتر است، اما زمان های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می شود. شرایط سخت عبارتند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافت های طولانی، حرکت در جاده های نمک پاشیده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافت های کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر در هر نوبت رانندگی)، طی کردن مسافت های طولانی با سرعت های یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.
تذکر:
با توجه به اینکه محلول ۵۰درصد ضدیخ، ۵ درصد انبساط حجمی دارد، در صورت عدم وجود منبع انبساط، خالی گذاشتن حدود ۵درصد حجم کل سیستم خنک کننده الزامی است. عدم کارایی مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می شود.
منبع شیشه شور
هرگز از محلول های ضدیخ، در داخل منبع شیشه شور نریزید. در فصل گرما و سرما منبع شیشه شور را از مایع پر کنید. خالی بودن منبع در فصل گرما با توجه به نزدیکی آن به موتور و گرمای زیاد باعث خشکی، شکنندگی و خرابی زودرس پلاستیک می شود.

منبع:شبکه اینترنتی آفتاب

آیا می دانید های کوتاه ؟؟؟

تاریخ انتشار:95/2/6

آیا می دانید؟؟؟!‼️
سوراخ کردن فیلتر هوا سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران نا پذیری را به دنبال دارد

آیا می دانید؟؟؟!‼️
سیاه شدن روغن موتور به معنای عدم کیفیت و یا معیار تعویض آن نیست؟

آیا می دانید؟؟؟!‼️
هنگام روشن کردن کولر حتما”توقف نموده و در سربالایی طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید

آیا می دانید؟؟؟!‼️
در صورت توقف بیش از 2 دقیقه ،خودرو را باید خاموش کنید ؟؟

آیا می دانید؟؟؟!‼️
سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی باعث 50%افزایش سوخت میشود؟؟

آیا می دانید؟؟؟!‼️
سیاه شدن روغن موتور به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست؟

آیا می دانید؟؟؟!‼️
در حالت عادی فیلتر باید حداکثر هر 1000 کیلومتر تعویض یا تمیز شود و صافی روغن هر 2000 کیلومتر تعویض شود تا بازدهی و راندمان موتور مطلوب شود

آیا می دانید؟؟؟!‼️
جابجایی در لاستیک معمولی به صورت ضربدری و در رادیال باید خطی انجام بگیرد

 

آیا می دانید کولر ماشین میتواند خطرناک باشد ؟

تاریخ انتشار:95/2/5


کولر ماشین

لطفا” بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.
پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.
ایا می دانید دلیل انجام این کار چیست؟
بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما” بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها اسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) ودر مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.
جالب است بدانید:
میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای ازاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.
افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.
علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :
کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.
((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرالود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))

 

کولر-خودرو

 

آیا می دانید عمر لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

تاریخ انتشار:95/2/4

اگر شما هم مثل بسیاری از مردم نمی دانید که چه زمانی باید تایر های ماشینتان را تعویض کنید، بهتر است بدانید که وضعیت تایرهای اتوموبیل شما به امنیت و کارآیی ماشین شما گره خورده است. لاستیک اتوموبیل شما یک عمر مفید دارد و نقطه ای فرا می رسد که کارآیی و چسبندگی خود را از دست می دهد و روی توانایی ترمز ها تاثیر منفی می گذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که به شما در تصمیم گیری برای تشخیص زمان تعویض تایر ها کمک می کند.

 

عمر لاستیک

 

 

 

1 – در مورد نقش آج های لاستیک خودرو بیشتر بدانید.

مهمترین نقش آج های تایر ماشین شما، منحرف کردن آب های زیر لاستیک و در نتیجه افزایش چسبندگی خودرو به سطح زمین است تا مانع سر خوردن آن در جاده های خیس شود. وقتی که آج های لاستیک خودرو در حدود 1.6 میلیمتر ساییده شده و کاهش پیدا کنند، تایر ها دیگر ایمن نیستند.

2-به طرح آج های لاستیک نگاه کنی
آج های لاستیک

 

بیشتر لاستیک ها دارای “شاخص های سایش آج” هستند. در لا به لای طرح آج در قسمتهای فرو رفته، برآمدگیهایی پل مانند میبینیم که از سطح آج پایینتر است و وقتی که سطح آج با این شاخص های سایش هم سطح شوند، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است. که البنه حداکثر میزان مجاز سایش است و بهتر است زودتر تعویض گردد.

3– چک کردن میزان سایش آج با استفاده از “تست سکه”
عمق تایر خودرو

 

یک سکه 100 تومانی زرد رنگ طرح جدید را به طوری که عدد 1000 به سمت شما باشد، در لابلای آج لاستیک فرو کنید:

  • اگر  قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا 1390 مشخص شد، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است.
  • اگر عبارت ” ریال ” به طور کامل مشخص باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید.
  • اگر قسمتی از آج لاستیک، حتی قسمت کوچکی از عبارت “ریال” را نیز پوشانده باشد هنوز زمان تعویض لاستیک فرا نرسیده است.
4– از ابزار سنجش عمق آج استفاده کنید
عمق سنج لاستیک

اگر لاستیک شما “شاخص سایش آج” نداشت و در استفاده از سکه نیز سردرگم شدید، می توانید از یک وسیله ی اندازه گیری عمق آج استفاده کنید.

5– به ساییدگی های غیر معمول لاستیک ماشین توجه کنید.

سایش غیر معمول می تواند نشانه ی این باشد که چرخ ها بالانس نیستند ونیاز به سرویس دارند.

  • اگر سایش لاستیک ها شدید باشد و لاستیک ها زودتر از معمول ساییده می شوند حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی اتوموبیل مراجعه کنید. بالانس نبودن چرخ ها علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می کند.
  • برای چک کردن وضعیت لاستیک اتوموبیل، چرخ هارا توسط فرمان به طرفین بچرخانید و به خوبی وضعیت آنها را معاینه کنید.
6– لاستیک ها را حداقل هر 6 سال یکبار تعویض کنید.

اگر مطمئن نیستید که چرخها نیاز به تعویض داشته باشند، طبق توصیه  NHSTA (اداره امنیت ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا) حداقل زمان تعویض لاستیک ها صرفنظر از میزان استفاده 6 سال می باشد و حداکثر طول عمر لاستیکها 10 سال است. همیشه جانب احتیاط را برای لاستیک هایی با طول عمر بیش از 6 سال رعایت کنید.

  • طول عمر مفید چرخ ها از زمان تولید در کارخانه شروع می شود نه زمان خرید و نصب روی اتوموبیل.
  • طبق توصیه  NHSTA هر 8000 کیلومتر چرخ های جلو را با عقب جا به جا کنید.
  • میزان دیگری برای زمان تعویض لاستیک ها مقدار کیلومتر طی شده توسط خوردو است. به طور کلی بهتر است هر 50000 کیلومتر لاستیک ها تعویض شوند.
 نکته ها :
  • در خرید لاستیک های با سایز مناسب دقت کنید. رینگ و لاستیک اتوموبیل باید با نوع و اندازه ی اتوموبیل شما تناسب داشته باشد.
  • در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در سطح و کناره لاستیک ها، بدون اتلاف وقت تایر ها را عوض کنید.
  • اندازه هر 4 چرخ و حتی طرح آجهای هر چرخ باید یکسان باشد. در غیر این صورت به دیفرانسیل ماشین شما صدمه وارد می کند.
  • مطمئن شوید که باد چرخ ها تنظیم باشد. عدم تنظیم باد چرخها باعث: مصرف بنزین بیشتر، سایش سریعتر لاستیک ها،  هندلینگ و کنترل ضعیف اتوموبیل می شود.
  • چرخ زاپاس را فراموش نکنید. تمام موارد ذکر شده در مورد چرخ زاپاس نیز صدق می کند.

به دلیل جلوگیری از حجیم شدن صفحه و برای راحتی بازدیدکنندگان ادامه مطالب در صفحه زیر گذاشته شده است

**برای ورود به صفحه دوم آیا میدانید کلیک کنید**